Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het Antwerpse De Coninckplein. Naar wiens evenbeeld en belangen wordt de stad gekneed (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146095)

thefishdoesntthink 8 november 2010 16:58

Het Antwerpse De Coninckplein. Naar wiens evenbeeld en belangen wordt de stad gekneed

Interessant doordacht opiniestuk door een aantal professoren/lectoren, waar ik mij volledig achter schaar.
http://www.mo.be/opinie/het-antwerps...e-stad-gekneed
Citaat:

8 november 2010
(
OPINIE
) —

“Alle investeringen in architectuur, cultuur, veiligheid en sociaal werk ten spijt, blijft het De Coninckplein een magneet voor alcoholverslaafden, drugsdealers en –gebruikers” zo luidde de aanhef van een artikel over stadsvernieuwing in de buurt van het Antwerpse De Coninckplein dat in het weekend van 30 oktober zowel in De Standaard, De Morgen en De Gazet van Antwerpen verscheen.
Janssens en Co willen van deze stedelijke kreukelzone een residentieel plekje maken en gaan daarmee blind voorbij aan de eigenheid van dit stukje stationsgebied.

Ook het Vlaams Belang zag op zondag 7 november een opening. De Winter ging een zakje heroïne afgeven aan burgemeester Janssens, met een pleidooi voor een nultolerantiebeleid tegen alle drugs op het De Coninckplein en in de stad. De verschillende bijdrages doen vermoeden dat er een zekere consensus bestaat over het tot dusver gevoerde beleid tot dusver: de sociale aanpak heeft gefaald en repressievere methodes zoals razzia’s en regelmatige politiecontroles hebben in het beste geval geleid tot een verschuiving van de handel naar andere buurten. De ‘restgroepen’- de zittende pleingebruikers dus – lijken blijvers en houden potentiële klanten weg waarop ondernemers en vastgoedactoren met de heropwaardering van het plein gerekend hadden. Ondanks deze strak geponeerde consensus en de harde consequenties ten aanzien van kwetsbare ‘restgroepen’, blijft het ijzingwekkend stil. Niet meteen een tegenstem vanuit het Antwerpse middenveld te bekennen of te horen.

En toch zijn er heel wat vragen te stellen. Meer zelfs, in plaats van vast te stellen dat “de dingen maar es bij naam mogen genoemd worden”, en dat “de tijd van politieke correctheid” voorbij is, zoals Bart Sturtewagen in het edito van De Standaard deed, werpen de reportages vragen op rond wie er nu eigenlijk voor de buurt spreekt en naar wiens (even-)beeld en belangen de stedelijke ruimtes worden gekneed? Kortom, wordt ‘leefbaarheid’ vandaag gedefinieerd vanuit wie vandaag die ruimte bewoont en gebruikt, of door een groep actoren zoals het stadsbestuur die selectieve allianties aangaat met bepaalde bewonersgroepen, en ondernemers en vastgoedmakelaars?

artisjok 8 november 2010 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 5083167)
Interessant doordacht opiniestuk door een aantal professoren/lectoren, waar ik mij volledig achter schaar.
http://www.mo.be/opinie/het-antwerps...e-stad-gekneed

Ja, interessant.
De rest van het opiniestuk op de site ook.

filosoof 8 november 2010 21:14

De Coninckplein, 50 jaar geleden ruige buurt, nog niets veranderd dus.

circe 8 november 2010 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5084137)

toch wel. 30 jaar geleden was het er zalig vertoeven.

filosoof 8 november 2010 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5084157)
toch wel. 30 jaar geleden was het er zalig vertoeven.

Wat jij maar zalig noemt, een hoerenbuurt

...
Smaken verschillen.

Steve_M 8 november 2010 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5084251)
Wat jij maar zalig noemt, een hoerenbuurt

...
Smaken verschillen.

Bwa, in de jaren 60 (maar dat is wel al 50 jaar geleden, geen 30) schijnt het nog een leuke buurt geweest te zijn. In de jaren 80 was dat wel al voorbij.

circe 8 november 2010 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5084259)
Bwa, in de jaren 60 (maar dat is wel al 50 jaar geleden, geen 30) schijnt het nog een leuke buurt geweest te zijn. In de jaren 80 was dat wel al voorbij.

