![]() |
BTB lonen van Oost Europese chauffeurs
Omdat er tegenwoordig wegens een of andere technische storing de persberichten niet op het forum verschijnen een interessant onderwerp
uit de vakbondspraktijk : Belgische transporteurs verzieken de markt door inzet Oost - Europese chauffeurs. Wat begon als een randverschijnsel is ondertussen uitgegroeid tot een tsunami: Oost Europese chauffeurs worden massaal ingezet op de Belgische transportmarkt. Op zich is dat geen probleem, mochten deze chauffeurs even veel verdienen als de Belgische chauffeurs. Ze verdienen echter de gangbare lonen uit hun land van oorsprong, veel minder dan de Belgische chauffeurs, die op die manier uit de markt geprijsd worden. Dit is regelrechte sociale dumping en dus moet het stoppen. Ook bonafide werkgevers zijn slachtoffer want in wezen gaat het om deloyale concurrentie. Om de inzet van de Oost Europese chauffeurs mogelijk te maken worden vaak illegale constructies opgezet, zoals postbusfirma's of postbus interimkantoren die opereren vanuit het Oosten, een BTB bezoek aan Bratislava wees uit dat die bedrijven vaak niet meer dan een naamkaartje aan een deur of op een brievenbus zijn. BTB werkte samen met de Nederlandse collega's van FNV bondgenoten om de dossiers die in Nederland tot veroordeling door de rechtbank leidden voor te bereiden. Binnenkort volgt ook initiatief in België. Uitgebreid dossier op de btb website: http://www.btb-abvv.be/NL_wegvervoer...20cabotage.pdf Meer info: Frank Moreels, Federaal Secretaris BTB wegvervoer en logistiek, [email protected] .. Raadpleeg de BTB website: www.btb-abvv.be |
De rol van een vakbond is volgens mij het wegwerken van verschillende verloning en niet
het bevorderen van verschillende verloningen volgens de nationaliteit. we hebben hier een voorbeeld nl. de arbeiders op zee : een ontluisterende reportage op Canvas in de "zomerterzake" over de bemanningen van cruiseschepen was hier zeer illustratief. Arbeiders die zoals internationale chauffeurs grensoverschrijdend werken moeten een gelijke verloning kennen die in wezen altijd hoger is dan wat ze nationaal verdienen. Het argument dat dit de prijzen in bv. het transportwezen ondragelijk hoog zou maken is zever. Hoghe accijnzen, taksen en allerhande kosten zouden dit dan niet doen ? Geef in de eerste plaats de arbeider waar hij recht op heeft en begin dan te taxeren... Overigens er zijn genoeg belgische transporteurs die hun chauffeurs van vreemde nationaliteit betalen zoals het hoort volgens onze normen, zoals er ook belgische transporteurs zijn die met lonen en overuren foefelen zodat ze de officiële lonen omzeilen. De vakbonden moeten zich hoeden voor het zaaien van tweedracht tussen vreemde en "eigen volk" chauffeurs... Het is het patronaat dat zich al dan niet aan de wettelijke bepalingen houdt : overtreders mogen de hen opgelegde sancties niet ontlopen ! |
Belgische chauffeurs moeten ook maar hun loon laten zakken.
Als ze dat niet doen zijn ze te duur. Het is toch logisch dat een bedrijf zijn kosten wil drukken. Om dan als vakbond een totaal losgeslagen standpunt in te nemen is al helemaal hilarisch. |
Mijn kleine teen zegt dat de vakbonden voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de bij de hoogste loonkosten ter wereld...
Dat ze daar ook eens over nadenken... |
Het is schandalig dat we ons niet aan de economische wetmatigheden houden en dat die 95 % van de Belgen (met hun IQ van onder de 130) niet voor een pak friet per werkdag van 12 uur wil werken ! Slavernij is wat die mensen verdienen voor hun geestelijke luiheid. Eigenlijk zouden we beter 3/4 van de mensheid in kampen steken waar ze kunnen creperen.
|
De mensen met een zuiderse instelling zegden steeds dat ze niet leven om te werken maar werken om te leven...
