Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   CD&V stemt tegen hoogdringendheid BHV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145417)

turnavies 25 oktober 2010 11:18

CD&V stemt tegen hoogdringendheid BHV

Ik lees net het volgende op de frontpage van Le Soir:

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...bhv-800095.php

Citaat:

Le bureau du CD&V a tranché, ce lundi matin : les démocrates chrétiens flamands ne soutiendront pas, jeudi, �* la Chambre, la demande de la N-VA d’examiner en urgence sa proposition de loi de scission pure et simple de l’arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde.

Résultat : il n’y aura pas de majorité parlementaire pour soutenir la demande de la N-VA.
Heeft iemand hier Vlaamse bronnen over? Niets te vinden bij De Standaard, De Morgen, VRT of De Tijd.

fox 25 oktober 2010 11:29

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...denv_splitsing

Eyjafjallajökull 25 oktober 2010 11:30

Dan rest er Peeters niet veel meer dan af te treden als M-P...

fox 25 oktober 2010 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 5051542)

Dat is inderdaad de logica zelve, maar we hebben het hier wel over de tjeeven hé

Xenophon 25 oktober 2010 11:38

:cheer: Goed nieuws! :cheer:

Want anders zouden de kiezers zich nog laten vangen door het "vlaamse" gehalte van de CD&V.

Nu weet iedereen duidelijk dat ook CD&V zich uitspreekt tegen de N-VA.

De N-VA die langs alle kanten gepakt wordt door de Belgische anti-Vlaamse partijen, de vrienden van Di Rupo. Als ikzelf het scenario had kunnen schrijven dan had dit er zeker ingezeten. Verkiezingen nu!

Ik kreeg op de duur al schrik van de CD&V, maar ze hebben me niet teleurgesteld.

Amon_Re 25 oktober 2010 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door turnavies (Bericht 5051529)
Ik lees net het volgende op de frontpage van Le Soir:

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...bhv-800095.php

Heeft iemand hier Vlaamse bronnen over? Niets te vinden bij De Standaard, De Morgen, VRT of De Tijd.

De maskers vallen

Amon_Re 25 oktober 2010 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 5051542)

En zijn pree verliezen?

fox 25 oktober 2010 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5051555)

Want anders zouden de kiezers zich nog laten vangen door het "vlaamse" gehalte van de CD&V.

De N-VA die langs alle kanten gepakt wordt door de Belgische anti-Vlaamse partijen, de vrienden van Di Rupo. Als ikzelf het scenario had kunnen schrijven dan had dit er zeker ingezeten. Verkiezingen nu!

Ik kreeg op de duur al schrik van de CD&V, maar ze hebben me niet teleurgesteld.

Dom van CD&V want het was compleet onnodig, want zelfs al steunde CD&V het voorstel, dan nog haalden ze niet het nodige aantal stemmen voor de hoogdringendheid.

Maar goed, we kunnen dus besluiten dat NVA de enige partner uit de Vlaamse regering is die zich aan zijn woord houdt.

Zipper 25 oktober 2010 11:50

Toen De Wever aan zijn verduidelijkingsopdracht werkte, zag de N-VA er zelf van af om BHV hoogdringend te agenderen. Waarom zou iedereen nu wel N-VA moeten volgen ??

Xenophon 25 oktober 2010 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5051575)
Toen De Wever aan zijn verduidelijkingsopdracht werkte, zag de N-VA er zelf van af om BHV hoogdringend te agenderen. Waarom zou iedereen nu wel N-VA moeten volgen ??

Ze moeten niet, en als ik eerlijk mag zijn, ik hoop dat ze allemaal tegenstemmen.

De Vlaming kan nu met gerust hart massaal N-VA stemmen.

Houdt u vast aan de takken van de bomen Zipperchen, de volgende verkiezing ga je wat meemaken.