OK, jaren 70 bedoel ik. 40 jaar geleden dus.

Hoerenbuurt is ook plezant als je gewoon als koppel lol wil maken. Maar dan moet je wel met twee zijn en je vrouw niet ergens in Jakkamakka droppen. Anders ben je gewoon hoerenloper en dat is niet zo gezellig.

artisjok 8 november 2010 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5084259)

Zoals het nu is; komt dat overeen met het beeld dat ons geschetst wordt?

Steve_M 8 november 2010 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5084267)

Hoe bedoel je? Of het De Coninckplein echt zo marginaal is? Volmondig ja.

filosoof 8 november 2010 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5084265)
OK, jaren 70 bedoel ik. 40 jaar geleden dus.

Hoerenbuurt is ook plezant als je gewoon als koppel lol wil maken. Maar dan moet je wel met twee zijn en je vrouw niet ergens in Jakkamakka droppen. Anders ben je gewoon hoerenloper en dat is niet zo gezellig.

Citaat:

Hoerenbuurt is ook plezant als je gewoon als koppel lol wil maken.
If you say so... :| :?

artisjok 8 november 2010 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5084271)
Hoe bedoel je? Of het De Coninckplein echt zo marginaal is? Volmondig ja.

Ja.
En of het problematisch is.
Kan je er als Antwerpenaar of winkelende toerist komen?

circe 8 november 2010 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5084281)

ho! nooit lekker gezellig zitten kletsen met die dames? ZONDER BETALING? tijd dat je je vrouw eens meeneemt. alhoewel... tja.. ik spreek dus over 40 jaar geleden.

Steve_M 8 november 2010 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5084292)
Ja.
En of het problematisch is.
Kan je er als Antwerpenaar of winkelende toerist komen?

Overdag kan je als Antwerpenaar snel van de tram naar de bib lopen en terug. Dan is de kans nog groot dat je aangeklampt wordt door junks en/of dealers. Als winkelende toerist zou ik het je niet aanraden (hoewel ik zelf vaak ga winkelen in de aanpalende Van Wezenbeekstraat).

's Nachts moet je daar wegblijven als je er niets verloren hebt. En als je er wel iets verloren hebt, is het tijd om hulp te zoeken.

artisjok 8 november 2010 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5084299)
Overdag kan je als Antwerpenaar snel van de tram naar de bib lopen en terug. Dan is de kans nog groot dat je aangeklampt wordt door junks en/of dealers. Als winkelende toerist zou ik het je niet aanraden (hoewel ik zelf vaak ga winkelen in de aanpalende Van Wezenbeekstraat).

's Nachts moet je daar wegblijven als je er niets verloren hebt. En als je er wel iets verloren hebt, is het tijd om hulp te zoeken.

Ok, bedankt.

AdrianHealey 8 november 2010 22:12

Ge moet nu ook niet overdrijven met dat plein, he. 't is niet dat er elke dag iemand wordt vermoord, he.

En bib permeke doet het ook nog goed.

Scarabaeida 8 november 2010 22:19

Niet de plaats om rond te hangen, maar geen probleem om erdoor te gaan. 's Nacht wellicht niet aan te raden. Eigenlijk is Antwerpen 's nachts altijd onvoorspelbaar. Dat is niet enkel in het De Coninckplein zo. Zelfs in de nochtans welvarende Zuidkant ben je 's nachts het best op je hoede. Overdag is het veilig.

Echte Antwerpenaars die vaak 's nachts buiten zijn hebben gewoonlijk een wapen op zak (een mes, waardeloos, maar beter dan niets).

Hoe dan ook, Brussel en Charleroi zijn stukken erger qua criminaliteit.

circe 8 november 2010 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5084313)
Ge moet nu ook niet overdrijven met dat plein, he. 't is niet dat er elke dag iemand wordt vermoord, he.

En bib permeke doet het ook nog goed.

alleen op de oneven dagen dacht ik. En af en toe verandert het. Dus moet ge een beetje chance hebben.

AdrianHealey 8 november 2010 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 5084330)
Niet de plaats om rond te hangen, maar geen probleem om erdoor te gaan. 's Nacht wellicht niet aan te raden. Eigenlijk is Antwerpen 's nachts altijd onvoorspelbaar. Dat is niet enkel in het De Coninckplein zo. Zelfs in de nochtans welvarende Zuidkant ben je 's nachts het best op je hoede. Overdag is het veilig.

