Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   God is goed - of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157073)

Piero 27 juni 2011 11:35

God is goed - of niet?
 
Volgens mij is de opvatting dat God goed is een joodse uitvinding en christenen hebben die opvatting klakkeloos overgenomen. Maar deze opvatting is niet de oudste opvatting over God. Ze hangt samen met het geloof in een Almachtige God en schepper die alles met een bedoeling heeft geschapen.

Natuurvolken kennen echter een nogal vijandige godenwereld. Zij zijn hun hele leven druk met het gunstig stemmen van goden die wonen in rotsen, bomen, wateren en dieren. Ook de Grieken kenden goden die niets menselijks vreemd waren. Ze roofden en bedrogen en moorden en neukten er op los.

Het doel van de God-is-goed-doctrine is natuurlijk om de mens te onderwerpen aan de zogenaamde goddelijke beginselen en wetten omdat de volmaakt zouden zijn en omdat ze een mooi hiernamaals garanderen. Voor het huidige leven garanderen ze niets, want lijden wordt niet uitgesloten. Gelovigen worden ook aangespoord om moreel aan God gelijk te zijn. Deze wetten maken mensen m.i. tot halve zachte wezens die zich nauwelijks kunnen verdedigen, tenzij ze natuurlijk op listige wijze de hand lichten met Gods geboden.

Zie eventueel: http://godisgoed.nl/

Wat vindt u zinvoller of nuttiger: de opvatting 'God is goed' of 'God is slecht', of heeft u een meer genuanceerde opvatting?

Schelfie 27 juni 2011 12:18

Hoe kan iets, dat niet bestaat goed zijn?

CyberpunX 27 juni 2011 12:47

Het concept god is slecht, bedoeld om de simpelen van geest een wortel voor de neus te houden.

Albrecht 27 juni 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5530179)
Het concept god is slecht, bedoeld om de simpelen van geest een wortel voor de neus te houden.

Die opmerking is nogal simpel van geest.

Another Jack 27 juni 2011 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5530204)
Die opmerking is nogal simpel van geest.

Dat zijn de meeste dingen als je ze grondig analyseert.

Albrecht 27 juni 2011 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5530209)
Dat zijn de meeste dingen als je ze grondig analyseert.

Marx verwoordde het tenminste nog mooi.

Another Jack 27 juni 2011 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5530218)
Marx verwoordde het tenminste nog mooi.

Ja, Marx was een taalvirtuoos.:oops:

Albrecht 27 juni 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5530263)
Ja, Marx was een taalvirtuoos.:oops:

Ik zou het niet weten. Mijn Duits is redelijk slecht, ookal had ik erg goede cijfers voor dat vak.

Another Jack 27 juni 2011 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5530280)
Ik zou het niet weten. Mijn Duits is redelijk slecht, ookal had ik erg goede cijfers voor dat vak.

Wat zeik je hier dan dat hij het mooi verwoordt?

Albrecht 27 juni 2011 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5530305)
Wat zeik je hier dan dat hij het mooi verwoordt?

Ik lees de vertaling. Die mooie verwoording staat dus los van het wel of niet taalvirtuoos-zijn van Marx.

Jouw taalgebruik daartegen is zeer eloquent... :roll:

lombas 27 juni 2011 13:33

Als de god van deze wereld iets is, dan is hij slecht (Epicurus). Misschien bestaat er een andere god, die goed is.

Dat gedachtegoed is natuurlijk niet meer dan gnosticisme en in weze is dat een zeer pervers beeld.

zeddie 27 juni 2011 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5529998)
Wat vindt u zinvoller of nuttiger: de opvatting 'God is goed' of 'God is slecht', of heeft u een meer genuanceerde opvatting?

The contributions of evil to the good of the world & the harm sometimes done by the virtuous are distressing to the soul enamoured of good. Nevertheless be not distressed nor confounded, but study rather & calmly understand God's ways with humanity.

