![]() |
Voorrang van rechts op T-kruispunt nuttig ??
Aangezien ik blijkbaar mijn vraag op een 'verkeerd forum' heb gesteld :
Citaat:
Citaat:
|
De (mede) bedoeling van deze regel is de snelheid af te remmen van diegene die rechtdoor wenst te rijden. Of je deze afremming moet bewerkstelligen door voorrang te geven aan een zijstraat is weer wat anders, veilig en doordacht is het in elk geval niet.
|
Citaat:
Eerstens : even corrigeren : het is geen voorrang van rechts maar AAN rechts. Je dient dus voorrang te geven aan hen die van rechts komen. Een voorrang aan rechts kan op twee manieren aangeduid worden : 1. met verkeersbord 'rode driehoek met zwarte kruis' of 2. géén bord. Dus op je vraag of het besparend zou werken als je de voorrang aan rechts zou afschaffen : neen. Want er zouden aan elk kruispunt borden en verkeersmarkeringen gezet moeten worden. Op je vraag of het veiliger is ? Als iedereen zich aan de voorrangsregels in de verkeerswetgeving houdt is de voorrang aan rechts niet veiliger noch onveiliger dan de andere voorrangsregels. Het zijn de mensen die zich niet aan de verkeerswetgeving houden, die het verkeer onveilig maken, niet diegenen die er zich wel aan houden. Of elk kruispunt daarom dient voorzien te worden van een voorrang aan rechts ? Neen, omdat de voorrang aan rechts-kruispunten het goed in de baan leiden van de verkeersstroom op bepaalde wegen ernstig kan verstoren. Op 'doorstroomwegen' zal je dus niet gauw kruispunten met voorrang aan rechts tegenkomen. Op landelijke wegen des te meer. |
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij ons werd enkele tientallen jaren geleden de zoon van de schepen van openbare werken doodgereden. De jogen (10 jaar) was volledig in zijn recht (hij kwam van rechts), de automobilist viel echter niets te verwijten, daar hij vreemd was op die plaats, niet te snel reed en bovenalles, de weg niet zichtbaar was door struikgewas. Twee dagen na het ongeval waren er reeds overal SA kruisen op de weg gespoten. |
Citaat:
|
Citaat:
www.verkeersland.BE :-o |
Citaat:
Citaat:
|
Zou het niet veel logischer zijn, en ongevallen voorkomen, indien de baan rechtdoor voorrang zou hebben?
|
Citaat:
Voorang van rechts is een van de meest stupiede vormen van voorang verlenen die er bestaat. |
Citaat:
Jammer dat het verboden is om enige vorm van intelligentie te gebruiken in het verkeer.... Twee weken geleden: Met de auto en aanhanger, geladen met 25 pakjes hooi, rij ik tegen 35/uur op een straat, rechtdoor. Op 50 meter van een T zie ik een andere wagen stoppen aan het kruispunt, hij komt voor mij van rechts, ik minder nog snelheid. Aangezien hij stopt rij ik dus tegen 25km/uur verder. Net als ik bijna ter hoogte van zijn wagen ben beslist die idioot om verder te rijden. Met piepende banden, vanwege het gewicht achter mij, toch nog kunnen stoppen en hem vervolgens blauw verweten. Beiden gestopt, maar hij is snel verder gereden toen ik met mijn klein houten balkje in de hand was uitgestapt.....:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
Blijkbaar zou jij iemand met een wapen aanvallen omdat hij zijn verkeersregels kent en jij niet, wie is er dan de idioot... |
Citaat:
Hij die van rechts komt blijft voorrang hebben, ook al zou ie even gestopt hebben. Jij moest stoppen. En dan pleeg je nog verkeersagressie op de koop toe : bedreigen met houten balkje. Man, man, man, en dan nog zitten klagen op die andere weggebruiker terwijl je zelf de oorzaak bent. |
Citaat:
|
Citaat:
Geef in het vervolg voorrang zoals het hoort. En dan kom je niet terecht in de situatie zoals je ze net beschreef. En als je bewering van uitlokking al zou kloppen (ze bewijzen is nog een ander ding). Dan vooral hoef je maar op één persoon boos te zijn, en dat is op jezelf. Omdat je je door een andere hebt laten verleiden om de verkeerswetgeving te overtreden. En aldus een verkeerssituatie te scheppen waar alleen de andere voordeel kan uit halen. Daar bestaat een Nederlands woord voor : naïviteit. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik kan me de situatie best inbeelden. En ook ik heb jaren met een andere voorrang-aan-rechts-regel (stoppen is voorrang verliezen) gereden. Maar sinds de invoering van de gewijzigde voorrang-aan-rechts-regel ben ik zeer konsekwent : ik stop als ik van links kom. |
