Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Maximum pk wagens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142790)

dejohan 24 augustus 2010 08:51

Maximum pk wagens?
 
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

backfire 24 augustus 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Ik denk dat het iets te maken heeft met ego en de compensatie van een te kleine lul. Maar ik geef toe ik veel liever met een moto/auto rijdt met veel pk's dan met eentje met minder. Vraag me niet waarom, want ik reed er even snel/traag mee.

Johnny Blaze 24 augustus 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Heb je hier ook cijfers van?

Micele 24 augustus 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Er is m.a.w. amper een voordeel.

Noem die "amper een voordeel" dan eens ?

Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens:

- uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn.

- het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker.
(aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...)

"Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper.

Citaat:

Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar
Bron ? Cijfers ?
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?
Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ?

Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ?

In Be is dat xx/100 kansen zo...

Citaat:

en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu
Milieu = ~ Emissienormen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn.
Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis.

Citaat:

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Biina alle van de verkochte krachtige auto´s zijn begrensd op 250 kmh, uitgezonderd zeldene sportwagens. (PK´s zijn niet begrensd)
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen.
Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie.

Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ;-)

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html

Cdude 24 augustus 2010 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4940032)
Ik denk dat het iets te maken heeft met ego en de compensatie van een te kleine lul. Maar ik geef toe ik veel liever met een moto/auto rijdt met veel pk's dan met eentje met minder. Vraag me niet waarom, want ik reed er even snel/traag mee.

"vraag me niet waarom" en " met ego en de compensatie van een te kleine lul" :-P:-D

backfire 24 augustus 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4940373)
"vraag me niet waarom" en " met ego en de compensatie van een te kleine lul" :-P:-D

Tja. In mijn geval is het ego. En in jouw geval? :)

dejohan 24 augustus 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4940324)
Noem die "amper een voordeel" dan eens ?

Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens:

- uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn.

- het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker.
(aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...)

"Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper.


Bron ? Cijfers ?
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?
Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ?

Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ?

In Be is dat xx/100 kansen zo...


Milieu = ~ Emissienormen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn.
Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis.


Biina alle van de verkochte krachtige auto´s zijn begrensd op 250 kmh, uitgezonderd zeldene sportwagens. (PK´s zijn niet begrensd)
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen.
Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie.

Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ;-)

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html

Alle veiligheidsopties op een stokje.
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.

dejohan 24 augustus 2010 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4940324)
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?

Klinkt een beetje als "guns don't kill people".

Johnny Blaze 24 augustus 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940536)
Alle veiligheidsopties op een stokje.
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.

Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Cdude 24 augustus 2010 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Die extra PK's moeten veel meer gewicht meesluren dat naargelang snelheid een veel grotere inertie heeft waardoor je veel meer moet corrigeren dan een 100pk wagen. ;-)

Fysica 101

backfire 24 augustus 2010 14:16

Ik vind het een beetje een onnozele discussie. Tegenwoordig heeft bijna elke doorsnee familiewagen meer dan 100 pk en accelleratiesnelheden waarvan ik als jonge snaak enkel van kon dromen. Natuurlijk kan je met je Lamborghini met 700 pk weinig uitvangen op onze wegen, maar het potentieel van je Volkwagen Golf TDI 150 pk geraak je ook niet kwijt, hoor.

backfire 24 augustus 2010 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Euh. Ik corrigeer mijn overstuur liefst met een wagen die in relatieve pk's voldoende kracht op de wielen kan zetten. Dat hoeft geen 300 pk te zijn. 100 PK is genoeg, als mijn bakje dan maar niet te veel weegt en het gewicht wat goed verdeeld is.
Top Gear niet gezien? De allersnelste rondetijd werd er afgelegd door een auto met meer dan de helft minder pk dan de tweede. En 7 seconden verschil.

maddox 24 augustus 2010 14:25

Daar zijn we er weer meer, iedereen een Trabant dus.

Ik rijd met een kleine wagen, met de lichtste motor daarvoor te koop. 75 Pk
Nadeel dat ik nu ondervind. Ik moet niet proberen een aanhanger te trekken die tot 300 kg geladen is.

Maar tja, dat ben ik zeker in mijn kapitalistische zucht naar meer materiele bevrediging, mijn fetish voor "meer".

