Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Katholieke Vlamingen vinden Léonard ongeschikt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148879)

Alboreto 5 januari 2011 18:56

Katholieke Vlamingen vinden Léonard ongeschikt

Citaat:

Drie vierde van de Vlamingen vindt André Léonard ongeschikt als aartsbisschop. Dat blijkt uit een enquête van het vtm-magazine Telefacts (iVox). Ook het vertrouwen in de kerk zit op een absoluut dieptepunt.
Op de vraag of Léonard het seksueel misbruik in de kerk goed heeft aangepakt, is de Vlaming vernietigend, 84 pct vindt van niet. Meer dan drie kwart (77,3 pct) van de overtuigd katholieke Vlamingen vindt Léonard bovendien niet geschikt als aartsbisschop. 78 pct van de wekelijkse kerkgangers is van oordeel dat Godfried Danneels een betere aartsbisschop was dan Léonard.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...bisschop.dhtml

Niet verwonderlijk eigenlijk, met zulke wereldvreemde uitspraken de laatste tijd.

bgf324 5 januari 2011 19:06

Ik vind Leonard net beter als aartsbisschop dan Danneels.

Leonard geeft beter de standpunten van de katholieke kerk weer. Zonder er doekjes om te winden!

Esperanza 5 januari 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5208355)

Niet verwonderlijk eigenlijk, met zulke wereldvreemde uitspraken de laatste tijd.

Ja, de Vlaming is behoorlijk verontwaardigd.

Eerlijk gezegd begrijp ik de heisa rond die man niet geheel. Hij verwoordt namelijk niets anders dan het standpunt van het Vaticaan.

Ofwel is men méér dan onwetend ofwel hypocriet.

Wisord 5 januari 2011 19:38

77, 5 % die geen vertrouwen in de kerk hebben een mooie meerderheid , toch ?

Inno 5 januari 2011 20:26

Leve André.

Pieter B 5 januari 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5208380)
Ik vind Leonard net beter als aartsbisschop dan Danneels.

Leonard geeft beter de standpunten van de katholieke kerk weer. Zonder er doekjes om te winden!

Maar we weten al langer dat de Katholieke Vlamingen Rome niet meer volgen. Vlaanderen is gewoon een passieve protestantse regio geworden. We volgen Rome niet meer maar we maken er geen gedoe van.

respublica 5 januari 2011 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5208395)

Eerlijk gezegd begrijp ik de heisa rond die man niet geheel. Hij verwoordt namelijk niets anders dan het standpunt van het Vaticaan.

Het is typisch katholiek dat er een verschil bestaat tussen de geloofsleer en de praktijk. Je kan dat hypocrisie noemen, maar anderzijds is het ook wel gematigder en niet zo fundamentalistisch. Ik denk dat Léonard te weinig beseft dat de kerk ook mensen moet blijven aanspreken die waarschijnlijk nooit heel de geloofsleer en standpunten van de kerk zullen volgen, maar toch deel kunnen zijn van de kerk, mits die laatste daarvoor openstaat.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:25

Citaat:

Heeft men katholieken bevraagd, dan wel gewoon het telefoonboek opengeslagen en een willekeurig aantal mensen bevraagd?

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5208395)

Men is onwetend geworden. Net door de voorbije generatie kerkvorsten (type Danneels) die bang waren de katholieke leer te verkondigen.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5208638)
Maar we weten al langer dat de Katholieke Vlamingen Rome niet meer volgen. Vlaanderen is gewoon een passieve protestantse regio geworden. We volgen Rome niet meer maar we maken er geen gedoe van.

Vlaanderen is naar geest verre van protestants geworden. Heel wat voormalige protestanten uit Nederland zijn nog veel rechtlijniger dan de "'t-maakt-allemaal-niet-uit, als-je-maar-gelukkig-bent"-mentaliteit van veel Vlamingen.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5208784)
Het is typisch katholiek dat er een verschil bestaat tussen de geloofsleer en de praktijk. Je kan dat hypocrisie noemen, maar anderzijds is het ook wel gematigder en niet zo fundamentalistisch. Ik denk dat Léonard te weinig beseft dat de kerk ook mensen moet blijven aanspreken die waarschijnlijk nooit heel de geloofsleer en standpunten van de kerk zullen volgen, maar toch deel kunnen zijn van de kerk, mits die laatste daarvoor openstaat.

