![]() |
Ford Genk en jobzekerheid tot 2014
Uit HLN van 27-08-2010.
Werkzekerheid tot en met 2014, behoud van de capaciteit op 225.000 wagens, toewijzing van modellen in het CD-segment (Mondeo,...) en investeringen in Lommel. Dat staat te lezen in het voorstel tot akkoord waarover bonden en directie van Ford Genk gisteren hebben onderhandeld, zo berichten de Concentrakranten, die het voorstel konden inkijken. Het voorstel heeft wel een prijs: 12 procent besparen op de arbeidskost. Het akkoord loopt, aldus het voorstel, van 1 januari 2011 tot en met 31 december 2014. De productie van de huidige Mondeo loopt af in 2012. Een akkoord is er voorlopig niet. Knelpunten blijven de ingangsdatum, de garanties omtrent werkzekerheid en de productiecapaciteit en de onduidelijkheid over vervangproducten als een van de modellen zou worden geschrapt. Zo zijn ze bij Opel in Antwerpen ook begonnen. "Inleveren en daaraan verbonden jobzekerheid tot 2016" zo klonk het. Die besparingen zijn er gekomen en in december 2010 zal de laatste daar het licht uit doen. Zelfde scenario voor Genk? |
Om met andere woorden nog maar eens te vermelden dat arbeidskost wel degelijk een zeer heikel punt is voor het hierhouden van bedrijven. Nodeloos te zeggen dat de loonkost een federaal geblokkeerd gegeven is.
Zolang belziek blijft bestaan zullen bedrijven dus inzake arbeidskostmatiging met een probleem zitten dat vaak alleen nog oplosbaar blijkt te zijn door delokalisatie, ontslagen, loonmatiging, ... |
Dat is onverstelbaar amateurisme van Ford.
Stel, je bent nu een jaar of 40 en je werkt in die fabriek. Wat zou je doen? :? |
Citaat:
|
Bij Daf Trucks zoeken ze terug arbeiders, +/-200man. Ze nemen graag terug wie ze eind 2008 met z'n kl*ten buiten gestampt hebben.
Zeker om volgend jaar weer buitengezwierd te worden zeker? Barst! Dat mijnheer de manager zelf aan de lijn gaat staan. |
Citaat:
Dan onmiddelijk beginnen te staken, met als doel nog snel meerdere leden werven voor de vakbond. Niet in functie voor de leden, maar voor de vakbond. Onderhandelen voor een premie, met een extra bonus specifiek voor mensen ouder dan 40. |
De besparingen op loonkost, zoals ze er nu voorliggen zou de arbeider ongeveer 2 �* 3 % netto kosten.
Wat dit geeft (later) voor de pensioenrechten en dergelijke weet ik nog niet. |
Citaat:
De belasting op arbeid daarentegen te hoog. |
Citaat:
|
Citaat:
Besparingen???? De citroen nog wat meer uitpersen ja , alweer een paar CEO's die een mega kerstbonus op hun rekening kunnen bijschrijven. |
Ik weet uit zéér goede bron dat Ford Europa momenteel aan het uitzoeken is of de nieuwe fabriek in Roemenië geen kandidaat zou kunnen zijn om de opvolgers van de S-Max en Galaxy te bouwen (en eventueel de nieuwe Mondeo).
