Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Wegcode & Verkeersreglement naar de Gewesten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145101)

azert 18 oktober 2010 07:43

De Wegcode & Verkeersreglement naar de Gewesten
 
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

nihao 18 oktober 2010 08:43

Citaat:

Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.
Klinklare onzin. Die chaos is er ook niet op de grens met andere wegcodes...

En het verlost ons van de r o b i j n r o d e waanzin.

Francis Vere 18 oktober 2010 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Dit is geen voorstel van NVA maar van SPA: Van Brempt heeft vroeger gepleit voor een regionalisering van de wegcode om (oa) de alcohollimiet voor jongeren in Vlaanderen naar 0.2 te brengen.

Het is een gekende tactiek om je tegenstander belachelijk te maken; hou er wel rekening mee dat Vlamingen nogal underdog-minded zijn. Dit levert enkel meer sympathie (lees stemmen) op voor NVA.

U doet maar.

pajoske 18 oktober 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5038444)
Klinklare onzin. Die chaos is er ook niet op de grens met andere wegcodes...

Woon jij in de buurt van een grens?
Ik kan je toch voorbeelden geven van dodelijke ongevallen door het verschil in wegcode tussen België en Nederland.
Tip: conflictvrije verkeerslichten.
Hier is de grens dan nog duidelijk aangegeven. Gaan ze rond Brussel op elke dorpsweg borden plaatsen om aan te duiden dat je in een ander gewest komt?

Jan van den Berghe 18 oktober 2010 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5038898)
Woon jij in de buurt van een grens?
Ik kan je toch voorbeelden geven van dodelijke ongevallen door het verschil in wegcode tussen België en Nederland.
Tip: conflictvrije verkeerslichten.

Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Jan van den Berghe 18 oktober 2010 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Ja? Ik weet van geen chaos hier in de buurt, de regio van Kortrijk en Rijsel. Nochtans wel een andere wegreglementering.

Micele 18 oktober 2010 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Idd, wegen stoppen niet aan de grens, en als er nu een grens bijkomt wat dan nog, maakt niets uit.

solidarnosc 18 oktober 2010 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Als het aan hem lag ging het wellicht naar de gemeenschappen.....;-)

solidarnosc 18 oktober 2010 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Tja moest iedereen dat doen en iedereen het verkeersreglement kennen en toepassen dan waren we al een hele stap vooruit......

Zucht 18 oktober 2010 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Nou het verkeersreglement in sommige Brusselse wijken is al héél erg verschillend van wat men aanleert hoor.
Dus voor Brussel maakt het niet zoveel uit denk ik.

Julianus 18 oktober 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere (Bericht 5038452)
Dit is geen voorstel van NVA maar van SPA: Van Brempt heeft vroeger gepleit voor een regionalisering van de wegcode om (oa) de alcohollimiet voor jongeren in Vlaanderen naar 0.2 te brengen.

Mr. Vere, we meet again. Ik ben deze discussie ook al in een ander topic aangegaan en kopieer dan ook wat ik daar gepost heb:

Wegcode is grondgebonden en behoort dus aan de gewesten toe. Concreet zouden er in België (dat toch nog altijd bestaat, ook in de nota van De Wever) drie versies van het verkeersreglement van kracht zijn. Rij ik van Brussel naar Aken (toch geen boerendorpen) verandert de wegcode 4 keer.

Als het niet lukt om verdere Europese eensgezindheid over bepaalde noodzakelijke veranderingen te bereiken, moet het toch minstens de ambitie zijn om de verkeersveiligheid in België te verhogen.

Etienne Schouppe stelde een paar maand geleden al voor om de alcohollimiet te
verlagen van 0,5 tot 0,2 promille (enkel voor jonge chauffeurs, weliswaar). Ik heb toen geen Franstalig protest gehoord...

azert 18 oktober 2010 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039410)
Ja? Ik weet van geen chaos hier in de buurt, de regio van Kortrijk en Rijsel. Nochtans wel een andere wegreglementering.

je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Francis Vere 18 oktober 2010 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5039636)
Mr. Vere, we meet again. Ik ben deze discussie ook al in een ander topic aangegaan en kopieer dan ook wat ik daar gepost heb:

Wegcode is grondgebonden en behoort dus aan de gewesten toe. Concreet zouden er in België (dat toch nog altijd bestaat, ook in de nota van De Wever) drie versies van het verkeersreglement van kracht zijn. Rij ik van Brussel naar Aken (toch geen boerendorpen) verandert de wegcode 4 keer.

