Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157427)

klodde 5 juli 2011 23:12

Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg?

Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed dat kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.

lombas 5 juli 2011 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klodde (Bericht 5542225)
Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten in die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.

Je kunt toch altijd voor een lijst stemmen die je wil?

Alleen moet deze lijst zich aan de taalwetgeving houden.

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.

klodde 5 juli 2011 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542228)

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.

Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.

lombas 5 juli 2011 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klodde (Bericht 5542231)
Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.

Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?

BWarrior 5 juli 2011 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542236)
Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?

Die regio is het kanton BHV.

lombas 5 juli 2011 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542244)
Die regio is het kanton BHV.

Het ging over het post-splits-scenario.

Je moet wel even opletten.

BWarrior 5 juli 2011 23:39

De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.

lombas 5 juli 2011 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542251)
De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.

Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.

BWarrior 5 juli 2011 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542253)
Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.

Ja, dat gebeurt nu eenmaal op fora...

BWarrior 5 juli 2011 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542228)

In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?

lombas 5 juli 2011 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542258)
In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?

België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).

BWarrior 5 juli 2011 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542262)
België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).

De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.

lombas 5 juli 2011 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542263)
De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.

Wel, dan had er toen ook een 20%-regel mogen ingevoerd worden. Jammer genoeg was toen de hogere administratie +75% Franstalig.

En was Roemenië nog maar een schimmetje in een oosten.

nabat54 6 juli 2011 08:42

Citaat:

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

olievlekken breiden zich uit .......

gertc 6 juli 2011 08:51

Citaat:

In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Dat lijkt weer op een bewust stukje misleiding. De uitspraak bepaalde dat in faciliteitengemeenten afwijkingen mogelijk waren - niet in eentalig Vlaamse (of Waalse) gemeenten. BHV was ongrondwettelijk omdat de provinciegrenzen niet gerespecteerd werden, een kieskring Brabant doet net hetzelfde.

gertc 6 juli 2011 08:56

Citaat:

Als franstaligen uit de Rand vinden dat geen enkele Vlaamse partij hun belangen behartigt, dan staat het ze vrij om zelf met een franstalige lijst op te komen. Die bestaat trouwens al: de UF (Union Des Francophones) komt al jaren in heel Vlaams-Brabant op bij de verkiezingen voor het Vlaams parlement (een verkiezing waarbij de faciliteitengemeenten geen voorrechten hebben, en dus gewoon met de hele provincie Vlaams-Brabant meestemmen).
Geef eens één reden waarom dezelfde regeling bij Kamerverkiezingen iemand tekort zou doen?

Herr Flick 6 juli 2011 09:08

Citaat:

Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?

sjarel 6 juli 2011 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5542506)
Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?

Ik wil bij de volgende Federale verkiezingen op Merkel kunnen stemmen!

Cynara Cardunculus 6 juli 2011 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5542506)

Ik begrijp het nut ook niet helemaal.
Neem nu dat een Brussels parlementslid meer zou ijveren voor de belangen van de franstaligen in Vlaanderen: hij/zij heeft daar toch geen enkel zeggingsrecht?

Wat is het nu van op Wilders te kunnen stemmen als die enkel in Nederland zeggingschap heeft?

brother paul 6 juli 2011 09:15

Citaat:

die waalse politieker moet gewoon op een vlaamse lijst gaan staan, waar is dat nu het probleem ?

Nyquist 6 juli 2011 09:37

Citaat:

In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden.

Deze oplossing moet echter ook conform de grondwet zijn. Dat het gebied waar discriminatie is vastgesteld krimpt naar 6 gemeenten doet niets ter zake.

Citaat:

De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.
Pardon? Het overtreden van de wet bevestigt wat precies?

Ik meen me overigens te herinneren dat de NVA een procedure is gestart bij Europa tegen de illegaliteit van de verkiezingen in 2010.

fox 6 juli 2011 09:39

Citaat:

Als je me een antwoord kan geven waarom ik als inwoner van een andere Vlaamse gemeente niet mag stemmen in Brussel en zij wel, dan wil ik dat gerust aanvaarden.

