Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Welke coalitie verkiest u aan vlaamse kant na 13 juni ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140217)

Max van Dietschland 10 juni 2010 16:53

Welke coalitie verkiest u aan vlaamse kant na 13 juni ?

Helaas staan er geen mogelijkheden op met Vlaams Belang, aangezien iedereen toch die partij uitsluit. Met deze peiling wil ik eens zien welke coalitie, die binnen het regime mogelijk is, na 13 juni uw voorkeur heeft.

Er is ook rekening gehouden met de laatste peilingen.

Olijfboom --> geen meerderheid
paars(groen) --> geen meederheid
rooms blauw --> geen meederheid

Henri1 10 juni 2010 17:13

Ik zie vaak het NV.A staan in uw coalities, maar volgens mij willen die gasten niet in de regering.

Die willen alleen saboteren.

Max van Dietschland 10 juni 2010 17:13

Ziet er echt een moeilijke keuze uit.

Max van Dietschland 10 juni 2010 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4808509)
Ik zie vaak get NV.A staan, maar volgens mij willen die gasten niet in de regering.

Die willen alleen saboteren.

Zonder NVA geraakt men moeilijk aan een meederheid aan Vlaamse kant, zelfs een klassieke tripartite zal geen meederheid halen, enkel aangevuld met groen zouden ze een meederheid kunnen vormen.

Men kan natuurlijk NVA ook inruilen voor Vlaams Belang ;-)

Henri1 10 juni 2010 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4808516)
Zonder NVA geraakt men moeilijk aan een meederheid aan Vlaamse kant, zelfs een klassieke tripartite zal geen meederheid halen, enkel aangevuld met groen zouden ze een meederheid kunnen vormen.

Men kan natuurlijk NVA ook inruilen voor Vlaams Belang ;-)

Als NV.A 20% haalt wat ik wel verwacht kan dat zeker.

Maar ik daag Bart uit zijn verantwoordelijkheid te nemen bij zo'n score.
Feit is, dat hij dat niet zal doen.

voicelesscharlie 10 juni 2010 18:30

Nva-ldd-vb, nu reeds goed voor 45%.

Zipper 10 juni 2010 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 4808733)
Nva-ldd-vb

LOL!

voicelesscharlie 10 juni 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4808735)
LOL!

Niks LOL straks hebben ze een meerderheid-D

Zipper 10 juni 2010 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 4808742)
Niks LOL straks hebben ze een meerderheid-D

Ja, natuurlijk. Dat het VB verder verliest en LDD flirt met de kiesdrempel, ontgaat u blijkbaar.

Nr.10 10 juni 2010 18:42

Echt verantwoordelijkheid nemen wil zeggen de hype doorprikken.
Dat zal niet zo gauw gebeuren.

Max van Dietschland 10 juni 2010 18:43

Citaat:

Voor een Vlaamse regering misschien, maar ik denk niet voor een federale regering...

Steben 10 juni 2010 18:43

Citaat:

Ik weet het niet.
Annemans en Dedecker gaan veel te veel ruzie maken over de post van parlementsvoorzitter.

Nr.10 10 juni 2010 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4808774)
Voor een Vlaamse regering misschien, maar ik denk niet voor een federale regering...

Dat is waar een regionale partij thuishoort, in een regionaal parlement.

Distel 10 juni 2010 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4808780)
Dat is waar een regionale partij thuishoort, in een regionaal parlement.

We moeten dus een nationale regering vormen zonder ook maar 1 franstalige partij? Dat lijkt mij wel wat.

lomeanor 10 juni 2010 18:49

Ik kies voor NVA-CD&V-SPA

Wrm SPA ipv VLD?
-> Om het langs franstalige kant zonder MR en dus zonder Maingain te kunnen doen. Joëlle is ook een harde tante, maar als Di Rupo er bij zit, knikt ze op alles "ja" om Di Rupo ter wille te zijn.

gehuigert 10 juni 2010 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4808790)

Wrm SPA ipv VLD?
-> Om het langs franstalige kant zonder MR en dus zonder Maingain te kunnen doen. Joëlle is ook een harde tante, maar als Di Rupo er bij zit, knikt ze op alles "ja" om Di Rupo ter wille te zijn.