Op naar de 40 %.

vlijmscherp 25 oktober 2010 11:54

pff, allemaal cinema, ook dat van de N-VA trouwens. de volgende verkiezingen zijn in principe binnen 4 jaar, dus hoogdringend kan het niet zijn. en iedereen weet dat er nog oneindig veel mogelijkheden zijn voor de Franstaligen om dit uit te stellen.

EddyBal 25 oktober 2010 11:54

Citaat:

Ze MOETEN niet. Maar bij de volgende verkiezingen betalen ze daarvoor. Ieder zijn keuze he.

Xenophon 25 oktober 2010 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5051581)
pff, allemaal cinema, ook dat van de N-VA trouwens. de volgende verkiezingen zijn in principe binnen 4 jaar, dus hoogdringend kan het niet zijn. en iedereen weet dat er nog oneindig veel mogelijkheden zijn voor de Franstaligen om dit uit te stellen.

Ja, hoe meer hoe liever.

Ze spelen ons recht in de kaart.

EddyBal 25 oktober 2010 11:56

Citaat:

EINDIG aantal mogelijkheden. Daar draait het om. Zolang er geen regering is, is alles in het voordeel van dat voorstel. Laat de tijd maar lopen. Nu laten de partijen die niet meestemmen, hun kiezers weglopen.

EddyBal 25 oktober 2010 11:56

Citaat:

EINDIG aantal mogelijkheden. Daar draait het om. Zolang er geen regering is, is alles in het voordeel van dat voorstel. Laat de tijd maar lopen. Nu laten de partijen die niet meestemmen, hun kiezers weglopen.

fox 25 oktober 2010 11:56

Citaat:

U begrijpt het echt niet hé? Dewever had een voorstel omtrent BHV waarbij de Vlamingen heel wat toegevingen deden (veel te veel naar mijn mening, maar bon dat doet er nu niet toe). De franstaligen hebben dat binnen het uur van tafel geveegd. Toen werd voor iedereen in dit land klaar en duidelijk dat BHV niet via een onderhandelde manier opgelost kan worden. Het lijkt me dan ook logisch dat nu elke Vlaamse partij de hoogdringendheid goedkeurt. Zo moeilijk is het echt niet hoor.

Trouwens, een weekje uitstel van de NVA is geen afstel. Dat is nog een levensgroot verschil dat je hier gemakkelijkheidshalve niet vermeldt.

Eyjafjallajökull 25 oktober 2010 11:58

Toch benieuwd hoe een Doomst en een Eric Van Rompuy hierop gaan reageren ? Als goeie tjeven zeker ?

Xenophon 25 oktober 2010 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 5051595)
Toch benieuwd hoe een Doomst en een Eric Van Rompuy hierop gaan reageren ? Als goeie tjeven zeker ?

Het is het einde van de maand, die mensen kijken dan of de pree gestort is, over meer maken die hun geen zorgen.

plakker 25 oktober 2010 12:06

Zoals op het nieuws correct gezegd: N-VA staat nu aan de kant samen met het VB en LDD

Zipper 25 oktober 2010 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5051590)
U begrijpt het echt niet hé? Dewever had een voorstel omtrent BHV waarbij de Vlamingen heel wat toegevingen deden (veel te veel naar mijn mening, maar bon dat doet er nu niet toe). De franstaligen hebben dat binnen het uur van tafel geveegd. Toen werd voor iedereen in dit land klaar en duidelijk dat BHV niet via een onderhandelde manier opgelost kan worden. Het lijkt me dan ook logisch dat nu elke Vlaamse partij de hoogdringendheid goedkeurt. Zo moeilijk is het echt niet hoor.

Trouwens, een weekje uitstel van de NVA is geen afstel. Dat is nog een levensgroot verschil dat je hier gemakkelijkheidshalve niet vermeldt.