Eneuh, meneer Bollen, een "gun" die op tafel ligt doet niks, uitgezonderd er liggen. Het is als mensen het manipuleren dat het gereedschap kan doden. Maar als het op dat vlak aankomt, een baksteen kan dat ook.

dejohan 24 augustus 2010 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Als ge normaal rijdt heb je geen overstuur te corrigeren.

Ik heb trouwens niks tegen iets krachtigere wagens, maar zo'n sportbakken van 300 pk, komaan, da's zoals nen barbecue aansteken met ne straalmotor: echt beter gaat het niet, maar 't is wél veel duurder en ge brengt de buren in evaar.

Mambo 24 augustus 2010 15:43

Veel wagens zijn idd misschien wel een beetje te snel.
Die jonge gastjes...ieder kruispunt heeft ondertussen wel al een kruisje.

maddox 24 augustus 2010 16:15

Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.

Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk.

Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie?

Eigenzinnig 24 augustus 2010 16:18

Mobiliteitsdraad...

dejohan 24 augustus 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4940798)
Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.

Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk.

Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie?

Dat zijn alletwee geen overdreven waarden. Ik heb het over wagens met disproportioneel veel pk's.

maddox 24 augustus 2010 16:21

Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?

Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen.

Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken?

dejohan 24 augustus 2010 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4940810)
Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?

Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen.

Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken?

Weet ik veel, ik ben geen ingenieur hé.

maddox 24 augustus 2010 16:49

Dus, U stelt een regel voor zonder er eigenlijk 1 goeie reden voor te geven uitgezonderd buikgevoel.

Waarom denk ik nu dat U dit topic hebt gestart uit jaloezie?

Als iemand dat €1 000 000 + wil uitgeven aan de Bugatti Veyron (een wagen die ik van z'n leven nooit zou kopen, is gewoon niet praktisch uitgezonderd op een circuit, waar ie van de kaart geveegd word door wagens van €35 000 of zelfs minder), dan moet die persoon dat toch zelf maar weten, zolang ie zich aan de lokale wetgeving houdt zie ik geen enkel probleem, noch enige reden om zulke wagen te verbieden.

Langs de andere kant, we hebben wel elke reden om wagens met te weinig vermogen van de snelweg te halen. Je Trabant die met moeite 95 km/u haalt bijvoorbeeld. Dikke 2takt rookpluim die de omgeving verpest. En daar hangt dan een M5 achter die op die snelheden zuiniger is dan een Toyota Prius....

brother paul 24 augustus 2010 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940538)
Klinkt een beetje als "guns don't kill people".

je moet het niet beperken, het beperkt zichzelf, want het vlootgemiddelde de gemiddelde europese wagen is toch een veel lichtere wagen dan de gemiddelde amerikaanse wagen om maar één voorbeeld tegeven.

Kijk de topwagens type astonmartin, ferrari, en vooral bugatti braken iets boven de 300pk uit, en zijn stuk voor stuk pareltjes van techniek, maar feitelijk onbruikbaar op onze belgische wegen. Dus je koopt ze voor uw ego te strelen, en het heeft dus niets te maken met een mobiltieitsprobleem op te lossen. Maar om het daarom te verbieden ? Voor die 10 wagens die er per jaar van verkocht worden ?

Bovendien vraag ik mij af in een Europese markt hoe jij denkt dit te doen ? Als je ze inschrijft in Frankrijk en hier in Belgie mee rondrijdt, dan omzeil je toch op uw kousen al die lokale wetten..

Micele 24 augustus 2010 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940536)
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.

Aktieve veiligheid blijft nog over; de vele vbn heb ik opgesomd.

Heb je nu de cijfers van die "veiligheidsnadelen" of niet ? Of ergens een link in die richting ?

Micele 24 augustus 2010 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940538)
Klinkt een beetje als "guns don't kill people".

Een auto is om zich te verplaatsen, en om nog wat vlot te kunnen rijden rijdt men op aangepaste *autowegen en autosnelwegen*, waar andere people´s ook allemaal in zo´n auto-mobiel zitten, zelfs in véél zwaardere en eigenlijk gevaarlijkere door hun massa. (uitzondering motorrijders)

En *waar* people´s te voet, met de fiets, bromfietsen, ook brommobielen niet op mogen.