Ik hoop van niet, als het idee van Gennez (+200€/gepensioneerde / maand) erdoor komt, kost dat 18 miljard tegen 2015, de PS ziet zelf nog een meeruitgave van 7-8 miljard deze legislatuur, wat dus neerkomt op 47-48 miljard besparingen tegen 2015 (cfr 30 miljard over 3 jaar of 45 miljard over 4.5 jaar voor Griekenland, land met even grote bevolking)

wat dus neerkomt op weer niets sparen zoals in paars tot de schulden onbetaalbaar worden

Vlaanderen Boven 10 juni 2010 19:20

N-va - N-va

Gwyndion 10 juni 2010 19:21

Ik kies CD&V, SP-A, Groen!, O-VLD, in het belang van het land natuurlijk.

globalmedia 10 juni 2010 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4808771)
Echt verantwoordelijkheid nemen wil zeggen de hype doorprikken.
Dat zal niet zo gauw gebeuren.

inderdaad het is hun eigenbelang dat de hype en marketing meer en meer een bedwelmingseffect heeft...

jevaly 10 juni 2010 20:19

belangrijke optie die ontbreekt: paars-groen-NVA (of gewoon paars-groen, maar er moet al een mirakel gebeuren wil dat aan een vlaamse meerderheid geraken)

bgf324 10 juni 2010 20:27

Bij voorkeur de eerste.

De sossen willen geld uitgeven dat er niet is, in tijden van besparingen! Dat kunnen we nu missen als de kiespijn als we niet verder in de afgrond willen zakken.

Probleem is dat het Waalse MR en de CDH er aan vast zitten. In dat opzicht lijkt me de PS beter voor onderhandelingen. Lijkt me meer een partij die zich tevreden stelt met Wetstraat 16 en daarna in alles mee gaat.

bgf324 10 juni 2010 20:29

Citaat:

Wrm SPA ipv VLD?

Maar dan heb je de SPA. En die zijn minder goed voor ons land. :?

EddyBal 10 juni 2010 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4808525)

Hij is al lang bezig jongen. Achter de schermen is hij al aan het voorbereiden. Hij neemt, als partijvoorzitter, wel degelijk zijn job heel serieus. Veel serieuzer dan vele anderen.

AsGardSGO 10 juni 2010 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4808432)
Helaas staan er geen mogelijkheden op met Vlaams Belang, aangezien iedereen toch die partij uitsluit. Met deze peiling wil ik eens zien welke coalitie, die binnen het regime mogelijk is, na 13 juni uw voorkeur heeft.

Waarmee u wil zeggen: op de partijen die ik hier niet vermeld stem daar niet op; die tellen toch niet mee.
Je kan evengoed stellen dan dat uw stem op eender welke partij eigenlijk ban geen belang is want het gaat niet om uw vertegenwoordiging maar een partij-politiek spelletje. De vraag welke samenstelling u voorkeur geniet is dan ook een zoveelste slag onder de gordel.
Trouwens ongeacht wat men kiest; het resultaat gaat zelfde zijn, enkel de manier en tijdspanne waarop daarnaar toe is anders.

Salvadorii 10 juni 2010 22:22

Persoonlijk N-VA, Sp.a, CD&V + olijfboom aan waalse kant, omdat dit de regionale regeringen weerspiegelt. Verstrerkt een confederale beeld van Belgie.

gehuigert 10 juni 2010 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 4809320)
Waarmee u wil zeggen: op de partijen die ik hier niet vermeld stem daar niet op; die tellen toch niet mee.
Je kan evengoed stellen dan dat uw stem op eender welke partij eigenlijk ban geen belang is want het gaat niet om uw vertegenwoordiging maar een partij-politiek spelletje. De vraag welke samenstelling u voorkeur geniet is dan ook een zoveelste slag onder de gordel.
Trouwens ongeacht wat men kiest; het resultaat gaat zelfde zijn, enkel de manier en tijdspanne waarop daarnaar toe is anders.