Toen De Wever aan zijn verduidelijkingsopdracht bezig was vond de N-VA het niet opportuun om BHV bij hoogdringendheid te agenderen, wel de andere partijen denken wellicht nu hetzelfde omdat Vande Lanotte nog aan een bemiddelingsopdracht werkt. Of moeten alle andere partijen plots de N-VA als blinde lemmingen gaan volgen ???

fox 25 oktober 2010 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5051608)
Toen De Wever aan zijn verduidelijkingsopdracht bezig was vond de N-VA het niet opportuun om BHV bij hoogdringendheid te agenderen, wel de andere partijen denken wellicht nu hetzelfde omdat Vande Lanotte nog aan een bemiddelingsopdracht werkt. Of moeten alle andere partijen plots de N-VA als blinde lemmingen gaan volgen ???

Nee dat moeten ze helemaal niet. Niemand heeft dat gezegd. Ik verduidelijk alleen waarom het nu wel opportuun is om dat te doen. De andere partijen mogen gerust NVA naar de zijlijn duwen. De afrekening volgt later wel.

Ernst Niessen 25 oktober 2010 12:15

Citaat:

Bart De Wever had duidelijk gesteld dat het 'einde verhaal' was. Johan vande Lanotte had de bemiddelingsopdracht niet moeten aanvaarden.

Ook dat kan beschouwd worden als een laffe knieval voor het Belgische systeem.

Zipper 25 oktober 2010 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5051620)
Bart De Wever had duidelijk gesteld dat het 'einde verhaal' was. Johan vande Lanotte had de bemiddelingsopdracht niet moeten aanvaarden.Ook dat kan beschouwd worden als een laffe knieval voor het Belgische systeem.

Waarom niet ?? Omdat BDW dat zo besliste ??

backfire 25 oktober 2010 12:16

Citaat:

De context is toch helemaal anders, hoor. De hoogdringenheidsactie werd even onderbroken omdat BDW met een ultieme tekst bezig was. Als je alle partijen wil verzoenen, ga je ondertussen niet de boel ondermijnen.

De situatie is nu anders: de voorstellen van de N-VA liggen op tafel, ze werden afgeschoten. On to the next thing ...

Hollander 25 oktober 2010 12:19

het ware een krachtig signaal geweest richting de Franstaligen om tot serieuze onderhandelingen te komen indien men zich aan Nederlandstalige kant had geschaard achter dit voorstel.

Nu is het signaal helaas echter een van knikkende knieën. Dat zal de onderhandelingen alleen moeilijker maken in plaats van makkelijker.

azert 25 oktober 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5051620)
Bart De Wever had duidelijk gesteld dat het 'einde verhaal' was. Johan vande Lanotte had de bemiddelingsopdracht niet moeten aanvaarden.

Ook dat kan beschouwd worden als een laffe knieval voor het Belgische systeem.

BDW moet inderdaad vaststellen dat zijn verhaal van met de kop vooruit op de "vijand" af te stormen geen verf meer pakt.
Hij mag stilaan op zoek naar een andere job.

fox 25 oktober 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5051626)
BDW moet inderdaad vaststellen dat zijn verhaal van met de kop vooruit op de "vijand" af te stormen geen verf meer pakt.

Ik denk dat de meest begenadigde politicus van de laatste jaren niet snel op zoek zal moeten gaan naar een nieuwe job. Zeker niet als iedereen in heel Belgie er alles aan doet om hem nog wat vaster in het zadel te krijgen.

Ernst Niessen 25 oktober 2010 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5051621)
Waarom niet ?? Omdat BDW dat zo besliste ??

Neen, omdat Vande Lanotte c.s. zich moet neerleggen bij het onvermijdelijke. BDW sprak slechts wijze woorden.

Ernst Niessen 25 oktober 2010 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5051626)

De wens is de vader van de gedachte, nietwaar Azert?

Anna List 25 oktober 2010 12:29

Citaat:

waar zitten die gasten hier die zeiden dat de CVP deze keer echt veranderd was ??? :lol:

fox 25 oktober 2010 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5051640)
waar zitten die gasten hier die zeiden dat de CVP deze keer echt veranderd was ??? :lol:

Als je het o.a. op mij hebt. Ik heb nooit gezegd dat de CD&V verandert is. Ik heb alleen gezegd dat ik ze niet opnieuw in een Vlaamse minderheidsregering zie stappen. En dat zie ik nog steeds niet gebeuren. Ik zeg dat niet omdat ik denk dat ze verandert zijn, ik zeg dat alleen omdat ik denk dat ze zo dom niet zijn.