De Kerk sprak vroeger door haar rechtlijnigheid veel meer mensen aan dan de zwalpende geestelijken van nu. Rechtlijnigheid op soms zaken die ook een niet-gelovige kunnen bekoren. De liturgie bijvoorbeeld. Vroeger werden mensen gesticht door de liturgie zelfs al waren ze niet echt praktizerend. De liturgie was een mysterieus gebeuren waarvan het transcendente door de esthetiek ook niet-gelovigen en minder-gelovigen aansprak. Nu is het een holle praatliturgie geworden die van parochie tot parochie anders is, en waar geen enkele sacraliteit meer van uitgaat.

Gremlin 6 januari 2011 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208801)
Heeft men katholieken bevraagd, dan wel gewoon het telefoonboek opengeslagen en een willekeurig aantal mensen bevraagd?

Bestaat er enige twijfel over , dat hun aanhang dezer dagen bijzonder klein is ?

Gremlin 6 januari 2011 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208831)
De Kerk sprak vroeger door haar rechtlijnigheid veel meer mensen aan dan de zwalpende geestelijken van nu. Rechtlijnigheid op soms zaken die ook een niet-gelovige kunnen bekoren. De liturgie bijvoorbeeld. Vroeger werden mensen gesticht door de liturgie zelfs al waren ze niet echt praktizerend. De liturgie was een mysterieus gebeuren waarvan het transcendente door de esthetiek ook niet-gelovigen en minder-gelovigen aansprak. Nu is het een holle praatliturgie geworden die van parochie tot parochie anders is, en waar geen enkele sacraliteit meer van uitgaat.

Vroeger martelden en vermoorden deze katholieken ook onze bevolking , was dat beter ?

zeddie 6 januari 2011 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5208610)
Leve André.

² !!!

GreetzZ

Ars_Nova 6 januari 2011 10:44

Ik heb ook ergens gehoord/gelezen dat hij die homoseksuele priester terug in zijn functie hersteld heeft (ik denk dat het een artikel in de Humo was). Ik denk dat de man het eigenlijk wel goed bedoelt maar moeite heeft met zich uit te drukken over bepaalde controversiële zaken.
Danneels daarentegen was altijd maar aan het ontwijken en schutting zoeken, maar zijn agenda was alleszins niet progressiever dan die van Léonard.

Inno 6 januari 2011 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin (Bericht 5209332)
Vroeger martelden en vermoorden deze katholieken ook onze bevolking , was dat beter ?

Dat heb je mis.

Inno 6 januari 2011 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin (Bericht 5209317)
Bestaat er enige twijfel over , dat hun aanhang dezer dagen bijzonder klein is ?

Ik ken verschillende katholieken en maar 1 ervan is geen fan van Leonard. Dus als ze dat onderzoek eens herdoen kunnen ze een heel andere uitslag krijgen.

Inno 6 januari 2011 12:27

Leonard mag zijn mening uiten en mensen mogen geshockeerd zijn. Liever iemand die eerlijk is en uitkomt voor zijn mening dan iemand die naar iedereen hypocriet ja knikt en alles ontwijkt of geen mening heeft.

Gremlin 6 januari 2011 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210135)
Dat heb je mis.

Ga uw geschiedenislessen dan maar eens fatsoenlijk leren , dat geloof uit het midden oosten heeft naast de Islam heel de wereld in een wurggreep . Net zoals de afrikanen , aboriginals en Indianen zijn wij daar ook de dupe van geweest , en nu nog steeds !

Wisord 6 januari 2011 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210138)
Ik ken verschillende katholieken en maar 1 ervan is geen fan van Leonard. Dus als ze dat onderzoek eens herdoen kunnen ze een heel andere uitslag krijgen.

Maw , jij hebt gelijk en die 1000 ondervraagden niet . :lol::lol: :rofl:

Schrijf een brief naar de VTM met uw vraag dit te herdoen . :rofl: :rofl:

vtm
Medialaan 1
1800 Vilvoorde

Dionysus 6 januari 2011 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5211057)

vtm
Medialaan 1
1800 Vilvoorde

Hoewel ik nooit gedacht had om aan Inno's kant te staan, maar het is goed mogelijk dat 1000 mensen iets fout hebben. Dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van hun persoonlijke mening over religie. De meeste Belgen zijn gewend aan een soort laissez-faire kerk, waar alles goed is als je maar gelooft in een 'soort' hogere macht (zie Daneels). Daartegenover staat dan Leonard die iets geschikter is voor de streng gelovigen �* la Inno, JvdB en Albrecht.

