![]() |
Het mag dan wel al weer een week geleden zijn dat het in de krant stond, maar omdat het artikel inhoudelijk goed, sterk en onderbouwd als ook educatief was vond ik het toch nodig dit artikel ook hier op dit forum te plaatsen.
Landelijk ochtenddagblad Trouw van zaterdag 15 mei 2004. `Er komt een nieuwe godsdienstoorlog` Van onze redactie Letter en Geest Amsterdam- "Een godsdienstoorlog tussen het christendom en islamitisch fundamentalisme is niet te vermijden", schrijft de theoloog en predikant Matthias Smalbrugge (PKN) vandaag in TROUW. Smalbrugge meent dat het christelijke Westen het gevaar niet wil zien en vergelijkt het met Marie Antoinette, de vrouw van Lodewijk XVI, die een jaar voor de Franse Revolutie uitbrak boerinnetje ging spelen in het park van Versailles. Ook de kerken zijn zich van geen dreiging bewust. Smalbrugge meent dat de historische rol van het protestantisme is vervuld en dat het christendom nu zijn verdeeldheid moet overwinnen. `Het protestantisme kan terug naar de moederkerk. Het is tijd om te verdwijnen van het theater van de geschiedenis, op straffe van te blijven wonen in een boerderijtje terwijl Versailles brandt`. Het christendom moet de strijd aangaan om zijn identiteit te verdedigen die bestaat uit een houding van permanente zelfkritiek en confrontatie met de veranderende cultuur en tijdsgeest. Is een religie, zoals het islamititsch fundamentalisme, tot zo´n confrontatie niet in staat, "dan moet een cultuur zo´n godsdienst geen ruimte geven en de oorlog niet schuwen. Grondswetartikelen zijn niet bedoeld om een voedingsbodem voor extremisme vrij spel te laten. De Terreur hoeft niet terug te komen". Ben Patriot: Voorgaande artikel kan ik ook kort samenvatten in de opdracht die wijlen Pim Fortuyn ons heeft nagelaten : "We zullen de barricaden opmoeten om onze Westerse cultuur en identiteit uit te dragen en te verdedigen". Stop de imperialistische en parasitaire islam. Een humanistisch en pacifistisch terugkeerbeleid voor alle van buiten-Europa afkomstige moslims nu!! Alle andere overwegingen, onderzoeken, commissies, etc. naar een ´polderislam´ zijn GEEN oplossing, maar uitstel van executie!! Pas dan voorkomen we verdere polarisatie en escalatie, en komen de lokale Europese culturen weer ten volste tot ontplooiing, bloei en tot hun recht. |
:fist: Nooit nog mag onze maatschappij onderworpen zijn aan de willekeur van de Kerk.
|
Citaat:
De misvatting die vandaag de dag heerst is dat de islam 'zomaar' een godsdienst is, niet beter of slechter dan het christendom. Men vergeet echter dat religie altijd deel uitmaakt van een sociaal (en etno-cultureel) bestel en dat de islam daarom niet thuishoort in Europa. Een gevaar is zelfs, versterkt door zijn demografische opmars! Het christendom is weliswaar een vreemde godsdienst, maar wel van Europeanen die zich op joodse bronnen baseerden. De islam is een vreemde (veroverings)godsdienst van vreemde bezetters! Bovendien heeft het katholicisme véél elementen van het heidens (volks)geloof opgenomen. |
Boooeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoe maak ik jullie bang, ge zijt mischien in jullie broekske aan 't kakken
![]() |
Citaat:
Neen, Lien kooln, wij zijn niet bang. Uw vriendjes zijn immers broekschijters. Zij hebben alleen een grote mond als ze met velen tegen enkelen zijn. Individueel stellen ze niks voor. Btw, ik ben, voor enkele dagen, toevallig uwe Aboe JaJa tegen het lijf gelopen! Wat een zielig persoontje zeg. Donkere wallen onder zijn ogen, alsof hij juist van bij zijn 70 maagden kwam. Beetje krom voorover gebogen lopend. Als dat uw idool is... :lol: :lol: :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het volstaat dat er een paar homo's van een dak gegooid worden of een andere "religieus geinspireerde" wandaad opdat het ganse islamdossier door het CGKR niet meer genegeerd kan worden. De vraag is zelfs of het dan nog zin heeft dat het CGKR de juridische procedure gaat volgen. |
Of het tot een godsdienstoorlog komt weet ik niet.
