![]() |
Belbus vervoert gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer
Citaat:
|
belbus systeem (mag verdwijnen)
Belbus vervoert gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer
De belbussen van De Lijn vervoerden in 2009 gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer. Dat cijfer ligt bijna twintig keer lager dan voor gewone lijnbussen (2,56) en vraagt om een dringende evaluatie van het systeem, oordeelt CD&V-parlementslid Griet Smaers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits. Uit de opgesplitste cijfers blijken de Vlaams-Brabantse belbussen veruit het minste reizigers per kilometer te vervoeren (0,06), gevolgd door Antwerpen (0,11), Oost-Vlaanderen (0,15) en West-Vlaanderen (0,16). Limburg doet het met 0,22 reizigers per kilometer het beste. Opvallend is dat de Limburgers dan weer met de minst bevolkte lijnbussen rondtoeren (1,56). Antwerpen scoort dan weer het beste (3,51) en heel wat beter dan het gemiddelde van 2,56 reizigers per kilometer. Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's. (belga/ka) ---------------------------------------------------------------- Deze mededeling is mij allerminst onverwacht. Het systeem van belbussen kan enkel bedacht geweest zijn door iemand die geen gebruik maakt van het openbaar vervoer. Hoe kun je mensen zo vastbinden? Hoe kun je denken dat mensen graag wandelen met hun oog op het uurwerk want die bus komt maar 1 keer en mis je hem mag je niet op de volgende (sterker na 3 gemiste bussen mag je gewoon geen beroep meer doen op de "flexibele" belbus); Hoe kun je denken dat mensen op familiebezoek gaan en niet graag blijven plakken als het meevalt of naar huis gaan als het niet bevalt...neen met de belbus MOET je gaan er mag niks spontaan gebeuren alles moet je plannen. Absurd systeem; gewoon het zoveelste teken aan de wand dan spontaniteit moet uitsterven. De werkmens MOET flexibel zijn al de rest kan gestolen worden. |
Meer vaste lijnen afschaffen.
Liefst deze met het meeste reizigers, wedden dat de verhouding zal veranderen ? |
Citaat:
In bepaalde entiteiten moet je een dag op voorhand reserveren, in andere entiteiten (Limburg dacht ik?) is een uur op voorhand ook nog goed. |
Citaat:
|
een belbus op zich is niet onzinning indien uitgewerkt zoals in de naam vervat :
je hebt nood aan een bus, je belt, je hebt een bus. Niet zoals deze momenteel is uitgetekend via welk onze spontaniteit opnieuw wordt aangevallen. p.s. 'k heb hem gevonden :) |
Een taxi
|
Citaat:
't handelt over belbus - bus. Laat de mensen met veel geld maar in hun eigen wereld. |
Citaat:
|
Citaat:
duurder gezien er geen alternatief is en kapitalisme altijd leidt tot monopolie. |
Citaat:
Bussen kunnen zeker afgeschaft worden, dat beetje wat die vervoeren kunnen grote taxi´s ook (tot 8 passagiers), en die hebben geen haltes nodig, die rijden tot thuis. Met veel minder omwegen. |
Heb die belbus wel al eens willen bellen maar vind dat overdreven idioterij om een bus voor mij alleen te laten rijden.
|
Citaat:
Ik noem dat een taxi. |
Citaat:
Ik denk dat de ´belbusdienst´ zelf gaat bepalen wanneer ongeveer de belbus aan je halte staat (niet altijd daar waar je bent), het kan ook in het slechtste geval zijn dat ze terugbellen en zeggen dat ze pas morgen kunnen komen wegens volgeboekt... ik heb nl zo´n gevoel als ik dit lees: Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk is dat een taxi. Een taxi die betaalt wordt met gemeenschapsgeld maar die uiteraard per km duurder uitvalt dan een privétaxi en die uiteraard ook meer CO2 de lucht in pompt. Met andere woorden, groen! is pro http://www.groenjabbeke.be/vaststelling3.php |
Citaat:
zolang het gratis is en eender wie van eender waar naar eender waar brengt op eender welk tijdstip ; kan het voertuig mij eigenlijk niet zoveel schelen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Een ´gewone taxi´ is rijbewijs B en met dat rijbewijs B mag je eender welk voertuig dat voor 8 passagiers toegelaten is als taxi gebruiken. wetgeving: Citaat:
http://images.google.be/images?sourc...w=1020&bih=640 vb Mecedes Vito: in D Großraumtaxi genoemd: Citaat:
Citaat:
(maar wel rijbewijscategorie D voor bus) http://www.maytaxi.ch/images/Acceuil..._002aTMVEB.jpg ![]() |
toch even invullen:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie dat het om een artikel van het persagentschap Belga gaat, dat ook werd overgenomen in (onder meer) "het laatste nieuws" en "de tijd". Maar heb jij of heeft iemand hier op dit forum een bevestiging van of een andere bron voor die bezettingsgraad? Een bezetting van 2,56 reizigers per km is niet zozeer opvallend als wel gewoon fataal voor het voortbestaan van de Lijn. Met bussen die gemiddeld rond 35-40 liter diesel verstoken per 100km valt elke claim van de Lijn over haar milieuvriendelijkheid in duigen. Niemand kan het verantwoorden een transportsysteem met overheidsgeld in leven te houden als dat zo energieverkwistend zou blijken te zijn. |
