![]() |
Sensoa: 'Leraar aait een leerling beter niet'
Aldus Erika Frans van Sensoa (www.sensoa.be)
"Het is goed dat leerkrachten en opvoeders nadenken over wat geoorloofd gedrag is. Maar Sensoa heeft met experts al zo'n leidraad uitgewerkt. Dat is het vlaggensysteem (zie tekeningen), waarbij leerkrachten aan de hand van criteria kunnen beoordelen welk gedrag aanvaardbaar is of niet" ![]() Leraar aait leerling van 7 door het haar. GELE VLAG: voorzichtig zijn, niet elk kindt vindt dit leuk ![]() Lerares leunt over een 15-jarige leerling. GELE VLAG: voorzichtig, kan intimiderend zijn. ![]() Een moeder wast de piemel van haar 12-jarige zoon. Dit is een RODE VLAG: not done dus. Het interview is te lezen op http://www.standaard.be/artikel/deta...T&subsection=3 Waar eindigt dit ? |
man man man, ze zijn zot geworden.
Een mens zou bang beginnen worden normaal met je kind om te gaan. Ik vind er bijvoorbeeld niets raars aan dat mijn ouders me als kind gewassen hebben en zelfs samen met hen in bad zat. |
Ook niet als die leraars hun handen eerst goed wassen?
|
Citaat:
maar de geslachtsdelen van een 12-jarige wassen kan volgens mij toch ook alleen maar als die 12-jarige ziek of gehandicapt is zenne. Waarom zou je de piemel van je 12-jarige zoon wassen? That's fucked up. Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben. |
Citaat:
Tot wanneer is dat dan wel nog ok? |
Ja tante Julia
Ik lijk al weer veel ouder Speel piano als u wil Maar haal uw borsten van mijn schouder Den Boudewijn wist dat al te vertellen... |
Citaat:
Eigenlijk vind ik een systeem met groene, gele en rode vlaggen een uitstekend document om aan de hand daarvan bij jezelf te overdenken wat kan en niet kan en wat de implicaties ervan zijn als je het wel doet. Zowel voor leerkrachten als voor ouders. Als ouder sta je daar niet altijd bij stil eh. Je doet dingen die op een bepaalde leeftijd doodnormaal zijn, maar je kind groeit sneller op dan je denkt, en dan zijn er mensen die zonder slechte bedoelingen de voorheen normale handeling blijven verder doen terwijl het kind zelf daar eigenlijk niet meer mee gediend is. Grote trauma's komen daar meestal niet van, maar opvoeden is wel niet alleen een zaak van "grote trauma's vermijden" eh. Opvoeden is niet alleen "hoe vermijden we seksueel misbruik" maar ook "hoe zorg je dat een kind uitgroeit tot een persoon die op seksueel en lichamelijk vlak evenwichtig en gelukkig is". Zelfde voor leerkrachten. Een kind gaat niet getraumatiseerd raken als het iedere keer over de bol geaaid wordt terwijl het dat niet graag heeft. Dat is geen seksueel misbruik. Maar het lijkt me toch de bedoeling dat een leerkracht die psychische component van lichamelijkheid respecteert én ten volle laat openbloeien op een positieve wijze. En dat doe je dus niet door kinderen tegen hun zin te knuffelen of te aaien. Maar hoe herken je wie dat graag heeft, en wie net niet? Hoe ga je om met kinderen die naar jouw aanvoelen te vaak willen geknuffeld worden? Wat is 'te vaak'? Sorry, maar ik vind dat allemaal heel relevante thema's. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
sommige kinderen moet je nu eenmaal uitleggen dat ze zich in sommige gevallen wel mogen/moeten verzetten tegenover een 'gezagspersoon'. |
Heeft niemand een bemerking op het eerste prentje ? Een leerkracht die een kind van zeven jaar eens bemoedigend over de haarbos streelt.