Amon_Re 6 juli 2011 09:55

Citaat:

Ja. Dit is een schending van het gelijkheidsprincipe

Nebur 6 juli 2011 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542262)

De Franstaligen in de Rand zijn wel degelijk migranten. Migranten van Brussel, omdat Brussel uit zijn voegen barst. Die moeten zich aanpassen waar ze gaan wonen. Waarom zouden we mensen die weigeren zich te integreren nog sterkere faciliteiten geven? Ook komt de kieskring Vlaams-Brabant er helemaal niet, die zou namelijk ook de 6 faciliteitengemeenten moeten bevatten (terwijl die 6 tot zowel V-B als B zouden behoren). Geen extra rechten voor mensen die zich weigeren te integreren!

lombas 6 juli 2011 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5542579)
De Franstaligen in de Rand zijn wel degelijk migranten. Migranten van Brussel, omdat Brussel uit zijn voegen barst. Die moeten zich aanpassen waar ze gaan wonen. Waarom zouden we mensen die weigeren zich te integreren nog sterkere faciliteiten geven? Ook komt de kieskring Vlaams-Brabant er helemaal niet, die zou namelijk ook de 6 faciliteitengemeenten moeten bevatten (terwijl die 6 tot zowel V-B als B zouden behoren). Geen extra rechten voor mensen die zich weigeren te integreren!

Wegens de moeilijke kwestie dat Franstaligen in Vlaanderen wel degelijk een historische minderheid vormen?

Jan Meuleman 6 juli 2011 11:57

Citaat:

En njij denkt dat de frankofonie het daarbij zal laten? Jongen, ze spreken nu al van een uitbreiding van Brussel met heel Vlaams Brabant. Droom rustig verder.

matthias999 6 juli 2011 11:57

Door deze stemrechten weken de 6 faciliteiten gemeenten zich officieel van Vlaanderen af en maken ze zich klaar om geannexeerd te worden door Brussel. De franstaligen hun natte droom van een groot brussel komt hier enkele stappe dichterbij. Binnen enkele jaren kunnen ze dan de rest van de vlaamse randgemeenten opeisen tot heel vlaams brabant bij brussel hoort.

Txiki 6 juli 2011 11:59

Citaat:

Als ze per se willen stemmen op lijsten in Brussel, moeten ze maar in Brussel gaan wonen. Willen ze in Vlaanderen blijven wonen, dan moeten ze maar aanvaarden dat ze op Vlaamse lijsten moeten stemmen. Zo eenvoudig is dat. Waarom zouden die franstaligen zo'n privileges moeten krijgen? Puur omdat ze franstalig zijn of wat?

Jan Meuleman 6 juli 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5542820)
Door deze stemrechten weken de 6 faciliteiten gemeenten zich officieel van Vlaanderen af en maken ze zich klaar om geannexeerd te worden door Brussel. De franstaligen hun natte droom van een groot brussel komt hier enkele stappe dichterbij. Binnen enkele jaren kunnen ze dan de rest van de vlaamse randgemeenten opeisen tot heel vlaams brabant bij brussel hoort.

En dan eisen ze taalfaciliteiten aan de kust.

Herr Flick 6 juli 2011 12:20

Die faciliteiten zouden trouwens gewoon ook moeten afgeschaft worden in die gemeenten , ze hebben tijd genoeg gehad om in te burgeren.

Jan Meuleman 6 juli 2011 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5542881)
Die faciliteiten zouden trouwens gewoon ook moeten afgeschaft worden in die gemeenten , ze hebben tijd genoeg gehad om in te burgeren.

En de voorrechten van de franstaligen dan? Di Rupo spreekt in zijn nota over de rechten van de Franstaligen maar niet over rechten van de Vlamingen. Integendeel, zij moeten betalen om de grondwet te laten respecteren.

Schelfie 6 juli 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 5542892)
En de voorrechten van de franstaligen dan? Di Rupo spreekt in zijn nota over de rechten van de Franstaligen maar niet over rechten van de Vlamingen. Integendeel, zij moeten betalen om de grondwet te laten respecteren.

Waarvoor dienen Vlamingen anders? Sinds 1830 is het nooit anders geweest. Eerst werden we uitgezogen in de mijnen en de fabrieken, en daarna in onze portemonee. Nooit ofte nimmer anders geweten in die 180 jaar.

Eberhard Leclerc 6 juli 2011 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5542826)
Als ze per se willen stemmen op lijsten in Brussel, moeten ze maar in Brussel gaan wonen. Willen ze in Vlaanderen blijven wonen, dan moeten ze maar aanvaarden dat ze op Vlaamse lijsten moeten stemmen. Zo eenvoudig is dat.

Maakt niet uit.
Franstaligen kunnen namelijk ook in Vlaanderen op Franstalige partijen stemmen. Dat feit wordt weleens vergeten.
Zo doen FDF en/of UNION al jaren her en der mee in Vlaanderen. En met steeds groter succes.

Zo kan bijvoorbeeld volgend jaar de UNION een Franstalige politieke meerderheid bewerkstelligen in Vilvoorde (nog een burgemeester die aanhechting eist, dat wordt pas leuk) , wat een splitsing van BHV ook in zou mogen houden.

Te denken dat de Franstalige Aufmarsch in HV stopt met een splitsing van BHV is naief.