De Prof 25 oktober 2010 12:37

Citaat:

Onzin!

één partij zal nooit of nooit Vlaanderen volledig aan zen kant krijgen.
Het VB is daar het schoonste voorbeeld van.
De Walen triomferen!
Ze halen weer een slag thuis.
De volgende is op komst.
De cijfer oorlog gaat N-VA ook verliezen.
Omdat geen mens die berekeningen snapt.

N-VA kan beter de CD&V proberen over te halen dat het toch niks gaat worden met VDL.
Het voormalige kartel is de enige kans op een geslaagde missie!

Zipper 25 oktober 2010 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5051636)
Neen, omdat Vande Lanotte c.s. zich moet neerleggen bij het onvermijdelijke. BDW sprak slechts wijze woorden.

Vande Lanotte moet helemaal niks, tenzij je enkel en alleen de versie BWD volgt. In zijn berekeningen zouden trouwens enkele anomalieën zitten.
En wat is er mis met die berekeningen te laten nakijken door het Planbureau en de Nationale Bank ??

toccata 25 oktober 2010 12:38

Citaat:

²

Vette Pois(s)on 25 oktober 2010 12:48

De media in Vlaanderen, daar hangt veel van af hoe NVA eruit zal komen.

fox 25 oktober 2010 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5051653)
Vande Lanotte moet helemaal niks, tenzij je enkel en alleen de versie BWD volgt. In zijn berekeningen zouden trouwens enkele anomalieën zitten.
En wat is er mis met die berekeningen te laten nakijken door het Planbureau en de Nationale Bank ??

Daar is helemaal niets mis mee. De vraag blijft natuurlijk wat er mis is met een positief saldo voor Vlaanderen en een negatief voor Wallonie. Maw, wat is er mis met de afbouw van de transfers en waarom moet een staatshervorming per definitie altijd geld kosten aan Vlaanderen?

Xenophon 25 oktober 2010 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 5051649)
Onzin!

één partij zal nooit of nooit Vlaanderen volledig aan zen kant krijgen.
Het VB is daar het schoonste voorbeeld van.
De Walen triomferen!
Ze halen weer een slag thuis.
De volgende is op komst.
De cijfer oorlog gaat N-VA ook verliezen.
Omdat geen mens die berekeningen snapt.

N-VA kan beter de CD&V proberen over te halen dat het toch niks gaat worden met VDL.
Het voormalige kartel is de enige kans op een geslaagde missie!

Met uw posts heb ik het gewoonlijk gemakkelijk.

Ik moet weinig schrijven, alleen dat ik het volledige omgekeerde denk van wat u zegt.

Anna List 25 oktober 2010 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 5051672)
De media in Vlaanderen, daar hangt veel van af hoe NVA eruit zal komen.

BdW zal een manier moeten vinden om te winnen ONDANKS die 'noordbelgische' media !

zo niet is het een verloren zaak

Xenophon 25 oktober 2010 12:54

En BDW speelt het spel meesterlijk. Zoals hij gisteren in de zevende dag er een paar maal de nadruk oplegde dat Tobback zei dat "men het zolang gaat trekken totdat de kiezer de N-VA beu is."

De kiezer onthoudt zulke zaken, zeker als het politieke spelletjes tegen de Vlaming betreft.

Anna List 25 oktober 2010 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5051679)
En BDW speelt het spel meesterlijk. Zoals hij gisteren in de zevende dag er een paar maal de nadruk oplegde dat Tobback zei dat "men het zolang gaat trekken totdat de kiezer de N-VA beu is."

De kiezer onthoudt zulke zaken, zeker als het politieke spelletjes tegen de Vlaming betreft.

heb ni gekeken, zonde precies :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be