Wat mij wel opvalt is dat zovele kanten op hetzelfde "gevaar" wijzen. Dat wil zeggen dat er in het Westen zich ook een aantal mensen aan het voorbereiden zijn. |
Die godsdienstoorlog komt er niet alleen, die godsdienstoorlog is al lang bezig.
Het resultaat van deze Grote Godsdienstoorlog zal het einde van het monotheïsme zijn. De beestachtigheden die zullen uitgehaald worden doordat niemand van de PC elite durft/wil ingrijpen, zullen mettertijd van zodanige aard zijn, dat uiteindelijk zelfs de meest 'progressieve' politieker zal moeten toegeven dat de enige oplossing erin bestaat om de verspreiding van religieuze leugens voortaan te verbieden. |
Het verbieden van religie is natuurlijk niet de oplossing, zo zal zij enkel aan populariteit winnen. De enige manier om dit virus uit de hoofden van de mensen te weren, is door massaal initiatief van de mensen zelf, en daar staan we nog zeer ver vanaf. Spijtiggenoeg.
|
Citaat:
Waar is God dat hij zoiets toelaat? Zo redeneerden er heel velen. En ze zagen dat God nergens was. Ditzelfde zal heel waarschijnlijk nu weer gebeuren. Deze keer voor de moslims. De moslims zullen mettertijd zoveel vetrzakkerij uithalen dat ze op den duur van zichzelf gedegouteerd raken en weer mens worden. Ze zullen zich dan afvragen hoe het mogelijk is dat ze ooit al die religieuze leugens hebben kunnen slikken. |
Dat zou een heel mooi scenario zijn voor de toekomst, maar ik denk dat het groeiende onbegrip en de toenemende wreedheid in de wereld niet zullen zorgen voor een afkeer tov islam (van de moslims zelf, welteverstaan). De opbouw daarvan is te gradueel, mensen worden eraan gewoon. Zelfs als er iets radicaal zou gebeuren dat van "kaliber WO II" is (laten we allen hopen van niet), dan betwijfel ik het of de islam zal worden afgezworen.
Volgens mij is de enige langetermijnoplossing : onderwijs. Maak de gedachten van de mensen vrij door hen onderwijs aan te bieden en hen kritisch te leren denken. Ook dan zal godsdienst nog niet uit de wereld geholpen zijn, maar hoeven we mss niet meer bang te zijn dat één of andere godsdienstgek aan het moorden slaat. |
Citaat:
|
Citaat:
de onaangepastheid van noordafrikanen aan onze westerse cultuur heeft meerdere oorzaken dat enkel godsdienst. immers, de meeste jonge marokkanen (degene die meestal voor problemen zorgen) zijn niet of nauwelijks gelovig. er zijn ook socioculturele en biologische factoren in het spel. bovendien is het reeds bewezen dat onderwijs weinig uithaalt. zij hebben geen boodschap aan 'vrije gedachten', aan 'verdraagzaamheid' of 'respect voor mekaar'. het Terra college in den haag was zo'n school bij uitstek. integendeel, zij verpesten het onderwijs voor hun medeleerlingen, halen het niveau omlaag, een bedreigen de veiligheid van de leerkrachten en medeleerlingen. |
Citaat:
Aan onze univs zitten er hoofddoeken die ostentatief tussen de andere studenten hun vingers in hun oren steken als de les over de evolutieleer gaat. |
Akkoord, het socioculturele kader speelt inderdaad een noemenswaardige rol. De jonge allochtonen worden van thuis uit ook vaak niet gecontroleerd, ze zijn gemakkelijk onderhevig aan groepsconformisme etcetera. Het is een vicieuze cirkel die moet doorbroken worden, en dat kan alleen door wederzijdse inspanningen . Succesvolle integratie heet dat, iets wat tot op de dag van vandaag mislukt is door wederzijds onbegrip. Maar onderwijs kan de motor zijn om de volgende generaties uit te marginaliteit te halen, om ze zelf de sleutel in handen te geven.