There are two things in God which men call evil, that which they cannot understand at all and that which they misunderstand and, possessing, misuse; it is only what they grope after half-vainly and dimly understand that they call good and holy. But to me all things in Him are lovable.

In God's providence there is no evil, but only good or its preparation.

Een meer genuanceerde opvatting...

GreetzZ

Another Jack 27 juni 2011 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5530322)
Ik lees de vertaling. Die mooie verwoording staat dus los van het wel of niet taalvirtuoos-zijn van Marx.

Jouw taalgebruik daartegen is zeer eloquent... :roll:

Voor een 18-jarige halfwas heb jij wel veel noten op je zang.

Let wel, op jouw leeftijd is het nog niet zo slecht om een grote muil op te zetten.

Wel een beetje spaarzaam zijn met woorden als "eloquent", veel 18-jarigen durven dan wel eens spreken van een nerd.

dale 27 juni 2011 14:01

Neutrale Goden (meervoud!) lijken me zowiezo een logischere theorie dan één Goede God.
Godheden en religie dienen voor een groot deel om zaken uit te leggen die de bevattingsvermogen van individuen te boven gaat en het lijkt aannemelijker dat er zowel goede als slechte gebeurtenissen bestaan.

Maar als men kijkt naar de godsdiensten die het machtigste zijn geworden lijken de joodse, christelijke en moslim-God op de eerste plaats te komen.

Aan de ene kant is dit vreemd, omdat een ééngodendom minder snel kan evolueren tgo. meergodendommen �* la Navajo, Hindu of boeddhistische traditie.

Aan de andere kant is dit logisch, aangezien er in de joodse traditie net meer continuïteit bestaat net door de OT-traditie.

Persoonlijk vind ik mythologieën als de skandinavische, griekse of de shintoistische de interessantse als weerspiegeling van levenswijze en filosofie van antieke volkeren.

Xenophon 27 juni 2011 14:43

ik denk dat de mensheid beter af zou zijn met een God , die zoals ik een boodschap heeft a la: doe allemaal wat je wil, mij maakt het weinig uit.

Apocalyps 27 juni 2011 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5530073)
Hoe kan iets, dat niet bestaat goed zijn?

...noch slecht.

Apocalyps 27 juni 2011 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5530437)
ik denk dat de mensheid beter af zou zijn met een God , die zoals ik een boodschap heeft a la: doe allemaal wat je wil, mij maakt het weinig uit.

Of kort en bondig; kus mijn kloten en trek jullie plan.

Piero 27 juni 2011 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5530073)
Hoe kan iets, dat niet bestaat goed zijn?

Dat is een feitelijk juiste gedachte. Maar God kan best nuttig zijn als metafoor. Het is zinvol om je bij je voorstelling van het goede af te vragen of het goede door ons als individu bepaald kan worden of door een collectief als een hoger orgaan, of door een abstract orgaan dan boven alle belangen staat. Over God als metafoor is wel het een en ander geschreven. Ik geef drie voorbeelden die volgens mij aanduiden dat het niet onzinnig is.

Citaat:

Maar zelf doet hij dat al vanaf het Eerste deel van de Ethica. Dat deel, De Deo, is goed beschouwd zijn gedachten-experiment, zijn voorstel om alles vanuit God en niet vanuit de mens te bekijken. Hij gebruikt daarvoor – zo kun je het ook zien – de God-metafoor. Als we de dingen, de werkelijkheid (vooral of louter) vanuit de mens bekijken zitten we er naast en krijgen we geen goed begrip, vindt Spinoza. Vandaar dat de appendix aan het eind van dat Eerste deel een uiterst fel betoog wordt tegen de gewoonte van de meeste mensen en geleerden om de werkelijkheid (en God) zo antropomorfisch bezien; en dingen teleologisch te zien door aan alles een doel-voor-ons mensen, een telos, toe te schrijven – en aldus onszelf behoorlijk centraal in alles te zien.
http://spinoza.blogse.nl/log/het-idee-van-spinoza.html
Citaat:

Dawkins begint met uiteen te zetten wat hij aanvalt. Niet de God van Einstein of Hawking, die God louter als metafoor gebruikten en zeker geen theïsten waren/zijn. De schrijver richt zijn pijlen op de theïst: "Een theïst gelooft in een bovennatuurlijk wezen dat na zich te hebben gekweten van zijn voornaamste taak - de schepping van het universum - nog altijd present is om toe te zien op het lot van zijn schepping en er invloed op uit te oefenen."
http://www.deatheist.nl/index.php?op...kelen&Itemid=3
Citaat:

Niet geremd door preoccupatie met het geloof zou ik de paradox willen benaderen door te stellen dat
er in het geheel geen paradox meer is als je de bijbel zou lezen zoals een willekeurige boek dat je aan
een literatuurkritisch onderzoek zou onderwerpen. Er doet zich dan geen paradox meer voor omdat het
bijbelverhaal helemaal niet over God blijkt te gáán. De Ilias gaat over goden, de Bijbel over mensen.
De Bijbel vertelt het verhaal van de rijping van het Joodse volk, met een bijrol voor God als metafoor.
Tenslotte ritselt het in de Bijbel van de metaforen, dus waarom zou God in dit prachtige epos niet be-
doeld kunnen zijn te functioneren als de spiegel van zijn volk. Wanneer wij lezen dat God met harde
hand optreedt, ligt het toch meer voor de hand dat wij slechts de reflectie van onbegrepen menselijke
ellende zien die geen andere uitweg ziet dan de rampspoed op God te projecteren. God is dan zo
slecht als de mensen hem maken.
http://mennokater.wordpress.com/inho...-ons-verleden/

dale 28 juni 2011 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5530073)
Hoe kan iets, dat niet bestaat goed zijn?

Aragorn en Gandalf zijn goed, Sauron en Saruman zijn slecht...

Distel 28 juni 2011 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 5530073)
Hoe kan iets, dat niet bestaat goed zijn?

:thumbsup:

Distel 28 juni 2011 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dale (Bericht 5531374)
Aragorn en Gandalf zijn goed, Sauron en Saruman zijn slecht...

Binnen hun volstrekt fictieve context. En binnen de ficiteve context van god de opperkabouter, zijn we er snel over uit:

http://dwindlinginunbelief.blogspot....lete-list.html

http://dwindlinginunbelief.blogspot....od-killed.html

http://dwindlinginunbelief.blogspot....-in-bible.html

In vergelijking is Sauron een toffe pee.

Piero 28 juni 2011 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5531475)
Binnen hun volstrekt fictieve context. En binnen de ficiteve context van god de opperkabouter, zijn we er snel over uit:

http://dwindlinginunbelief.blogspot....lete-list.html

http://dwindlinginunbelief.blogspot....od-killed.html

http://dwindlinginunbelief.blogspot....-in-bible.html

In vergelijking is Sauron een toffe pee.

Met uw links "How many has God killed?" refereert u aan het aantal mensen dat volgens de bijbel door God gedood zou zijn. Wilt u zeggen dat dit slecht is van God en dat de mensheid het de afgelopen zesduizend jaar zonder God beter gedaan zou hebben? Ik betwijfel dat sterk.

Of wordt door dit verslag van de bijbel het moorden door mensen gerelativeerd en wordt duidelijk gemaakt dat het hoogste gezag erkend moet worden om een zekere mate van voorspoed en veiligheid voor een volk te garanderen? In het tweede geval kan moorden niet als slecht worden gekwalificeerd.

Vraag het eens aan Stalin, Pol Pot, Eisenhower, Churchill en Moammar Gaddafi, bijvoorbeeld.

Distel 28 juni 2011 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5531495)
Met uw links "How many has God killed?" refereert u aan het aantal mensen dat volgens de bijbel door God gedood zou zijn. Wilt u zeggen dat dit slecht is van God

Uiteraard. Ik pak er een willekeurige uit:

"God burned people to death for complaining"

Lijkt jou dit "goed"?