Aan lichamelijkheid wordt zo te zien veel zwaarder getild dan aan kwetsende uitspraken. |
Citaat:
maar er staat als tekst bij dat 'sommigen dat niet leuk vinden' en dat klopt ook als een bus, ik weet pertinent zeker dat die van mij zouden 'wegtrekken' :-) |
Citaat:
Precies of alle jongetjes van 12 jaar bewust zijn van het feit dat ze best ook eens hun eikel wassen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ik ben er zeker van, ze houden niet van aanrakingen. |
Citaat:
Maar ok. Samen in bad impliceert ook dat de ouders zien of je je geslachtsdelen wast. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gevaar van dit soort flauwekul is dat leraars hun leerlingen uiteindelijk niet meer aanraken, want dat is "het veiligste". Op den duur creëren we kinderen (en later volwassenen) die niet meer omkunnen met lichamelijkheid, die bang worden van iedere aanraking, die elke toenadering als een bedreiging ervaren. Dat zit sowieso al sterk in onze cultuur gebakken: je moet Vlamingen in een drukke tram eens observeren. Er is niets op tegen om grenzen te stellen, maar laat in godsnaam de idee los dat elke subjectieve grens die overschreden wordt er één te veel is. Ook kinderen moeten leren dat er andere dan hun eigen opvattingen bestaan over lichamelijkheid en dat er geen reden is om moord en brand te schreeuwen bij een vriendelijke streling van een leraar. |
Citaat:
Gelukkig leert hij van mij :cheer: |
Citaat:
ik ben toch al genoeg materiaal tegengekomen met dergelijke prentjes die wel gericht zijn op kinderen, en die de bedoeling hebben kinderen mondiger te maken op dit vlak. |
Citaat:
Wat is de redenering? Tot zolang er ergere dingen zijn mag er over het minder erge niet gepraat worden? Als je een kind wil bemoedigen, en het heeft niet graag aanraking, moet je het dan bemoedigen door het aan te raken? Mag het niet gezegd worden ofzo, dat men er zich beter bewust van is dat niet iedereen dat ziet als iets aangenaams? Waarom zou je een kind dat absoluut niet geniet van aanraking geen positieve mondelinge bemoediging geven? Nee serieus, ik versta echt niet wat er fout is met erop te wijzen dat niet iedereen graag aanraking heeft :? :? |
Citaat:
mooie poging tot schuldinductie. |
Citaat:
|
Citaat:
In 2009 nog meegemaakt dat een opvoeder het een goed idee leek te vinden dat iemand met autisme zou 'leren knuffelen'. Komaan zeg. Ik stelde het overigens ook niet bepaald op prijs dat één van de leerkrachten tijdens een mondeling examen steevast zijn arm om me heen legde. Kan bemoedigend bedoeld zijn hoor, maar hij moet met z'n fikken van mij blijven. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Iedere opvoeder die van die 'kindertekeningen' nog iets kan opsteken is zowiezo ongeschikt voor dit beroep..
|
Citaat:
maar ook vooral :cry: over het auti-kennisniveau van opvoeders/leerkrachten |
Citaat:
zoals iemand al stelde: een ouder die dat niét geleerd heeft aan zijn kinderen, gaat er ook niet mee starten als het kind al 12 jaar is. En als je als ouder merkt dat het toch niet zo goed verloopt, kun je een 12-jarige ook wel uitleggen hoe het moet in plaats van er zelf op te beginnen schrobben eh. maar er een gewoonte van maken om als ouder het pietje van uw kind te wassen is niet normaal. vanaf een bepaalde leeftijd eisen kinderen trouwens zelf die privacy op. een 13-jarige mag vind ik best wel eisen dat ze met rust gelaten wordt in de badkamer. Of vind je het kunnen dat broerlief eist dat hij mag toekijken terwijl zus haar tampon vervangt? |
Citaat:
Rode vlag: not done dus [/Sensoa-mode] Eigenlijk is het triest dat de inhoud van die prentjes niet vanzelfsprekend is, maar uit een aantal reacties in deze draad blijkt dat ze hoognodig zijn. Nee, het is niet normaal dat een moeder de piet van haar puberende zoon wast. Nee, het is niet nodig dat een vrouwelijke leerkracht haar tieten in een 15-jarige scholier zijn nek legt. Nee, het is niet nodig dat leerkrachten met hun handen aan het haar van kinderen zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
Heel het thema samengenomen is toch niet zo simpel hoor. |
Citaat:
een degelijke screening van onderwijs- opvoedpersoneel zal echter nog niet voor vandaag of morgen zijn ... vanwege het gebrek aan kwalitatieve instroom ... |
Citaat:
Ik heb in de klas gezeten met iemand met ernstige brandwonden op haar lijf. Het omkleden voor de zwemles was telkens een nachtmerrie voor haar. verplicht je kinderen om hun naakt lichaam te tonen aan anderen? of laat je ze de keuze? wat doe je met kinderen die precies blijven geknuffeld willen worden, ook al vind je het al leerkracht niet meer passen? hoe ga je daarmee om? zijn dat allemaal vanzelfsprekende dingen? als twee leerkrachten hierover van mening verschillen, kun je dan zeggen dat er dan een goeie leerkracht is, en een slechte? Instromende leerkrachten zijn vaak nog maar 21 en hebben meestal zelf nog geen kinderen. Moeten zij allemaal 'spontaan' weten wat het 'correcte' antwoord is op al die vragen, terwijl oudere leerkrachten met veel ervaring zelf verschillen van mening, en terwijl de omgang met die zaken ook doorheen de tijd geëvolueerd is? |
Citaat:
|
Citaat:
t is idd door zelf ouder te zijn dat ik daar allemaal absoluut een hele duidelijke correcte lijn in zie (die zoveel het kan vertrekt vanuit de noden van elk kind afzonderlijk) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be