Wat is uw punt nu eigenlijk ? :?

dejohan 25 augustus 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4940856)
Dus, U stelt een regel voor zonder er eigenlijk 1 goeie reden voor te geven uitgezonderd buikgevoel.

Waarom denk ik nu dat U dit topic hebt gestart uit jaloezie?

Als iemand dat €1 000 000 + wil uitgeven aan de Bugatti Veyron (een wagen die ik van z'n leven nooit zou kopen, is gewoon niet praktisch uitgezonderd op een circuit, waar ie van de kaart geveegd word door wagens van €35 000 of zelfs minder), dan moet die persoon dat toch zelf maar weten, zolang ie zich aan de lokale wetgeving houdt zie ik geen enkel probleem, noch enige reden om zulke wagen te verbieden.

Langs de andere kant, we hebben wel elke reden om wagens met te weinig vermogen van de snelweg te halen. Je Trabant die met moeite 95 km/u haalt bijvoorbeeld. Dikke 2takt rookpluim die de omgeving verpest. En daar hangt dan een M5 achter die op die snelheden zuiniger is dan een Toyota Prius....

Er zijn wel goeie redenen. Ze zijn nodeloos vervuilend, en ze vormen een potentieel gevaar voor andere weggebruikers.

Jaloezie gaan bovenhalen is flauw.

dejohan 25 augustus 2010 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4940898)
je moet het niet beperken, het beperkt zichzelf, want het vlootgemiddelde de gemiddelde europese wagen is toch een veel lichtere wagen dan de gemiddelde amerikaanse wagen om maar één voorbeeld tegeven.

Kijk de topwagens type astonmartin, ferrari, en vooral bugatti braken iets boven de 300pk uit, en zijn stuk voor stuk pareltjes van techniek, maar feitelijk onbruikbaar op onze belgische wegen. Dus je koopt ze voor uw ego te strelen, en het heeft dus niets te maken met een mobiltieitsprobleem op te lossen. Maar om het daarom te verbieden ? Voor die 10 wagens die er per jaar van verkocht worden ?

Bovendien vraag ik mij af in een Europese markt hoe jij denkt dit te doen ? Als je ze inschrijft in Frankrijk en hier in Belgie mee rondrijdt, dan omzeil je toch op uw kousen al die lokale wetten..

Ik zou dit idd Europees regelen, maar uw argumenten zijn idd wel steekhoudend, de markt reguleert zichzelf, en zoveel zijn er niet.

dejohan 25 augustus 2010 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4941231)
Wat is uw punt nu eigenlijk ? :?

Dat ge het zelf precies niet goed snapt.

maddox 25 augustus 2010 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4941983)
Er zijn wel goeie redenen. Ze zijn nodeloos vervuilend, en ze vormen een potentieel gevaar voor andere weggebruikers.

Nodeloos vervuilend? Tof, kijk maar eens naar dit.

Potentieel gevaar. Zelfs met 10 pk opgezet in snelheid is 1200 kg (gemiddelde personenwagen op onze wegen) een dodelijk wapen. Wat zeg ik, 150 kg met 3 pk is moordend.... kijk maar naar het aantal dooie bromfietsers die tegen een ander object zijn gaan plakken.

Als U POTENTIEEL GEVAAR wil aanhalen, dan kunnen we beter iedereen in een dwangbuis steken, in leuke doosjes met zachte wanden steken en voedzame brij geven samen met kalmeermiddelen.
Citaat:

Jaloezie gaan bovenhalen is flauw.
Jaloezie is een potentiele reden om zulke rare voorstellen te doen.
"Ik geen 150 pk in mijn Trabant, maar gelle ook geen 150 PK in jullie Skoda Superbe".

dejohan 25 augustus 2010 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4942022)
Nodeloos vervuilend? Tof, kijk maar eens naar dit.

Potentieel gevaar. Zelfs met 10 pk opgezet in snelheid is 1200 kg (gemiddelde personenwagen op onze wegen) een dodelijk wapen. Wat zeg ik, 150 kg met 3 pk is moordend.... kijk maar naar het aantal dooie bromfietsers die tegen een ander object zijn gaan plakken.

Als U POTENTIEEL GEVAAR wil aanhalen, dan kunnen we beter iedereen in een dwangbuis steken, in leuke doosjes met zachte wanden steken en voedzame brij geven samen met kalmeermiddelen.

