Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Ford Genk en jobzekerheid tot 2014 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142906)

Freddie 27 augustus 2010 07:53

Ford Genk en jobzekerheid tot 2014
 
Uit HLN van 27-08-2010.
Werkzekerheid tot en met 2014, behoud van de capaciteit op 225.000 wagens, toewijzing van modellen in het CD-segment (Mondeo,...) en investeringen in Lommel. Dat staat te lezen in het voorstel tot akkoord waarover bonden en directie van Ford Genk gisteren hebben onderhandeld, zo berichten de Concentrakranten, die het voorstel konden inkijken. Het voorstel heeft wel een prijs: 12 procent besparen op de arbeidskost.

Het akkoord loopt, aldus het voorstel, van 1 januari 2011 tot en met 31 december 2014. De productie van de huidige Mondeo loopt af in 2012. Een akkoord is er voorlopig niet. Knelpunten blijven de ingangsdatum, de garanties omtrent werkzekerheid en de productiecapaciteit en de onduidelijkheid over vervangproducten als een van de modellen zou worden geschrapt.

Zo zijn ze bij Opel in Antwerpen ook begonnen. "Inleveren en daaraan verbonden jobzekerheid tot 2016" zo klonk het.
Die besparingen zijn er gekomen en in december 2010 zal de laatste daar het licht uit doen. Zelfde scenario voor Genk?

dominatrix 27 augustus 2010 10:14

Om met andere woorden nog maar eens te vermelden dat arbeidskost wel degelijk een zeer heikel punt is voor het hierhouden van bedrijven. Nodeloos te zeggen dat de loonkost een federaal geblokkeerd gegeven is.

Zolang belziek blijft bestaan zullen bedrijven dus inzake arbeidskostmatiging met een probleem zitten dat vaak alleen nog oplosbaar blijkt te zijn door delokalisatie, ontslagen, loonmatiging, ...

giserke 27 augustus 2010 10:49

Dat is onverstelbaar amateurisme van Ford.

Stel, je bent nu een jaar of 40 en je werkt in die fabriek.
Wat zou je doen? :?

Tavek 27 augustus 2010 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4946287)
Dat is onverstelbaar amateurisme van Ford.

Stel, je bent nu een jaar of 40 en je werkt in die fabriek.
Wat zou je doen? :?

Soliciteren, maar je zal als arbeider nergens anders zulke goeie lonen krijgen, of het risico nemen en hopen op hoge vertrekpremies....

Freddie 27 augustus 2010 11:22

Bij Daf Trucks zoeken ze terug arbeiders, +/-200man. Ze nemen graag terug wie ze eind 2008 met z'n kl*ten buiten gestampt hebben.

Zeker om volgend jaar weer buitengezwierd te worden zeker? Barst! Dat mijnheer de manager zelf aan de lijn gaat staan.

flatliner 27 augustus 2010 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4946287)
Dat is onverstelbaar amateurisme van Ford.

Stel, je bent nu een jaar of 40 en je werkt in die fabriek.
Wat zou je doen? :?

Zo snel mogelijk vakbondsafgevaardigde worden, je krijgt een beschermd statuut, liefst socialistisch, met het oog veel op tv komen en daarna verkiesbare plaats bij de volgende verkiezingen.

Dan onmiddelijk beginnen te staken, met als doel nog snel meerdere leden werven voor de vakbond. Niet in functie voor de leden, maar voor de vakbond.

Onderhandelen voor een premie, met een extra bonus specifiek voor mensen ouder dan 40.

guido 007 27 augustus 2010 14:31

De besparingen op loonkost, zoals ze er nu voorliggen zou de arbeider ongeveer 2 �* 3 % netto kosten.

Wat dit geeft (later) voor de pensioenrechten en dergelijke weet ik nog niet.

Henri1 27 augustus 2010 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 4946212)
Om met andere woorden nog maar eens te vermelden dat arbeidskost wel degelijk een zeer heikel punt is voor het hierhouden van bedrijven. Nodeloos te zeggen dat de loonkost een federaal geblokkeerd gegeven is.