Citaat:
Citaat:
- een dieselauto euro 5 stoot maar ca. het dubbel uit als een dieselbus euro 5 (hebben modern emissie- / filtersysteem). - bij een dieselauto ´zonder roetfilter´ is dit ca ook het dubbel van een dieselbus ´zonder roetfilter´. Het gemiddeld aantal inzittenden per auto is in Vlaanderen in 2009: onderste tabel: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...tand/index.jsp 1,349 x 2 = 2,68 >>>> 2,56 reizigers per km voor een lijnbus. Citaat:
De marginale kost van de directe emissie PM2,5 (fijnstof, ook dieselroet) blijft in stijgende lijn verderlopen en is bijna 5 maal hoger in stedelijk gebied als in niet-stedelijk. Citaat:
|
Citaat:
Ik start van de grafiek op pag 4 met de cijfers over het gemiddelde energieverbruik per reizigerskm. Voor een gemiddelde dieselpersonenwagen stellen ze 450kcal of 1881kJ per reizigers km voorop. Omgerekend met 1,373 reizigers per auto km en 36295kJ per liter diesel komt het erop neer dat de onderzoekers uitgegaan zijn van een gemiddeld verbruik van 7,1l/100km. Ouderwets hoog maar niet onrealistisch. Nu de bus. Daar stellen de onderzoekers 170kcal of 711kJ per reizigers km voorop. Gesteld dat een lijnbus een gemiddeld verbruik heeft van zo een 35 - 40 l/100km (weet ik van iemand die bij De Decker-Van Riet werkt), dan wordt in de tabel uitgegaan van een gemiddelde bezetting per kilometer van ongeveer 20 passagiers, dat is ver weg van die 2,56. Op zich vind ik die 20 dan weer onwaarschijnlijk hoog. Omgekeerd en gesteld dat er inderdaad gemiddeld 2.56 reizigers per km op een gemiddelde lijnbus zitten, dan zouden we moeten geloven dat een gemiddelde lijnbus een gemiddeld verbruik heeft van 5.1l/100km, wat met zekerheid onmogelijk is. Het rapport van tmleuven bevestigt voor mij die 2.56 gemiddelde bezetting niet. Het kan natuurlijk zijn dat de onderzoekers uitgegaan zijn van bepaalde aannames, zoals een gemiddelde bezetting van 20 passagiers per bus km, die niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Met andere woorden, een bus kan propvol zitten, terwijl er iedere km slechts een tweetal reizigers af- en opstappen... |
Laatst vernam ik dat in sommige gevallen de belbus vervangen wordt door een taxi; dan gaat het dus zo:
klant belt De Lijn voor bus De Lijn belt taxi voor klant klant betaalt gesubisdieerd tarief aan De Lijn De Lijn betaalt volle pot aan taxibedrijf. Ja, wat is dan nog de toegevoegde waarde van De Lijn? Ik kan ergens begrijpen dat je een doelgroep basismobiliteit wil aanbieden (zowat de laatste strohalm voor subsidies aan het OV), maar zelfs dan is het in deze situatie beter die doelgroep de subsidies rechtstreeks te geven (i.e. minder te belasten) waarop deze doelgroep zelf beslist hoe-ie dat geld best besteedt, al dan niet aan een taxi. Ach ja, er zijn nog veel taboe's bij het OV heb ik de indruk... |
Citaat:
|
Citaat:
M.a.w. per km dat de gemiddelde bus aflegt, rijden maar 2,56 passagiers mee. (dit betekent: ook véél afgelegde kms zonder passagiers) Citaat:
statistisch voor België, enkel om de verhouding te zien: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
- personenwagens (a): 111,47 reizigers x km/77,24 km = 1,443 reizigers binnen- en buitenlandse personenwagens, wat iets meer als de gemidd. inzittende (1,373) is volgens statistiek (zonder taxi´s) - autobussen en autocars: 18,67 reizigers x km /0,83 km = 22,494 busreizigers, opgepast incl. autocars, ook buitenlandse... nu nog weten hoe ze aan die 2,56 reizigers per km komen voor onze Lijnbussen. welke kms ? zeker al die kms ook als enkel de buschauffeur rijdt zonder passagiers, dat zal dat xx-cijfer (waar staan die enkel voor Be-Lijnbussen) wel serieus omlaag halen. Hoe worden de passagiers juist geteld per elke km ? :? En dan nog voor Vlaanderen apart ook ... ? Hier het jaarverslag met de cijfers: http://www.delijn.be/images/jaarvers...tcm7-14721.pdf |
Citaat:
|
Citaat:
Geen kat die dat echter zou overwegen. Maar een privé-bus als taxi kan dus wel? Het geeft volgens mij alleen maar weer hoe dogmatisch veel aanhangers van het OV denken. Zogezegde milieu-aspecten spelen eigenlijk geen enkele rol. Het gaat gewoon om een ideologisch principe waarbij men strijd voert tegen individualisme/verschil in de maatschappij ten voordele van 'algemene gelijkschakeling en collectivisme'. |
Citaat:
Zolang onze maatschappij rond het, volgens mij redelijk infantiel, geld verzamelen draait zal het openbaar vervoer natuurlijk nooit de functie kunnen vervullen die het, zoals hierboven gesteld, hoort te vervullen. |
Citaat:
Stel dat op een bepaalde bus over de hele lengte van de buslijn gemiddeld 15 mensen zitten. Per kilometer stappen er gemiddeld 2,56 mensen af, en stappen er gemiddeld 2,56 mensen op.
