![]() |
Mama en papa terug naar rijschool?
Mama en papa terug naar rijschool?
dinsdag 21 juni 2011Auteur: (KBA) Als het van Europa afhangt, wordt het ook in België moeilijker om een rijbewijs te halen. De commissie Mobiliteit van het Europees Parlement stemt vandaag over richtlijnen die de minimumeisen voor kandidaat-bestuurders én hun begeleiders voor heel Europa dezelfde maken. ‘Voor België betekent dat: verstrengen', zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van autorijscholen. ‘Want het enige wat ons land verplicht, is dat de kandidaat-bestuurder een tijdje een voorlopig rijbewijs heeft en meedoet aan een examen. Hij of zij moet in principe voordien geen meter gereden hebben.' Ook de eisen voor rij-instructeurs worden verstrengd, net als die voor ‘de mama en de papa' die zoon of dochter willen leren rijden. Het is de bedoeling dat ze zelf een bijscholing moeten volgen voor ze les mogen geven. ‘Nu is het risico te groot dat je je eigen fouten op je kinderen overdraagt', zegt Smeesters. De commissie benadrukt wel dat de kosten voor het verkrijgen van een rijbewijs niet te hoog mogen oplopen. ‘Bij het rijexamen volstaat het niet te controleren of de kandidaat het verkeersreglement kent en een aantal manoeuvres kan uitvoeren', zo staat het in de richtlijnen die Europa vandaag goedkeurt. Alle lidstaten moeten kandidaat-bestuurders ook evalueren op hun houding in het verkeer en bekijken of ze ecologisch kunnen rijden. http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=NS3BLJ5O :roll: Ik snap niet hoe dit achterlijk systeem nog niet is afgeschaft. Zo iets is in Nederland niet mogelijk. En dan dat voorlopig rijbewijs, examen doen zonder nog een meter gereden, belachelijk. Maja, in Belziek is alles mogelijk. Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa. |
Citaat:
En als men zo begint mag men het al vergeten: Citaat:
Citaat:
Dit zijn tenminste vereisten: http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html |
Het mijne is eeuwig geldig.
Dat pakken ze me niet af. Eender welke wet ze maken. Het staat er op geschreven. |
Citaat:
(ik heb alle voertuigen, behalve bus. Mijn Duits Europees rijbewijs heb ik toendertijd afgegeven, mss staat dat ergens nog vermeld ... :-) ) Ik ga met plezier een nieuw volwaardig praktijk-rijexamen afleggen (binnen redelijke termijn). Het verkeer zal er veel veiliger op worden, en wie weet verminderen de files enorm... (maar daar hoef ik nooit meer te zijn). |
Het rijexamen zou inderdaad uitgebreid moeten worden...
verplicht een elandmanouvre uitvoeren op een nat wegdek, en een slip laten uitvoeren op een nat wegdek. Die slip moet desnoods niet perfect uitgevoerd worden in de zin dat je hem kunt voorkomen maar de juiste reactie zou wel moeten uitgevoerd worden. Desnoods een paar uur op de simulator, reactievermogen testen, en reacties testen om mogelijke ongevallen te voorkomen of de schade te beperken. |
Het elandmanouvre, ik heb het in 14 jaar nog maar 1 keer nodig gehad...voor iemand die vlak voor mijn neus door het rode licht reed...
