Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Totale ontkerking in 2016 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147007)

bgf324 25 november 2010 11:38

Totale ontkerking in 2016

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ndagsmis.dhtml

Lees het zelf. Nu wordt eindelijk een cijfer geplakt op het moment wanneer we een totale ontkerkelijking gaan hebben.

Ratatosk 25 november 2010 11:40

In 2016 zal er nog altijd volk naar de kerk gaan.

harriechristus 25 november 2010 11:43

In 2100 zal een ieder naar de nieuwe kerk gaan van harriechristus.
En aldus zal men zich bezinnen op gods rijk in de microkosmos en onze verdere eeuwig evolutie in het heelal.
Want dat was de belofte van Jezus, dat hij terug zou komen.
En aldus behoeft de oude kerk zich niet te schamen dat deze in zal storten.
Zij heeft immers haar tijd gehad.

Eigenzinnig 25 november 2010 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5125583)

en later ook nog...alleen gaan ze allemaal in één kerk passen..

Hensup 25 november 2010 11:49

De kerk als fysiek verschijnsel zou een buurthuis moeten worden. Het bouwwerk is daartoe immers een prachtig en geschikt fundament. Het is enkel het gepredikte dat dient te worden aangepast aan de tand des tijds teneinde te voorzien in een behoefte.

Amon_Re 25 november 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5125575)

Lees het zelf. Nu wordt eindelijk een cijfer geplakt op het moment wanneer we een totale ontkerkelijking gaan hebben.

En toch blijven wij voor die onzin betalen :(

Amon_Re 25 november 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5125583)

We zullen zien, eerst voorbij 2012 geraken eh

Hensup 25 november 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5125602)
en later ook nog...alleen gaan ze allemaal in één kerk passen..

Ik vermoed nog steeds dat het Stockholmsyndroom een voortvloeisel is uit de behoefte aan seks. Na verloop van tijd tenminste.

filosoof 25 november 2010 12:02

Citaat:

De frut en 't Belang hebben 't ook: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ondagsmis.aspx

Schelfie 25 november 2010 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 5125591)
En aldus zal men zich bezinnen op gods rijk in de microkosmos en onze verdere eeuwig evolutie in het heelal.
Want dat was de belofte van Jezus, dat hij terug zou komen.
En aldus behoeft de oude kerk zich niet te schamen dat deze in zal storten.
Zij heeft immers haar tijd gehad.

:lolabove:

Waar blijf je ze toch halen...

Raf 25 november 2010 12:21

Citaat:

Laten we hopen dat die voorspelling uitkomt! Hoe sneller die misdadige bende kan worden opgedoekt, hoe liever!

Raf 25 november 2010 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 5125591)

En gaat die kerk er uitzien als de startrek enterprise?

Eigenzinnig 25 november 2010 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125671)
Laten we hopen dat die voorspelling uitkomt! Hoe sneller die misdadige bende kan worden opgedoekt, hoe liever!

Niet de hard roepen..de opvolgers van deze enggeestige levensbeschouwing worden al met horden geimporteerd...

The American method...replace your old enemy with your future one..

harriechristus 25 november 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5125663)

Uit de waarheid van Gods eeuwige en oneindige Geest.......zowel uit de hemel als uit de micro-kosmos.

Zo loopt de ene kerk leeg en de andere vol.....God is in alle dingen wijs en machtig.....:lol:

filosoof 25 november 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125674)

Als 't 'Kuupke' ;)

harriechristus 25 november 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125674)

Dat is geen slecht idee om te beginnen.

Maar hoe het er allemaal uit zal gaan zien, dat laat ik aan toekomstige bouwmeesters en kunstenaars over.

Voorlopig is de kerk mijn eigen woning, dus geheel en al voor harriechristus zelf.

En in de hoek staat die ouwe Jezus met kerstlichtjes te branden.
Ja; hij staat hier al jaren en schijnt zich niet te vervelen.
Ook hij is weg van mijn microwezentjes.

"Goed gedaan", harriechristus, zeidie nog laatst tegen mij: "maar hoe zit het nou met de liefde!"

"Ja, heer!", zie ik terug: "dat laat ik geheel en al aan U over, anders heeft U niks te doen!"

Eigenzinnig 25 november 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5125663)

Je moet daar niet mee lachen..zijn voorganger uit het jaar 42 heeft nog steeds één miljard aanhangers..