Zolang belziek blijft bestaan zullen bedrijven dus inzake arbeidskostmatiging met een probleem zitten dat vaak alleen nog oplosbaar blijkt te zijn door delokalisatie, ontslagen, loonmatiging, ...

Ik vind de lonen sowiezo te laag.
De belasting op arbeid daarentegen te hoog.

guido 007 27 augustus 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4946798)
Ik vind de lonen sowiezo te laag.
De belasting op arbeid daarentegen te hoog.

Omdat we de walen moeten sponseren.

Wisord 27 augustus 2010 17:04

Citaat:

Nog geen akkoord bij Ford Genk Augustus 27, 2010
Directie en vakbonden van Ford Genk hebben donderdag vergaderd over de toekomst van de assemblagefabriek. De Europese Ford directie tekent momenteel de plannen uit voor de toekomst van de Europese vestigingen. Vakbonden en directie luisterden naar elkanders standpunten. Omdat de Belgische directie een aantal vragen van de vakbonden moet voorleggen aan de Europese directie, werd het overleg tot nader order stopgezet. Ten vroegste eind volgende week worden de antwoorden verwacht.

In het Ford voorstel blijft Genk de leidende fabriek voor wagens in het Mondeo-segment. Ford biedt Genk werkzekerheid tot 2014 met behoud van een productiecapaciteit op 225.000 voertuigen inclusief subassemblage, koetswerkbouw en gerelateerde activiteiten.. Daarnaast wil men ruim 7,8 miljoen euro investeren in het testcentrum van Lommel. Ford engageert zich ook om alle modellen in het CD-segment (Mondeo, S-Max, Galaxy,...) die bestemd zijn voor de Europese markt, in Genk te produceren. Ford moet wel nog beslissen of die modellen er ook zullen komen. Voor de opvolgers van de S-Max en de Galaxy is dat nog niet zeker.

Daartegenover vraagt Ford een prijs. Ford wil een besparing van 12 procent (8 procent voor de Mondeo en telkens 2 procent voor de S-Max en Galaxy) op de arbeidskost. Ford wil dat laten ingaan op het moment van de toewijzing, de vakbonden gefaseerd en bij het begin van de productie van elk model. De vragen van de vakbonden gaan over de garanties inzake werkzekerheid, de productiecapaciteit en de onduidelijkheid over vervangproducten als een van de modellen zou worden geschrapt.

Besparingen???? De citroen nog wat meer uitpersen ja , alweer een paar CEO's die een mega kerstbonus op hun rekening kunnen bijschrijven.

Infowarrior 27 augustus 2010 22:32

Ik weet uit zéér goede bron dat Ford Europa momenteel aan het uitzoeken is of de nieuwe fabriek in Roemenië geen kandidaat zou kunnen zijn om de opvolgers van de S-Max en Galaxy te bouwen (en eventueel de nieuwe Mondeo).

Dit scenario zou wel eens een gigantische opdoffer kunnen zijn voor Limburg, en België in het algemeen.

Genk heeft gelukkig een grote troef; de staalpersen.

Ford Genk perst de onderstellen, deuren, daken e.d. van de Mondeo, S-Max en Galaxy terplaatse en levert ook aan Volvo Gent.

Loonkost tegen logistieke haalbaarheid dus...

Henri1 28 augustus 2010 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4947002)
Omdat we de walen moeten sponseren.

U maakt er zich wel al te gemakkelijk vanaf.

Bob 28 augustus 2010 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4946798)
Ik vind de lonen sowiezo te laag.
De belasting op arbeid daarentegen te hoog.

Tot wat solidariteit leiden kan.

Bob 28 augustus 2010 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior (Bericht 4947741)
Ik weet uit zéér goede bron dat Ford Europa momenteel aan het uitzoeken is of de nieuwe fabriek in Roemenië geen kandidaat zou kunnen zijn om de opvolgers van de S-Max en Galaxy te bouwen (en eventueel de nieuwe Mondeo).