|
Citaat:
|
Zeker mee akkoord. Het onderwijs zou volledig moeten worden vrijgemaakt van godsdienstige invloeden. In de praktijk blijkt dit niet altijd even simpel te zijn. Mensen kunnen zich verzetten tegen de oprichtingen van islamscholen, maar de katholieke scholen zijn er en blijven ook. Het is duidelijk dat moslims zich gediscrimineerd voelen, wanneer zij bij wet niet naar moslimscholen mogen gaan, terwijl de christenen dit wel mogen. Daarom : maak komaf met het godsdienstig onderwijs in het algemeen en het katholiek onderwijs in het bijzonder, en geef iedereen gelijke kansen.
|
Citaat:
Dit vind ik nu weer eens een voorbeeld van de "verrijking" door de multicul op basis van de zogenaamde gelijkheid. Jullie mogen geen moslimscholen, dus bouwen we hier onze eeuwenoude traditie van katholieke scholen ook maar af. Zelf ben ik atheist, en het hoeft voor mij niet dat kinderen "katholiek" worden opgevoed, maar ergens vind ik nog steeds dat in die scholen een betere morele standaard wordt onderwezen dan in het officiele onderwijs (nou ja, er zijn daar ook de Lycea en Athenea - het verschil ken ik zelfs niet, mijn dochter ging naar een Lyceum) Anderzijds: waarom zouden er geen islamitische scholen mogen zijn? a. omdat islam een nefaste invloed heeft op onze samenleving b. omdat islam onverenigbaar is met onze samenleving c. omdat islam waarden vertegenwoordigd die totaal onaanvaardbaar zijn in onze samenleving d. omdat islam geen voldoende basis geeft om hier in deze maatschappij op een volwaardige manier aan inkomen te geraken e. omdat islam de vrouwelijke geloofsgenoten in een functie duwt die ondertussen hier al tot de museumstukken behoren etc.... Vraag is dan wel: moet islam hier dan nog wel gesubsidieerd? getolereerd? worden? Als a tot e niet kloppen, waarom richten ze dan gewoon zelf geen scholen op? het staat ze toch vrij om het te doen? WIJ moeten het toch niet voor hen doen? Er zijn ook Chassidische Joodse scholen, die hebben dat ook zelf georganizeerd, en niemand heeft er last van![/url] |
Citaat:
Een (aids-)virus is daarentegen het etnomasochisme van de politiek-correcten dat onze weerbaarheid ondermijnt tegenover een vreemde kolonisatie! Religie is geen virus, maar de ziel en bezieling ('Geist') van het sociaal organisme 'samenleving'. |
Citaat:
Dat kon men overal zien van vreugde-uitbarstingen op 9/11 tot betogingen van Abou Jahjah enz. Ze gedragen zich als vrome islamieten jegens hun eigen gemeenschap, maar naar ons toe? Onze vrouwen zijn 'westerse sletten' die aangerand mogen worden, wij mogen beroofd worden want zijn 'ongelovige honden' enz. (Het is zoals de Thora, die de joden verbiedt van elkaar te stelen, maar niet van niet-joden.) |
Citaat:
de terugkeer naar de roots (islam) is erg cool onder die jongeren. tegen het westen zijn is cool. abou jahjah is ook erg cool. zij doen alles wat hun idool abou jahjah zegt. hun 'geloof' is m.i. weinig oprecht maar maakt deel uit van een algemene antiwesterse sfeer die aangewakkerd wordt door het AEL. het AEL mikt immers op jonge, kneedbare, naïve allochtonen. |
De betere morele standaard in het katholiek onderwijs ligt nauwelijks aan het zogenaamde katholieke karakter van deze scholen. Zelf onderwezen in het katholiek onderwijs ben ik de laatste 3 jaren van de humaniora niet één keer in aanraking gekomen met christelijke rituelen zoals: gebed, misviering, hostie ontvangen,.... (Dit buiten de les godsdienst gerekend natuurlijk). Volgens mij ligt het eerder aan een wederzijdse verstandhouding en respect tussen leerkrachten en leerlingen. In katholieke scholen treden leerkrachten soms nog streng op. Terwijl in sommige stedelijke scholen leerkrachten vertrapt , mishandeld, aangevallen worden wanneer ze een opmerking durven maken over leerling x of y die iets doet dat niet door de beugel kan.