Echte Antwerpenaars die vaak 's nachts buiten zijn hebben gewoonlijk een wapen op zak (een mes, waardeloos, maar beter dan niets).

Hoe dan ook, Brussel en Charleroi zijn stukken erger qua criminaliteit.

Ik heb echt nooit een wapen op zak, hoor. Toegegeven; 'k vertoef mij vooral in studentenbuurt-stadscentrum-ankerrui-omgeving.

Scarabaeida 8 november 2010 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5084375)
Ik heb echt nooit een wapen op zak, hoor. Toegegeven; 'k vertoef mij vooral in studentenbuurt-stadscentrum-ankerrui-omgeving.

Antwerpen is zó gevaarlijk niet, maar als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent heb je pech. Daar kan je weinig tegen doen. De ene heeft vaker pech dan de ander. Ik heb nog zelden pech gehad. Slecht enkele keren aangeklampt, maar nooit aangevallen.

Pelgrim 8 november 2010 22:48

Er wordt weer ferm overdreven. Wie van jullie woont er?

Txiki 8 november 2010 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5084421)

Misschien is het zinvol ineens erbij te vertellen waar er overdreven wordt en op welke vlakken. Bij deze: ga je gang.

Savatage 8 november 2010 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5084267)

Ja. Ik heb anderhalf jaar gewoond vlak in de buurt van dat pleintje en de beschrijvingen in de media overdrijven niet.

Edit: dit wilt niet zeggen dat je er niet veilig kan rondlopen. Je kan er gerust passeren zonder overvallen te worden of zonder problemen te krijgen, maar het stikt er van de junkies/andere marginalen.

Scarabaeida 8 november 2010 22:53

Uiteraard overdreven. Een dealer spreekt u maar aan om wat hasjisj te verkopen. Eén keer heb ik overdag een ruzie gezien, die bijna in een vechtpartij ontaardde, maar er was niets gebeurd. Tóch ben je er best op je hoede. Sommige mensen zijn vatbaar om lastiggevallen te worden, anderen minder hè ?

We zitten gelukkig niet in Johannesburg, dat wel.

Nexer 8 november 2010 23:33

Citaat:

En toch zijn er heel wat vragen te stellen. Meer zelfs, in plaats van vast te stellen dat “de dingen maar es bij naam mogen genoemd worden”, en dat “de tijd van politieke correctheid” voorbij is, zoals Bart Sturtewagen in het edito van De Standaard deed, werpen de reportages vragen op rond wie er nu eigenlijk voor de buurt spreekt en naar wiens (even-)beeld en belangen de stedelijke ruimtes worden gekneed? Kortom, wordt ‘leefbaarheid’ vandaag gedefinieerd vanuit wie vandaag die ruimte bewoont en gebruikt, of door een groep actoren zoals het stadsbestuur die selectieve allianties aangaat met bepaalde bewonersgroepen, en ondernemers en vastgoedmakelaars?
"Wie is er verantwoordelijk voor de buurt?"

Of algemener "Wie is er van toepassing op het onderwerp?"
Dit is een vraag die op het eerste zicht wel noodzakelijk lijkt, daar je moet weten wie je beïnvloedt als je een bepaalde regelgeving invoert.

Maar een onderzoek daarnaar heeft nog een zij-effect. Namelijk dat een uitspraak en een beslissing over het onderwerp eindeloos lang uitgesteld kunnen worden. En ondertussen zwijgt men stil over dingen als schuld en verantwoordelijkheid. Want ja, dat moet onderzocht worden allemaal.

En zolang dat loopt, kan er niemand in machtspositie aangepakt worden.

Steve_M 8 november 2010 23:39

Citaat:

Ik woon er niet, maar passeer er regelmatig om naar de bib te gaan of op weg naar een van mijn vrienden die in de Seefhoek wonen. Is dat voldoende om er een mening over te hebben?

Deze mensen wonen er ook of baten er zaken uit (allez, dat proberen ze toch):

http://www.standaard.be/artikel/deta...e+coninckplein

thefishdoesntthink 9 november 2010 01:06

De rest van het opiniestuk lees je best verder op MO*.be, zie link. Het is nog 10 keer zo lang dan de quote die ik hier postte.

