![]() |
Maximum pk wagens?
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?
Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid. Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied? Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag. Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens: - uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn. - het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker. (aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...) "Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper. Citaat:
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ? Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ? Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ? In Be is dat xx/100 kansen zo... Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn. Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis. Citaat:
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen. Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie. Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ;-) http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor. |
Citaat:
|
Citaat:
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen. |
Citaat:
Fysica 101 |
Ik vind het een beetje een onnozele discussie. Tegenwoordig heeft bijna elke doorsnee familiewagen meer dan 100 pk en accelleratiesnelheden waarvan ik als jonge snaak enkel van kon dromen. Natuurlijk kan je met je Lamborghini met 700 pk weinig uitvangen op onze wegen, maar het potentieel van je Volkwagen Golf TDI 150 pk geraak je ook niet kwijt, hoor.
|
Citaat:
Top Gear niet gezien? De allersnelste rondetijd werd er afgelegd door een auto met meer dan de helft minder pk dan de tweede. En 7 seconden verschil. |
Daar zijn we er weer meer, iedereen een Trabant dus.
Ik rijd met een kleine wagen, met de lichtste motor daarvoor te koop. 75 Pk Nadeel dat ik nu ondervind. Ik moet niet proberen een aanhanger te trekken die tot 300 kg geladen is. Maar tja, dat ben ik zeker in mijn kapitalistische zucht naar meer materiele bevrediging, mijn fetish voor "meer". Eneuh, meneer Bollen, een "gun" die op tafel ligt doet niks, uitgezonderd er liggen. Het is als mensen het manipuleren dat het gereedschap kan doden. Maar als het op dat vlak aankomt, een baksteen kan dat ook. |
Citaat:
Ik heb trouwens niks tegen iets krachtigere wagens, maar zo'n sportbakken van 300 pk, komaan, da's zoals nen barbecue aansteken met ne straalmotor: echt beter gaat het niet, maar 't is wél veel duurder en ge brengt de buren in evaar. |
Veel wagens zijn idd misschien wel een beetje te snel.
Die jonge gastjes...ieder kruispunt heeft ondertussen wel al een kruisje. |
Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.
Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk. Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie? |
Mobiliteitsdraad...
|
Citaat:
|
Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?
Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen. Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken? |
Citaat:
|
Dus, U stelt een regel voor zonder er eigenlijk 1 goeie reden voor te geven uitgezonderd buikgevoel.
Waarom denk ik nu dat U dit topic hebt gestart uit jaloezie? Als iemand dat €1 000 000 + wil uitgeven aan de Bugatti Veyron (een wagen die ik van z'n leven nooit zou kopen, is gewoon niet praktisch uitgezonderd op een circuit, waar ie van de kaart geveegd word door wagens van €35 000 of zelfs minder), dan moet die persoon dat toch zelf maar weten, zolang ie zich aan de lokale wetgeving houdt zie ik geen enkel probleem, noch enige reden om zulke wagen te verbieden. Langs de andere kant, we hebben wel elke reden om wagens met te weinig vermogen van de snelweg te halen. Je Trabant die met moeite 95 km/u haalt bijvoorbeeld. Dikke 2takt rookpluim die de omgeving verpest. En daar hangt dan een M5 achter die op die snelheden zuiniger is dan een Toyota Prius.... |
Citaat:
Kijk de topwagens type astonmartin, ferrari, en vooral bugatti braken iets boven de 300pk uit, en zijn stuk voor stuk pareltjes van techniek, maar feitelijk onbruikbaar op onze belgische wegen. Dus je koopt ze voor uw ego te strelen, en het heeft dus niets te maken met een mobiltieitsprobleem op te lossen. Maar om het daarom te verbieden ? Voor die 10 wagens die er per jaar van verkocht worden ? Bovendien vraag ik mij af in een Europese markt hoe jij denkt dit te doen ? Als je ze inschrijft in Frankrijk en hier in Belgie mee rondrijdt, dan omzeil je toch op uw kousen al die lokale wetten.. |
Citaat:
Heb je nu de cijfers van die "veiligheidsnadelen" of niet ? Of ergens een link in die richting ? |
Citaat:
En *waar* people´s te voet, met de fiets, bromfietsen, ook brommobielen niet op mogen. Wat is uw punt nu eigenlijk ? :? |
Citaat:
Jaloezie gaan bovenhalen is flauw. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Potentieel gevaar. Zelfs met 10 pk opgezet in snelheid is 1200 kg (gemiddelde personenwagen op onze wegen) een dodelijk wapen. Wat zeg ik, 150 kg met 3 pk is moordend.... kijk maar naar het aantal dooie bromfietsers die tegen een ander object zijn gaan plakken. Als U POTENTIEEL GEVAAR wil aanhalen, dan kunnen we beter iedereen in een dwangbuis steken, in leuke doosjes met zachte wanden steken en voedzame brij geven samen met kalmeermiddelen. Citaat:
"Ik geen 150 pk in mijn Trabant, maar gelle ook geen 150 PK in jullie Skoda Superbe". |
Citaat:
|
Citaat:
tegenwoordig rijden alle auto's met 'digitale getunede' chips die kleptiming - verbruik etc allemaal regelen. Diezelfde tuning maakt van een 2liter motor een 75pk tot een 200pk versie... stel dat je een 'ECO-switch' knopje zou verplichten. Een knopje waarmee je uw verbruik limiteert tot 10liter per 100km bij plankgas, en die toelaat om ze 'ecologisch' mogelijk te accelereren en die toelaat om zo zuinig mogelijk 'constante snelheid' te rijden.. En stel met dat knopje dat een mens bvb gemiddeld 1liter spaart. Dan zou je bvb als consument bij dure petroleumprijzen dat knopje aanleggen, en bij gedaalde prijs, dat knopje eens afleggen om eens goed gas te geven... Wel ik denk dat zo'n optie verplichten meer zou betekenen voor het milieu, dan gelijk wat anders van beperkingen opleggen. |
Citaat:
De sportieve -en 300 kg zwaardere- BMW M3 rijdt even snel als de Prius en verbruikt zelfs minder, moest de BMW getrimmt worden op zuinigheid zou het verschil nog groter zijn. http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E90.2FE92.2FE93 http://de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#Prius_NHW20 Jij wilt wagens beperken tot 300 pk ofzo, de BMW M3 V8 heeft ca. 420 pk, maar hoeft er -helemaal geen- gebruik van te maken in normale rijomstandigheden, wslk kan de M3-bestuurder dat (echt) enkel op circuit of op een onbeperkte Autobahn, en zeker als het serieus bergop gaat. De rest van de PK´s zijn dus aktieve veiligheidsreserve bij modale snelheidsbeperkingen en alledaagse situaties, inhalen bvb of als een camion je soms eens tussen vangrails wil pletten op het laatste moment, de remmen zullen navenant ook veel beter zijn bij dat gewicht en die -mogelijke- prestaties, wegligging enz.. ook, dus in onvoorziene noodsituaties bij remmen en/of uitwijken enz... is de M3 bij dezelfde reglementaire rijwijze - puur auto - veel veiliger af als de Prius. Nog eens, wat blijft er nog over van uw punt ? Niets ;-) Ik citeer uw openingspost nog eens: Citaat:
|
Citaat:
Nemen we dan toch een getrimmde supersportwagen met E-hulp: 500 PK + 160 kW hulp, die hij maar heel zelden nodig heeft... 8-) Uiteraard zijn er nog veel zuinigere 100%-E-wagens maar die kan het ook al met 3 liter/100 km ECE-normverbruik doen. Citaat:
Voor de nieuwste Prius is dat zowat 4 liter en 92 g/km CO2: http://www.toyota.de/cars/new_cars/prius/specs.aspx geen drukfout @ johan ;-) Nog een D-bron: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/...mt-pas-in-2010 omgerekend verbruik: energie-equivalent van 1 l diesel/100 km, milieu omgerekend 51,3 g/km CO² volgens uitstoot van Duits stroomnet. directe schaadstoffen uitlaat: zero... ; indirect : aan de Duitsers vragen... En dat zou verboden moeten worden... volgens @ johan Naast de Porsche 918 Spyder nog een auto die moeiteloos de Belgische ecokorting van 4750 € zou krijgen. :lol: Citaat:
|
Citaat:
Misschien nog eens zelf een testje doen. Welk forumlid heeft een Prius, en wie van de forumleden heeft een equivalent van zo'n M3. We beginnen in't centrum van Brussel, en eindigen aan het stuwmeer van Butchenbach... Ik zal wel rustig meetuffen met mijn redelijk nieuw 75 PK dieseltje (weliswaar met de stroomlijn van een Brabantse buffetkast). De premisse is een picknick met 4 personen. Geen verkeersovertredingen, de route wordt op voorhand besproken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een m5 dus, die hebben wij staan op stal. |
Citaat:
enne... Vriend!! Alles goed, eens ene gaan drinken? :-P (e39 toevallig?) |
Citaat:
Heb anders nog een cabrio 323 e46 die ik verkoop voor wie iets deftigs zoekt. En nog een 528 en een 318 en tot verleden week ook nog een 320 cabrio die ondertussen tegen een muur is gevlogen van iemand die hem ging kopen (hopelijk krijgen we nu nog ons geld? ) En mijn oud rx7 wankeltje die dringend eens goed moet nagezien worden. De rest staat nog niet te koop, daar rijden we zelf nog mee rond. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be