Txiki 6 juli 2011 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5543037)
Maakt niet uit.
Franstaligen kunnen namelijk ook in Vlaanderen op Franstalige partijen stemmen. Dat feit wordt weleens vergeten.
Zo doen FDF en/of UNION al jaren her en der mee in Vlaanderen. En met steeds groter succes.

Zo kan bijvoorbeeld volgend jaar de UNION een Franstalige politieke meerderheid bewerkstelligen in Vilvoorde (nog een burgemeester die aanhechting eist, dat wordt pas leuk) , wat een splitsing van BHV ook in zou mogen houden.

Te denken dat de Franstalige Aufmarsch in HV stopt met een splitsing van BHV is naief.

Dat weet ik allemaal ook wel. Moet ik nu echt telkens gaan schrijven "lijsten in het Vlaamse Gewest"? Of "lijsten in BHG"?

azert 6 juli 2011 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542236)

Van Linkebeek tot Brussel Grote markt is het 10 km; iedereen voelt toch aan dat er iets verkeerd gegaan is wanneer men de grenzen heeft getrokken en Linkebeek bij een ander gewest dan Brussel heeft ingedeeld.
Toen de taalgrens werd getrokken hadden de steden geen zo'n aantrekkingskracht en de VL hadden nooit gedacht dat de mensen uit bijv. Linkebeek het jammer zouden vinden dat ze werden afgesneden van de stad waar ze op natuurlijke wijze bij horen.

vlijmscherp 6 juli 2011 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5543069)
Van Linkebeek tot Brussel Grote markt is het 10 km; iedereen voelt toch aan dat er iets verkeerd gegaan is wanneer men de grenzen heeft getrokken en Linkebeek bij een ander gewest dan Brussel heeft ingedeeld.
Toen de taalgrens werd getrokken hadden de steden geen zo'n aantrekkingskracht en de VL hadden nooit gedacht dat de mensen uit bijv. Linkebeek het jammer zouden vinden dat ze werden afgesneden van de stad waar ze op natuurlijke wijze bij horen.

Van Zelzate tot de Nederlandse grens is het ook maar een paar km, mogen die dan ook in Nederland stemmen?

Amon_Re 6 juli 2011 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5543069)

Van Geraardsbergen naar Wallonië is nog geen half uurtje stappen, je gaat die mensen toch niet afsnijden van Wallonië?

azert 6 juli 2011 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 5542816)
En njij denkt dat de frankofonie het daarbij zal laten? Jongen, ze spreken nu al van een uitbreiding van Brussel met heel Vlaams Brabant. Droom rustig verder.

wetten en grenzen moeten de realiteit volgen; weten en grenzen zijn er voor de mensen en niet omgekeerd.

Eberhard Leclerc 6 juli 2011 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5543068)
Dat weet ik allemaal ook wel. Moet ik nu echt telkens gaan schrijven "lijsten in het Vlaamse Gewest"? Of "lijsten in BHG"?

Dit is wat jij schreef:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5542826)
Willen ze in Vlaanderen blijven wonen, dan moeten ze maar aanvaarden dat ze op Vlaamse lijsten moeten stemmen.

Dat is dus pertinent onwaar (maar wel een wijd verbreid misverstand).

Tenzij jij de FDF als 'Vlaamse' lijst ziet naturlijk.

Sterker nog:
Ondergetekende weet dat er een discussie is geweest binnen het FDF om mee te gaan doen in steden als Aalst en Mechelen in 2012.
De portee van de conclusie was uiteindelijk dat deelname zeker goed zou zijn voor een of meerdere zetels maar dat de 'downside' , een furieuze Vlaamse reactie, met mogelijkerwijs een 'backlash', misschien op dit moment nog te groot zou zijn.

Waarschijnlijk wordt er dan ook gekozen voor een geconcentreerde indiening van FR kieslijsten in Vlaanderen. Dwz alleen in die gemeentes waar een grote Franstalige aanwezigheid door de Vlaam mentaal al geaccepteerd is, zodat een al te hevige provocatie wordt vermeden.

De eerste doelen zijn het verkrijgen van FRtalige politieke meerderheden buiten de bekende faciliteiten gemeentes. Dus Hoeilaart (corridor II) , Sint Pieters Leeuw, Zaventem, Vilvoorde, Overijse (corridor III), Dilbeek, Halle en Machelen

Amon_Re 6 juli 2011 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5543080)
Dit is wat jij schreef:

Dat is dus pertinent onwaar (maar wel een wijd verbreid misverstand).

Tenzij jij de FDF als 'Vlaamse' lijst ziet naturlijk.

De lijst is Vlaams in die mate dat ze in Vlaanderen is ingediend. Dit is dus muggezifterij

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be