even terug naar de discussie : 1 standaard voor het onderwijs is de enige werkzame oplossing. Dat wil zeggen : onderwijs dat vrij is van geloofsovertuigen en ideologieën en toegankelijk voor iedereen beneden een bepaalde leeftijd. Doch moet de splitsing tussen ASO-TSO-BSO-KSO behouden blijven om doelgericht en aangepast aan eenieders talenten tegemoet te komen. Waarom 1 standaard ? Omdat elke andere oplossing afbreuk doet aan het gelijkheidsbeginsel. - Katholieke scholen mogen , maar islamscholen niet ? Discriminatie. - Islamscholen mogen, maar is onmogelijk om de redenen aangegeven door circe Dus maak werk van die standaard. Verder denk ik dat Mitgard idd gelijk heeft wanneer hij zegt dat het (allochtonenprobleem) een kwestie van manifestatie is. |
Citaat:
Als je het onderwijs werkelijk compleet "waardenvrij" wil maken, dan moet je dus alle vakken die op één of andere manier een appreciatie geven van de samenleving gaan weren. Geen zedenleer, geen godsdienst, uitzuiveren van het geschiedenisonderricht, etc... Waarom "waardenvrij"? Logisch, want in jouw visie (als we die consequent uitvoeren) kan het niet dat informatie "geduid" en dus gekleurd wordt op de één of andere manier. Onderwijs in reportagestijl dus. Gevolg: het "opvoedkundige" aspect wordt volledig overgelaten aan de ouders, die vandaag over het algemeen steeds minder tijd (kunnen) maken om deze verantwoordelijkheid ten volle op te nemen (cf. de televisie en de playstation als "kinderjuffers" in vele gezinnen). We gaan dus jongeren de wereld insturen met als boodschap "zoek het nu zelf maar uit"; hetgeen alleen maar leidt tot een gedesoriënteerde jeugd die geen spontaan waarden- of normbesef meer heeft. (en er lopen er zo al genoeg langs de straten) D�*t is overigens de reden waarom veel ouders juist kiezen voor het vrij onderwijs voor hun kind, zélfs al verklaren ze zelf niet katholiek te zijn... Uw oplossing leidt in feite tot minder gelijkheid van kansen, want alleen kinderen die nog opgroeien in gezinnen waar ruimte voor opvoeding kan gemaakt worden, zullen in de toekomst voldoende gewapend zijn om succes te boeken in die "waardenloze" samenleving van u. ...en laten die dan niet toevallig "alweer" tot de beter begoede klasse behoren. Islamonderricht onverantwoord? Ik ben er ook van overtuigd dat we die vraag met zeer veel omzichtigheid moeten beantwoorden... En als we tot de vaststelling komen dat dit inderdaad een te groot risico vertegenwoordigt in onze samenleving, waarom zijn we dan te beroerd om dit ook als dusdanig te stellen? Moeten we dan per se onszelf gaan verminken (of "uitburgeren" om eens een moderne term te gebruiken) door een zeer efficiënt en geapprecieerd onderwijsnet meteen op te doeken? Moeten wij ons opofferen aan het "quasi religieus fanatisme" van de political correctness? Moeten "wij" ons aanpassen omdat we te bekakt zijn geworden om toe te geven dat er inderdaad ongelijkheden bestaan in onze samenleving? D�*t is de hamvraag hier... Nogmaals, wanneer we de islam as such beschouwen als een gevaarlijke sekte, dan moeten we dat maar eens durven stellen ook. En daar moeten wij als christenen geen zoenoffers voor brengen door onszelf eerst ideologisch of religieus voor te zelfmoorden. Europa is gebouwd op christelijke waarden en normen, alle ideologische sterilisatie van de jongste 50 jaar ten spijt... Het wordt tijd dat we dit nu maar eens met luide stem gaan verkondigen. |
Citaat:
Zopas heeft het hoofd van de Kerk, tijdens de paasviering belegerd door de moslims in het centrum van het christendom en beschermd tegen moslimaanslagen door een grote politiemacht, terecht de islam aangewezen als een leer die niet compatibel is met de westerse waarden. De paus nam hierbij dus de facto de leiding van de verdediging van de westerse waarden tegen de aanval hierop vanuit de islam. De enige manier waarop het christendom kan overleven is door zichzelf helemaal te transformeren tot een universele gespiritualiseerde beweging, waar het godsidee en de openbaringsgedachte uit gebannen worden. Als het christendom daar niet in slaagt, zal het verdwijnen en in Europa nog slechts het bestaan van een cultureel curiosum kennen. Het christendom moet dus nu met zichzelf doen wat Christus met het jodendom gedaan heeft: nog meer naar de essentie van het spirituele gaan, en dit keer zonder compromissen. Deze keer niet van "Ik ga geen letter vervangen van de Oude Geschriften, maar ..." De stelling van Paulus "Onderzoek alles, behoud het goede" zal nog sterker moeten tot uitvoering gebracht worden tot "Onderzoek alles en behoud enkel het essentiële". |
Reactie op Mr. De Vexille :
Uw redenering klopt voor zover het gaat over vakken die gekleurd worden op een bepaalde manier. Ik ben dan ook voorstander van de afschaffing van vakken zoals zedenleer en godsdienst. Het vak geschiedenis is echter een probleem. Het is zeer moeilijk om dit vak te onderwijzen zonder hier en daar wat kleur te bekennen, maar niet onmogelijk. Voor de overige vakken (fysica, chemie, nederlands, frans, etcetera) mag dat geen probleem zijn, die kunnen dus behouden blijven. Vervolgens maakt u volgens mij een kapitale fout. U zegt : wanneer men het onderwijs waardenvrij maakt, dan wordt het opvoedkundige aspect overgelaten aan de ouders. Maar dat is nu net de taak van de ouders! De laatste decennia verwachten ouders dat hun kinderen opgevoed worden door de school, iets waar noch leerkrachten, noch kinderen mee gebaat zijn. De opvoedkundige taak van de school bestaat er niet in kinderen normen en waarden bij te brengen, dat is de taak van de ouders. Dat is de rol die ouders terug moeten opnemen. Indien het volgens u niet meer haalbaar is dat ouders hun kinderen opvoeden, dan krijgen we idd te maken met een gedesoriënteerde jeugd. Maar normen- en waardenbesef kan ook elders worden gecultiveerd. Ik denk bijvoorbeeld aan jeugdbewegingen, sport en religieuze verenigingen buiten de schooluren m.a.w. waardenvrij onderwijs wil niet zeggen : leven zonder normen.. ; Er is tijd en plaats daarvoor buiten de schooluren. Citaat:
|
Godsdienst (om het even welke) hoort niet thuis in het onderwijs. Mensen die hun kinderen persé dogmatische waanbeelden willen inprenten, moeten dat thuis maar doen.
|
mooi samengevat
|
Citaat:
Waarom zouden de ene kinderen gevrijwaard mogen worden van indoctrinatie en andere niet? Hebben die andere kinderen dan niet evenveel rechten op een niet-dogmatische opvoeding zonder waandenkbeelden als die ene? |
Citaat:
Het onderwijs schakelt vele ongelijkheden uit, door alle leerlingen op een gelijkwaardige manier te benaderen als gelijkwaardige leden van dezelfde samenleving met dezelfde basiswaarden. |
In de utopische samenleving is godsdienst inderdaad overbodig, maar daar zijn de mensen vandaag in geen geval klaar voor. Een eerste stap naar het bevrijden van de gedachten van de mensen is dus de secularisatie van het onderwijs. Dat is de enige sleutel om op lange termijn gelijkheid te bewerkstelligen.
