![]() |
De Lijn en klantvriendelijkheid...
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.
Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier. Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat. Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan. Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen. |
Citaat:
|
ik had geen contant geld bij.
|
Niet dat dat ter zake doet, volgens mij gaat De Lijn in de fout, niet ik of die dame.
|
Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden. |
De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.
|
Citaat:
Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-) |
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Vraag me niet waarom. |
Vorige zomer ongeveer hetzelfde meegemaakt in A'pen (meestal zijn 't vriendelijke mensen die chauffeurs .. maar die niet). Ik stond te wachten aan't park en had een briefje van 20 euro op zak, vermits hij niet kon teruggeven, en alle kopjes (en vooral hoofddoeken) in de bus naar beneden gingen toen ik vroeg of iemand kon wisselen in kleiner geld moest ik noodgedwongen afstappen, te voet naar de Roseveltplaats terugkeren om daar in de info stand een ticketje te kopen...
De week erna heb ik een abbo gevraagd op't werk. |
Citaat:
Ik heb zelfs één keer gratis mogen meerijden omdat ik mijn kaartje kwijt was.;-)Maar waarschijnlijk zal de vriendelijkheid van de chauffeurs afhangen van streek tot streek. |
Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bus of Tram... met mijne velo gaat veel rapper, ... soms rijden die zelf in mijne weg als ik met de velo rijd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
in hoeverre is dat toelaatbaar voor een overheidsbedrijf en geen discriminatie voor Base en Mobistar e.a. ? |
zeg Pelgrim, weet je wat je doet ... start een Facebookpagina hé , of heb je t daar al opstaan ? :p
|
Citaat:
|
nee nog ni maar gezien het enthousiasme hier is dat precies verloren moeite.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind van niet. De verbindingen zijn nu slechter. Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen. Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen. Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen. |
ps in het weekend rijdt die snelbus niet. De reistijd met de lijn is dan 4u20. voor 85 km.
Met de auto ben je op die tijd gemakkelijk 2 keren op en af gereden. |
Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn. |
Citaat:
-de chauffeur niet moest stoppen aan de halte als hij geen goesting had (niet voor op- en niet voor afstappen soms) -de tijd waarin het heel gewoon was dat de chauffeur reizigers afblafte en afsnauwde -er zijn nu heel objectief vaststelbaar meer en betere verbindingen dan 20-30 jaar geleden ... voil�* 12 jaar tramervaring (school en studietijd) wat niet wegneemt dat het uiteraard allemaal nog veel beter kan :-) maar jij hebt in deze dan ook een andere agenda hé amigo :-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Laat de autobestuurder van gemeentes waar het openbaar vervoer ontoereikend is gratis tanken. Je schaft het openbaar vervoer daar volledig af en met de uitgespaarde subsidie (vooral voor belbussen die daar maar staan te wachten) kan je dat bekostigen. |
Citaat:
Denk dat het daarom zinniger is om te discusieren over de kostprijs van de lijn aan de gemeenschap. |
Citaat:
op haar MacPro van 3500 euro ;) |
Citaat:
En gelijk, hebt ge. |
Citaat:
Imho moet De Lijn ervoor zorgen dat die ticketautomaten werken. En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs. Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be