Vooral:

Citaat:

‘Restgroepen’, ‘waste management’ en ruimtelijke verovering

Is overlast dan enkel een mythe? Of is alle kritiek op overlastbestrijding en integrale veiligheid dan maar te herleiden tot ‘politieke correctheid’? Dat men politieel moet optreden tegen dealers staat buiten kijf, en, laat ons duidelijk zijn dat het op dat vlak de spuigaten uitloopt. Maar, wat te doen met de overige pleingebruikers (zoals druggebruikers, alcoholverslaafden, daklozen, kortom alle ‘sociale overbodigen’) die elkaar daar blijven ontmoeten? Zijn kwetsbare groepen dan geen onderdeel van de stad? Rest er dan niks anders dan hun publieke verwijdering?

De artikels doen vermoeden dat er consensus bestaat over het toekomstige te voeren ruimtelijke beleid, namelijk 'waste-management'. Eens het 'afval' is opgekuist, zal alles goed zijn. Bovendien, hoe meer men erin slaagt aan te tonen hoe ‘slecht’ het eraan toe gaat op dit plein en hoe verschrikkelijk de overlast op en rond het De Coninckplein wel is… hoe meer men wat daarbuiten ligt zich laat kenmerken als ordentelijke en fatsoenlijke plaatsen. Het laat de overige Vlamingen toe om te denken ‘Gelukkig maar dat wij nog zo geen Antwerpse toestanden kennen als op het De Coninckpleintje’. Ons rest de vraag welke dynamiek hier aan de gang is, en welk soort stadsontwikkeling werkzaam is?

Bert Deckers 9 november 2010 10:40

http://www.youtube.com/watch?v=WsWpUQtoW_8
http://www.youtube.com/watch?v=wSnETAyZg48

Anna List 9 november 2010 10:49

Citaat:

²
woon er ni , maar kom er geregeld

de buurt verandert minder snel dan de onverdraagzaamheid tov afwijkingen van de kleinburgerlijkheid stijgt ...

ik leg de schuld daarvoor bij media-jup (immo-investeerder = belangenconflict!) Janssens ...

Pelgrim 9 november 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5084556)
Ik woon er niet, maar passeer er regelmatig om naar de bib te gaan of op weg naar een van mijn vrienden die in de Seefhoek wonen. Is dat voldoende om er een mening over te hebben?

Deze mensen wonen er ook of baten er zaken uit (allez, dat proberen ze toch):

http://www.standaard.be/artikel/deta...e+coninckplein

DIe zeggen toch andere dingen dan wat hier rondgebazuind wordt.

fox 9 november 2010 12:09

Citaat:

Wat is de relevantie van je post eigenlijk? Omdat het 50 jaar geleden een ruige buurt was, laten we alles maar zoals het is, of is je zin gewoon een mededeling die nergens op slaat?

Txiki 9 november 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5085308)
DIe zeggen toch andere dingen dan wat hier rondgebazuind wordt.

Kan je dat misschien eens wat onderbouwen met concrete uitleg? Zie ook mijn eerder reactie.

Pelgrim 9 november 2010 15:01

Laat ik beginnen met dit:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5084313)
't is niet dat er elke dag iemand wordt vermoord, he.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5084358)
alleen op de oneven dagen dacht ik. En af en toe verandert het. Dus moet ge een beetje chance hebben.

Enige tijd geleden schreef iemand anders op dit forum al dat "de kogels er rond je oren vliegen". Alsof dat hier Amerikaanse ghetto's zijn. De maffia-toestanden zitten elders. Georganiseerde misdaad hier bestaat uit drugdealers en die zorgen eigenlijk vooral voor overlast, niet voor zware criminaliteit of bende oorlogen. Ik heb hier veel meer last met ruziemakende buren die 's nachts de buurt bijeenroepen dan met triggerhappy bendeleden.