Citaat:

en dat de mensheid het de afgelopen zesduizend jaar zonder God beter gedaan zou hebben? Ik betwijfel dat sterk.
Aan de hand waarvan betwijfel je dat?

Citaat:

Of wordt door dit verslag van de bijbel het moorden door mensen gerelativeerd en wordt duidelijk gemaakt dat het hoogste gezag erkend moet worden om een zekere mate van voorspoed en veiligheid voor een volk te garanderen? In het tweede geval kan moorden niet als slecht worden gekwalificeerd.

Vraag het eens aan Stalin, Pol Pot, Eisenhower, Churchill en Moammar Gaddafi, bijvoorbeeld.
Waarom zouden we de plaatsing van god op de goed-kwaad as moeten afmeten aan de hand van wandaden door de mens?

Piero 28 juni 2011 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5531566)
Uiteraard. Ik pak er een willekeurige uit:

"God burned people to death for complaining"

Lijkt jou dit "goed"?

Aan de hand waarvan betwijfel je dat?

Omdat God slechts een beeld is van de mens zoals hij is en omdat regimes zonder God het niet beter deden dan regimes met God.

Citaat:

Waarom zouden we de plaatsing van god op de goed-kwaad as moeten afmeten aan de hand van wandaden door de mens?
Omdat God de mens naar zijn beeld heeft geschapen of omgekeerd, ik opteer voor het laatste.

Visjnu 28 juni 2011 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5529998)
Wat vindt u zinvoller of nuttiger: de opvatting 'God is goed' of 'God is slecht', of heeft u een meer genuanceerde opvatting?

Ik denk dat het essentieel is om eerst de vraag te stellen of 'goed', als een noumenon, wel bestaat.

Is goedheid louter een subjectief fenomeen, dan is het adjectief 'goed' niet toepasbaar op God. De opvatting 'God is Goed' is dan betekenisloos, te vergelijken met een stelling als 'Rood is Blij'.

Als we er anderzijds van uitgaan dat 'Goed' wel bestaat, dan lijkt me de stelling dat God goed is een logische aanname. Eender wat dat aan de bron van deze goedheid kan liggen, is naar mijn mening het waard om God genoemd te worden.

Distel 28 juni 2011 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5531628)
Omdat God slechts een beeld is van de mens zoals hij is en omdat regimes zonder God het niet beter deden dan regimes met God.

Zoals?

Citaat:

Omdat God de mens naar zijn beeld heeft geschapen of omgekeerd, ik opteer voor het laatste.
Dat is geen antwoord op de vraag. Misschien moet ik ze herformuleren: is uw kak niet vies omdat die van mij wat harder stinkt?

patrickve 28 juni 2011 19:44

Aangezien het eerste wat een monotheistische God doet (enfin, wat het personage "God" in een monotheistische roman doet) is definieren wat Goed is en wat Slecht is, over vanalles en nog wat, tot met welke hand je je kont moet afkuisen, in een heel stramien van levensregels, deelt-ie ongeveer alles op in Goed en Slecht. Meestal, hoewel Hij daar theologisch gezien niet toe gedwongen is, klasseert hij zichzelf bij het "Goede" in. Bij dekreet is de God dan Goed. Maar een demonische god kan zichzelf evengoed als "slecht" definieren. De vraag is dan hoe je zijn gedefinieerde ethiek moet opvatten: moet je trachten slecht te zijn naar het evenbeeld van je god, of niet ? Maw, heeft-ie zich gewoon vergist in de woorden "goed" en "slecht" ?

Als je natuurlijk het personage "God" uit een monotheistische roman gaat meten aan een andere, willekeurige ethiek, dan kan die anders uitdraaien, naargelang de keuze van die ethiek.

filosoof 28 juni 2011 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5530328)
Als de god van deze wereld iets is, dan is hij slecht (Epicurus). Misschien bestaat er een andere god, die goed is.