Dit scenario zou wel eens een gigantische opdoffer kunnen zijn voor Limburg, en België in het algemeen.

Genk heeft gelukkig een grote troef; de staalpersen.

Ford Genk perst de onderstellen, deuren, daken e.d. van de Mondeo, S-Max en Galaxy terplaatse en levert ook aan Volvo Gent.

Loonkost tegen logistieke haalbaarheid dus...

En zijn staalpersen niet verplaatsbaar ?

Henri1 28 augustus 2010 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4948225)
Tot wat solidariteit leiden kan.

Dat heb ik ervoor over.
Wat te doen als er een kentering komt ?

guido 007 28 augustus 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4948228)
En zijn staalpersen niet verplaatsbaar ?

Zeer moeilijk.

Een persstraat (meerdere persen op rij) moet volledig onderkelderd worden voor schrootafvoer en dergelijke.

Daarbij moeten de persen dan volledig gedemonteerd worden wat een zeer dure grap zou zijn. Wij hebben ooit bouten moeten losdraaien in zo'n grote pers, het dak moest er gedeeltelijk af en een zware kraan kwam eraan te pas om die bouten op te heffen (om maar een idee te geven hoe groot zo'n pers is.

Dan hebben we de Jumbo pers, deze pers (drie bewegingen) is zo inmens groot en moet een zeer stevige fundering hebben. Bij Ford Genk hebben ze indertijd ontzettend diepe pijlers moeten maken.

En dan de grootste troef die Ford Genk heeft zijn ongetwijfeld de werktuigmakers, perswerktuigen en dergelijke worden zelf onderhouden en ....

Tot slot van rekening is het Wielenfabriek ook nog een grote troef van Ford Genk. Ze kunnen daar stalen wielen produceren die minstens 2 euro beterkoop zijn dan bij de concurrentie. Deze lijn is kwasie onverplaatsbaar.

Bob 28 augustus 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948278)
Dat heb ik ervoor over.
Wat te doen als er een kentering komt ?

Omgekeerde transfers ? Wel dan zal de splitsing van Belgie nabij zijn.
Maar zie eerlijk gezegd nog niet te snel omgekeerde transfers, ondanks dat Vlaanderen momenteel in een neergaande spiraal zit. Daarvoor is Wallonie tever afgegleden.

guido 007 28 augustus 2010 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior (Bericht 4947741)
Ik weet uit zéér goede bron dat Ford Europa momenteel aan het uitzoeken is of de nieuwe fabriek in Roemenië geen kandidaat zou kunnen zijn om de opvolgers van de S-Max en Galaxy te bouwen (en eventueel de nieuwe Mondeo).

Dit scenario zou wel eens een gigantische opdoffer kunnen zijn voor Limburg, en België in het algemeen.

Genk heeft gelukkig een grote troef; de staalpersen.

Ford Genk perst de onderstellen, deuren, daken e.d. van de Mondeo, S-Max en Galaxy terplaatse en levert ook aan Volvo Gent.

Loonkost tegen logistieke haalbaarheid dus...


Die goede bron zal waarschijnlijk evenveel weten dan de rest van de Fordwerknemers. Natuurlijk onderzoekt Ford verschillende scenario's, al was het maar om:
- De regering onder druk te zetten (subsidies).
- De arbeiders onder druk te zetten (arbeidsovereenkomst).
- De gemeente en de provincie onder druk te zetten (lokale lasten).

guido 007 28 augustus 2010 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948278)
Dat heb ik ervoor over.
Wat te doen als er een kentering komt ?

Dan splits België meteen.
Daarom dat wij dit nu al willen doen, zodat wij ons kunnen wapenen tegen vergrijzing of een nieuwe crisis.

Bob 28 augustus 2010 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4948288)
Zeer moeilijk.

Een persstraat (meerdere persen op rij) moet volledig onderkelderd worden voor schrootafvoer en dergelijke.