Hensup 25 november 2010 12:44

Betreft het een soort opblaasjezus, harriekrishna?

Amon_Re 25 november 2010 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125671)

Zijn er eigenlijk algemene cijfers van de verschillende gebedshuizen? (Kerken, moskees,...)

harriechristus 25 november 2010 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hensup (Bericht 5125726)
Betreft het een soort opblaasjezus, harriekrishna?

Nee: het is een beeld van ongeveer 40m centimeter hoog. Uit een antiekwinkel. Wel was het wat beschadigd en heb ik Jezus bijgeschilderd met olieverf.

Links en rechts ook nog twee engeltjes erbij en dan 20 kerstlampjes.
Enfin: het is een romantisch hoekje geworden.

Opblaas-Jezussen vind je tegenwoordig bij de moderne seksindustrie voor eenzame huisvrouwen, die toch nog wat aan het geloof willen doen.
Aldus heeft Jezus dan toch nog de liefde gevonden.....:-D

leuri 25 november 2010 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 5125770)
Nee: het is een beeld van ongeveer 40m centimeter hoog. Uit een antiekwinkel. Wel was het wat beschadigd en heb ik Jezus bijgeschilderd met olieverf.

Links en rechts ook nog twee engeltjes erbij en dan 20 kerstlampjes.
Enfin: het is een romantisch hoekje geworden.

Opblaas-Jezussen vind je tegenwoordig bij de moderne seksindustrie voor eenzame huisvrouwen, die toch nog wat aan het geloof willen doen.
Aldus heeft Jezus dan toch nog de liefde gevonden.....:-D

Het moet gezegd zijn, uw gevoel voor humor is Goddelijk.

Hensup 25 november 2010 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 5125770)

Als ik me niet vergis is dat meer het geloof in het bestaan van een vrouwelijk orgasme, harriekisshna?

Raf 25 november 2010 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5125730)
Zijn er eigenlijk algemene cijfers van de verschillende gebedshuizen? (Kerken, moskees,...)

Ik las onlangs ergens dat in Vlaanderen slechts 7% van de bevolking nog praktizerend katholiek is... Hoe het met moslims zit, weet ik niet. Ik neem aan dat de percentages daar hoger liggen. De sociale druk is er ook aanzienlijk hoger en die mensen hebben nog geen verlichting doorgemaakt... Ze zitten daar nog zo'n beetje in de middeleeuwen aan te modderen, bij wijze van spreken.

harriechristus 25 november 2010 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leuri (Bericht 5125775)
Het moet gezegd zijn, uw gevoel voor humor is Goddelijk.

dank u wel, mijnheer.......zou God niet kunnen lachen om deez' aard, hij ware allang van pure chagrijn gestorven......:rofl:

harriechristus 25 november 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hensup (Bericht 5125791)
Als ik me niet vergis is dat meer het geloof in het bestaan van een vrouwelijk orgasme, harriekisshna?

Ja: de moderne Jezus heeft het heel goed met de vrouwen voor, en: hij heeft daar ook zelf wel plezier in....:-D

Had men hem 2000 jaar geleden wat dat betreft wat beter voorgelicht dan was het vast niet zo slecht met hem afgelopen, heeft hij mij in vertrouwen verklapt....;-)

xrc 25 november 2010 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125943)
Ik las onlangs ergens dat in Vlaanderen slechts 7% van de bevolking nog praktizerend katholiek is... Hoe het met moslims zit, weet ik niet. Ik neem aan dat de percentages daar hoger liggen. De sociale druk is er ook aanzienlijk hoger en die mensen hebben nog geen verlichting doorgemaakt... Ze zitten daar nog zo'n beetje in de middeleeuwen aan te modderen, bij wijze van spreken.

Uit zichzelf zullen ze ook geen "verlichting" meemaken. De Islam leent er zich niet toe.

xrc 25 november 2010 14:50

On topic: een schandelijk gevolg van de modernisering van de Kerk.

Ondertussen is de Tridentijnse ritus in populariteit aan het inhalen bij jonge mensen.

Zipper 25 november 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5125996)

Ondertussen is de Tridentijnse ritus in populariteit aan het inhalen bij jonge mensen.

de kerk modern ??? Die is nog altijd even antiek als vroeger.

xrc 25 november 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5126003)
de kerk modern ??? Die is nog altijd even antiek als vroeger.