Als je van Luik naar Metz wil ook, so?


Citaat:

Als het niet lukt om verdere Europese eensgezindheid over bepaalde noodzakelijke veranderingen te bereiken, moet het toch minstens de ambitie zijn om de verkeersveiligheid in België te verhogen.
akkoord; probeer eens wat flitspalen op te stellen in Luik.

Citaat:

Etienne Schouppe stelde een paar maand geleden al voor om de alcohollimiet te
verlagen van 0,5 tot 0,2 promille (enkel voor jonge chauffeurs, weliswaar). Ik heb toen geen Franstalig protest gehoord...
hier:
www.dekamer.be/doc/CCRA/pdf/52/ac520x.pdf

Citaat:

Valérie De Bue (MR): In uw beleidsnota is er sprake van een voorstel om het toegelaten alcoholgehalte van het bloed voor bestuurders die hun rijbewijs nog geen twee jaar hebben, naar 0,2 g per
1000 terug te brengen. Over die maatregel bestaat er evenwel geen eensgezindheid, al geniet hij de steun van de Staten-Generaal
van de Verkeersveiligheid, het BIVV en een aantal Europese verenigingen. Politieke fracties van zowel meerderheid als oppositie hebben zo hun twijfels over het nut van de maatregel. De verhoging van het toegestane alcoholgehalte voor bestuurders met enige rijervaring van 0,2 tot 0,5 promille zou gepercipieerd kunnen worden als laksheid ten aanzien van alcoholgebruik achter het stuur en is niet erg motiverend. We zijn dus met verstomming geslagen, maar blijven wel bereid om over dit voorstel te praten.

pajoske 19 oktober 2010 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Het gaat niet over snelheidslimieten.
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Om maar enkele voorbeelden te geven.

Pelgrim 19 oktober 2010 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5040237)
je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Perfect. Vlaanderen en Wallonië zullen nog steeds goed bollen en het probleem Brussel lost zichzelf op. :lol:

nihao 19 oktober 2010 13:28

Citaat:

"We zijn dus met verstomming geslagen, maar blijven wel bereid om over dit voorstel te praten. "
Tiens, waar heb ik dat nog gehoord ?

Zwartengeel 19 oktober 2010 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5040237)
je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Is België niet het enige land op het Europese vasteland waar de treinen links rijden?

Micele 19 oktober 2010 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5040779)
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Ge bedoelt rotondes, die in Frankrijk carrefour giratoire heten, en in het Duits Kreisverkehr, en in UK roundabout.

Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.

Of ge bedoelt "ronde punten" die in Frankrijk rond-point heten en hier (ronde) verkeerspleinen of ook rondpunt in de volksmond (in UK traffic circle).
Als er geen voorrangsbord B1 of stopbord B5 staat -of verkeerslichten- is daar voorrang van rechts, zoals in België en andere landen ook (behalve waar VVR niet bestaat).

D5-borden bepalen de rotonde, ttz vanuit elke "rotonde-arm" te zien. Staan die daar niet is het geen rotonde maar kan het een rondpunt zijn of verkeersplein in welke vorm dan ook:
Citaat:

Panneau de signalisation indiquant le sens de la rotation dans un système de circulation �* droite (panneau D5 en Belgique, 2.41.1 en Suisse et D3 de la convention de Vienne de 1968* ).
...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire
Ne doit pas être confondu avec Rond-point.

Un carrefour giratoire, ou plus communément un giratoire, est un carrefour particulier formé d'un anneau central qui permet aux usagers de prendre n'importe quelle direction (y compris de faire un demi-tour). Bien que l'abus de langage soit courant, il ne faut pas confondre « carrefour giratoire » (qui est un carrefour) avec « rond-point » (qui désigne un type de place).