Had je je nog niet afgevraagd waarom men het heeft over gemiddeld 2,56 reizigers per kilometer ? In jouw interpretatie ("gemiddeld aantal reizigers") zou dat getal toch onafhankelijk moeten zijn van het aantal kilometer, en zou er toch geen km in de noemer van de breuk mogen staan? Eenheden zijn belangrijk in de wiskunde en de statistiek! PS. Met een beetje gezond verstand of googlen naar wat andere reizigersgegevens van De Lijn kon je ook weten dat jouw interpretatie onmogelijk kon kloppen... |
Citaat:
Ik citeer start topic: Citaat:
|
Citaat:
Want ik heb geen conclusies getrokken, ik weet helemaal niet hoe ze aan die gemiddelde cijfers geraken. Hoe tellen ze het aantal op- en afstappers met hun abonnementen, hoe tellen ze hun ´juiste afgelegde´ abbo-kms/jaar ? Citaat:
de lege bus rijdt tien kilometer lang zonder passagiers en 10 km met 2,56 passagiers. Stel dus voor dat de bus de helft vd afstand leeg is... Citaat:
Hoeveel gemiddeld aantal reizigers per afgelegde km komt gij uit als die 2,56 op en afstappende reizigers bvb 10 van de 20 km meereden en voor de ander 10 km de bus leeg was ? |
of ttp hoe kom jij uiteindelijk aan :
* reizigers / km * |
Micele,
dus we zijn het allebei eens dat het bericht niets zegt over de gemiddelde bezettingsgraad? :-) En dus dat we met dat cijfer uit het bericht eigenlijk niet veel kunnen doen om de bezettingsgraad te berekenen, behalve om bussen en lijnbussen onderling te vergelijken? |
In jouw voorbeeld:
Citaat:
•Dan worden er gemiddeld 1,28 reizigerskilometer afgelegd per afgelegde km van de bus. (1,28 reizigers*km/km = 1,28 reizigers) •Dan zitten er dus gemiddeld 1,28 reizigers op de bus, als je uitmiddelt over de afstand tenminste (1,28 reizigers) •Dan zijn er gemiddeld 2,56 reizigers per afgelegde 10 km die de bus opstappen. (0,256 reizigers/km) Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
dat zou een verhouding van bijna 1 op 20 zijn (0,14 / 2,56) of 1 op 18,3. bvb moest de gemiddelde bezettingsgraad van een lijnbus nu 18,3 reiziger zijn, zou dat van een gem. belbus 1 reiziger zijn. Dit onthou ik: Citaat:
Citaat:
verder gegoogled en gevonden, hoe ze tenminste aan die 0,14 komen ! :? :-) het is gewoon het totaal vervoerde reizigers (ook die maar 1 x meegereden zijn) gedeeld door het totaal aantal gereden kms van de belbussen (uiteraard ook die kms zonder passagiers). Heeft dus niets te maken hoeveel de gemiddelde(~) (bel)busreiziger aan km aflegt x aantal reizigers / gedeeld door het totaal aantal buskms. of: ~ reiziger*km/ totaal buskm Het is dus: totaal aantal reizigers / bus-kms wat ze bedoelen. 15,03/2,13 = 0,14 bron: Citaat:
2,56 rzg x 10 km = 25,6 reizigerskm / 20 totaal buskm = 1,28 bezettingsgraad. OK |
vervolg,
nog wat gegoogled en een stukje vh Rekenhof even citeren, over de definitie en berekeningswijze van "bezettingsgraad"... en de resultaten. Citaat:
Het gaat over de cijfers van 2003-2007 in vgl met voorgaande jaren. (grafisch p. 26) http://www.ccrek.be/docs/Reports/200...teitDeLijn.pdf Stuk 37 (2008-2009) – Nr. 1 Zitting 2008-2009 14 januari Vlaams Parlament VERSLAG – van het Rekenhof – over de evaluatie van de kostprijs en effectiviteit van de basismobiliteit bij De Lijn Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be