Citaat:
In principe hoeft de ander zelfs helemaal géén rekening te houden met jouw transport. Want als jij je gedraagt naar de wetgeving, én de ander ook, zal er geen ongeval kunnen gebeuren. Als de ander wél rekening houdt met je transport, heet dit defensief rijden (wat ik alleen maar kan bijtreden), maar defensief rijden is nergens een verplichting in de wetgeving. |
Citaat:
Diegene die voor mijn neus weer vertrok zag me van 50 meter ver komen, had ruim de tijd en de mogelijkheid om aanstalten te maken verder te willen rijden maar besliste te wachten tot ik nog met veel moeite kon stoppen. Als dat geen poging is om een ongeval te veroorzaken weet ik het ook niet meer. Deze voorrangregel, op een T-kruispunt, is de zoveelste aanfluiting van een logische verkeerswetgeving. |
Citaat:
Men kan zeker de voorrang (a-h-verkeer) van rechts volledig afschaffen buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom zou ik ze laten (limiet max 50 kmh), daar staan meestal helemaal geen borden (uitzonderingen staan in wegcode). Die B17-borden staan bijna altijd buiten de bebouwde kom, dus die worden vervangen door andere voorrangsbepalende borden. Buiten de bebouwde kom nemen we dan het voorbeeld aan UK en Ierland, die hebben helemaal geen algemene voorrangsregel. * (UK is nog altijd het verkeersveiligste land in Europa (verkeersdoden/inwoners) dus zo slecht kan dat niet zijn. Betreft verkeersdoden/mrd vtgkms staan beide UK en Ierland in de top 5) http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf (verkeersdoden/miljard vtgkm ~ gerangschikt). Road user fatalities Country |Year | All roads per 1 billion Veh·Km Iceland 2008 | 3.9 Sweden 2008 5.1 Switzerland 2008 5.6 Great Britain 2007 5.7 Ireland 2008 5.7 Norway 2007 6.1 Australia 2008 6.5 Finland 2007 7.0 Germany 2007 7.2 Netherlands* 2003 7.7 (*2003 !) France 2008 7.7 Luxembourg - - Denmark 2008 8.2 Canada 2007 8.2 Israel 2007 8.5 USA 2007 8.5 Japan 2007 8.7 Austria 2006 8.9 Italy - - Spain - - Portugal - - New Zealand 2008 9.1 Belgium 2007 10.8 Slovenia 2007 17.2 Korea 2006 19.3 Czech Rep. 2008 19.5 Greece - - Hungary - - Poland - - IRTAD Database, November 2009 -- Risk Indicators) * Citaat:
Citaat:
Kunnen ´we´ toch eens beginnen met een serieuze inventaris te maken en de voorrang (aan het verkeer) van rechts afschaffen op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom. Voorstellen zijn al gedaan, nu nog wachten wanneer: Citaat:
Citaat:
Bvb in Be worden dagelijks tienduizenden derdegraadsovertredingen gemaakt op het rechts kruisen (achterlangs, behalve...) omdat de regel niet aangepast is zoals in het buitenland (voorlangs, behalve...); dit om dezelfde redenen: het verkeer is enorm toegenomen in 35 jaar daarom werkt die regel helemaal niet meer, andere landen passen hun verkeersregels ook in die zin aan. Citaat:
Citaat:
nog een oud vb: Citaat:
en dan bij een gebeurlijk ongeval ongevalgevolgverminderend zou zijn klopt wel, maar het is nog altijd veel beter de oorzaak te bestrijden als het symptoom... |
Ik kan je alleen maar voor honderd procent bijtreden om alle kruispunten qua voorrang zéér duidelijk te maken. Voorrang aan rechts heeft zeker zijn plaats in deze voorrangsregels. Mijn inziens dient er zeer duidelijk een onderscheid gemaakt te worden tussen een 'doorstroomweg'. Hier zou ik deze baan alle voorrang geven. Op 'niet-doorstroomwegen' (bvb in wijken) kan de voorrang aan rechts gerust blijven bestaan. Wegen die daar tussenin vallen, zou ik konsekwent werken met voorrangs- en niet-voorrangswegen. Zelfs voor mij mag in die 'wijken' die ik daarnet aanhaalde gerust eveneens de voorrang aan rechts afgeschaft worden.
