![]() |
parlementsleden technisch werkloos
Volgens Marc Hooghe, hoogleraar politieke wetenschappen aan de KULeuven.
Ramp voor parlementsleden “Je kunt de parlementsleden moeilijk verwijten dat ze technisch werkloos zijn, en intussen toch hun wedde opstrijken. Voor de meeste parlementsleden is dit een ramp: ze kunnen niets verwezenlijken, ze lopen niet in de kijker, ze krijgen geen media-aandacht… Dat zijn allemaal geen goede zaken als je in 2014 opnieuw wilt verkozen raken. Een goed functionerend parlement kan er eigenlijk enkel zijn als er ook een goed functionerende regering is. Dus onze parlementsleden zijn echt letterlijk technisch werkloos. In principe zouden we ze naar de VDAB moeten sturen… "Nu, als de partijen er echt niet in slagen een regering te vormen, dan zullen de parlementsleden toch meer zelf het initiatief moeten nemen. Als ontslagnemend premier Leterme zelf nog besparing moet doorvoeren, dan zal hij daarvoor moeten overleggen met het parlement. Juridisch is er niets dat dit belet, dus op een bepaald ogenblik zal iedereen zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. De continuïteit van het staatsbelang gaat immers altijd voor.” Hoeveel bedraagt het loon van de parlementsleden? Basisvergoeding parlementslid: 81.106,62 euro bruto per jaar Sinds januari 1996 ligt de basisvergoeding van parlementsleden vast op 53.511 euro bruto per jaar. Let wel, dat bedrag is net zoals de lonen van de ambtenaren gekoppeld aan de index. Tegen de de huidige index (vanaf 1 oktober) komt dat neer op een brutoloon van 81.106,62 euro per jaar of 6.758,89 euro per maand. Parlementsleden hebben daarnaast ook recht op vakantiegeld en een eindejaarstoelage. Behalve het basisloon krijgen kamerleden een belastingvrije forfaitaire onkostenvergoeding van 22.709,85 euro of 28% van het brutojaarloon. Extra taken, extra vergoeding Parlementsleden die erin slagen een postje als quaestor, secretaris of ondervoorzitter te veroveren, krijgen nog een aardige cent extra: Bijkomende vergoeding per jaar (bruto) Voorzitter 137.000 euro Ondervoorzitters 23.000 euro Secretaris 17.000 euro Quaestor 20.000 euro Fractieleider Meer dan 12 leden in de fractie: 25.000 euro Minder dan 12 leden in de fractie: 17.000 euro Commissievoorzitter 8.500 euro Om werkloos te zijn kan dit tellen. |
Citaat:
|
waar staan wij dan met onze 3000 € netto per maand?
Maar , die mensen werken ook geen 9 to 5. Onderschat het werk niet om dossier kennis op te doen. Ik ben nu ook nog bezig thuis voor het werk. En af en toe kom ik even kijken op dit forum uiteraard. |
Citaat:
Dat vraagt maar raak hoor! En vooral: dat zijn dus ALLEMAAL ontzettend belangrijke, wat zeg ik, LEVENSBELANGRIJKE vragen. Zo, dan kunnen we nu met een gerust gemoed naar de allerslimste kijken. Het land wordt op een doeltreffende manier bestuurd en gecontroleerd!!!! |
Blijkbaar zitten ze in de commissies veel over sex te praten.:oops:
|
Parlementsleden drukken slechts op het knopje dat hen van bovenaf ingefluisterd wordt. Al van bij de oprichting van het parlement zijn parlementsleden dus technisch werkloos.
|
Citaat:
MVG Morpheus |
Citaat:
:-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Al de rest is misleiding van het volk. |
Het parlement blijft wel de wetgevende macht, ook al is er geen deftige uitvoerende macht meer. Gisteren hebben ze nog strengere regels om belg te worden goedgekeurd. Dus er gebeurt wel iets, maar inderdaad, zeer, zeer weinig. Nu goed, dan valt de onervarenheid van de N-VA fractie niet zo hard op. :-)
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is inderdaad helemaal ridikuul te stellen dat een parlement zonder regering niks kan doen. Het is verdorie een andere macht: de wetgevende. Het is aan het parlement van wetten voor te stellen en die te stemmen. Het is aan de regering van die uit te voeren. A priori zouden parlement en regering eigenlijk zelfs niks met elkaar te maken moeten hebben, zoals rechters en het parlement niks met elkaar te maken hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
In Nederland moesten de koninklijke opdrachthouders zich tijdens de formatievorming wekelijks komen verantwoorden. Parlementsleden zouden trouwens tegen hun partij moeten kunnen stemmen. Allemaal dingen die ondenkbaar zijn in dit land met zijn particratie en sterk geknecht parlement. En in Vlaanderen is het niet veel beter, omdat het Vlaams parlement de Belgische politieke cultuur nog niet ontgroeid is.
|
Ze mogen altijd in mijn tuin komen werken, of aan het huis. Mijn strijk doen, de afwas en ondertussen ervoor zorgen dat ik kan genieten van alle mogelijke achterpoortjes en kortingen op de belastingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen paniek! De democratie is gered! Vanaf volgende week wordt immers het "vragenuurtje" terug in voege gebracht.
Ja, nu mag er al helemaal geen twijfel meer over bestaan dat dit land goed wordt bestuurd. |
ik stel voor dat we die technisch werkloze parlementsleden naar het Belgisch leger sturen, kwestie van wat discipline en regelmaat te leren ;-)
toch zeker de Sp-a'ers, zij zijn dit voorstel ongetwijfeld genegen. |
Citaat:
vragen dienen theoretisch om regeringsbeleid te controleren en eventueel bij fout antwoord regering naar huis te sturen ... maar deze regering is al tot ontslag gedwongen ... |
Citaat:
Interpellaties dienden en dienen nog steeds om dat beleid te controleren en eventueel, via een motie, de regering in het slechtste/beste geval wandelen te sturen. Maar dat was toch allemaal wat te moeilijk onder controle te houden. Die interpellaties die duurden bovendien zo lang, waren daarom al verbannen uit de plenaire en naar de commissies verwezen, en de uitkomst van de eventuele stemming over een eventuele motie was toch maar een riskant zaakje. Stel je voor dat een of andere minister door een democratische meerderheid werd gedwongen zijn beleid aan te passen, of erger: tot ontslag werd gedwongen. Zoiets zou al vlug in communautair vaarwater komen, nietwaar. Gevolg is dat interpellaties vrijwel onbestaande zijn geworden en de "controle" van de parlementsleden nu gewoon verloopt via totaal ongevaarlijke, vrijblijvende mondelinge en schriftelijke vragen. Ongevaarlijk en vrijblijvend omdat de democratische stok achter de deur, namelijk de motie om de regering eventueel tot ontslag te dwingen, niet kan voor die vragen. En onze vrienden, de geplucheerden, die spelen dit spelletje allemaal in mindere of meerdere mate mee. Ook de media, vooral de kranten, hebben hier een nefaste rol in gespeeld met hun "hitlistjes" van goede, en minder goede parlementsleden. Ik blijf het herhalen: democratie in dit land moet zoveel mogelijk worden vermeden want het is te lastig en te moeilijk onder controle te houden als 't echt nodig is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be