* http://www.unece.org/trans/conventn/signalse.pdf
n.b. "rondpunt of rond punt" bestaat niet in onze wegcode. ;-)
http://wegcode.be/index.php?option=c...d=48&Itemid=48

metten 19 oktober 2010 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5041158)
Ge bedoelt rotondes, die in Frankrijk carrefour giratoire heten, en in het Duits Kreisverkehr, en in UK roundabout.

Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.

Of ge bedoelt "ronde punten" die in Frankrijk rond-point heten en hier (ronde) verkeerspleinen of ook rondpunt in de volksmond (in UK traffic circle).
Als er geen voorrangsbord B1 of stopbord B5 staat -of verkeerslichten- is daar voorrang van rechts, zoals in België en andere landen ook (behalve waar VVR niet bestaat).

D5-borden bepalen de rotonde, ttz vanuit elke "rotonde-arm" te zien. Staan die daar niet is het geen rotonde maar kan het een rondpunt zijn of verkeersplein in welke vorm dan ook:


n.b. "rondpunt of rond punt" bestaat niet in onze wegcode. ;-)
http://wegcode.be/index.php?option=c...d=48&Itemid=48

In Kapellen heeft enkele jaren geleden bijna een week lang een Brits verkeersbord op een rotonde gestaan die de bestuurders verplichtte in uurwerkwijzerzin de rotonde op te rijden!

Micele 19 oktober 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5040779)
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?

Oh, zeker de meesten, in Nederland zijn er wel - ondertussen - veel meer conflictvrij (bij groene pijl) maar zeker niet allemaal .
Nederland is daar wel een uitzondering in Europa betreft zijn fietsveiligheid (maar het heeft ook nadelen*).
Dus Nederlanders moeten zich in elk Europees land aanpassen en niet alleen in Be.

Groene pijl betekent niet dat je altijd voorrang hebt bij het afdraaien (er zijn nog doorlopende fietspaden, ook zebrapaden die niet verkeerslichtgeregeld kunnen zijn)

*Even een studie zoeken:
Citaat:

http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/55.pdf p 24

3.3 Buitenlands beleid en wettelijk kader

In Nederland geeft een groene pijl van een verkeerslicht aan dat in die richting
doorgereden mag worden. Mogelijk conflicterende weggebruikers (inclusief fietsers) hebben rood.
In de praktijk werkt in Nederland het merendeel van de verkeersregelinstallatie conflictvrij (CROW, 2002c).

Zoals in Vlaanderen, geeft in Duitsland een groene pijl aan dat voertuigen in die richting mogen verder rijden, maar dat ze andere reguliere weggebruikers voorrang moeten geven. Ook in de Verenigde Staten is deze regeling van kracht (MUTCD, 2003).

3.4 Vlaanderen: plaatsingscriteria en wettelijk kader
3.4.1 Richtlijnen voor het plaatsen van verkeerslichten
...

pajoske 19 oktober 2010 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5041158)
Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.

Citaat:

Een ROTONDE is een weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en die aangegeven is met het verkeersbord D5.

Op de toegangswegen staan de verkeersborden B1 (voorrang verlenen en zo nodig stoppen) of B5 (stoppen).

Goed gelezen? Dus als de borden D5 en B1 of B5 er niet staan is het geen rotonde.

Citaat:

Bij het oprijden van een rotonde moet je voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich al op de rotonde bevinden.
In Frankrijk heeft een rotonde voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. In België heeft de weggebruiker op de rotonde altijd voorrang.

pajoske 19 oktober 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5041207)
Dus Nederlanders moeten zich in elk Europees land aanpassen en niet alleen in Be.

Dat is het nu net. Dat geeft problemen en ongevallen.
Indien er verschil is in verkeerswetgeving moeten mensen zich aanpassen. In België met een grootte van een schotelvod zou men zich dan 3 keer moeten aanpassen. SOms op slechts enkel kilometer. Wie daarvan de nadelen voor de verkeersveiligheid niet inziet is klein van begrip.