Dat gedachtegoed is natuurlijk niet meer dan gnosticisme en in weze is dat een zeer pervers beeld.

Ongeveer zo schreef Epicurus het:
'Wil God het kwade voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij het, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij het en wil hij het?
Waar komt het kwade dan vandaan?
Kan hij het niet en wil hij het niet?
Waarom noem je hem dan God?'
http://www.humanistischecanon.nl/atheisme

dewanand 28 juni 2011 20:18

externalisatie en personificatie
 
namaste,

Zeker interessante topic. Is God goed?

De Joodse God is een externalisatie en personalisatie van een of andere scheppingskracht tot een enkel personage, wat menselijke eigenschappen krijgt in de joodse teksten. Ditzelfde is gedaan in de bijbel en koran en deze zijn dus niets anders dan een vorm van neojodendom.

Hoe kan de god uit de bijbel goed zijn? In sommige passages geeft deze christelijke 'goede' god zelfs opdracht om alle heidenen en hun schapen af te slachten. Kijk eens naar het verlossingsconcept van Armageddon; als jezus terugkomt morgen dan zal deze christelijke god direct 5 miljard ongelovigen op aarde afslachten en uitroeien om gods koninkrijk te vestigen met 144.000 gekozen koningen en heersers, welke zo te zien van het joodse ras moeten zijn. JEhovah getuigen geloven dat god hun zal uitkiezen om een nieuw goddelijk koninkrijk te stichten en de rest zal gewoon afgeslacht worden. Dit is gewoon bloedig, beestachtig, barbaars en gewoon onzin. Dit kan ik niet geloven als Hindoe, Vedistaan, dewanist en hindoe fundamentalist.

In de islam is het allemaal nog honderdmaal erger met hun goede god, die ze Allah noemen. Gewoon vreselijk om te zien.

Sinds het jaar nul zijn er zo te zien 1000 miljoen mensen vermoord door joden, christenen en moslims, die dus in hun geweldige monotheistische god geloven; gewoonweg barbaars dus snel wegdoen mensen.

Ik zie het meer natuurkundig en theoretisch omdat wij mensen een fysisch natuurkundig verschijnsel zijn. Wat je bent als menselijk wezen is nog steeds een raadsel voor fysici en wetenschappers. In de wetenschap kan god niet bestaan, omdat genetici geen enkel bewijs hiervoor hebben gevonden. Genen en fysische deeltjes liegen niet. Wat ben je dan eigenlijk?

Ik zal hier nog veel meer over publiceren.

Zelf hanteer ik dit begrip voor de scheppende (Brahman), onderhoudende (Vishnu) en vernietigende (Shiva) oerenergie in de natuur: Altecrea (google het dan vind je de betekenis snel)

Ik kom nog terug op dit topic.

Greetings from Krishnaloka

bye

dewanand

Piero 28 juni 2011 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 5532330)
Ik denk dat het essentieel is om eerst de vraag te stellen of 'goed', als een noumenon, wel bestaat.

Is goedheid louter een subjectief fenomeen, dan is het adjectief 'goed' niet toepasbaar op God. De opvatting 'God is Goed' is dan betekenisloos, te vergelijken met een stelling als 'Rood is Blij'.

Als we er anderzijds van uitgaan dat 'Goed' wel bestaat, dan lijkt me de stelling dat God goed is een logische aanname. Eender wat dat aan de bron van deze goedheid kan liggen, is naar mijn mening het waard om God genoemd te worden.

Ik zou 'goed' geen noumenon noemen, God wel.

Dat God (de schepper of de natuur en kosmos) goed is lijkt mij vanzelfsprekend, want hij is van niemand afhankelijk en aan niemand verantwoording verschuldigd en staat boven elke kritiek. Maar dan bedoel ik niet een subjectieve vorm van goedheid, namelijk datgene wat ons het beste uit komt of wat in ons voordeel is. De partijdigheid van Jaweh, Allah, huisgoden en voorvaderen, de profeten en heiligen kan ik niet goed noemen. Daar schiet de mensheid niets mee op.

