Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn en klantvriendelijkheid... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141249)

Pelgrim 6 juli 2010 10:51

De Lijn en klantvriendelijkheid...
 
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

Anna List 6 juli 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855128)
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Pelgrim 6 juli 2010 11:07

ik had geen contant geld bij.

Pelgrim 6 juli 2010 11:07

Niet dat dat ter zake doet, volgens mij gaat De Lijn in de fout, niet ik of die dame.

Firestone 6 juli 2010 11:13

Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden.

Pelgrim 6 juli 2010 11:14

De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.

nubian 6 juli 2010 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855151)
ik had geen contant geld bij.

Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.
Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)

Henri1 6 juli 2010 11:31

Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

nubian 6 juli 2010 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855182)
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

ikke:-P

Pelgrim 6 juli 2010 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855179)
Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.

Moest overal vermeld staan w�*�*r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...

Citaat:

Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)
Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

Henri1 6 juli 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855204)
ikke:-P

Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Bierke 6 juli 2010 11:41

Vorige zomer ongeveer hetzelfde meegemaakt in A'pen (meestal zijn 't vriendelijke mensen die chauffeurs .. maar die niet). Ik stond te wachten aan't park en had een briefje van 20 euro op zak, vermits hij niet kon teruggeven, en alle kopjes (en vooral hoofddoeken) in de bus naar beneden gingen toen ik vroeg of iemand kon wisselen in kleiner geld moest ik noodgedwongen afstappen, te voet naar de Roseveltplaats terugkeren om daar in de info stand een ticketje te kopen...
De week erna heb ik een abbo gevraagd op't werk.

nubian 6 juli 2010 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855206)
Moest overal vermeld staan w�*�*r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...



Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

Koop dan op voorhand een lijnkaart van 8 euro/11 euro (als je die op de bus koopt) die kan je in elke supermarkt/Krantenwinkel/station en lijnwinkel kopen.
Ik heb zelfs één keer gratis mogen meerijden omdat ik mijn kaartje kwijt was.;-)Maar waarschijnlijk zal de vriendelijkheid van de chauffeurs afhangen van streek tot streek.

Cdude 6 juli 2010 11:58

Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer:

Firestone 6 juli 2010 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855182)
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

Ik, met een abonnement.

Fredo 6 juli 2010 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855182)
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Herr Flick 6 juli 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4855139)
ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Voor wat hoort wat he, ... ;-)

nubian 6 juli 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4855275)
Voor wat hoort wat he, ... ;-)

Shame on you:-P

Herr Flick 6 juli 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855204)
ikke:-P

Sado Machochistische trekjes .... of zo ? ;-)

Bus of Tram... met mijne velo gaat veel rapper, ... soms rijden die zelf in mijne weg als ik met de velo rijd.

Herr Flick 6 juli 2010 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fredo (Bericht 4855264)
ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Ai, ... binnen een paar jaar gaat ge u dat dik beklagen dat uw studentenleven gedaan is, ... ;-)

Herr Flick 6 juli 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4855234)
Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer:

en rijd dat groot dieselzuipend monster dus in mijne weg om om de 300 meter te stoppen.

Anna List 6 juli 2010 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855206)
Moest overal vermeld staan w�*�*r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...



Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

²

in hoeverre is dat toelaatbaar voor een overheidsbedrijf en geen discriminatie voor Base en Mobistar e.a. ?

Anna List 6 juli 2010 12:26

zeg Pelgrim, weet je wat je doet ... start een Facebookpagina hé , of heb je t daar al opstaan ? :p

pajoske 6 juli 2010 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855182)
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

Bij mij moet dat al zo een euh, euh, eeuh, ik weet niet meer hoeveel jaren geleden zijn. Zo ongeveer sinds mijn studententijd gestopt is in '76 of tijdens mijn legerdienst in'77, heb ik de laatste keer op een bus gezeten. Maar toen heette dat nog niet 'de lijn'.

Pelgrim 6 juli 2010 12:56

nee nog ni maar gezien het enthousiasme hier is dat precies verloren moeite.

pajoske 6 juli 2010 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4855288)
²

in hoeverre is dat toelaatbaar voor een overheidsbedrijf en geen discriminatie voor Base en Mobistar e.a. ?

