![]() |
BHV éénzijdig splitsen. Wanneer kan agenderen het weer?
BHV éénzijdig splitsen. Wanneer kan het agenderen weer?
Gewoon een vraag. Wanneer kan bijvoorbeeld Vlaams Belang de éénzijdige splitsing van BHV agenderen ? Als ik 6 maanden alarmprocedure reken, dan zou dit reeds in oktober -november kunnen. Is dit niet “de” deadline voor Di Rupo en Dewever? Zorgen dat het gesplitst is voor het kunnen agenderen? En alles is met elkaar verbonden : staatshervorming, Brussel, financiering , BHV,….. |
Citaat:
|
Citaat:
De agendering kan op 12 oktober gebeuren. |
Citaat:
EDIT: Wat leren jullie eigenlijk op school, tegenwoordig? |
Citaat:
Wie doet het? LDD ? VBL? OPEN VLD? Er moet zelfs geen regering zijn. Een gewone meerderheid. Als ik goed kan rekenen, dan heeft Di Rupo en DWVR nog 23 dagen. En euh ...... zou NVA durven zich onthouden bij stemming? CD&V ? 't Wordt een hete herfst |
Ge moet BHV niet splitsen, ge moet BHV bij de rest van Vlaams-Brabant voegen en daar één grote kieskring van maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
We moeten ook deze mensen respecteren en proberen aan onze kant te krijgen. Keep it simpel. Kort termijn , splits HV van Brussel conform de grondwet en uitspraak van de rechter. Dit is geen politiek standpunt maar scheiding der machten. Elke Vlaamse partij kan zich daarin vinden. En dat is nu belangrijk in het dossier BHV. |
Citaat:
Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet zo zal verlopen. Dat ligt dan veel minder aan de mensen in Brussel dan aan de politici die deze mensen zeggen te vertegenwoordigen. Terwijl ze uiteraard vooral zichzelf en hun entourage vertegenwoordigen. De mensen, die krijgen eens een Irisfeest ofzo. |
Het moet niet noodzakelijk een simpele senator zijn; een simpele volksvertegenwoordiger is zelfs nog beter.
Het is natuurlijk wel moeilijk om als partij die geëngageerd is in regeringsonderhandelingen een dergelijke zet te ondersteunen. Voor de rest: natuurlijk moeten we Brussel zijn eigenheid laten, dus niet simpelweg trachten er Vlaanderen van te maken. Maar voor de rest: Brusselaren worden even veel of even weinig geconsulteerd als Antwerpenaren of Veurne-aren. Wat wel belooft: eens de 2° dinsdag van oktober, komt er telkens 'vuurwerk' in het parlement, dank zij de oppositie. |
Citaat:
|
Wanneer is men begonnen de Brusselaars als Brusselaars te zien? Voor mij is Brussel gewoon de hoofdstad van Belgie en die hoofdstad ligt in Vlaanderen.
|
Citaat:
Vandaag de dag gaat het al over "het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en Brusselaars." |
Citaat:
Agenderen dus, zo vlug mogelijk (had volgens mij trouwens al in overweging kunnen worden genomen, maar soit) en daarna zo vlug mogelijk door de commissie jagen! |
Citaat:
|
Citaat:
Het zijn juist de mensen in Brussel die 500 miljoen vragen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er is scheiding van machten. De wetgevende macht heeft residuaire bevoegdheid. De uitvoerende macht MOET de wetten uitvoeren en wordt daardoor gecontroleerd door het parlement. Maar nogmaals: je zou al een deftige oen moeten zijn als individueel parlementslid, om je eigen onderhandelaars een sjot tegen hun teelballen te geven door iets te agenderen of te stemmen tegen de wil van je eigen partij. De partij kan natuurlijk vragen om iets wel te doen of te laten, als dat past in de strategie (vb. van druk zetten op ...) ... |
Citaat:
De onderhandelende partijen gaan dat inderdaad niet agenderen, maar ik zie echt niet in waarom Vlaams Belang dit niet zou doen. Bij een stemming zie ik dan ook helemaal niet in hoe er 1 Vlaamse partij tegen zou kunnen stemmen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar mochten de andere partijen niet zo inventief zijn om dat vakkundig even buiten beeld te houden, ik zou nooit meer op één van hen stemmen. 't Was Mozes die naar de berg ging hé, en niet de berg die naar Mozes kwam. |