Jaloezie is een potentiele reden om zulke rare voorstellen te doen.
"Ik geen 150 pk in mijn Trabant, maar gelle ook geen 150 PK in jullie Skoda Superbe".

Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.

brother paul 25 augustus 2010 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4942086)
Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.

Kijk Johan,

tegenwoordig rijden alle auto's met 'digitale getunede' chips die kleptiming - verbruik etc allemaal regelen. Diezelfde tuning maakt van een 2liter motor een 75pk tot een 200pk versie...

stel dat je een 'ECO-switch' knopje zou verplichten. Een knopje waarmee je uw verbruik limiteert tot 10liter per 100km bij plankgas, en die toelaat om ze 'ecologisch' mogelijk te accelereren en die toelaat om zo zuinig mogelijk 'constante snelheid' te rijden.. En stel met dat knopje dat een mens bvb gemiddeld 1liter spaart.

Dan zou je bvb als consument bij dure petroleumprijzen dat knopje aanleggen, en bij gedaalde prijs, dat knopje eens afleggen om eens goed gas te geven...


Wel ik denk dat zo'n optie verplichten meer zou betekenen voor het milieu, dan gelijk wat anders van beperkingen opleggen.

Micele 25 augustus 2010 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4942086)
Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.

Je hebt het dus alweer helemaal niet begrepen.

De sportieve -en 300 kg zwaardere- BMW M3 rijdt even snel als de Prius en verbruikt zelfs minder, moest de BMW getrimmt worden op zuinigheid zou het verschil nog groter zijn.

http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E90.2FE92.2FE93
http://de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#Prius_NHW20

Jij wilt wagens beperken tot 300 pk ofzo, de BMW M3 V8 heeft ca. 420 pk, maar hoeft er -helemaal geen- gebruik van te maken in normale rijomstandigheden, wslk kan de M3-bestuurder dat (echt) enkel op circuit of op een onbeperkte Autobahn, en zeker als het serieus bergop gaat.

De rest van de PK´s zijn dus aktieve veiligheidsreserve bij modale snelheidsbeperkingen en alledaagse situaties, inhalen bvb of als een camion je soms eens tussen vangrails wil pletten op het laatste moment, de remmen zullen navenant ook veel beter zijn bij dat gewicht en die -mogelijke- prestaties, wegligging enz.. ook, dus in onvoorziene noodsituaties bij remmen en/of uitwijken enz... is de M3 bij dezelfde reglementaire rijwijze - puur auto - veel veiliger af als de Prius.

Nog eens, wat blijft er nog over van uw punt ?
Niets ;-)

Ik citeer uw openingspost nog eens:

Citaat:

Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Micele 25 augustus 2010 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4942022)
Nodeloos vervuilend? Tof, kijk maar eens naar dit.

Een niet economisch getrimmde sportlimousine als de M3 vergelijken met een getrimmde ecolimousine als de Prius (met E-hulp) is lichtjes onrechtvaardig, alhoewel de 300 kg zwaardere M3 nog altijd wint qua verbruik als ze even snel achtereen rijden, waar de Prius er alles uithaalt (potentieel ... weet je ;-) )

Nemen we dan toch een getrimmde supersportwagen met E-hulp:
500 PK + 160 kW hulp, die hij maar heel zelden nodig heeft... 8-)

Uiteraard zijn er nog veel zuinigere 100%-E-wagens maar die kan het ook al met 3 liter/100 km ECE-normverbruik doen.

Citaat:

http://www.autowereld.com/autonieuws...p?artikel=9646
Porsche 918 Spyder conceptcar

dinsdag 2 maart 2010

Porsche weet vriend en vijand te verbazen met de onthulling van de 918 Spyder conceptcar. Behalve dat de primeur an sich groot nieuws is, zorgen ook de specificaties voor verbazing.

Het is sporadisch dat Porsche een conceptcar presenteert. Sterker nog, op de Cayenne Hybrid na kunnen wij er ons zo geen één bedenken in de afgelopen jaren. Zeker niet als het gaat om een grote verrassing als deze 918 Spyder.