Inno 6 januari 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin (Bericht 5210786)
Ga uw geschiedenislessen dan maar eens fatsoenlijk leren , dat geloof uit het midden oosten heeft naast de Islam heel de wereld in een wurggreep . Net zoals de afrikanen , aboriginals en Indianen zijn wij daar ook de dupe van geweest , en nu nog steeds !

De dupe? ze waren opzoek achter Christus :-D

Inno 6 januari 2011 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5211057)

vtm
Medialaan 1
1800 Vilvoorde

Voor mij hoeft dat niet. Maar het is wel zo dat onderzoeken kunnen variëren naargelang het aantal mensen, gebieden of beroepsklassen, ... dat je interviewt.

Fiere Jood 6 januari 2011 21:35

Citaat:

Niks met zijn uitspraken te maken.
Als morgen een hoofdrabbijn beslist om veel Bijbelse wetten te annuleren zal hij garandeerd populair worden in vele kringen.
Leonard is eerlijk en geeft zijn rooms-katholieke leer aan zijn volgelingen.
De 'progressieve katholieken' zijn geen echte katholieken(waren misschien ooit) en als ze willen kunnen ze een nieuwe religie opstarten.

Alboreto 7 januari 2011 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208801)

Citaat:

Meer dan drie kwart (77,3 pct) van de overtuigd katholieke Vlamingen vindt Léonard bovendien niet geschikt als aartsbisschop. 78 pct van de wekelijkse kerkgangers is van oordeel dat Godfried Danneels een betere aartsbisschop was dan Léonard.
Men heeft dus wel degelijk katholieken bevraagd.

Alboreto 7 januari 2011 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208831)

Langs een kant moet ik u wel gelijk geven.
De geschiedenis staat vol van feiten waar fundamentalistische meningen veel aanhang kregen.

Langs de andere kant heeft fundamentalisme ook wel slechte kantjes, zoals het beperken van de vrije wil en vrije meningsuiting.

En verder leidt het nogal dikwijls tot andere te vermijden excessen.

Extremisme en fundamentalisme lijkt me niet iets om na te streven, maar het heeft blijkbaar wel een bepaalde aantrekkingskracht.
Waarom? Vermoedelijk omdat het makkelijk is.

Zwart-wit denken is heel eenvoudig. Grijstinten vergen wat meer denkwerk en discussies.

Alboreto 7 januari 2011 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210138)

Ik ken veel katholieken, en geen enkele is fan van Leonard.

Het onderzoek is verrassend, maar het gaat slechts over 1000 mensen, dus het globaal beeld kan nog wat procenten afwijken.

Alboreto 7 januari 2011 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210141)
Leonard mag zijn mening uiten en mensen mogen geshockeerd zijn. Liever iemand die eerlijk is en uitkomt voor zijn mening dan iemand die naar iedereen hypocriet ja knikt en alles ontwijkt of geen mening heeft.

Geldt uw voorliefde dan ook voor de mensen die hun meningen uiten over Leonard en daar ook niet hypocriet over zijn?

Inno 7 januari 2011 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5212069)
Geldt uw voorliefde dan ook voor de mensen die hun meningen uiten over Leonard en daar ook niet hypocriet over zijn?

Ja, natuurlijk mogen mensen hun afkering tonen voor Leonard. Maar men moet het correct doen, niet op basis van een zinnetje die uit de context gerukt is. Liever over het hele verhaal, over wat hij zegt. Natuurlijk mag je tegen zijn mening zijn, net zoals je voor hem mag zijn, of tegen bepaalde standpunten. Daar is niks mis mee.

cheverrant 7 januari 2011 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5208784)

volledig met u eens

system 7 januari 2011 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cheverrant (Bericht 5212151)
volledig met u eens

We zouden de katholieke kerk veel minder aandacht moeten geven. Uiteindelijk vertegenwoordigt ze nog maar amper 10% van de Vlamingen. De meeste Vlamingen weten nog niet meer eens waarom Kerstmis wordt gevierd of Pasen. Laat staan dat ze weten wie Lazarus of Petrus is.