Net zoals ik er voor pleit die buiten de bebouwde kom eveneens af te schaffen. Maar zolang er wél kruispunten met voorrang aan rechts blijven bestaan, dient deze voorrang dan ook konsekwent toegepast te worden. En haar overtreders evenzeer konsekwent gestraft te worden. Dura lex, sed lex. |
Citaat:
Overtredingen op voorrang handhaven zou idd het verkeer veel veiliger maken, maar de mainstream en politieke correctheid heeft jammer genoeg hun focus op "zondebok sn€lheid". Citaat:
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dus uw stelling 'gaat niet op' ... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als je de voorrang aan rechts afschaft op kruispunten, dienen op ELK kruispunt voorrangsborden zoals B15 geplaatst te worden. Als je overal voorrang aan rechts zou invoeren (wat niet de bedoeling kan zijn) zouden er nergens nog borden dienen geplaatst te worden. Elk kruispunt zou bord-vrij zijn. (ofwel B17) Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
1. Het zijn B17-borden vanuit alle richtingen, dus niet B15-hoofdweg/zijweg B1 of B5) , want als men een B15 tegenkomt heeft men voorrang op het volgende kruispunt. 2. Indien men de V´v´R afschaft moet men nog altijd die VvR-B17-borden vervangen door voorrangshebbende/verlenende borden. Daarbij komen eventueel nog andere markeringen (stopstreep bij B5). Dus gespaard wordt er eigenlijk niets, enkel omgewisseld. Citaat:
Aan B17 zijn er echter ook nog veel teveel, zoals ik al schreef in post 23. ;-) Wegcode: Citaat:
http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8 vb van "massa´s" overbodige B17: http://maps.google.be/maps?q=Waardhe...13711&t=h&z=15 Langs de (verticale) secundaire wegen Smeetshofweg (links 90 kmh) en Laarderweg (rechts 70 kmh)(tov de smalle horizontale veldweg Waartheidestraat gelegen) hebben juist geteld 13 kruispunten met VvR geregeld met B17-borden dit over een afstand van ca 5,5 km. Dit als men vanuit de N73 naar het centrum van Grote-Brogel rijdt en dan terug naar de N73. Op deze beide secundaire invalswegen (5 �* 5,5 meter breed) vanuit de N73 naar het centrum van Grote-Brogel rijdt openbaar vervoer (Lijnbus), en is plaatselijk zwaar verkeer toegelaten. De zijwegen zijn dikwijls maar 2 �* 2,5 meter breed, maar toch verhard; sommige zijwegjes zijn zelfs zeer kort én doodlopend zoals jullie kunnen opmerken. |
Citaat:
Dan vraag ik me toch af met welke intentie hij een kruispunt met een B17-bord (voorrang aan rechts) oprijdt ? |
Citaat:
(heb je mijn -telaat toegevoegd- vb van overbodige B17 geopend ?, ik ken die wegen daar heel goed) |
Citaat:
Net even bekeken. Ben er ooit al geweest. Deze wegen 'van en naar' zouden idd beter voorrangswegen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk moet je eerst en vooral een *duidelijke definitie* hebben voor T-kruispunten, zodat elke bestuurder weet dat hij een T-kruispunt nadert... ook zonder borden... in alle omstandigheden (ook besneeuwde weg en landschap) Citaat:
bvb, wat bij een * Y -kruispunt* ? Citaat:
Ik dacht toch wel dat het veiliger is voor het voorrangsverkeer als men weet dat er daar achter een bocht/struikgewas/huizenblok/eenderwat een zijstraat op de hoofdweg uitmondt ? Of niet ? Borden zijn niet alleen verkeersregels maar tegelijk ook waarschuwingsborden en/of gevaarsborden (zoals eigenlijk de B15 en B17 : rode rand - driehoek met punt naar boven) |
Citaat:
Want dat is het hem juist ge ziet echt maar wat er aankomt als ge al bovenop het kruispunt zit. En daarom dat het ook een oerbelachelijke regel is, die letterlijk vertaald is uit de Engelse verkeerswet, ... ze zijn alleen vergeten dat ge hier aan de verkeerde kant van baan rijdt... |
Citaat:
In linksrijdende landen bestaat er ook voorrang aan rechts (maar helemaal geen in UK en Ierland (enkel door borden/markeringen)) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En wat doe ik daar ? Ik vertraag (tot stapvoets) tot ik voldoende zicht heb. Ik heb echt geen zin in een ongeval (met blikschade en evt. verwondingen) waarbij ik dan nog in fout zou zijn. Daar is mijn portefeuille en vooral mijn gezondheid me net iets te lief voor. |
Citaat:
Voorrang van links lijkt logischer,maar is het niet, maar is misschien wel handiger en makkelijker. |
Citaat:
Dat heeft dus niets te maken met voorrang uit een richting, dat is voorrang van doorgang of aan het rechtdoorgaand verkeer, want het afslaand verkeer maakt een maneuver (Art 12.4), en moet daarom voorrang van doorgang verlenen. Citaat:
En de andere (zicht) redenen die ik vermeldde zijn toch wel heel duidelijk. Natuurlijk is het nog beter dat men de voorrang ´aan´ rechts helemaal afschaft buiten de bbk (UK en Ierland hebben bewezen dat men het zelfs helemaal kan afschaffen) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De wegbeheerder moet natuurlijk het beste compomis zoeken, veiligheid gaat voor. Als de B15 kan misleiden moet men een andere oplossing zoeken. Citaat:
Citaat:
En dat is heel wat anders als een T-zijweg - volledig buiten de bebouwde kom die men aan hogere snelheden nadert - die men helemaal niet ziet wegens plantengroei of eender wat natuurlijke groei. Gaat gij op je gemak voertuigen beginnen inhalen (90 kmh, 16 meter-camion aan 65 kmh) als je nergens weet waar dat er een T-kpt de hoofdweg uitkomt aan de linkerkant van de hoofdweg, dus aan het inhaalvak ? (nergens geen huis/fabriek/winkel/etc. te zien) Hoeveel voertuigen rijden er de hoofdbaan niet op en hun haastige bestuurders kijken enkel naar het verkeer van linkskomend en niet naar het mogelijk inhaalverkeer van rechts komend ? "Oeps, daar komt een auto plots uit het (mais)veld... en ik ben al aan´t inhalen..." |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be