Vooral de mentaliteit van veel bestuurders moet dringend wijzigen...defensief rijden is de sleutel tot een veilig verkeer, dan heb je die slipcursussen zelfs niet nodig. |
Citaat:
het betekend in vele gevallen het verschil tussen leven en dood. Heb die situatie ook ooit eens meegemaakt, een of andere gek die door het rood vloog, Defensief rijden ja, ... zoals die eikel met zijn camionet die ineens tegen 110 van vak 1 , vlak voor uwe neus op vak 3 staat, die die voor mij reed plakte er bekanst in, gelukkig dat ik altijd ruimte laat, of ik zat er ook bovenop. Ge moogt zelf nog zo defensief rijden, als ge niet gewapend zijt tegen de eikels en shit for brains in het slecht geladen camionetje van hun baas, of de truck chaufeurs die aan hun spel zitten sleuren, DVD's zitten kijken of hun gazet lezen, ah ik zou de vrouwen nog vergeten die hun make up zitten aanbrengen of hun haar goeleggen aan 120 per uur. Mensen die nog altijd geen bluetooth kit in hun auto hebben, en onnozelaars die niet beseffen dat ze met een sleurhut achter hun gat hangen zult ge het niet lang overleven op de autostrade... |
Citaat:
|
Iedereen die zijn rijbewijs van voor 70-80 heeft terugdturen. fileprobleem direkt opgelost :)
|
Citaat:
Ik vrees dat zo'n verplichte slipcursus in ons Belgenland juist averechts gaat werken door die verrotte mentaliteit op de weg. Denken dat ze nu echt kunnen rijden en er nog een schepje bovenop doen: 'Het geeft niet dat het regent, ik heb toch een slipcursus gedaan...' Een goede chauffeur op de openbare weg is volgens mij niet iemand die kan driften en wat nog allemaal maar iemand die met een aangepaste snelheid rijdt naargelang de omstandigheden, iemand die voldoende afstand houdt, zijn verkeersregels goed kent en vooral hoffelijk rijdt...zoals je eigenlijk zelf zegt, daar knelt het schoentje op de Vlaamse wegen. Iemand hier die naar de allerslechtste chauffeur van Nederland kijkt? Vooral de eerste aflevering is echt wel de moeite om eens te bekijken, ongelooflijk dat er zulke chauffeurs op de baan rondrijden... http://sites.bnn.nl/page/dacvn/video...6b12fe11f1de91 |
Nog even (tiental jaartjes?) en je moet om een rijbewijs te behalen voldoen aan de criteria van een lijnpiloot!
|
Alsof een rijbewijs nog niet duur genoeg is ...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er is maar 1 probleem in die file, neem dat weg en ge kunt een rijvak organiseren voor "trottinetten" als ge wilt, bovenop dat al geselecteerde vak voor circusolifanten. En dat probleem is VRACHTWAGENS ! Bij momenten kijk ik daar rond mij en vraag me af of ik de enige personenwagen op die ring ben. Het gaat met 5 per uur vooruit en nog moeten die primaten van bestuurders (nee nee 'k weet het, niet allemaal) van vak veranderen, en maar knipperen, en maar toeteren..... En over al die dodelijke ongevallen waarbij er weer eens ene in slaap is gesukkeld of waarbij er ene weer eens de file niet heeft opgemerkt die hij naderde, gaan we maar zwijgen zeker ? Of de transportlobby krijgt weer een maagzweer. Maar als ge rond 23u terugkeert, dan rijdt er bij wijze van spreken niet één trottinet meer op die ring. Wel, laat die primaten dan bollen hé, of beter gezegd, hou vrachtverkeer en woon/werkverkeer uit elkaar. Noorman |
Citaat:
|
Citaat:
Je schuift liever de schuld af op actoren en factoren zo ver mogelijk van u eigen leefwereld verwijderd dan het te zoeken of te zien waar het is. Het verkeer is zodanig toegenomen dat er files zijn; we zitten het liefst alleen in onze zo imposant mogelijke auto en we wanen ons allemaal de beste chauffeur. Vaak omdat we denken dat door alle actieve en passieve veiligheidssystemen de gevolgen van snel rijden en andere aso-weggedrag (bumperkleven aan veel te hoge snelheden, rijstrook springen zonder richtingaanwijzer,..) onbestaande zijn geworden. De ongevallen in de file dit tegensprekende maar soit. En wat het vrachtverkeer betreft, heb dat al in andere threads gezegd; We kankeren daarop en geven hun vaak de schuld maar vinden het blijkbaar normaal dat we als automobilisten meestal geen rekening met hun houden (afsnijden en liefst zonder richtingsaanwijzers, in dode hoek rijden van hun,..). En de fouten die we hun aansmeren vaak zelf maken; bellen, eten achter stuur, haar goedleggen/kammen of toilet maken, geen afstand genoeg houden, moe rijden, ongeconcentreerd,... met andere dingen bezig zijn dan rijden dus. Ik ontken niet dat er daar ook een aantal cowboys tussen zitten maar niet meer of minder dan er genoeg cowboys zijn wat personen vervoer of verkeer betreft! En dat kun je niet ontkennen. |
Citaat:
Maar waarom zouden we geen rijbewijs meer nodig moeten hebben? Vertrouwen op technologie is niet verkeerd maar dat wil toch niet zeggen dat deze de absolute controle moet krijgen? een aanvulling of gelijke maar niet meer dan dat. Of zijn we plots niet meer in staat onze eigen verantwoordelijkheid te nemen? Hmm dat laatste is beetje overbodige vraag wat mij betreft als ik zie hoe anderen zich op de weg bewegen... |
Citaat:
Stonden te monitoren bij Flight Forum Eindhoven op goede doorstroming vd spits. Hoeveel bellers ik niet gezien heb: man, man, man miserie, miserie (zou Fernand zeggen :lol:) En er nog tussen-kruipers zonder richting omdat ze op laatste moment de afslag pakten, enz...:roll: |
Citaat:
Zo is het buiten onveilig echt arrogant om u zomaar overal tussen te smijten. Dat geeft enkel aan andere het signaal van, ik ben asociaal en voel mij belangrijker dan jij. Een goed voorbeeld: ik rijd te hard op het linker rijvak, komt iemand plots achter mij hangen -ik zie zijn snuit bijna in mijn auto verdwijnen- gaat die surfen om te zien waarom ik niet nog harder rijd als ik al rij... en omdat het niet snel genoeg gaat voor hem kapt ie zich maar naar het middenvak zonder richting aan te geven (te vermoeiend blijkbaar) in de hoop mij rechts voorbij te kunnen gaan. Als ik dat gedrag imiteer ,ook als hij weer zonder pinker zich terug op het linkervak kapt geen rekening houdend met ander verkeer, dan word dat onthaald op arm gezwaai en verwensingen... Mensen maken fouten en zien die niet van hun eigen maar rekenen andere wel af op fouten die ze zelf maken. En dat is terecht iets om angst van te krijgen of te hebben. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Noorman |
Citaat:
Er is geen enkele objectieve reden om die vrije begeleiding te verbieden. Die commissie is niet goed bezig. |
Citaat:
Citaat:
Mijn broodmachine doet dat voor mij. Rijden van A naar B is eigenlijk niet zo moeilijk en kan veel beter door machines gedaan worden dan dat wij dat kunnen. Net zoals robotten ook veel beter repetitief werk kunnen doen en met veel minder fauten (sic). Citaat:
|
Citaat:
Dat lijkt me geen overbodige luxe, toch? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En bewezen in de praktijk, niet conform één of ander politiek correct principe. |
Citaat:
Misschien moet je maar gewoon van dat linkervak afblijven. |
Citaat:
niet dat jij niet 30 jaar rond rijd met de wagen he. In tegenstelling; jij zou de evolutie net meer dan ik ,met mijn 14jaar, moeten zien en objectieve conclusies moeten trekken. Maar als ik dus 140 of 160 rij op het linkervak en er komt iemand in mijn gat hangen dan moet ik maar van het linkervak blijven? Want ik zal niet zonder reden tegen 90 op het linkervak rijden he maar ja jij meende het wel in mijn plaats te weten. |
Citaat:
Echter het is een realiteit waar we of met moeten leven of we zorgen dat de noodzaak van al dat rollend materieel verdwijnt. Wat uw kindertijd-argument betreft dat gaat niet op; we discussieren hier over zaken en het is nu eenmaal zo dat bepaalde dingen met elkaar verbonden zijn dus bepaalde argumentatie zit misschien niet goed maar dan is dat maar zo. Maar we zijn het eens; laat ons niet de vinger wijzen naar een kant maar erkennen wat we moeten erkennen en dat zowel hetvrachtvervoer als het personenvervoer enorm gestegen is en dat voor structurele en ongevallen files (kom effe niet op een ander woord ervoor) zorgt. Ofwel moet daar iets aan gedaan worden ofwel moeten we onze kop er bij neerleggen of dus stoppen met klagen en vinger wijzen, sorry maar dat is wat we op het moment aan het doen zijn. Of zo ervaar ik het ,onder andere, toch. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Opfrissingscussus van de laatste wijzigingen, kijktechnieken, defensief rijden, opleidingstechnieken,... er is zo veel. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze zoude mensen med een rèèbewèès moete verpliechten om na twientig jaar opnieuw een theoretisch examen af te legge, om te testen ofda ze 't verkeersreglement nog genoeg kenne.
|
Citaat:
Weet ge ik ben al dat goedgepraat en zich in het wijwatervat kronkelende pogingen ertoe stilaan beu. zeker als deze komen van asociale irrationele wegmisbruikers die minstens enige zelfbewustzijn missen. En dat is niet per definitie op iemand hier speciaal maar algemeen, los van de discussie hier. Ik poog een zo goed mogelijk chauffeur te zijn, met anderen rekening te houden en defensief te rijden. Dat anderen dat niet doen moeten zij dan maar weten en de gevolgen er maar van dragen. Wie daar niet met kan leven die moet maar eens dringend zichzelf herevalueren lijkt mij en niet op anderen afgeven. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be