"delijn".....wat we zelf doen doen we beter.;-)

Anna List 6 juli 2010 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4855334)
"delijn".....wat we zelf doen doen we beter.;-)

toch al een pak beter dan wat t vroeger was met miva enzo ...

pajoske 6 juli 2010 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4855347)
toch al een pak beter dan wat t vroeger was met miva enzo ...

Vind je?
Ik vind van niet.
De verbindingen zijn nu slechter.
Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.

pajoske 6 juli 2010 13:27

ps in het weekend rijdt die snelbus niet. De reistijd met de lijn is dan 4u20. voor 85 km.
Met de auto ben je op die tijd gemakkelijk 2 keren op en af gereden.

Bob 6 juli 2010 13:36

Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn.

Anna List 6 juli 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4855368)
Vind je?
Ik vind van niet.
De verbindingen zijn nu slechter.
Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.

jij bent blijkbaar de tijd vergeten dat
-de chauffeur niet moest stoppen aan de halte als hij geen goesting had (niet voor op- en niet voor afstappen soms)
-de tijd waarin het heel gewoon was dat de chauffeur reizigers afblafte en afsnauwde
-er zijn nu heel objectief vaststelbaar meer en betere verbindingen dan 20-30 jaar geleden
...
voil�* 12 jaar tramervaring (school en studietijd)

wat niet wegneemt dat het uiteraard allemaal nog veel beter kan :-)

maar jij hebt in deze dan ook een andere agenda hé amigo :-)

Herr Flick 6 juli 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4855395)
Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn.

Dat zou misschien inderdaad gewoon goedkoper zijn, kunt ge nen hoop controleurs buitengooien, en moet ge die ticketverkoop niet meer financieren...

pibo® 7 juli 2010 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4855405)
Dat zou misschien inderdaad gewoon goedkoper zijn, kunt ge nen hoop controleurs buitengooien, en moet ge die ticketverkoop niet meer financieren...

da zou inderdaad heel goed zijn , en met de gemaakte winst hier en daar een busje meer inleggen !

Bob 7 juli 2010 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 4856657)
da zou inderdaad heel goed zijn , en met de gemaakte winst hier en daar een busje meer inleggen !

Ik zou het teruggeven aan de belastingsbetaler. Lijkt mij rechtvaardiger.

pajoske 7 juli 2010 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4855395)
Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn.

Goed idee. Dan kan men dat ook toepassen bij de verkoop van diesel en benzine.
Laat de autobestuurder van gemeentes waar het openbaar vervoer ontoereikend is gratis tanken. Je schaft het openbaar vervoer daar volledig af en met de uitgespaarde subsidie (vooral voor belbussen die daar maar staan te wachten) kan je dat bekostigen.

Bob 7 juli 2010 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4856790)
Goed idee. Dan kan men dat ook toepassen bij de verkoop van diesel en benzine.
Laat de autobestuurder van gemeentes waar het openbaar vervoer ontoereikend is gratis tanken. Je schaft het openbaar vervoer daar volledig af en met de uitgespaarde subsidie (vooral voor belbussen die daar maar staan te wachten) kan je dat bekostigen.

Wat niet wegneemt dat er oneindig lange discussie opgezet worden over de prijs van een ticket van de lijn, terwijl dit maar minimaal bijdraagt tot de inkomsten van de lijn. Voor elke euro, die de lijn vangt via ticket/abonnementverkoop, legt de Vlaamse overheid er vier euro bij.
Denk dat het daarom zinniger is om te discusieren over de kostprijs van de lijn aan de gemeenschap.

Tejokus 7 juli 2010 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4855158)
Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden.

Ja ja, en dat oud madammeke had maar het internet moeten raadplegen
op haar MacPro van 3500 euro ;)

suqar_7loe 7 juli 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855207)
Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Misschien omdat nen auto nemen minder moeite kost.

En gelijk, hebt ge.

Firestone 7 juli 2010 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4857556)
Ja ja, en dat oud madammeke had maar het internet moeten raadplegen
op haar MacPro van 3500 euro ;)

Op een laptopje van 400 euro lukt dat ook, hoor.

Imho moet De Lijn ervoor zorgen dat die ticketautomaten werken.
En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs.

Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen.

Tejokus 7 juli 2010 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4857569)
Op een laptopje van 400 euro lukt dat ook, hoor.

Imho moet De Lijn ervoor zorgen dat die ticketautomaten werken.
En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs.

Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen.

Natuurlijk, ben ik het mee eens.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be