Citaat:
Daarna begint het spelletje pas: het voorstel moet eerst op de agenda van de Commissie (ik vermoed) Binnenlandse Zaken van de Kamer geraken, daar besproken worden, gestemd worden, dan naar de plenaire gaan, daar gestemd worden. Daarna kan de Senaat nog verder evoceren, het voorstel laten bespreken in de Senaatscommissie (nog steeds, vermoed ik, Binnenlandse Zaken), dan in de plenaire. Indien de Senaat de tekst wijzigt, moet de Kamer het voorstel weer bekijken. Ondertussen kunnen de Franstaligen uiteraard al hun verdedigingsgrendels gebruiken... En eens de wet gestemd, moet zij nog door de Koning worden bekrachtigd (waarvoor een Minister noodzakelijk is, en eigenlijk weet niemand exact of een ontslagnemend Minister dat kan) én door het Staatsblad gepubliceerd worden. Rekening houdend met het feit dat de Franstaligen het waarschijnlijk dit keer niet zullen laten gaan tot het agenderen van het wetsvoorstel in de Kamercommissie en de regeringsonderhandelingen onmiddellijk zullen afblazen indien dit toch gebeurd, kan het nog plezant worden... Zeker dat BHV dan nog steeds niet gesplitst zal zijn, en het ook niet zal worden. :roll: |
Een interessante vraag is, indien het ingediende wetsvoorstel exact hetzelfde zou zijn als voor de verkiezingen,
of er dan nog belangenconflicten en alarmbellen mogelijk zijn. Hoe dan ook, als daarover moet beslecht worden, dan is het laatste woord toch weer voor het parlement. Maar we zijn nu ferm in hypotheses aan het drammen .... |
Momenteel is het wetsvoorstel kaduuk (het bestaat niet meer). Het Parlement kan het wel "terugroepen", maar wat er dan gebeurt met de belangenconflicten is mij ook een raadsel...
I.i.g., de Franstaligen zullen waarschijnlijk weer eens de onderhandelingstafel verlaten indien het Parlement het voorstel uit kaduciteit haalt, waardoor de patstelling er zowieso zal zijn... |
Citaat:
|
Citaat:
Als dat NIET gesplitst wordt, vervallen ALLE afspraken, en krijgt Bru geen geld en kunnen ze weer gaan onderhandelen wegens breuk in de nieuwe regering. Op naar verkiezingen ;) |
Citaat:
Wat er echter zal gebeuren is dat BHV, financieringswet en al de rest in één tekst komt te staan die door allemaal tegelijk moet worden goedgekeurd, zodat er niet kan worden valsgespeeld. De onderhandelingen zullen dus nog even duren... |
Ik moet mijn eigen stelling, namelijk dat men tijdens regeeronderhandelingen geen dergelijk 'onderhandelingsdodend' initiatief kan nemen, even bijsturen.
Het vorige wetsvoorstel, o.a. ingediend door de huidige president van Europa, werd ingediend zonder dat het de val van de regering veroorzaakte. Men kan dus perfect stellen dat hetzelfde voorstel nu dan maar geen regeeronderhandelingen moet doen vallen. Wat zal er dan gebeuren ? De Franstaligen zullen hoog van de toren blazen. Maar dat kan geen kwaad, zoveel dagen na de verkiezingen. Ze moeten maar bijdraaien, als ze een regering willen. Het zal er dus vanaf hangen hoe het Weverke de regeeronderhandelingen ervaart. Hij is best geplaatst om te kunnen kiezen voor die optie die het meest opbrengt, voor de optie die het nva-programma het dichtst benadert. |
Tijdens de vorige legislatuur hebben de Franstaligen het BHV voorstel zo ver laten gaan zonder de regering te laten vallen omdat zij er heilig van overtuigd waren dat er nooit een stemming zou komen zonder voorafgaand akkoord.
Zij hebben zich één keer laten vangen, maar dat zal niet meer gebeuren: van zodra de Vlaamse partijen die rond de tafel van de regeringsonderhandelingen zitten het agenderen van een nieuw wetsvoorstel steunen zonder dat er een akkoord is met de Franstaligen, zal het met de onderhandelingen gedaan zijn. De splitsing van BHV zal er komen met de Franstaligen, of zal er niet komen, dat men het nu wilt of niet.Aan De Wever inderdaad om zijn keuze te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be