Dit scenario zou wel eens een gigantische opdoffer kunnen zijn voor Limburg, en België in het algemeen. Genk heeft gelukkig een grote troef; de staalpersen. Ford Genk perst de onderstellen, deuren, daken e.d. van de Mondeo, S-Max en Galaxy terplaatse en levert ook aan Volvo Gent. Loonkost tegen logistieke haalbaarheid dus... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat te doen als er een kentering komt ? |
Citaat:
Een persstraat (meerdere persen op rij) moet volledig onderkelderd worden voor schrootafvoer en dergelijke. Daarbij moeten de persen dan volledig gedemonteerd worden wat een zeer dure grap zou zijn. Wij hebben ooit bouten moeten losdraaien in zo'n grote pers, het dak moest er gedeeltelijk af en een zware kraan kwam eraan te pas om die bouten op te heffen (om maar een idee te geven hoe groot zo'n pers is. Dan hebben we de Jumbo pers, deze pers (drie bewegingen) is zo inmens groot en moet een zeer stevige fundering hebben. Bij Ford Genk hebben ze indertijd ontzettend diepe pijlers moeten maken. En dan de grootste troef die Ford Genk heeft zijn ongetwijfeld de werktuigmakers, perswerktuigen en dergelijke worden zelf onderhouden en .... Tot slot van rekening is het Wielenfabriek ook nog een grote troef van Ford Genk. Ze kunnen daar stalen wielen produceren die minstens 2 euro beterkoop zijn dan bij de concurrentie. Deze lijn is kwasie onverplaatsbaar. |
Citaat:
Maar zie eerlijk gezegd nog niet te snel omgekeerde transfers, ondanks dat Vlaanderen momenteel in een neergaande spiraal zit. Daarvoor is Wallonie tever afgegleden. |
Citaat:
Die goede bron zal waarschijnlijk evenveel weten dan de rest van de Fordwerknemers. Natuurlijk onderzoekt Ford verschillende scenario's, al was het maar om: - De regering onder druk te zetten (subsidies). - De arbeiders onder druk te zetten (arbeidsovereenkomst). - De gemeente en de provincie onder druk te zetten (lokale lasten). |
Citaat:
Daarom dat wij dit nu al willen doen, zodat wij ons kunnen wapenen tegen vergrijzing of een nieuwe crisis. |
Citaat:
|
Citaat:
In de jaren 50 en 60 was de Waalse staalindustrie voor vele Vlaamse arbeiders een zegen, ontelbare van onze vlaamse voorouders hebben in Wallonië letterlijk het broodnodige brood verdiend en onze ouders eten gegeven. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat Vlamingen er in slaagden hun gezin te onderhouden omdat ze aan de slag konden in de Waalse staalindustrie. In Vlaanderen zelf was er toen zeer weinig werk. Ik spreek nu over de Luikse staalindustrie en de Limburgse Vlamingen die er massaal konden gaan werken. |
Citaat:
Natuurlijk moeten ze regelmatig onderhoud krijgen. Bronzen bussen, tandwielen en geleidingen worden continu gesmeerd met een omloopsmeersysteem. Lagers, geleidingen, ....... vervangen is bijna een routineklus. |
Citaat:
|
Citaat:
Niet vergeten dat de Limburgse mijnen in die tijd enkel draaiden voor de Waalse Staalindustrie, die op die manier heel goedkope brandstof kregen. |
Citaat:
|
Citaat:
Toegegeven, de Limburgse mijnen werden ook gesubsidieerd met federaal geld. Maar hiervoor werden dan weer Italianen... ingevoerd, om hier te werken. Het totale plaatje blijkt mij nogal gek te zijn. Limburg voert Italianen in, en gaat zelf werken in Wallonie. Maar blijft wel de vraag, wat deden de Walen ? Hetzelfde gekke scenario is zich nu in Vlaanderen aan het afspelen. Vlaanderen voert Polen in (ook laaggeschoolden), en zit hier zelf met een enorm overschot aan laaggeschoolden die werkloos zijn. Gaan wij van de Polen binnen veertig jaar verwachtten, dat ze ons subsidieren, omdat ze hier in 2010 hebben mogen arbeiden, werk dat we zelf niet wilden doen ? |
Nog vergeten te schrijven, de oudste persen zijn zeker al 40 jaar oud. Ze zijn wel volledig geautomatiseerd door de jaren heen.
|
Altijd jammeren, zagen en janken......
Niet instaat tot dialoog ? |
Citaat:
:lol: |
Citaat:
|
In Ford Genk weet iedereen feitelijk al dat het voorbij is. Dit is de laatste poging om de mensen daar hun hard verdiende centen af te nemen.
|
Citaat:
Arm Vlaanderen ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be