EDIT : @Mr. Darwin : Hoe wordt dan het karakter van deze normen en waarden bepaald ? en hoe stelt u voor dat leerkrachten op 50 minuten een les geven (bv. Chemie) én hen normen en waarden aanbrengen. Dat is onmogelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Linksen, homo's en pederasten: blijf van de kinderen! |
Gelieve uzelf te onthouden van opmerkingen die niets terzake doen en de conversatie storen. Dank u.
|
Stukje bij beetje wordt het beeld minder troebel...
Een waardenvrij onderwijs, door de abstracte en onpersoonlijke staat georganiseerd. Een eenheidsworst die voor iedereen verteerbaar moet zijn en geen ruimte meer voor andersdenkenden, laat staan andersgelovenden. De school als "leerfabriek" zonder meer... of, in Darwins geval: de school als ultieme ijzig koel wetenschappelijke indoctrinatiemachine die de dogma's van de zuivere rede moet bijbrengen. Voorwaar een mooi wereldbeeld... Misschien kunnen we dan onze kinderen meteen bij de geboorte al een barcode in de nek laten tatoeëren en hen voorzien van een identificatiechip? Misschien kunnen we dan reeds door middel van een prenataal genetisch onderzoek bepalen wie welke studierichting mag volgen en wie we beter aborteren wegens potentieel niet conformistisch genoeg? Ik weet dat ik overdrijf... maar dat is de extrapolatie van wat ik hier zo allemaal lees. Waardenvrij onderwijs is ondenkbaar... In het opvoedkundige project moet er een ononderbroken lijn lopen vanuit het gezin naar de school en uiteindelijk naar de samenleving waarin we onze kinderen los laten. En dan is het de vraag hoe je die samenleving ziet... Ofwel ultra-conformistisch door elke vorm van dissidentie van andersdenkenden uit te sluiten. (de eenheidsworst, weet u nog?) Ofwel pluralistisch waarbij we in de eerste plaats uitgaan van de continue vernieuwing van ons ideeëngoed, onze waarden en normen door die waarden en normen NIET af te knippen van hun wortels. In dat laatste geval blijft geloof en religie duidelijk in the picture, naast atheïstische, rationalistische,... denkpistes. Wanneer we evenwel vanuit onze cultuur tot de conclusie komen dat bepaalde denkrichtingen en geloofsovertuigingen reële gevaren opleveren voor het maatschappelijk en sociaal weefsel in onze samenleving, dan moeten we daar iets aan durven doen. In het geval van de islam dringt deze vraag zich steeds sterker op; niet enkel door het discours dat ze voert (door "onze" Europese ogen bekeken, toch zeer beperkend, aggressief en negatief), maar ook door de tastbare impact die de realisatie van haar doelstellingen heeft. Ik hoef hier enkel te verwijzen naar de stuitende onleefbaarheid van bepaalde buurten (cf. Parijse voorsteden en bepaalde wijken in de grote steden in Europa), en de occasionele gewelduitbarstingen die vele onschuldige menselevens eisen... en nog belangrijker, die zorgen voor een permanent gevoel van achterdocht en onveiligheid overal in Europa. |
Waarden moeten absoluut losgekoppeld van religie.
Waarden horen bij een maatschappijvorm. Onderricht kan en moet dus wél waarden meegeven, maar waarden die noodzakelijk zijn voor het functionneren van de samenleving en het garanderen van de grootst mogelijke individuele vrijheid. Dat heeft met godsdienst niets te maken. Integendeel! Godsdienst is net het tegengestelde! |
Citaat:
|
Citaat:
U wilt geen religie in het onderwijs, ik geen zedenbederf! :wink: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be