Daarbij moeten de persen dan volledig gedemonteerd worden wat een zeer dure grap zou zijn. Wij hebben ooit bouten moeten losdraaien in zo'n grote pers, het dak moest er gedeeltelijk af en een zware kraan kwam eraan te pas om die bouten op te heffen (om maar een idee te geven hoe groot zo'n pers is.

Dan hebben we de Jumbo pers, deze pers (drie bewegingen) is zo inmens groot en moet een zeer stevige fundering hebben. Bij Ford Genk hebben ze indertijd ontzettend diepe pijlers moeten maken.

En dan de grootste troef die Ford Genk heeft zijn ongetwijfeld de werktuigmakers, perswerktuigen en dergelijke worden zelf onderhouden en ....

Tot slot van rekening is het Wielenfabriek ook nog een grote troef van Ford Genk. Ze kunnen daar stalen wielen produceren die minstens 2 euro beterkoop zijn dan bij de concurrentie. Deze lijn is kwasie onverplaatsbaar.

Bedankt. Maar komt het probleem dan niet binnen x-aantal jaren als de momentele persen versleten of verouderd zijn. En de vraag zich zal stellen waar er nieuwe persen moeten geinstalleerd worden.

Henri1 28 augustus 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4948295)
Omgekeerde transfers ? Wel dan zal de splitsing van Belgie nabij zijn.
Maar zie eerlijk gezegd nog niet te snel omgekeerde transfers, ondanks dat Vlaanderen momenteel in een neergaande spiraal zit. Daarvoor is Wallonie tever afgegleden.

Dat schrijt en zegt U.
In de jaren 50 en 60 was de Waalse staalindustrie voor vele Vlaamse arbeiders een zegen, ontelbare van onze vlaamse voorouders hebben in Wallonië letterlijk het broodnodige brood verdiend en onze ouders eten gegeven.

Bob 28 augustus 2010 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948341)
Dat schrijt en zegt U.
In de jaren 50 en 60 was de Waalse staalindustrie voor vele Vlaamse arbeiders een zegen, ontelbare van onze vlaamse voorouders hebben in Wallonië letterlijk het broodnodige brood verdiend en onze ouders eten gegeven.

Waalse staalindustrie die veel te lang gesubsidieerd is geweest. Maar waarom werkten de Walen zelf niet in hun staalindustrie ? Of nog beter, waarom werden er op Vlaams grondgebied geen staalfabrieken opgericht (uiteindelijk is dit met Sidmar toch gebeurd).

Henri1 28 augustus 2010 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4948366)
Waalse staalindustrie die veel te lang gesubsidieerd is geweest. Maar waarom werkten de Walen zelf niet in hun staalindustrie ? Of nog beter, waarom werden er op Vlaams grondgebied geen staalfabrieken opgericht (uiteindelijk is dit met Sidmar toch gebeurd).

Ik zeg U wat er in de jaren 50 en 60 gebeurd is.

Dat Vlamingen er in slaagden hun gezin te onderhouden omdat ze aan de slag konden in de Waalse staalindustrie.
In Vlaanderen zelf was er toen zeer weinig werk.

Ik spreek nu over de Luikse staalindustrie en de Limburgse Vlamingen die er massaal konden gaan werken.

guido 007 28 augustus 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4948310)
Bedankt. Maar komt het probleem dan niet binnen x-aantal jaren als de momentele persen versleten of verouderd zijn. En de vraag zich zal stellen waar er nieuwe persen moeten geinstalleerd worden.

Zo'n persen zijn eigenlijk onverslijtbaar.
Natuurlijk moeten ze regelmatig onderhoud krijgen.
Bronzen bussen, tandwielen en geleidingen worden continu gesmeerd met een omloopsmeersysteem.
Lagers, geleidingen, ....... vervangen is bijna een routineklus.

guido 007 28 augustus 2010 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948341)
Dat schrijt en zegt U.
In de jaren 50 en 60 was de Waalse staalindustrie voor vele Vlaamse arbeiders een zegen, ontelbare van onze vlaamse voorouders hebben in Wallonië letterlijk het broodnodige brood verdiend en onze ouders eten gegeven.