Micele 19 oktober 2010 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5041569)
In Frankrijk heeft een rotonde voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. In België heeft de weggebruiker op de rotonde altijd voorrang.

Idd: tenzij anders aangeduid.

En wat is nu het gevaar ? Enkel de voorrangsborden zijn bepalend.

Iedere Belg moet weten dat het altijd voorrang van rechts is behalve anders aangeduid.

Rotondeborden zijn daarvoor in Frankrijk ook helemaal anders:


Het linkse.

Enkel het middelste bord bepaald de voorrang, en dat bord is identiek met het Belgische wat langs elke weg staat vlak voor de rotonde.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/171-art12

Citaat:

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

azert 19 oktober 2010 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5041584)
Dat is het nu net. Dat geeft problemen en ongevallen.
Indien er verschil is in verkeerswetgeving moeten mensen zich aanpassen. In België met een grootte van een schotelvod zou men zich dan 3 keer moeten aanpassen. SOms op slechts enkel kilometer. Wie daarvan de nadelen voor de verkeersveiligheid niet inziet is klein van begrip.

je hebt zelfs straten waarvan de ene kant 1 gewest is en de andere kant in een ander gewest ligt.

Micele 19 oktober 2010 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5041584)
Dat is het nu net. Dat geeft problemen en ongevallen.
Indien er verschil is in verkeerswetgeving moeten mensen zich aanpassen. In België met een grootte van een schotelvod zou men zich dan 3 keer moeten aanpassen. SOms op slechts enkel kilometer. Wie daarvan de nadelen voor de verkeersveiligheid niet inziet is klein van begrip.

Niet overdrijven, ik woon aan de grens en moet altijd door NL naar D, amai zeg. ;-)
Daarbij blijven Vlaanderen en Wallonië grote landen in vergelijking met de grootste van de kleine landen: GH Luxemburg. ;-)

Dus jij denkt dat de verkeersreglementen totaal gaan veranderen omdat Be gescheiden wordt ? :?

Ik heb 2500 km in UK gereden met eigen auto.
Toen ik van de Ferry kwam in Dover moest ik me al aanpassen zoals iedere buitenlander.

Direct buiten de Ferry-terminal kwam de eerste roundabout: links erond en links van de weg en voorrang geven aan het verkeer op de rotonde dat van rechts kwam... en ik zat altijd verkeerd in de auto - 2500 km lang...
;-)

Geef me nu eens een vb op het vasteland waar het door een aanpassing - die ik niet zou kennen - gevaarlijk kan worden.
Ik denk niet dat de Conventie van Wenen die zou toelaten.

Micele 19 oktober 2010 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5041673)
je hebt zelfs straten waarvan de ene kant 1 gewest is en de andere kant in een ander gewest ligt.

Wegstukken met 50 kmh-limiet in een richting en 70 kmh-limiet in de andere is ook niets speciaals hoor. Zolang ze in beide richtingen maar rechts houden...

pajoske 19 oktober 2010 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5041744)
Niet overdrijven, ik woon aan de grens en moet altijd door NL naar D, amai zeg. ;-)

AH bravo....
Ik woon aan de grens en rijd met mijn fiets door NL naar D.
Ik vind het idioot dat ik me zelfs moet aanpassen om de bordjes van het fietsroutenetwerk te vinden.
Je kan me vertellen wat je wil. Maar aanpassen leidt tot fouten en dus tot verlaagde verkeersveiligheid. Uniformiteit verhoogt de veiligheid.
Of zullen we de verkeersregels maar aanpassen per dorp?

Ik begin het stilaan op te geven. De bekrompenheid, en domheid van dit volk kent geen grenzen. Alles draaien en manipuleren om maar te bewijzen dat onafhankelijkheid het ideaal is. En eigen regeltjes maken, gewoon om ze te maken.

Ze doen maar.