Wisord 7 januari 2011 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5212167)
We zouden de katholieke kerk veel minder aandacht moeten geven. Uiteindelijk vertegenwoordigt ze nog maar amper 10% van de Vlamingen. De meeste Vlamingen weten nog niet meer eens waarom Kerstmis wordt gevierd of Pasen. Laat staan dat ze weten wie Lazarus of Petrus is.

Dan stel ik mij de vraag , waarom 90% moet afdokken voor het geloof van deze 10% ....

system 7 januari 2011 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5212219)
Dan stel ik mij de vraag , waarom 90% moet afdokken voor het geloof van deze 10% ....

Omdat in een democratie een minderheid zo ook zijn rechten heeft.

Jan van den Berghe 7 januari 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5212065)
Langs een kant moet ik u wel gelijk geven.
De geschiedenis staat vol van feiten waar fundamentalistische meningen veel aanhang kregen.

Langs de andere kant heeft fundamentalisme ook wel slechte kantjes, zoals het beperken van de vrije wil en vrije meningsuiting.

En verder leidt het nogal dikwijls tot andere te vermijden excessen.

Extremisme en fundamentalisme lijkt me niet iets om na te streven, maar het heeft blijkbaar wel een bepaalde aantrekkingskracht.
Waarom? Vermoedelijk omdat het makkelijk is.

Zwart-wit denken is heel eenvoudig. Grijstinten vergen wat meer denkwerk en discussies.

Die zogenaamde verstandelijke redelijkheid is vaak een leuk omhulsel voor een vorm van waarheidsrelativisme, wat juist veel gemakkelijker valt dan zich te verlaten op een duidelijk standpunt. Dat laatste vergt veel meer moed, zeker in onze tijd.

Jan van den Berghe 7 januari 2011 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5212064)
Men heeft dus wel degelijk katholieken bevraagd.

Dan zijn die katholieken in veel gevallen helemaal niet zo katholiek meer, maar hangen ze een modernistisch geloof aan dat ze voor de eenvoud nog met het woord "katholiek" bekleden.

Wisord 7 januari 2011 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5212230)
Omdat in een democratie een minderheid zo ook zijn rechten heeft.

Dat die 10 % dan zelf opdraaien voor de lonen van hun pedo priesters en hun centra's voor hersenspoeling . Als 90 % verplicht moet bijdragen voor deze zever dan is dit geen democratisch recht maar puur een vorm van machtsmisbruik door de RKK . Wat gaat het volgende zijn , lonen voor de Islam hersenspoelers ???... Dat is ook een minderheid met rechten ..?? Dus als ik uw stelling mag volgen moeten die dat ook krijgen ...

Het recht om te geloven is niet gelijk aan een ander zijn geld stelen om uw geloof te financieren.

Jan van den Berghe 7 januari 2011 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5212268)
Dat die 10 % dan zelf opdraaien voor de lonen van hun pedo priesters en hun centra's voor hersenspoeling . Als 90 % verplicht moet bijdragen voor deze zever dan is dit geen democratisch recht maar puur een vorm van machtsmisbruik door de RKK . Wat gaat het volgende zijn , lonen voor de Islam hersenspoelers ???... Dat is ook een minderheid met rechten ..?? Dus als ik uw stelling mag volgen moeten die dat ook krijgen ...

Het recht om te geloven is niet gelijk aan een ander zijn geld stelen om uw geloof te financieren.

Bij mijn weten is ook de islam een erkende godsdienst in België, en worden haar verantwoordelijke 'geestelijken' ook door de overheid betaald.

Wisord 7 januari 2011 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5212277)
Bij mijn weten is ook de islam een erkende godsdienst in België, en worden haar verantwoordelijke 'geestelijken' ook door de overheid betaald.

Momenteel zijn er maar 18 in belgie , dat zijn er al 18 te veel , alsook de RKK en de priesters ? Betaald door justitie ???? Wat heeft dat met democratie en justitie te maken ?

Jan van den Berghe 7 januari 2011 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5212287)
Momenteel zijn er maar 18 in belgie , dat zijn er al 18 te veel , alsook de RKK en de priesters ? Betaald door justitie ???? Wat heeft dat met democratie en justitie te maken ?

Dat is een erfenis uit het verleden.

Wisord 7 januari 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5212296)
Dat is een erfenis uit het verleden.

Hoog tijd om de gerokte gekken zelf hun boontjes te laten doppen .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be