Verdiend!!!!!

guido 007 28 augustus 2010 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948500)
Ik zeg U wat er in de jaren 50 en 60 gebeurd is.

Dat Vlamingen er in slaagden hun gezin te onderhouden omdat ze aan de slag konden in de Waalse staalindustrie.
In Vlaanderen zelf was er toen zeer weinig werk.

Ik spreek nu over de Luikse staalindustrie en de Limburgse Vlamingen die er massaal konden gaan werken.

Inderdaad, ze konden er gaan werken.

Niet vergeten dat de Limburgse mijnen in die tijd enkel draaiden voor de Waalse Staalindustrie, die op die manier heel goedkope brandstof kregen.

giserke 28 augustus 2010 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948341)
Dat schrijt en zegt U.
In de jaren 50 en 60 was de Waalse staalindustrie voor vele Vlaamse arbeiders een zegen, ontelbare van onze vlaamse voorouders hebben in Wallonië letterlijk het broodnodige brood verdiend en onze ouders eten gegeven.

Kent U het verschil tussen verdienen en krijgen/pakken?

Bob 28 augustus 2010 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948500)
Ik zeg U wat er in de jaren 50 en 60 gebeurd is.

Dat Vlamingen er in slaagden hun gezin te onderhouden omdat ze aan de slag konden in de Waalse staalindustrie.
In Vlaanderen zelf was er toen zeer weinig werk.

Ik spreek nu over de Luikse staalindustrie en de Limburgse Vlamingen die er massaal konden gaan werken.

Maar de Waalse staalindustrie werd wel gesubsidieerd met federaal geld, dus ook met Vlaams geld. Kon dat geld dan niet beter gebruikt worden om hier fabrieken neer te zetten.
Toegegeven, de Limburgse mijnen werden ook gesubsidieerd met federaal geld. Maar hiervoor werden dan weer Italianen... ingevoerd, om hier te werken.
Het totale plaatje blijkt mij nogal gek te zijn. Limburg voert Italianen in, en gaat zelf werken in Wallonie. Maar blijft wel de vraag, wat deden de Walen ?
Hetzelfde gekke scenario is zich nu in Vlaanderen aan het afspelen. Vlaanderen voert Polen in (ook laaggeschoolden), en zit hier zelf met een enorm overschot aan laaggeschoolden die werkloos zijn. Gaan wij van de Polen binnen veertig jaar verwachtten, dat ze ons subsidieren, omdat ze hier in 2010 hebben mogen arbeiden, werk dat we zelf niet wilden doen ?

guido 007 28 augustus 2010 17:31

Nog vergeten te schrijven, de oudste persen zijn zeker al 40 jaar oud. Ze zijn wel volledig geautomatiseerd door de jaren heen.

Henri1 28 augustus 2010 18:53

Altijd jammeren, zagen en janken......

Niet instaat tot dialoog ?

Wisord 28 augustus 2010 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948902)
Altijd jammeren, zagen en janken......

Niet instaat tot dialoog ?


:lol:

Bob 28 augustus 2010 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4949041)
:lol:

Sterke dialoog ;-)

Yves38 29 augustus 2010 01:55

In Ford Genk weet iedereen feitelijk al dat het voorbij is. Dit is de laatste poging om de mensen daar hun hard verdiende centen af te nemen.

suqar_7loe 29 augustus 2010 01:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948902)
Altijd jammeren, zagen en janken......

Niet instaat tot dialoog ?

Idd.

Arm Vlaanderen ;-)

guido 007 29 augustus 2010 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948902)
Altijd jammeren, zagen en janken......

Niet instaat tot dialoog ?

Waar slaat dat op? Op de Walen?

guido 007 29 augustus 2010 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4949414)
In Ford Genk weet iedereen feitelijk al dat het voorbij is. Dit is de laatste poging om de mensen daar hun hard verdiende centen af te nemen.

Toch niet hoor, de mensen geloven er nog in.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be