![]() |
Stephen Fry over religie ...
Acteur / Schrijver Stephen Fry geeft er een lap op tijdens een speech in het 'Intelligence debat'
Schitterend en leerrijk voor de religiegoeroes en andere Harriechristussen onder ons .. http://www.dailymotion.com/video/xbvr0m_shortfilms |
Citaat:
Je moet de QI "quiz" maar eens bekijken. Als het over ID gaat kucht hij regelmatig ostentatief al "bollocks" zeggend en dit OP BBC TV !!!!! :clapping: I love that man :-) THERE IS NO BIGGER EVIL THAN RELIGION !!! |
Ik... Euh... waarover gaat dit?
(Ik ben gehypnotiseerd door Backfire's avatar) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een uiterst intelligente man.
|
Citaat:
|
Ik heb het filmpje volledig bekeken. De man heeft het niet eens over religie, hij spreekt enkel over de katholieke kerk. Een aantal van zijn argumenten zijn zeker correct, maar hij doet veel te veel veralgemeningen. Een voorbeeld: met enkel Galileo bewijs je nog niet dat de kerk een volledig verschrikkelijke geschiedenis heeft gehad. Als ik alleen spreek over al die brave paters die ons zoveel Latijnse teksten overleverden, zelfs als die teksten niet zo katholiek waren, bewijst dat ook nog niet dat de kerk een prachtige organisatie is. Het filmpje was dus eerder zwak, ook omdat hij enkel de katholieken aanvalt, terwijl hij zwijgt over de islam en andere geloven. Terwijl de islam een echte bedreiging vormt voor de moderniteit en de kerk in de praktijk toch erg pragmatisch is.
|
Inderdaad, mooie speech, zit veel wijsheid in.
|
|
Citaat:
![]() |
Telkens ik hem zie en/of hoor stijgt die man in mijn achting...
Fantastische speach. Zou Albrecht er iets op te zeggen hebben? Hij zegt nochtans iets over de vorige paus. Hoe hij een kardinaal "straft" door hem een leven van bidden "op te leggen" nadat de bewijzen van kindermisbruik niet meer te ontkennen vielen.:twisted::twisted::twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Nochtans zie je dat hij op is van de zenuwen en de passie voor het onderwerp. Hitchens komt tijdens dat debat ook aan het woord, en hij is ook geweldig, maar Fry is de meester. |
Citaat:
Hij zegt niets waar hij niet volledig achter staat. Zo is er ook een docu over zijn manische depressie. Je ziet hem er letterlijk in wegzinken en hij laat ze bewust verder filmen, "to show the people." Zoals je zegt, gaat het vanaf 10:00 ook over andere religies. Muchas Gracias @ Backfire |
Citaat:
|
Citaat:
![]() ;-) maar het zal wel de katholieke kerk zijn, die de verlichting bedreigt? |
Citaat:
Maar als er een debat gevoerd wordt onder de titel "Is the catholic church a force for good in the world", dan is het flauw om erop te wijzen dat ze niet over andere godsdiensten praten. |
Citaat:
Opvallend was wel dat ook meerdere geestelijken aanwezig waren. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik had er al eens een post over gemaakt. Bekijk het hele debat even, dan zie je ook de redeneringen van de andere kant van de discussie. Om de cijfers te begrijpen even de officiele titel "Is the catholic church a force for good in the world" Zoals je ziet zijn zo goed als alle twijfelaars door Hitchens en Fry overtuigd. En een hoop believers zijn erdoor hun oogkleppen kwijtgeraakt. Citaat:
|
Travis, je bent de Nederlandse taal echt aan het verkrachten. Door een hoop Engelse woorden in je zinnen te gebruiken, klink je echt niet intelligent(er?).
Jouw cijfers zijn ook niet echt representatief. En van waar haal je die cijfers eigenlijk? Het aantal mensen van beide stemmingen zijn niet eens het zelfde. 2126 bij de eerste en 2178 bij de tweede. Het gaat hier dus ook al niet om de zelfde groep. Als ik nu een debat over de Islam ga doen, kan ik ook zo'n stemmingen houden. De eerste in Marokko, en de tweede bij een bijeenkomst van het VB. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar je demonstreert je ingesteldheid wel mooi. Conclusie bevalt je niet, dus is de methode verkeerd. Niet eens de moeite genomen om de methode te bekijken. Je bent een goed katholiek albrecht, je gaat zeker naar de hemel. |
Citaat:
Zoals men in jouw originele draad al opmerkten, hebben ze echt lichtgewichten gekozen. Jij maakt bijvoorbeeld geen kans tegen een geleerd theoloog. Ik maak geen kans tegen een antitheïst met deftige argumenten. En speel op de bal, Travis, niet op de man. Ik heb mijn Katholiek geloof in mijn bericht nergens vermeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Grapjas! |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Eerst een bal meebrengen he. |
Citaat:
Ik doe gewoon even wat wiskunde met je cijfers, en merk op dat die niet kloppen. Citaat:
Citaat:
Wat voor waarde heeft het dan om die twee getallen met elkaar te vergelijken? Het is al zo'n klein, eenzijdig publiek. Citaat:
|
Citaat:
Dat jij denkt dat je daar een mening over kan hebben zonder het gezien te hebben, is ook significant. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het hele debat bekeken. De bisschop in het begin wist niet goed waar hij aan begon, hij was met zijn vrij naïeve houding geen goed spreker, in de zin dat hij inhoudelijk niet ver genoeg ging en enkel sprak over armoedebestrijding enzv. Christopher Hitchens vond ik zéér zwak. Die man kwam niet verder dan zijn eigen vooroordelen en verkondigde zelfs volledige foute dingen: de paus is niet onfeilbaar! [Hij is enkel onfeilbaar in geloofszaken indien dat afgekondigd wordt, wat nog maar één keer gebeurd is (volgens Rik Torfs).] Ann Widdencombe vond ik eigenlijk de beste, maar dat zal wel zijn omdat haar eigen visie overeenkomt met de mijne.
Stephen Fry was van een veel hoger niveau dan Hitchens, maar regelmatig kwamen er ook vrij goedkope sneers langs, die meestal een hoop applaus krijgen van het publiek. Maar goed, hij maakte ook heel wat correcte punten. Alleen zijn ietwat arrogante toon stond mij niet aan. Wat het meeste kritiek verdient, is echter het debat. Ik vind de vraagstelling simplistisch, de redes te kort en van een debat was eigenlijk geen sprake. Het is misschien nogal logisch dat niemand verder kwam dan zijn eigen vooroordelen. Anderzijds kan je zeggen dat elk debat over de katholieke kerk en geschiedenis in zijn geheel (2000 jaar kerkgeschiedenis beoordelen in één uur?), daartoe verdoemd is. |
Citaat:
Maar de arrogantie die je in Fry ziet, zou ik toch liever bestempelen als passie. |
|
Citaat:
Zo laat de Kerk alsook de Islam niet toe om buiten het instituut te denken wat op zich de hele essentie samenvat: men onderdrukt het vrij denken of zijnde niet meer dan geestelijke slavernij. Hierdoor kan werkelijke verlichting nooit plaats vinden. |
Citaat:
Citaat:
En vrij denken heeft niets te maken met verlichting. |
Citaat:
Terug naar het middeleeuwse denkbeeld? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be