Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv
(Bericht 4936057)
Ik denk toch niet dat men het kan maken om N-VA nu buiten de regering te houden. Dit zou immers regelrecht ingaan tegen de uitspraak die de vlaamse kiezer heeft gedaan heeft. Natuurlijk doet men dit wel vaker, maar dit zou wel extreem zijn.
|
Bij het vormen van een regering gaat het er om om een meerderheid van zetels te vinden van partijen (of mensen) die zo veel mogelijk raakvlakken hebben. Indien bij elke andere partij een bepaalde partij diegene is die er het minste raakvlakken mee heeft, dan is het logisch dat die partij pas in een regering kan stappen wanneer die 50%+1 van de zetels heeft. In onze context komt daar een andere partij voor in aanmerking, maar het lijkt me toch zo te zijn dat er regeringen met een groter raakvlak te vormen zijn dan één die eraan lijkt te komen met N-VA als lid. Andere partijen zullen de N-VA laten deelnemen uit angst dat ze anders de volgende keer nog meer stemmen gaan halen. Een regeringsdeelname van de N-VA heeft meer met psychologie dan met democratie te maken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv
(Bericht 4936062)
Nu dan kan men gewoon alle ministerposten geven aan diegene die er het meeste voor bied. Ik ben toch van gedacht dat indien een minister N-VA'er is, hij een ander beleid zal voeren dan een SPA'er, dus ben jij toch beter vertegenwoordigt.
|
Ik ben niet beter vertegenwoordigd door een N-VA'er dan door een sp.a'er, maar ik vermoed dat je 'ik' bedoelde i.p.v. 'jij'. Over de redenen waarom de gemiddelde mening van de N-Va'ers meer van mijn mening afwijkt dan dat de gemiddelde mening van de sp.a'ers daarvan afwijkt, zullen we het in deze draad maar niet hebben.
In jouw post lijk je te uiten dat een minister beslissingen kan nemen zonder dat die beslissing door 50%+1 parlementsleden ondersteund wordt. Indien dat zo is, ik weet eigenlijk niet waarvoor ministers dienen, dan snap ik eigenlijk niet waarom je zo'n ondemocratische functie wilt behouden. Ik kan begrijpen dat je je achtergesteld voelt wanneer je te horen krijgt dat de leden van de door jou geprefereerde partij ondervertegenwoordigd zijn in een bepaalde functie. Is het echter niet beter om een ondemocratische functie af te schaffen i.p.v. gewoon andere mensen een onevenredig met de stemmen grote inspraak te geven? Als jij wilt dat N-VA'ers ministers leveren, dan ben je automatisch voorstander van die functie en ik zou graag weten waarom.
Los van de discussie of we al dan niet ministers nodig hebben, kan ik je wel volgen dat ondemocratische functies toch zo veel mogelijk evenredig met de stemmen verdeeld dienen te worden, om het ondemocratische daaraan toch zo veel mogelijk in te perken. Met de huidige zetelverdeling, die ook niet echt 100% representatief is, wat ik betreur, zou zo'n evenredige verdeling van titels van minister, in overeenkomst met de wijze van zetelverdeling, betekenen:
N-VA 1 bij 1 minister
N-VA 1 en PS 1 bij 2 ministers
N-VA 1, PS 1 en MR 1 bij 3 ministers
N-VA 1, PS 1, MR 1 en CD&V 1 bij 4 ministers
N-VA 2, PS 1, MR 1 en CD&V 1 bij 5 ministers
N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1 en sp.a 1 bij 6 ministers
N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1, sp.a 1 en Groen!-Ecolo 1 bij 7 ministers
N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1 en Open VLD 1 bij 8 ministers
N-VA 2, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1 en Open VLD 1 bij 9 ministers
N-VA 2, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1 en Vlaams Belang 1 bij 10 ministers
N-VA 3, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1 en Vlaams Belang 1 bij 11 ministers
N-VA 3, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 12 ministers
N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 13 ministers
N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 2, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 14 ministers
N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 2, sp.a 2, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 15 ministers (maximaal aantal ministers)
(Bij deze verdeling heb ik eerst naar het aantal zetels gekeken, van waaruit de stem in een parlement gaat, en daarna naar het aantal stemmen per zetel. Omdat Groen! en Ecolo in het parlement een fractie vormen, is het logisch dat zij ook samen ministers leveren.)