![]() |
Zijn Franstaligen nog gewenst in Vlaanderen?
Boduo is van mening dat de Franstaligen niet meer gewenst in Vlaanderen zijn.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=118 Is dat echt zo? Hebt u liever dat Franstaligen niet meer naar Vlaanderen komen? Is er echt een haat tegenover de Franstaligen in Vlaanderen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan me vergissen, ik stalk ook hem niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Xenofobie hoort in een democratie niet thuis, de kosmopolitische multikulnonsens evenmin. *Ik maak hier even abstractie van de realiteit :silly: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als de Franstaligen echter spreken van 'niet meer welkom', bedoelen ze vaak de Vlaamse vraag aan Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen om Nederlands te leren en een beetje moeite te doen om zich te integreren. Voor Nederlandstaligen in Wallonië en Brussel hanteren de Franstaligen heel andere definities van gastvrijheid. Het kan ook zijn dat ze verwijzen naar de verkiezingsuitslag. Wel beste Franstaligen, wij Vlamingen willen niet meer met ons laten sollen. Wij gaan jullie geen cent afnemen, maar als jullie hervormingen blijven weigeren, trekken jullie en niet wij dit land de dieperik in en richting het separatisme. Jullie hebben de N-VA en het Vlaams-nationalisme groot gemaakt, vergeet dat nooit. |
Tuurlijk zijn ze welkom, ze mogen hier wat meer hun centen komen uitgeven, we mogen ook is iets in ruil krijgen.
En om zich hier te vestigen zijn ze ook welkom, graag zelfs, mar dan moeten ze Nederlands spreken en zich aanpassen aan de hier heersende wetten en normen, zoals iedereen. Het valt alleen op dat er blijkbaar velen zijn die dat niet kunnen, vooral rond de Kuststreek en Brussel. Ofwel zijn ze intellectueel daar niet toe in staat of het is slechte wil, of een combinatie van beiden. Leterme had daar reeds een punt.;-) |
Ik denk niet dat de kolonizatie van delen van Vlaanderen door franstaligen die eigenlijk geen deel van Vlaanderen willen zijn zal stoppen als Vlamingen uiten dat die franstaligen 'niet welkom' zouden zijn. Voor zover ik daar zicht op heb vind ik de houding van de meeste Vlamingen heel redelijk en zelfs mak tegenover dit fenomeen van kolonizatie zonder de wens te willen integreren.
|
Tuurlijk zijn toeristen nog gewenst in Vlaanderen.
Als het maar toeristen blijven. |
Citaat:
|
Citaat:
we vragen gewoon hetzelfde als hun als van andere anderstaligen: tov de overheid telt maar 1 taal: het Nederlands. voor de rest doen ze wat ze willen, maar als ze willen meedoen aan het sociaal leven, zullen ze natuurlijk wel Nederlands moeten leren. allé, we vragen niet meer dan wat iedereen ter wereld vraagt natuurlijk. |
Citaat:
|
|
Citaat:
Solidariteit maakt een cultuur groot! (...) ;-) De grenzen van het kosmopolitisme en wereldburgerschap houden echter op aan de grenzen van België. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat taal al niet kan doen... Citaat:
|
Citaat:
2. Het lijdt niet de minste twijfel dat er in Vlaanderen hier en daar wel wat 'haat tegenover de Franstaligen' is, maar ik heb de stellige indruk dat die 'haat tegenover de Franstaligen' zeker niet sterker is dan de 'haat tegenover de Vlamingen' die je in Brussel, Wallonië én Vlaanderen kan bespeuren. Als ik voor mezelf mag spreken: met nogal wat Franstaligen schiet ik vrij goed op omdat ze gewoon correcte mensen zijn die mij met respect behandelen, er zijn ook Franstaligen die ik écht graag zie omdat ze zo lief, mooi, intelligent, vlijtig, sympathiek, interessant, ... zijn, er zijn Franstaligen waar ik medelijden mee heb omdat ze nu eenmaal meelijwekkend zijn, er zijn er die mij de slappe lach doen krijgen omdat ze zo stom zijn als het achterste van een koe - als boerke weet ik maar al te goed hoe stom zo'n achterste van een koe wel kan zijn - en er zijn er die er in slagen mij op de zenuwen te werken d.m.v. opvattingen en gedragingen die ik met de beste wil van de wereld niet 'beschaafd' kan noemen, om van 'supérieur' maar helemaal te zwijgen. |
Citaat:
Natuurlijk zijn de Franstaligen in Vlaanderen welkom en er is geen haat tegenover de Franstaligen (ik spreek voor mezelf). Ik heb wel een probleem met franstaligen die er zich vestigen maar nog niet eens de moeite willen doen om dan net Nederlands te leren. En het lijkt zo dat jij dat gedrag promoot, omdat de Vlamingen door die jarenlange pesterijen en provocaties zich afkeert van het Frans. Dat is ook wat de schrijver van dat artikel daaruit begrijpt |
Citaat:
En waarom zou jij een probleem hebben met iemand die daar woont en niet van plan is om Nederlands te leren, zolang deze persoon netjes zijn belasting betaalt? |
Citaat:
|
Citaat:
Of hij kan natuurlijk ook opperen voor een nekschot, moest die dat verkiezen.;-) |
Citaat:
|
Citaat:
a) Wat moet je doen met Nederlands in, pak hem beet, Zaventem? b) Waarom heb jij een probleem met mensen die geen Nederlands leren omdat ze met Frans bv nu eenmaal overal terecht kunnen? Sterker, in HV is het Frans nuttiger in de dagelijkse praktijk dan het Nederlands. |
Citaat:
U spreekt hier toch Nederlands, mr. Leclerc? U schijnt het zo'n inferieure taal te vinden maar dagelijks komt u hier wel uw zegje doen. Waarom doet u dat niet om een Franstalig forum? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
(Televisie = na slapen de belangrijkste tijdsbesteding in Belgie) De boodschap lijkt me wel duidelijk. |
Citaat:
Bovendien hebt u nog altijd niet verklaart waarom u Nederlands spreekt, iedere dag opnieuw, al is het hier op dit forum. Frans en Engels schijnen talen "van de toekomst" te zijn, waar je "overal" mee terecht kunt en je alle kansen geven. |
Citaat:
Het gaat over wie hier Nederlands een inferieure taal vindt. De Vlaamsche media dus. |
Citaat:
Een volk dat zichzelf niet respecteert verdient geen respect van anderen. Laat de FDF'ers van deze wereld maar massaal in de rand komen wonen. |
Verengelste media? Het is toch Nederlands dat ik hoor en lees in onze media. Een Engelsman gaat daar niet veel van begrijpen. De muziekwereld & de muziek op de radio is wel al te verengelst.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be