Piero 28 juni 2011 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5532394)
Zoals?

Als je het niet met mij eens bent noem dan een goddeloos regime dat beter is dan een regime met een godsdienst.

Citaat:

Dat is geen antwoord op de vraag. Misschien moet ik ze herformuleren: is uw kak niet vies omdat die van mij wat harder stinkt?
Deze vraag laat ik liggen.

Piero 28 juni 2011 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5532412)
Aangezien het eerste wat een monotheistische God doet (enfin, wat het personage "God" in een monotheistische roman doet) is definieren wat Goed is en wat Slecht is, over vanalles en nog wat, tot met welke hand je je kont moet afkuisen, in een heel stramien van levensregels, deelt-ie ongeveer alles op in Goed en Slecht. Meestal, hoewel Hij daar theologisch gezien niet toe gedwongen is, klasseert hij zichzelf bij het "Goede" in. Bij dekreet is de God dan Goed. Maar een demonische god kan zichzelf evengoed als "slecht" definieren. De vraag is dan hoe je zijn gedefinieerde ethiek moet opvatten: moet je trachten slecht te zijn naar het evenbeeld van je god, of niet ? Maw, heeft-ie zich gewoon vergist in de woorden "goed" en "slecht" ?

Als je natuurlijk het personage "God" uit een monotheistische roman gaat meten aan een andere, willekeurige ethiek, dan kan die anders uitdraaien, naargelang de keuze van die ethiek.

De goedheid van God is klaarblijkelijk iets anders als de goedheid van mensen want God kan gehoorzaamheid eisen en Hij 'hanteert' Fortuna en het noodlot. Dit laatste was de kracht van de Griekse en Romeinse kijk op het leven maar het wordt ontkend door de monotheïstische godsdiensten. Dat is dan ook het zwakste punt van deze godsdiensten.

Als God een metafoor is dan staat Hij boven de ethiek en zal hij zich niet mengen in menselijke geschillen over goed en kwaad.

Piero 28 juni 2011 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5532430)
Ongeveer zo schreef Epicurus het:
'Wil God het kwade voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij het, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij het en wil hij het?
Waar komt het kwade dan vandaan?
Kan hij het niet en wil hij het niet?
Waarom noem je hem dan God?'
http://www.humanistischecanon.nl/atheisme

Epicures dacht aan een God die de mensen dient en die hun problemen en onderlinge geschillen op rechtvaardige wijze oplost. Dat is geen realistische kijk op God.

Piero 28 juni 2011 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dewanand (Bericht 5532501)
namaste,

Hoe kan de god uit de bijbel goed zijn? In sommige passages geeft deze christelijke 'goede' god zelfs opdracht om alle heidenen en hun schapen af te slachten. Kijk eens naar het verlossingsconcept van Armageddon; als jezus terugkomt morgen dan zal deze christelijke god direct 5 miljard ongelovigen op aarde afslachten en uitroeien om gods koninkrijk te vestigen met 144.000 gekozen koningen en heersers, welke zo te zien van het joodse ras moeten zijn. JEhovah getuigen geloven dat god hun zal uitkiezen om een nieuw goddelijk koninkrijk te stichten en de rest zal gewoon afgeslacht worden. Dit is gewoon bloedig, beestachtig, barbaars en gewoon onzin. Dit kan ik niet geloven als Hindoe, Vedistaan, dewanist en hindoe fundamentalist.

Inderdaad, dat is allemaal onzin.

