![]() |
Splitsing van Libië?
Toen vorig jaar een burger-oorlog dreigde in Nigeria had Kadhafi een oplossing: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ria-voor.dhtml
Als je niet meer overeen komt als unitaire staat, waarom dan verder gaan? Splits het land gewoon, en ga verder als 2 aparte landen. Nu lijkt dat toevallig ook de oplossing te zijn van het Libische probleem. Het Oosten is anti-Kadhafi, en het Westen eerder pro-Kadhafi. Waarom het land (en de oliebronnen) niet gewoon mooi in 2 splitsen? Geen burgeroorlog meer en iedereen tevreden! Dan kunnen we binnen 10 jaar ook vergelijken welk land de meeste welvaart heeft; Oost- of West-Libië. |
Ik denk niet dat de geflipte profeet en zijn zoons hun olie willen afgeven.
|
Citaat:
En dan zien binnen 10 jaar, welk Libië er de meeste welvaart heeft :-) |
Dan zou België een goed voorbeeld kunnen geven ........
|
Laat de Libiërs daar maar zelf over oordelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als Libië splitst dan is de revolutie niet helemaal geslaagd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Daar zit wel een logica in, aangezien de staatsgrenzen in Afrika merendeels koloniale grenzen zijn.
Het is natuurlijk een debat die door Afrikanen zelf moet gevoerd worden. |
Citaat:
Het zou zonde zijn dat een land splitst omwille van een persoon. En zeker indien het om een bijzonder egocentrisch persoon als Kadhaffi gaat. Libië verdient beter. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat de Libiërs zich vooral beklagen dat ze al zo lang onder het juk van Kadhaffi gebukt lopen. |
Citaat:
Ze zijn het resultaat van politieke spelletjes in de geschiedenis. |
Citaat:
Dat weet ik niet, dat weet niemand, maar ze zullen het zeker niet beter hebben met Kadhaffi. Kadhaffi is eigenlijk een hypotheek op de verdere positieve ontwikkelingen van het land. |
Citaat:
Amerika staat nu al voor de deur, en ook moslimgroeperingen zullen de Arabische ontwikkelingen op de voet volgen. |
Verdeel en heers.
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom gaan ze dan in opstand? Ze doen dit niet voor niets. Hou er ook rekening mee dat Kadhafi al jarenlang een propagandamachine in gang heeft gezet om zijn eigen 'faam' te roemen. Ik denk dat wij de buitenwereld vooral de positieve versie's te zien kregen. |
Citaat:
We krijgen vooral de versies van de oppositie. Een groot deel van de bevolking is niet tegen Kadhafi (maar ook niet per sé voor). |
Citaat:
|
Splitsen? Dus Kaddafi aan de macht laten? Die kerel heeft al genoeg miserie veroorzaakt, weg ermee.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan kan men concessies voor de olie toekennen waarmee de oppositie zichzelf kan financieren en kan Qadhafi in zijn tent in de woestijn blijven zitten. Daar geeft dan niemand meer om. De westerse interesse geldt niet de mensenrechten (zij hebben de wapens aan Ben Ali, Mubarak en Qadhafi geleverd en die regimes gesteund) maar de grondstoffen, de olie. Het westen wordt niet geregeerd door idealisten maar door materialisten. Wat hen interesseert zijn geen principes (want die hebben ze niet) maar economische belangen. Die hebben ze wel. |
Een correct standpunt.
|
In dat geval moet Kadhafi proberen zoveel mogelijk gebied nog onder zijn controle te krijgen voordat een eventuele splitsing zou optreden.
Ik vraag me wel af hoe realistisch dit scenario is... |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom willen internationale organisatie Kadhafi zo graag kwijt? Vorig jaar mocht ie nog wanneer het hem paste op koffie in de hele Westerse wereld. Hij heeft het Westen toch niets misdaan? |
Citaat:
De vraag is dus relevant, wat er gaat gebeuren als er iemand anders gaat beslissen over de via olie gefinancierde invloed naar het Afrikaanse continent. Citaat:
|
Citaat:
Je kan hem hier bekijken. De andere delen staan er naast. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beide partijen (ik ga er momenteel van uit dat er 2 "partijen" zijn in Libie) bezitten havensteden.Dus ja,de kans is reeel dat er 2 Libische Republieken gaan ontstaan...
Maar hoe zit de clan-struktuur in dit verhaal.Mogelijk kan Kadhaffi vanuit de dieptes van de woestijn strijders aantrekken die nog niet in beeld zijn verschenen.... |
Niet onwaarschijnlijk. Kadhafi is als echte volksman nog een man van traditie. Bij traditionele bedoidenstammen zal hij nog veel aanhang hebben.
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110309_088
Intussen gaan regeringsfunctionarissen op internationale 'tour'. Toch een compromis in de maak? |
Ik zag een half-idiote Verhofstad die stond te pleiten voor EU interventie - pleiten is zacht uigedrukt: te schreeuwen is beter.
Waar blijft hun verstand? Vermoedelijk zitten ze daar de hele dag op. |
Citaat:
Nadat hij België naar de afgrond heeft gereden en nog net op tijd uit de auto is gesprongen, poogt hij nu hetzelfde te doen met de EU. :cheer: leve Verhofstadt! :cheer: |
Citaat:
Ik hoop dat de EU zo verstandig zal zijn om af te wachten hoe de situatie zich ontwikkeld in Egypte, daar gaat het helemaal niet goed met de vreedzame revolutie, voordat er iets wordt ondernomen in Libië. Anders zal de NAVO dit voorjaar heel Noord-Afrika moeten bezetten en beveiligen, van Egypte tot Marokko. En de andere Arabische landen zullen ook problemen gaan geven. Dan kan de dienstplicht overal in Europa weer worden ingevoerd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be