![]() |
Le Soir provoceert: er komt een eigen editie voor Vlaamse Rand
Voor Le Soir is het een uitgemaakte zaak: de Rand behoort tot de Francophonie, en dus gaan ze er ook een eigen regio-editie voor maken:
Citaat:
Zo kennen we de Gazette Mille Collines. In plaats van de Franstaligen in de rand wat aan te moedigen om Nederlands te leren (en zo hun geliefde België wat meer kans te geven), geven ze alweer het signaal van "aanpassen is niet nodig, we brengen jullie het nieuws uit jullie (Vlaamse) regio wel in het Frans!" Bravo Le Soir. Merci Béatrice! Alweer een initiatief dat de bevolkingsgroepen dichter bij elkaar gaat brengen...NOT. |
![]() Paars = HV Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben. Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Indien u van mening bent dat de krant aanzet tot haat, kan u altijd klacht indienen bij Justitie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar daar ging deze discussie niet over... ;-) |
Le Soir volgt gewoon haar lezers. Dit is een puur commerciële beslissing.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
zo staan de zaken, los van de vraag of hij het bij het juiste eind heeft. |
Citaat:
Als je daar niet tegen kan is er maar één mogelijkheid: zorgen dat mensen niet aangetrokken worden te verhuizen omdat ze het thuis goed genoeg hebben. PS hoeveel Spaanstaligen zijn er in USA? Worden die allemaal Engelstalig? Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Er is in onze streken vrije meningsuiting, vrijheid van pers, en vrij ondernemerschap. En in eigen privésfeer gebruikt men de taal die men wil. Niets belet Vlaamse kranten om hetzelfde te doen voor de Vlamingen die in Wallonië wonen. Of gaat men dan echt als een Big Brother gaan kontroleren wie welke krant in welke taal leest? Ben ik dan strafbaar als ik thuis in de Westhoek eens een franstalig wetenschappelijk artikel lees? |
Citaat:
bron: http://www.waalsweekblad.be/overons.shtml |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er wonen in Halle-Vilvoorde een dikke 600.000 mensen waarvan zegt men 100.000 tot 150.000 "franstaligen".
Het meerendeel van die franstaligen hebben totaal geen eisen en willen niets in de rand veranderen. Dit is de realiteit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie het echt al voor me: "The thiefs, the thiefs, they stole it from usssss, and we wantsssss it, precious. *gollem, gollem*." |
Citaat:
de rand = Vlaanderen ga dus ergens anders de imperialist uithangen... |
Citaat:
|
Citaat:
Comfortabel, ruim en rustig wonen dicht bij hun stad. De stad waar ze werken, winkelen en uitgaan. En met het bijkomende voordeel dat hun kinderen naar (dorps-)scholen kunnen gaan waar degelijk onderwijs gegeven wordt met nog enige discipline en zonder de nadelen van scholen in de grootstad. |
zoveel verder is het dan toch niet om gewoon naar hun eigen Waals Brabant te verhuizen?
|
Citaat:
Ik herinner mij een vergadering in Grimbergen. Mijn collega had van uit Ukkel bijna even lang gereden dan ikzelf die van aan de Nederlandse landsgrens in Limburg vertrokken was. |
![]() doet me hier aan denken |
Citaat:
|
Le Soir zal er wel commerciele graten in zien.
Als dat doorgaat wil het zeggen dat er in de rand Frans gesproken word. So what ? Mag da nie ? |
Citaat:
|
op een brandende fritketel moogt ge geen water gooien
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In Voeren daalt het aantal Franstaligen al enkele jaren langzaam maar zeker.
Wat zou die tendens terug ombuigen? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be