Carrera GT-opvolger?
Wie het exterieur - dat sterk doet denken aan de Carrera GT - op zich in heeft laten werken kan concluderen dat hier zomaar een toekomstige Porsche kan staan te pronken. De wielen geven de auto vooral een conceptcar-status, maar de lijnen van de carrosserie zien er realistisch uit. Staat hier dan de spirituele opvolger van de Carrera GT voor ons?

Indrukwekkend
De prestaties van de 918 Spyder zijn een geval apart. Een plug-in hybridemodule bestaande uit drie elektromotoren zorgen samen voor een vermogen van 160 kW. Daarnaast is er een 500 pk sterke 3.4 liter V8 die afkomstig is uit de racebolide RS Spyder. Samen weten ze de 918 Spyder in slechts 3,2 seconden naar 100 km/h te duwen en een topsnelheid van 320 km/h te realiseren. Dat alles gaat gepaard met een verbruik van slechts 3,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km. Ongekend! Porsche claimt zelfs dat de 918 Spyder de Nordschleife van de Nürburgring weet af te leggen in minder dan 7:30 minuten en daarmee sneller is dan de Carrera GT.

Hybride-modi
De drie elektromotoren en de V8 benzinemotor werken nauw met elkaar samen. De V8 drijft enkel de achterwielen aan, maar de elektromotoren hebben vat op zowel de voor- als de achterwielen. Dat alles wordt geregiseerd door een zeventraps PDK-transmissie. Een knop op het stuurwiel maakt het mogelijk om te schakelen tussen de vier verschillende rijmodi. In E-Drive rijdt de auto enkel elektrisch (maximaal 25 km). In Hybrid werken de elektromotoren samen met de V8 benzinemotor en in de Sport Hybrid wordt het echt leuk. Dan ligt er meer focus op sportiviteit en wordt de meeste power naar de achterwielen gestuurd. Wie echt in de stemming is kan Race Hybrid inschakelen. Er wordt dan maximaal vermogen afgegeven en met een druk op de knop kan zelfs een tijdelijke overboost van de elektromotoren worden opgewekt.

Toekomst
Plannen met deze 918 Spyder zijn niet bekend, maar Porsche demonstreert haar hybride-kennis niet voor niets. We zijn benieuwd waar dit tot zal leiden.
De context is natuurlijk heel fel overdreven, die 3 liter is het ECE-normverbruik.
Voor de nieuwste Prius is dat zowat 4 liter en 92 g/km CO2:
http://www.toyota.de/cars/new_cars/prius/specs.aspx

geen drukfout @ johan ;-)

Nog een D-bron:
Citaat:

http://www.abendblatt.de/wirtschaft/...r-Zukunft.html
...
Das Auto schafft nicht nur 325 Kilometer pro Stunde. Mit einem CO2-Ausstoß von 70 Gramm je Kilometer und einem Verbrauch von 3,0 Litern schlägt es auch jeden Kleinwagen. Wenn es nach Porsche-Chef Michael Macht geht, bleibt das Auto kein Einzelstück: "Eine Serienfertigung kann ich zwar nicht versprechen. Aber bislang hat Porsche noch nie eine Studie gezeigt, die wir nicht gebaut hätten."

Zwar fangen die Hersteller in Genf mit ihren effizienten Konzept- und Serienfahrzeugen alle Blicke und geben der Messe einen grünen Anstrich. "Doch die nächsten Jahre verdienen die Konzerne ihr Geld noch mit ganz konventionell angetriebenen Fahrzeugen", ist Kleinhans überzeugt. Zwischen all den Elektro- und Hybridmodellen stehen deshalb in den Messehallen doch noch überraschend viele Premieren mit Bodenhaftung und direktem Realitätsbezug.

Auch wenn die Industrie in den nächsten Jahren weiter von Fahrzeugen mit konventionellen Antrieben leben wird, spielt die Musik auf der Messe ganz klar bei den alternativen Technologien. "Das Rennen um den Antrieb der Zukunft ist eröffnet", sagt VW-Vorstandschef Martin Winterkorn.

Und Mercedes-Chef Dieter Zetsche nimmt den Faden auf: "Wir fahren nicht nur in der Formel 1 um den Sieg, sondern auch in der Formel Grün - mit Automobilen, die Verantwortung und Faszination vereinen." In konkreten Zahlen klingt das aber schon nicht mehr ganz so imposant: Gerade einmal drei Prozent der Gesamtproduktion sollen bis 2018 bei VW elektrisch fahren. (HA)

Micele 25 augustus 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4942086)
Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Er zijn wel goeie redenen. Ze zijn nodeloos vervuilend, en ze vormen een potentieel gevaar voor andere weggebruikers.