Wat het probleem in deze buurt is is niet de georganiseerde misdaad, maar wel de sociale situatie van de bewoners. Er zijn hier 1) alcoholici, 2) junkies en kleine dealers en 3) daklozen. Drie verschillende categorieën die soms overlappen maar wel elk een eigen karakter hebben. Neem de freeclinic hier weg en het probleem van de junkies is opgelost (allee, verplaatst). De alcoholici en de daklozen zullen hier echter blijven, ongeacht hoeveel bibliotheken ze hier bij zetten. De grootste demografische evolutie vandaag is trouwens de instroom van oost-europeanen die op enkele jaren tijd groter in aantal zijn geworden dan de aziaten, afrikanen en noord-afrikanen samen.

Wat ik het meest hilarisch blijf vinden is de komst van een of ander hippe tentoonstellingsruimte hier. Soms is daar 's avonds eens een receptie en dan staat daar aan de deur zo'n meute pseudo-alternativo middenklassers van 't zuid, met de glazen champagne of cava in de hand, opeengepakt en nooit verder dan vijf meter van die deur, want op 't plein zitten dan de buurtbewoners, de daklozen, de baskettende negers en aziaten en de junkies, en dat is voor de progressieve multicultuurliefhebbers toch wel net iets te veel multicultuur...

Pelgrim 9 november 2010 15:04

Overigens, het meeste geweld dat hier gebeurt is geweld gepleegd door dealers en junkies onderling. Het is een heel competitieve business eh. Als buitenstaander kan je hier 's nachts om twee uur passeren, gegarandeerd komt er iemand proberen marihuana te verkopen maar als je ze negeert en verder loopt, laten ze jou ook met rust.

duveltje382 9 november 2010 15:08

Citaat:

Nieks veranderd,hoe durf jij dat in gods naam nog te zeggen,schade zeg

En nest vol vuile allochtonen die aan de drugs zitten en dealen,en enkele marginale Vlamingen die er nog in trappen ook,en iedereen keek er naar en deet niekske !!!!

Heeft niets te maken met ruig zijn,alles met de opendeurpolitiek van SPA en aanverwante

thefishdoesntthink 9 november 2010 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 5085768)
Nieks veranderd,hoe durf jij dat in gods naam nog te zeggen,schade zeg

En nest vol vuile allochtonen die aan de drugs zitten en dealen,en enkele marginale Vlamingen die er nog in trappen ook,en iedereen keek er naar en deet niekske !!!!

Heeft niets te maken met ruig zijn,alles met de opendeurpolitiek van SPA en aanverwante

Amai over racisme en nihil inzicht in de zaak gesproken. Proficiat.

duveltje382 9 november 2010 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 5085822)

Dank U wel,ik woon daar namelijk,en ik heb het nog heel zacht uitgedrukt,kan hier ook de volle waarheid beginnen schrijven,maar dan heb ik nen ban aan mijne rekker
Waar vertel ik dan onwaarheden,in Nederland mag je dit gerust schrijven,hier wordt je als racist uitgemaakt
Wat ik schrijf is gewoon een vaststelling !!!
Om de twee dagen heb je ergens wel wat messen gevechten met die kutmarokkaantjes,de politie durf al erg lang niet meer optreden,drugs worden openbaar verhandeld,mensen bedreigd ect ect ect

Bert Deckers 9 november 2010 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5085751)
Neem de freeclinic hier weg en het probleem van de junkies is opgelost (allee, verplaatst).

Nu niet om uw betoog af te breken, maar de Free Clinic is daar al eventjes verhuisd. Ze bevindt zich nu vlakbij het Sportpaleis. De junkies hangen echter nog WEL op het De Coninckplein rond zoals u zelf kan vaststellen. Uw theorie gaat dus niet op. ;-)

Bert Deckers 9 november 2010 15:47

Citaat:

Waarom is hij plots racist? 8O8O8O Van nihilisme gesproken!

Pelgrim 9 november 2010 16:09

Citaat:

Nochtans heeft hij wel gelijk hoor, de instroom van migranten is hier de afgelopen jaren enorm geweest, wellicht 't hoogst in het land op Bruxellistan na.Je kan niet alle asielzoekers en immigranten in één wijk proppen zonder problemen te veroorzaken. Er zijn er hier nu gewoon te veel. Van mij mag antwerpen onmiddellijk een algehele migratiestop doorvoeren en iedereen doorverwijzen naar de andere steden en gemeenten, dan maken ze dat daar ook eens mee.

Amon_Re 9 november 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5084281)

Ja Filo, nu verrast ge mij ze als progressieve :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be