Jan van den Berghe 19 oktober 2010 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5040779)
Het gaat niet over snelheidslimieten.
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Om maar enkele voorbeelden te geven.

En? Als autobestuurder moet men toch altijd kijken, of niet soms? Of rij je gewoon een kruispunt op zonder naar de lichten te kijken?

Ik bemerk geen chaos in onze grensstreek. Dus gaat uw vlieger gewoonweg niet op.

Jan van den Berghe 19 oktober 2010 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5042111)
AH bravo....
Ik woon aan de grens en rijd met mijn fiets door NL naar D.
Ik vind het idioot dat ik me zelfs moet aanpassen om de bordjes van het fietsroutenetwerk te vinden.

Hoezo, u moet zich aanpassen? Moet u iedere keer stoppen om in Duitsland de bordjes te zoeken misschien?

Jan van den Berghe 19 oktober 2010 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5042111)
Ik begin het stilaan op te geven. De bekrompenheid, en domheid van dit volk kent geen grenzen. Alles draaien en manipuleren om maar te bewijzen dat onafhankelijkheid het ideaal is. En eigen regeltjes maken, gewoon om ze te maken.

Ze doen maar.

Ik denk dat u eerder bekrompen bent, daar u niet wenst in te zien dat een geregionaliseerde wegcode voor Vlaanderen een aantal oplossingen kan bieden waar wij ons nu moeten behelpen met noodoplossingen. De 90 km/u-limiet is bij ons niet meer van deze tijd. In onze volgebouwde regio is 70 km een veel betere richtsnelheid. Daar de wegcode echter niet regionaal is, moet men in Vlaanderen dus overal borden plaatsen.

pajoske 19 oktober 2010 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042183)
Ik denk dat u eerder bekrompen bent, daar u niet wenst in te zien dat een geregionaliseerde wegcode voor Vlaanderen een aantal oplossingen kan bieden waar wij ons nu moeten behelpen met noodoplossingen. De 90 km/u-limiet is bij ons niet meer van deze tijd. In onze volgebouwde regio is 70 km een veel betere richtsnelheid. Daar de wegcode echter niet regionaal is, moet men in Vlaanderen dus overal borden plaatsen.

Jaja, 70 km/u rijden op een weg waar in geen kilometers een huis te zien is. Uitvluchten en zever om een splitsing goed te praten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042177)
Hoezo, u moet zich aanpassen? Moet u iedere keer stoppen om in Duitsland de bordjes te zoeken misschien?

Ja in Nederland is het altijd zoeken. En regelmatig verkeerd rijden. In de rest van Vlaanderen trouwens ook. Daar is men zo dom geweest niet het voorbeeld te volgen van de blauwe borden in Limburg. Daarom heb ik me noodgedwongen een fiets-GPS aangeschaft om daar te rijden.

Jan van den Berghe 19 oktober 2010 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5042217)
Ja in Nederland is het altijd zoeken. En regelmatig verkeerd rijden. In de rest van Vlaanderen trouwens ook. Daar is men zo dom geweest niet het voorbeeld te volgen van de blauwe borden in Limburg. Daarom heb ik me noodgedwongen een fiets-GPS aangeschaft om daar te rijden.

Sorry, ik rij ook veel met de fiets. O.m. in Zeeuws-Vlaanderen. Men heeft eenzelfde systeem gehanteerd als in de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg). Ik zie het probleem niet: het werkt uitstekend. Als u dan ook moet zoeken en de weg niet vindt, is dat eerder aan u te wijten dan aan het systeem.

pajoske 20 oktober 2010 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042227)
Sorry, ik rij ook veel met de fiets. O.m. in Zeeuws-Vlaanderen. Men heeft eenzelfde systeem gehanteerd als in de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg). Ik zie het probleem niet: het werkt uitstekend. Als u dan ook moet zoeken en de weg niet vindt, is dat eerder aan u te wijten dan aan het systeem.

