![]() |
Betrouwbare automerken
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?
Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud? |
Franse merken de vermijden? 8O
Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW) |
Volgens test-aankoop Honda.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heb wat auto's versleten en voor mij is de Toyota het beestje dat me nooit in de steek heeft gelaten.
|
Onze Toyota is 24 (benzine,270000km) en die van mijn pa 22 (benzine, 100000km, staat altijd buiten), weinig problemen tot hiertoe, eens een rempompje links of rechts en wat kleinigheden, nothing major.
Maar die Chrysler die we ook hebben (benzine, 12jaar, 160000km)....dat is andere koek. Een sensor hier, een sensor daar, er scheelt iets met het koelcircuit en 'k vind niet wat:?, dichtingen rond de bougies, vriespastille die doorroest...gelukkig doe ik het onderhoud zelf of ik kon er mijn pree aan besteden in de garage...;-) |
Qua pure levensduur moet je nog altijd naar de japanners denk ik. Duits voor de luxe, Frans voor de prijs/kwaliteit, Italiaans voor de charme (al is Alfa Romeo dezer dagen ook erg betrouwbaar geworden).
Prijsbewuste keuze: Honda of Kia. Mocht ik het geld hebben: BMW. |
Ik denk dat je al dom moet kopen wil je een onbetrouwbare 2de handse auto aanschaffen.
Regel 1, jonge 2de hands van een "eerste modellichting" (maw een model 2010 kopen uit 2009, van een geheel nieuwe wagen) is geen goed plan. regel 2, wagens met "sportieve motoren" diesel of benzine maakt weinig uit, zijn over het algemeen zwaarder gebruikt dan de "burgervaderlijke" variantes. Regel 3 Sportieve, luxe of van verre merken zijn duurder in onderdelen en herstellingen. Deze 3 regels zijn door mij bedacht, om in deze draad te passen. Maar zijn wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Mijn 2de hands wagens. Mijn eerste wagen was een zwaar getunede (met mijn geld) benzinezuipende, koppelingvretende en bandenverslindende Fiat 128 3P coupe. Maar de motor zelf heeft me nooit in de steek gelaten. Elke 2500 km kreeg deze wulpse dame haar nieuwe olie en nieuwe filters. Het Sovjet staal waarmee deze gemaakt was, was een heel ander verhaal. Roesten waar je bij stond (net zoals alle andere Italiaanse en Franse wagens van die tijd) De 2de wagen was een Bompa-mobiel Opel Record E 2.0L. Alle luxe aan boord, maar geen vaart in te branden. De enige mankementen die me "rijproblemen" gaven was een doorgeroeste benzinetank, en een losse kabel na een Dukes of Hazard moment (100km/u over een spooroverweg is geen goed idee) 3) Opel Omega A 2.0. Licht getuned en LPG'ed door mezelf. De 150000 probleemloze kilometers spreken boekdelen. Maar na een mankement in de ontsteking bleven de problemen komen ( de LPG was er niet vreemd aan). Dit was wel een wagen van de eerste reeks van de Omega's. Vandaar mijn opmerking. 4) Het deukendoosje. Subaru E10 minibusje. Geen vermogen, versleten langs alle kanten, kraken, piepen, tuuten, zuchten enzoverder, maar geen krimp geven. De enige kosten. Een afgeknapte gaskabel. En na deze, Opel weerom, en tot nu toe geen klagen. De wagens deden/doen extact wat ik wil, zijn goedkoop in onderhoud en gaven tot nu toe niks, nada nopolos problemen die geld of comfort kosten. |
Peugeot is van de kloten , mijn tweede 306 , en lap , problemen met de uitlaat en iets aan de voorwielen , in den draai maakt dat dan een klak klak klak geluid , iets met de bielden zoals ze dat hier zeggen , moet dan vervangen worden en kost meer dan 100 euro .
Peugeot 8O van den bok zijn kloten ;-) |
Denk met uw hart: koop italiaans.