Uw autoke dus -potentieel- ook. ;-)

Micele 25 augustus 2010 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4942022)
Nodeloos vervuilend? Tof, kijk maar eens naar dit.

Potentieel...]

Nog eentje met potentieel tot 480 kW of 653 PK, zou in volgens offic. website pas in 2012 in serie uitkomen ipv 2010.

http://www.autoblog.nl/archive/2008/...mt-pas-in-2010

omgerekend verbruik: energie-equivalent van 1 l diesel/100 km, milieu omgerekend 51,3 g/km CO² volgens uitstoot van Duits stroomnet.
directe schaadstoffen uitlaat: zero... ; indirect : aan de Duitsers vragen...

En dat zou verboden moeten worden... volgens @ johan

Naast de Porsche 918 Spyder nog een auto die moeiteloos de Belgische ecokorting van 4750 € zou krijgen. :lol:

Citaat:

Verbrauch: 9,67 kWh/100 km (9,67 kWh entsprechen dem Energieinhalt von 0,98 l Diesel.), Kosten: ca. 2 Euro pro 100 km[6] Unter Einbeziehung der CO2-Emissionen des deutschen Strommixes von rund 530g/kWh macht das 51,3 g/km; bei der Nutzung von Ökostrom entsprechend weniger
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
http://www.lightningcarcompany.co.uk/

maddox 25 augustus 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4942086)
Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.

Dus, die Prius met al zijn eco-tech moet de duimen leggen tegen een racemonster voor dezelfde prestaties.

Misschien nog eens zelf een testje doen. Welk forumlid heeft een Prius, en wie van de forumleden heeft een equivalent van zo'n M3.

We beginnen in't centrum van Brussel, en eindigen aan het stuwmeer van Butchenbach... Ik zal wel rustig meetuffen met mijn redelijk nieuw 75 PK dieseltje (weliswaar met de stroomlijn van een Brabantse buffetkast).

De premisse is een picknick met 4 personen. Geen verkeersovertredingen, de route wordt op voorhand besproken.

Mambo 25 augustus 2010 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4942500)
Dus, die Prius met al zijn eco-tech moet de duimen leggen tegen een racemonster voor dezelfde prestaties.

Misschien nog eens zelf een testje doen. Welk forumlid heeft een Prius, en wie van de forumleden heeft een equivalent van zo'n M3.

We beginnen in't centrum van Brussel, en eindigen aan het stuwmeer van Butchenbach... Ik zal wel rustig meetuffen met mijn redelijk nieuw 75 PK dieseltje (weliswaar met de stroomlijn van een Brabantse buffetkast).

De premisse is een picknick met 4 personen. Geen verkeersovertredingen, de route wordt op voorhand besproken.

M5

Johnny Blaze 25 augustus 2010 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4942692)
M5

nope, 't was een e90 ///M3

Mambo 25 augustus 2010 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4942712)
nope, 't was een e90 ///M3

Ik antwoordde op maddox zijn vraag wie een equivalent heeft van een m3.

Een m5 dus, die hebben wij staan op stal.

Johnny Blaze 25 augustus 2010 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4942721)
Ik antwoordde op maddox zijn vraag wie een equivalent heeft van een m3.

Een m5 dus, die hebben wij staan op stal.

ow sorry :oops:

enne... Vriend!! Alles goed, eens ene gaan drinken? :-P

(e39 toevallig?)

Mambo 25 augustus 2010 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4942728)
ow sorry :oops:

enne... Vriend!! Alles goed, eens ene gaan drinken? :-P

(e39 toevallig?)

:-P

Heb anders nog een cabrio 323 e46 die ik verkoop voor wie iets deftigs zoekt. En nog een 528 en een 318 en tot verleden week ook nog een 320 cabrio die ondertussen tegen een muur is gevlogen van iemand die hem ging kopen (hopelijk krijgen we nu nog ons geld? )
En mijn oud rx7 wankeltje die dringend eens goed moet nagezien worden.
De rest staat nog niet te koop, daar rijden we zelf nog mee rond.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be