Spijtig genoeg krijgen ze gelijk... Steeds meer en meer mensen zullen echt moeten werken om te leven. |
Citaat:
:x |
Citaat:
|
Citaat:
:evil: |
Citaat:
Misschien moeten de bedrijven gewoon accepteren dat transport duur is, en eens stoppen met hun just in time strategie. |
Citaat:
Ik help mijn bedrijf vooruit door steeds aan het bedrijf te werken. Mijn privéleven heeft dus geen voorrang op het werk. Waarom niet? Omdat ik ook een grote verantwoordelijkheid heb ten opzichte van de werknemers. Een werkdag van de ondernemer stopt niet om 17:00 uur. Die gaat door tot alles is opgelost en afgerond. De werknemers die zich eveneens inzetten voor het bedrijf worden daarvoor beloond. Daar heb ik geen probleem mee. Maar vakbondslieden die enkel op hun "bescherming" uit zijn en loonslaven moeten maar inleveren voor de echte werknemers. |
Citaat:
En bedrijven willen nu eenmaal hun kosten drukken. Hoeveel producten van lageloonlanden hebben jullie thuis? En waarom hebben jullie die producten? Denk daar maar eens over na als je bedrijven wil verplichten om hier te dure mensen aan te nemen. |
Citaat:
Oostblokkers werken niet gratis. Ze kunnen gewoon tegen een lager loon werken omdat de kostprijzen in die landen lager liggen. Dan is het ook logisch dat bedrijven hun winsten opdrijven door kostenbesparingen. En hier is dat vooral de loonkost. Het zou natuurlijk veel uitmaken als die loonkost verminderd wordt. Wat zou u denken van het afschaffen van de sociale zekerheid, pensioenbijdragen en al die onzin? Laat een werknemer wat meer verdienen en zelf beslissen of hij zijn geld daaraan geeft. Dan krijg je een "iets" hogere nettovergoeding, de vrije keuze en de loonkost wordt verlaagd. |
Citaat:
Is het dan niet logisch om een oostblokker te kiezen? |
Citaat:
|
Citaat:
Als je dan toch zo in zit met je medemens, zal je zeer waarschijnlijk ook de helft van je loon naar Afrika sturen om daar de kinderen een menswaardig logement te geven. Of heb je dan minder scrupules als je naar je flatscreen aan het kijken bent terwijl je partner in de jacuzzi zit met een cava'ke? |
Citaat:
:-( |
Citaat:
1) een bemeubeld appartement/woning 2) adequate verwarming en koeling 3) voeding en drank 4) sanitaire voorzieningen 5) ontspanningsmogelijkheden Ik wil er enkel op wijzen dat die Oostblokkers bereid zijn om hier een week of twee te logeren en te tonen dat ze echt willen werken. Een heel verschil ten opzichte van het gros van de Belgische werknemers die steeds meer willen voor minder uit te voeren. |
Citaat:
VLD : durven vernieuwen . Juist , ja . |
Citaat:
Ga maar eens naar Zeebrugge en A'pen. De Belgische werknemers in de industriesektoren hebben bijna 7% voorsprong qua produktiviteit op hun collega's in de buurlanden !!! (OESO). :evil: |
Citaat:
|
Citaat:
En de verplichting om dat te betalen aan gelijk wie in Europa komt werken. In afwachting : wie in een land gaat werken, word daar betaald volgens de nationale normen en/of wetten. Dus wie voor een Belgisch bedrijf werkt, trekt een Belgisch loon. Smerige uitbuiters en valsspelers die dit pogen te omzeilen zouden moeten onteigend worden als straf + een dikke boete + effectieve gevangensisstraf. |
Citaat:
Ik begrijp wel dat je daar allemaal tegen bent, net zoals ik een dief kan " begrijpen " dat hij gaat stelen, maar jij moet ook maar eens begrijpen dat er nu éénmaal wetten bestaan die je hebt te eerbiedigen, en lonen die je te betalen hebt. En anders rij je maar zelf met je vrachtwagens. |
Citaat:
Als wij als bedrijf de belgische werknemers niet kunnen aanvullen met goedkope buitenlanders, kunnen we net zo goed naar daar verhuizen. Dan sta je daar met je straf, dikke boete en gevangenisstraf, maar wel zonder bedrijf ::lol: |
Citaat:
En als je er dan over een aantal jaar nog bent, spreken we eens opnieuw over hoe jij je werknemers wil belonen. :roll: |
Citaat:
De loonkost moet naar beneden. En hoe is dat mogelijk? Door het bruto-loon naar benede te halen. Geen indexeringen meer, want dat verhoogt gewoon het brutoloon nog meer. Geen bijdragen meer voor sociale zekerheid e.d. Dan kan je als werkgever wat meer nettoloon geven aan de werknemer en kan die werknemer zelf beslissen wat hij met zijn geld doet. Sociale zekerheid betalen of sparen. |
Indien we allemaal hetzelfde zouden verdienen was er geen armoede meer in de wereld
en waren de grote medische problemen opgelost. De bonus van één enkele CEO volstaat om de totale kosteloosheid van ziektekosten van een klein land te vereffenen. Het is niet de hoogte van de lonen of de belastingdruk die de problemen veroorzaakt maar het te grote verschil. Dat kleinere ondernemers eveneens het slachtoffer zijn van die verschillen is een feit : voor hen zijn de lonen van eventuele medewerkers die ze zouden willen engageren onbetaalbaar. De vakwerker : loodgieter, tuinman, electrieker stelt vast dat hij door de concurrentiedruk eigenlijk harder moet werken om slechts marginaal meer te verdienen dan de arbeiders die hij zou willen aanwerven & in de horeca heb je hetzelfde fenomeen : men moet zelf werken zonder personeel "van buiten de familie". In zulke optiek is het herinvoeren van loonslavernij een plausibele oplossing, maar wel degelijk een valse. Het verbreken van de solidariteit tussen de mensen leidt onvermijdelijk naar dictaturen en economische achteruitgang : precies daarom moet de welvaart binnen de EU en ook daarbuiten rechtvaardiger verdeeld worden en moeten lonen en sociale zekerheid niet afgebroken maar veralgemeend en verhoogd worden. |
Citaat:
Waar het op neerkomt is dat diegene die minder risico's neemt en gewoon "voor zijn loon" gaat werken nu wil afnemen van zij die het gemaakt hebben in het leven. Een ondernemer die succesvol is, staat er omdat hij zich ook inspant voor zijn werk. Een werknemer kan zich misschien ook goed inspannen, maar die neemt het risico niet dat de ondernemer heeft. Wat je hier voorstelt is dat de slabakkende profiteur zijn geld mag halen bij de hardwerkende manager. Ik zou voorstellen dat iedereen die zijn geld verdient, dat ook mag houden. |
Citaat:
Riskante risico's worden genomen door avonturiers en cowboys. :? |
Citaat:
Iemand in loondienst gaat nogal gemakkelijk gewoon "zijn uurkes doen". Herverdeling van rijkdom kan maar twee mogelijke uitkomsten hebben:
|
Citaat:
|
Citaat:
hardwerken?? laat me niet lachen dat kennen jullie stropdas flikkers niet eens?? Hoeren neuken, coke snuiven en champagne zuipen dat kan u soort als de beste, maar dat is niet werken. Dat is "'spelen''. Het wordt eens tijd dat er eens gekort wordt op het salaris van managers...:twisted: Hieronder een paar filmpjes van hoe mensen als ENTER te werk gaan en dan nog zonder schaamrood op de kaken, een schande gewoon.... http://www.youtube.com/watch?v=47IGmaxaFgg Polen in de transportactiviteiten: http://www.youtube.com/watch?v=lgh0GK2vST8 |
Citaat:
Ik heb eigenlijk een (klein) beetje compassie met hem. ;-) |
Citaat:
Voor de werknemer is het buigen of het bedrijf zien vertrekken. Zo simpel is het. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De rest is 19de eeuws. ;-) |
Men zou ieder land van de EU een fatsoenlijke sociale zekerheid moeten VERPLICHTEN (en zeker in die oostbloklanden). Dan zou er al veel opgelost zijn.
|
Men zou ieder land van de EU een fatsoenlijke sociale zekerheid moeten VERPLICHTEN. Dan zou er al veel opgelost zijn.
|
Citaat:
Enkel een basis sociale zekerheid garanderen, maar dan ook echt het minimum. En iedereen zelf laten kiezen of hij of zij wil betalen voor een sociale zekerheid. Brutolonen naar beneden halen en nettolonen een beetje naar boven. Waarom zou je moeten opdraaien voor de sociale zekerheid en pensioen van iemand anders? Je werkt toch voornamelijk voor je eigen familie en jezelf. Anders geef je je vermogen zomaar weg aan anderen terwijl je kinderen er de dupe van zijn. Weg met de bijdragen voor pensioenen, sociale zekerheid en werkloosheidspremies. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be