Denk met uw verstand: koop japans. Denk aan uw achterste: koop frans. Denk aan uw imago: koop duits. |
Volvo. Graag gedaan.
|
Citaat:
Na 120.000 km de cylinderkoppakking naar de botten. Renaultmotor... Toenmalige vriendin had Renault scenic met identieke motor, en ja hoor: ook zij cylinderkoppakking... Sndsdien loop ik met een wijde boog om die merken heen. |
VW-groep en toyota-groep
Met beiden enkel goede ervaringen, van de eerste krijg ik de motor niet versleten, van de laatste is de algemene kwaliteit zodanig goed dat ge er gerust 15 jaar mee kunt rondbollen, alleen vind ik de modellen niet zo mijn smaak (itt de duitsers). Met franse merken niks dan miserie gehad....en amerikaanse autos daar begin ik nog niet eens over. |
KIA.
Lekker Koreaans. ![]() |
Citaat:
Ge moogt nog geen gestolen goederen vervoeren in u wagen of ze nemen hem in beslag . Gestapo's :lol: |
Citaat:
De S40 lijkt wel interessant. Ik had gehoord dat ze goed scoren kwa betrouwbaarheid en onderhoud en vind ze best wel mooi. |
Ik heb gehoord van mijn garagist toen er olie zat in het koelwater van mijn Renault, dat dit erg vaak voorkwam met dit merk.
Geen Renault meer voor mij dus. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb heel wat reaults misbruikt, ... ja firmawagens....
160 000 km op ne renault megane, alle dagen km's mee gedaan, en de enige kosten die je daar aan had was op 60 000 km eens de banden vervangen, en af en toe de koplampen (ja franse auto's en electronica... ) Mijn schoonbroer vervloekte zijne Espace bvb, altijd shit met de radio. Andere Megane, break deze keer, was nog relatief nieuw toen de turbo darm erafsprong, (op de ring,... ) tegen 45 met 0 vermogen naar de garage getuft en t probleem was opgelost, nooit problemen mee gehad, (ingeruild voor iets anders op 60 000 km ) Volkswagen Bora, diesel zonder turbo, nen blok of de baan maar een slak, niet te doen en olie zuipen, ik heb al met veel auto's gereden, maar die sloeg werkelijk alles, tegen 160 afgekomen van Bremen en aan de gens kon ik er al een bus olie op kappen... wat een kruk. Renault Scenic, geweldige wagen (eerste generatie ) had zelf zo een ding om blikskes te koelen, fantastische optie. Juist eens een klein electronica probleem mee gehad, (ja made in france, ... ) Land Rover, ne freelander, (vorige generatie) geweldige auto, targa dak, ruit vanachter die kan zakken, juist eens een electronica probleem mee gehad (kabelke dat loshing) en dan eens een serieuze kost aan de versnelingsbak, ... schijf versleten, maar als ge zo een massa koppel hebt, weet ge dat als ge die ook gebruikt, dat het vroeg of laat wel eens,... al bij al, persoonlijk een van de tofste bakskes waar ik ooit mee gereden heb, en als ik ooit de gelegenheid heb om nen defender 90 op de kop te tikken voor zo wat mee rond te crossen, dan zie ik mij dat nog wel doen. Betrouwbaarste voertuig, ... misschien wel de Toyota Corolla, buiten een kapotte batterie en nen half afgebroken contactsleutel eigenlijk nooit wat mee gehad. Nu rij ik rond met ne Volvo en ik moet zeggen, dat is pure perfectie, relatief snel (voor een mazout stoof) , prima zetels (beter als in die LR en dat is al 100 % topkwaliteit) , grote laadruimte. Als je een grote auto zoekt, ge krijgt meer auto voor uw geld dan bij die andere A merken, laat het ons zo zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lada heeft dan weer de beste achterruitverwarming.
Dat is voor als je hem in gang moet duwen, zodat uw handen niet koud hebben. :-) |
Citaat:
Als ge banken begint plat te leggen en de voorzetel laat zaken wordt dat een enorme laadruimte. (die billie kasten van Ikea zijn volgens mij ook voor Volvo's ontworpen ;-) ) |
Citaat:
citroen en seat zijn dan weer af te raden |
Koop nooit, ik herhaal, NOOIT ne citroën :evil:
|
Citaat:
Ik blijf bij Duitse wagens. Of Volvo. |
Citaat:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En uitlaat rammelt |
Citaat:
haalt dien uitlaat er gewoon af wa zit da daar eigenlijk onder te doen ? ;-) |
Citaat:
Alles moet er aan met dat. |
Citaat:
Vroeg of laat snij ik gewoon da stuk metaal deraf ;-) Nuja, da hebben al mijn uitlaten al gehad ze, alsof ze nie constant tegen 150km/u (of meer) kunnen ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be