Hij heeft enkel de realistische keuzes toegevoegd. Welk zie jij nog als alternatief ?

Den Duisteren Duikboot 10 juni 2010 22:44

Ideologisch zou ik voor optie 2 kiezen, maar vier partijen is me te veel. Het zal met 3 + minimaal 2 Franstalige partijen al moeilijk genoeg zijn.

Garry 10 juni 2010 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4808432)

Geen van allen, ben je vergeten. Dat is waar ik op zou stemmen

Garry 10 juni 2010 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4809349)
Hij heeft enkel de realistische keuzes toegevoegd. Welk zie jij nog als alternatief ?

Geen van allen

Juan 10 juni 2010 23:31

Graag N-VA, sp.a + Groen!

Garry 10 juni 2010 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4808525)

De vraag is, wat is zijn verantwoordelijkheid? De Vlamingen bedriegen in het belang van het behoud van België? Dan neemt hij zeker wel zijn verantwoordelijkheid.

gehuigert 10 juni 2010 23:37

Mijn voorkeur:
NVA - Open Vld - CD&V

Mogelijke problemen:
Vlamingen leveren álle en alleen maar rechtse partijen, Walen leveren álle en alleen maar linkse partijen. Is het niet meer alleen een clash Vlaming vs Wallonië maar ook rechts tegen links, liberaal vs sociaal, noord vs zuid, .... Nog een bijkomend probleem: er is maar 1 politieke familie dan in de regering, ik denk als dat gebeurt, dat dat de 1e keer in de geschiedenis van België moet zijn?

AsGardSGO 10 juni 2010 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4809349)

NVA - VB - OLVD
NVA - VB - SPa
VB/NVA - OVLD - SPa

Maar ja dat zal waarschijnlijk toch niet de eerste decennia gebeuren gezien het nog steeds in voege zijnde cordon en de publieke opinie die dit mee in stand houd.

centrist 11 juni 2010 00:55

Citaat:

Wrm SPA ipv VLD?

2

dominatrix 11 juni 2010 04:21

Citaat:

Daar zouden we inderdaad naar toe moeten als zijnde de grootste obstructie voor nog meer Belgische blunders EN de ultieme manier om de traditionelen schrik aan te jagen. Zij buiten nu immers ten overvloed het spelletje van verdeel en heers uit terwijl ze kwistig omspringen met het uitdelen van cordons om mogelijke Vlaams nationalistische oprispingen op voorhand de kop in te drukken.

Als V-partij nu nog met de traditionelen op de titanic kruipen om oeverloos te keuvelen over welke muziek er in de danszaal zal gespeeld worden is geen optie. Wij moeten kiezen voor echte verandering, wij moet kiezen om ons los te rukken uit Belziek.

Henri1 11 juni 2010 10:09

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...n/SPA/1.798014

Ik zie dat trouwens als niet te rijmen met de PS aan Waalse kant.

En dan zeggen dat CV&V patatten krijgen gaat.
En dan begrijpen dat O.VLD er de stekker heeft uitgetrokken.

xrc 11 juni 2010 10:56

Liever het eerste, maar het tweede zal het misfunctioneren van ons land in de spotlight stellen, dus dat lijkt me wel geestig.

backfire 11 juni 2010 10:58

N-VA / VB / LDD / Open Vld

Vette Pois(s)on 11 juni 2010 11:01

Ik zou liefst een regering zien waarin NVA haar programma best kan in uitwerken, maar zou begot niet weten welke daarvoor de beste coalitie gaat zijn.

EddyBal 11 juni 2010 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 4809405)
Graag N-VA, sp.a + Groen!

Ofwel opteer jij voor een minderheidsregering, ofwel dicht jij bijna onmogelijke winsten toe aan enkele partijen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be