Zei de modernistische extremist.

Zipper 25 november 2010 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126011)
Zei de modernistische extremist.

daar ga ik eens goed mee lachen.

Inno 25 november 2010 15:09

Ik zit daar helemaal niet mee in. Die professor hoopt het enkel.

xrc 25 november 2010 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5126029)
daar ga ik eens goed mee lachen.

Goed hoor.

Ik dacht: als we dan toch met woorden gaan goochelen...

Amon_Re 25 november 2010 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5125943)

7% van de bevolking nog praktiserend katholiek, volgens een recente studie is 6% van België moslim, als we ervan uitgaan dat die allemaal praktiserend zijn dan komen we aan 13% praktiserende mensen bij de katholieken & moslims, smijt daar nog een percent of 2 bij voor de overige religies, en ge komt op 15% uit, welke gesponsord worden door 100% van de bevolking, en dan spreken we nog niet over de verdeling van dat geld...

Amon_Re 25 november 2010 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5125996)

Waarom schandelijk?

Citaat:

De watte?

xrc 25 november 2010 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126106)
Waarom schandelijk?

Omdat de ontkerkelijking samengaat met de individualisering.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126106)
De watte?

Dat is de misdienst in Latijn, waarbij de priester met zijn rug naar de parochianen staat.

Zipper 25 november 2010 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126112)

en aan wat is dat hier in Vlaanderen te merken ??

Citaat:

Dat is de misdienst in Latijn, waarbij de priester met zijn rug naar de parochianen staat.

zeer onbeleefd, dus

Amon_Re 25 november 2010 15:40

Citaat:

Niet noodzakelijk, de individualisering lijkt me eerder een gevolg te zijn van het kapitalisme dan van het al dan niet gelovig zijn.

Citaat:

Lijkt me wel veiliger dan de parochianen met hun rug naar de priester :lol:
Maar effe serieus, waarom denk je dat dit populariteit wint? De weinige keren dat ik nog jongeren ook maar in de buurt van een kerk zie, is als't zwaar regent, er een doop/communie is, een trouw of een sterfgeval.

Vraag me af of er een verschil is per regio.

xrc 25 november 2010 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5126120)
en aan wat is dat hier in Vlaanderen te merken ??

De vanzelfsprekendheid van solidariteit via een kille, onpersoonlijke staat ipv via kleinere, menselijke entiteiten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5126120)
zeer onbeleefd, dus

Ik vind het onbeleefd om met uw rug naar God te staan. Samen met de parochianen, niet verheven. Jij was toch zo'n voorstander van gelijkheid?
Wel voor God is iedereen gelijk.

xrc 25 november 2010 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126125)
Niet noodzakelijk, de individualisering lijkt me eerder een gevolg te zijn van het kapitalisme dan van het al dan niet gelovig zijn.

Als kapitalisme gewoon voor "vrije markt" staat klopt dat niet. In heel wat kleine communities in de kapitalistische VS is er weinig individualisme.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126125)
Lijkt me wel veiliger dan de parochianen met hun rug naar de priester :lol:
Maar effe serieus, waarom denk je dat dit populariteit wint? De weinige keren dat ik nog jongeren ook maar in de buurt van een kerk zie, is als't zwaar regent, er een doop/communie is, een trouw of een sterfgeval.

Vraag me af of er een verschil is per regio.

Het gaat mondjesmaat, maar eens per maand is er hier in Antwerpen bijvoorbeeld een H. Mis (tridentijnse ritus) in de kapel van de Sint-Jacobskerk en die zit steeds boordevol jonge mensen.
Ik hoor hetzelfde in Brugge en dergelijke. Het zijn vaak trouwe misgangers en er komen er alleen maar bij.

Zipper 25 november 2010 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126131)
De vanzelfsprekendheid van solidariteit via een kille, onpersoonlijke staat ipv via kleinere, menselijke entiteiten.

Vlaanderen is voor een zeer groot deel ontkerkt, en toch zie ik geen daling in de solidariteit bij de mensen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126131)
Ik vind het onbeleefd om met uw rug naar God te staan. Samen met de parochianen, niet verheven. Jij was toch zo'n voorstander van gelijkheid?
Wel voor God is iedereen gelijk.

god zou toch overal zijn volgens jullie, dan kan je er nooit met je rug naar staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be