![]() |
Nogal een geluk dat we hier iets kunnen lezen van 3D, want elders ...
Dit forum is dus niet langer een forum om te zeveren over politiek;
maar ook om nieuwe pogingen tot partijtjes, hoe obscuurder hoe liever, een gratis publiciteit te geven. Ik hou daar niet van. |
Mogen we hier dan alleen maar over particratische partijen discussieren ?
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is het probleem? Het goede aan dit forum is net dat er ook andere opinies aan bod kunnen komen dan de gratis publiciteit van de grote machtspartijen.
|
Citaat:
'Demos = volk', 'kratos = bestuur' , Kratia = macht. Ge kunt dus wat gaan rondsnuisteren in oud Grieks maar de essentie is dat "Het volk beslist" Ge kunt dus zelf toetsen of België een "echte" democratie is. Paul |
Citaat:
Als je de titel leest van de draad, dan zie je dat er geen probleem is. Wat dan wel een probleem(ke) is, staat haarfijn uitgelegd in de openingspost: Schoofzakie heeft een probleem als would be nieuwe partijtjes, hoe obscuurder hoe liever, gratis (ik bedoel: gratuit) publiciteit gegeven worden (ik bedoel: ze pakken het zelf: één poster die trente six draden opent: een Stalin-orgel van propaganda). Haarfijn uitgelegd op de volgende manier: "Ik hou daar niet van." Of mag zoiets niet gezegd worden op een forum, als dit mijn politieke opinie daarover is ? |
Citaat:
Paul |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als ze mij ambeteren, dan zal ik het zeggen. Straffer: ik gun hen zoals iedereen de vrije meningsuiting. Maar 't blijft ambetant als ze zo zitten zagen, niewaar. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar door referenda ga je ook geen echte democratie in het leven roepen. |
Referenda zijn per definitie echte democratie. Het volk spreekt zich uit voor of tegen iets. Het kan niet democratischer zijn dan dat.
|
Citaat:
|
Citaat:
De vraagsteller bepaald al zeer veel bij een rederendum. |
Citaat:
|
Citaat:
Paul |
Citaat:
Maar geef me eens een voorstel van iets dat nog directer is dan een referendum? Allee ja, de rechtstreekse volksvergadering natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Die boutade is heel erg juist in heel veel context en omstandigheden ... tot je in dat water verdrinkt. Simpeler gezegd: het moet werkbaar zijn. |
Citaat:
jullie denken natuurlijk dat jullie van het niveau zijn zoals Groen!, die een erg jonge partij is .... maar wel op eigen benen levensvatbaar geworden is; en jullie denken natuurlijk dat jullie een haar beter zijn dan dingen zoals WOW, ROSSEM en LDD, die het ook op eigen benen kunnen bewijzen hebben dat ze, eens in het parlement of gemeenteraad, een boodschap hebben. Subsidies !! Wie denken jullie dat jullie zijn ? Het Museum voor Schone Kunsten ?? |
Citaat:
En wij vragen geen subsidies, wat wij wel kunnen doen is het subsidieren van partijen aan de burgers voorleggen en zien wat die beslissen. Paul |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen mag een voorstel indienen ter bespreking. Dat kan geammendeerd worden en bediscuteerd maar de indiener(s) blijven meester van hun voorstel. Eens zij menen dat ze het voorstel kunnen lanceren wordt er gevraagd dat ze een maatschappelijk draagvlak aantonen voor hun voorstel. In de geest van de handtekeningwerving van de klassieke referenda. Als dat draagvlak kan aangetoond worden (bv 2% van de kiesgerechtigden) dan wordt het voorstel aan alle burgers voorgelegd en de uitslag bepaald het partijstandpunt dat dan verdedigd wordt door de verkozenen. Meer is het eigenlijk niet. Paul |
Citaat:
Citaat:
Daarom lijkt het me beter directe democratie in te voeren via partijen (of politici) die ook eigen standpunten hebben, en de directe democratie pas voor bevoegdheden toe te passen wanneer je de wet zo hebt kunnen veranderen dat het een direct democratische bevoegdheid is. Citaat:
Citaat:
Stop niet met denken wanneer je nadelen ziet, denk integendeel na hoe die nadelen eruit te verwijderen. Dat heb ik in ieder geval gedaan, terwijl ik eerst weinig vertrouwen had in directe democratie, en ik ben ervan overtuigd dat er nog vele anderen zijn die ook werkbare voorstellen hebben. |
Citaat:
Daarom: NU de voet tussen de deur en laten zien dat het anders kan. Aan verbeteringen kan dan altijd nog gesleutreld worden, die worden dan door de burgers zelf beslist. Paul |
Het simplistisch verbond.
|
Hoeveel draden zijn er inmiddels opgestart door dat obscure groepje met zeven aanhangers ?
|
Citaat:
Paul |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be