![]() |
Het fleksibel burgerschap van Bruno Frey
Flexible Citizenship for a Global Society
http://www.bsfrey.ch/articles/384_03.pdf http://www.bsfrey.ch/articles/355_01.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/FOCJ http://www.bsfrey.ch/ De Zwitserse ekonoom Bruno Frey stelt dat de natie-staat als instelling te beperkend is voor de noden van individuen in de geglobalizeerde wereld. Hij vindt dat natie-staten individuele keuzevrijheid teveel beperken, en stelt voor om de natiestaat haar monopolie op burgerschap te ontnemen, en te vervangen door een vrij en fleksibel burgerschap in zelfgekozen gemeenschappen. Je zou op elk moment je burgerschap zelf kunnen kiezen of opzeggen. De huidige politici zouden daar uiteraard tegen zijn omdat dit hun machtsmonoplie zou ondermijnen. Hij stelt verschillende andere vormen van burgerschap voor :
Zo zou een flamigant enkel burgerschap kunnen hebben van Vlaanderen, maar niet van België. Omgekeerd zou een belgicist enkel burgerschap kunnen hebben van België, maar niet van Vlaanderen. En provincialisten en kommunalisten zouden burgerschap kunnen hebben van hun provincie, hun gemeente, Europa, zonder burgerschap te hebben bij Vlaanderen of België. Elke kombinatie van burgerschap is mogelijk. Door deze vrije keuze zou er ook een zekere konkurrentie tussen verschillende overheden zijn, zodat ze een stimulans hebben om een betere dienstverlening te geven. Om free riding tegen te gaan zouden er wel een paar beperkingen zijn :
|
Citaat:
Intellectuele spielerei dit voorstel, niet meer en niet minder. |
Eén enkel wereldburgerschap....
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Goed gek.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
*flexibel
|
Typisch een idee dat op het eerste gezicht fantastisch lijkt. Maar als je er over nadenkt eigenlijk volkomen onwerkbaar, wereldvreemd en elitair is.
|
Citaat:
Vroeg of laat zullen internet en andere sociologische evoluties die Bruno Frey in zijn artikel beschreef er wel voor zorgen dat een meer uitgebreide individuele keuzevrijheid in de praktijk op een of andere manier werkelijkheid zal worden. Er zal dan een meer algemene scheiding tussen identiteit en staat komen. |
Citaat:
Citaat:
Zomaar wat gaan veranderen omdat een Zwitserse econoom daar over filosofeert en daar leute mee heeft, is niet reëel. If it ain't broken, don't fix it. |
Citaat:
Dat is zeker niet zo. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En tribalisme, dat is inderdaad het woord dat ik zocht. De Jihad van Barber. Citaat:
|
Citaat:
|
En welke supra-nationale instelling instelling gaat u in het leven roepen om al de administratie te regelen? Aangezien een persoon een combinatie van burgerschappen kan bezitten? Er moet toch een instelling zijn die dit dan voor elke 'burger' bijhoudt? Of wordt er verondersteld dat alle overheden elkaar 'op de hoogte houden' ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Neen, u heeft niet aangetoond dat de Belgische staat of de Vlaamse overheid iemand een bepaalde identiteit opleggen. Op geen enkele wijze. Ik zie trouwens geen elementen in de werkelijkheid die op zoiets zouden wijzen. |
Citaat:
|
Citaat:
Heeft hij de artistiek wereld soms gestraft wanneer die zich in Belgische zin uitlaat en geëist dat ze zich als Vlaams profileren? |
De Nieuw-Zeelandse Maori-autonomist Tame Iti strijdt tegen het feit dat Maori in Nieuw-Zeeland als tweederangsburgers worden behandeld. Hij heeft deze betuttelende mentaliteit waarbij "[i]sub[/]"kulturen worden behandeld als ondergeschikte kulturen tegenover de "Leitkultur" perfekt als volgt omschreven:
"Ze zeggen dat we alle rechten hebben, gelijke kansen. Maar altijd onder hun heerschappij en regels. Ik geef toe dat de situatie veel subtieler is dan in Afghanistan, maar wij willen onze culturele soevereiniteit terug. We willen niet dat onze geschiedenis wordt geschreven door de anderen." |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast heb ik nergens een concreet element gevonden dat een basis kan vormen voor uw volgende besluit, nl. dat Bourgeois het principe van vrije meningsuiting en artistieke vrijheid "hinderlijk" en dus in te perken zou vinden. Ook dat is meer een lasterlijke beschuldiging van een onvolwassen geest dan een feitelijke gegevenheid. |
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=36
Ik veronderstel dat deze post in een andere topic slaat op de ideeën van de Zwitser Bruno Frey over fleksibel burgerschap. Ik zal hem dan ook in deze topic beantwoorden. Citaat:
De manier waarop de sociale partners de sociale zekerheid organizeren is eveneens een vorm van sociaal korporatisme, net zoals de ideologische zuilen met hun ideologisch korporatisme met vakbonden, ziekenfondsen, onderwijsnetten, enz. Lijkt erg op respektievelijk een sociale en ideologische versie van het korporatisme van het Verdinaso. Het korporatisme die je bekritizeert bestaat dus al. Alleen wordt het zo niet genoemd omdat het eigen geïnstitutionalizeerd eigenbelang geen "korporatisme" maar "goed beheer" wordt genoemd. Citaat:
Je kan de gewaagde ideeën van Bruno Frey als Spielerei beschouwen. Maar je kan het ook beschouwen als een meer eigentijdse en minder arbitraire invulling van de relatie tussen individu, gemeenschap en overheid. |
Citaat:
|
Ik geloof dat men een boeltje maakt van diverse begrippen zoals "nationaliteit" en "burgerschap" en zichzelf lid achten van een bepaalde gemeenschap.. "taalgemeenschap" "religieuze gemeenschap" "ideologische gemeenschap"
"hobbyclub" enz... Nu is het wel zo dat men is omdat uw medemensen "iets" in u zien; de afhankelijkheid van de mensen in een gemeenszchap is bepalend voor het individu.. Maar er is interactie ook het individu bepoaald mee de "anderen" in de gemeenschap en de gemeenschap maakt deel uit van meerdere grotere gehelen, die per slot van rekening alle leven op en deze planeet zelf zijn. De universaliteit is echter ook vooral een geheel van verschillende delen (& meer..) De mensheid is voortdurend verscheurd geweest door oorlogen om de meest banale futiliteiten van godsdienstige dogma's zoals het geslacht der engelen tot de interpretatie van wetenschappelijke feiten enz.. een beetje reflectie over de universaliteit zonder de "identiteiten" te vergeten kan dus nooit kwaad ; een beetje minder obsessiviteit over identiteitenverschillen en nationaliteiten siert eenieder. |
Flexibel "citizenship" is de toekomst. Maar volgens mij kan dat niet zonder koppeling aan territorialisme.
Mensen moeten hun eigen cultuur kunnen kiezen. Ze moeten kunnen kiezen met wat voor soort mensen ze willen samenleven en met welke niet. Dat kan volgens mij alleen binnen duidelijk erkende en afgebakende territoriale eenheden. In de fucking democratie van nu is zoiets onmogelijk. Zal dus nog heel wat denkwerk vragen om zo'n flexibele societies opgericht te krijgen. |
Een verband met Jimmy Frey?
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be