Ooit in Limburg gefietst waar het originele fietsknooppuntennetwerk ontwikkeld is? Dan pas kan je vergelijken.
Een blauw bord is nu eenmaal veel beter zichtbaar dan een groen/beige bord dat ergens tussen de netels staat of in de bomen hangt.

azert 20 oktober 2010 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042174)
En? Als autobestuurder moet men toch altijd kijken, of niet soms? Of rij je gewoon een kruispunt op zonder naar de lichten te kijken?

Ik bemerk geen chaos in onze grensstreek. Dus gaat uw vlieger gewoonweg niet op.

Nee, nog nooit moeten uitkijken voor een Fransman die niet weet dat hij moet stoppen wanneer een voetganger het zebrapad wil oversteken.

Blijf maar ontkennen.

en het gedoe met de regeling voor de vrachtwagens die niet meer wisten in welk land ze wel of niet mochten inhalen bij regenweer.

men heeft nu blijkbaar een oplossing gevonden; maar wees maar zeker dat VL en WAL dingen zullen uitvinden om elkaar te pesten.

azert 20 oktober 2010 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042227)
Sorry, ik rij ook veel met de fiets. O.m. in Zeeuws-Vlaanderen. Men heeft eenzelfde systeem gehanteerd als in de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg). Ik zie het probleem niet: het werkt uitstekend. Als u dan ook moet zoeken en de weg niet vindt, is dat eerder aan u te wijten dan aan het systeem.

Heb al enkele vakantie in Nederland gefietst en ben erg tevreden over het verkeerssysteem behalve de fietsknooppunten. Meer dan eens zie je een bordje niet, ontbreekt er 1 of is het slecht geplaatst.

Jan van den Berghe 20 oktober 2010 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5042401)
Ooit in Limburg gefietst waar het originele fietsknooppuntennetwerk ontwikkeld is? Dan pas kan je vergelijken.
Een blauw bord is nu eenmaal veel beter zichtbaar dan een groen/beige bord dat ergens tussen de netels staat of in de bomen hangt.

Ja, ik heb ook al in Limburg gefietst. Wat mij betreft, hebben de blauwe borden geen meerwaarde ten opzichte van de groene in de rest van Vlaanderen en Nederland. Wel vind ik dat de bijkomende bordjes van en naar een centrum (daar waar het buiten het netwerk ligt) goed heeft uitgewerkt in Antwerpen en Noord-Brabant, iets wat niet is gebeurd in West- en Oost-Vlaanderen.

Jan van den Berghe 20 oktober 2010 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5042465)
Nee, nog nooit moeten uitkijken voor een Fransman die niet weet dat hij moet stoppen wanneer een voetganger het zebrapad wil oversteken.

Blijf maar ontkennen.

Wie in de grensstreek woont, is vertrouwd met die fijne verschillen. Daar kan ik als inwoner van Waregem van getuigen. In België moet je stoppen voor een voetganger als hij aanstalten maakt het zebrapad over te steken. In Frankrijk moet je voorrang geven zodra de voetganger een enkele stap op het zebrapad zet. In de praktijk is het verschil heel miniem en zal zeker niet aanleiding geven tot misverstanden.

azert 20 oktober 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042742)
Wie in de grensstreek woont, is vertrouwd met die fijne verschillen. Daar kan ik als inwoner van Waregem van getuigen. In België moet je stoppen voor een voetganger als hij aanstalten maakt het zebrapad over te steken. In Frankrijk moet je voorrang geven zodra de voetganger een enkele stap op het zebrapad zet. In de praktijk is het verschil heel miniem en zal zeker niet aanleiding geven tot misverstanden.

Waregem bij de grensstreek rekenen :-D:-D:-D

Jan van den Berghe 20 oktober 2010 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5042867)
Waregem bij de grensstreek rekenen :-D:-D:-D

Ja, u moet maar eens een kijkje nemen bij ons. En dan vaststellen hoeveel Franse nummerplaten u al ziet in hartje Waregem. U zal er verbaasd van staan.

pajoske 20 oktober 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5042727)
Wat mij betreft, hebben de blauwe borden geen meerwaarde ten opzichte van de groene in de rest van Vlaanderen en Nederland.

Kleurenblind?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be