Citaat:

Ik zie het meer natuurkundig en theoretisch omdat wij mensen een fysisch natuurkundig verschijnsel zijn. Wat je bent als menselijk wezen is nog steeds een raadsel voor fysici en wetenschappers. In de wetenschap kan god niet bestaan, omdat genetici geen enkel bewijs hiervoor hebben gevonden. Genen en fysische deeltjes liegen niet. Wat ben je dan eigenlijk?
Wetenschappers beseffen vaak meer dan andere mensen dat de mens, in het bijzonder zijn geest of verstand, een raadsel is. Want zij ervaren dat bepaalde inzichten over wiskunde en fysica hen zomaar kunnen overvallen, uit het niets.

filosoof 28 juni 2011 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5532784)
Epicures dacht aan een God die de mensen dient en die hun problemen en onderlinge geschillen op rechtvaardige wijze oplost. Dat is geen realistische kijk op God.

Dus 't is geen goede god die 'zijn' schepping liefheeft. Dat dacht ik al toen ik de bijbel en de koran las.

Dat 'kwade' is theologisch een probleem: ofwel werd het door god geschapen en is er geen "goede god"vermits die god de bron vh kwade is, ofwel niet door god. Door wie werd het kwade dan wél geschapen?

Piero 28 juni 2011 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5532795)
Dus 't is geen goede god die 'zijn' schepping liefheeft. Dat dacht ik al toen ik de bijbel en de koran las.

Dat 'kwade' is theologisch een probleem: ofwel werd het door god geschapen en is er geen "goede god"vermits die god de bron vh kwade is, ofwel niet door god. Door wie werd het kwade dan wél geschapen?

Het is een kwestie van kosmologie. De vroege Stoa hield er een sterk antropocentrisch wereldbeeld op na. De empiristen, Locke, Hume en Kant konden zich daar niet in vinden. En hierboven heb ik al vermeld dat Spinoza het goddelijke niet vanuit een antropocentrisch wereldbeeld kon benaderen. Om in dit verband objectief te kunnen zijn moeten we onze zelfbedachte belangen uitsluiten.

Supe®Staaf 28 juni 2011 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5531495)
Met uw links "How many has God killed?" refereert u aan het aantal mensen dat volgens de bijbel door God gedood zou zijn. Wilt u zeggen dat dit slecht is van God en dat de mensheid het de afgelopen zesduizend jaar zonder God beter gedaan zou hebben? Ik betwijfel dat sterk.

De mensheid doet het al zolang ze bestaat zonder god.
Zowel het goede als het kwade.

praha 29 juni 2011 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5532847)
De mensheid doet het al zolang ze bestaat zonder god.
Zowel het goede als het kwade.

nogal een bizarre opmerking....
Als het gaat over het effectief bestaan van die opperkabouter dan is dat louter een potje filosofisch gezever... echt veel zinnigs kan je er niet over vertellen.
Als het echter gaat over het bestaan ervan in de hoofde van de gelovige dan kan je niet anders dan net tot de omgekeerde bevinding komen : De mensheid doet het al zolang ze bestaat mét god en dat tot op heden de overgrote meerderheid ervan.
Of dat nu ten goede of ten kwade is ... is weer wat anders ;-)

Distel 29 juni 2011 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5532762)
Als je het niet met mij eens bent noem dan een goddeloos regime dat beter is dan een regime met een godsdienst.

Tsk tsk tsk, de bewijslast niet omdraaien a.u.b. Jij plaatste de stelling, het is aan jou om ze te bewijzen.

Citaat:

Deze vraag laat ik liggen.
Geen probleem, als je geen weerwoord hebt, is het soms idd beter om niet te beginnen spartelen.

Schelfie 29 juni 2011 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5530328)
Als de god van deze wereld iets is, dan is hij slecht (Epicurus). Misschien bestaat er een andere god, die goed is.

Dat gedachtegoed is natuurlijk niet meer dan gnosticisme en in weze is dat een zeer pervers beeld.

Dames en heren: We hebben een Kathaar in ons midden. :)

Katharen (gnostici uit de languedoc) geloofden immers dat de goede god enkel stof, materie creëerde. Al het fysieke kwam van een slechte god, nl Jehova.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be