Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nut van de Gemeenschappen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160135)

Kristoffer 10 september 2011 23:21

Nut van de Gemeenschappen?

Beste,

kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben.

Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap).

Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is?

Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat).

Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg.

Zapatista 10 september 2011 23:44

Die gemeenschappen zijn nodig omdat anders heel wat mensen hun inkomen kwijt zijn, het is ook een leuke manier om stemmen te winnen en de aandacht af te leiden van echte problemen.

De Brabander 11 september 2011 09:29

Gemeenschappen en gewesten zijn zo nutteloos als die "onderhandelingen" tussen nationalisten en particraten.

eno2 11 september 2011 11:01

Overgang naar onafhankelijkheid.

Lavox 11 september 2011 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5682001)
Gemeenschappen en gewesten zijn zo nutteloos als die "onderhandelingen" tussen nationalisten en particraten.

Doet de BUB ook mee?

De Brabander 11 september 2011 15:30

Nee, ik denk het niet, maar ik weet niet alles, hè. ;-)

Lavox 11 september 2011 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5682699)
Nee, ik denk het niet, maar ik weet niet alles, hè. ;-)

Je zei nochtans van wel.
Jammer :-(

Zeno! 11 september 2011 21:14

De gemeenschappen kunnen idd best afgeschaft worden. Het zijn de gewesten die tellen. Bijgevolg zal Vlaanderen een nieuwe hoofdstad moeten kiezen, een èchte deze keer: een stad die zich op het eigen territorium bevindt.

CLAESSENS Joris 11 september 2011 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristoffer (Bericht 5681649)
Beste,

kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben.

Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap).

Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is?

Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat).

Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg.

Je hebt er drie nodig omdat er in Belgie ook nog Duitstaligen zijn.

Het nut?
Wel in Brussel subsidieren ze bvb lessen Arabisch in Vlaamse gemeenschapscentra.
Enkel voor vrouwen wel te verstaan.
Voorbereiding op islamisering na hun huwelijk met een ware gelovige �* la Philippe MOUREAUX uiteraard...

-Jo- 11 september 2011 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5683439)
De gemeenschappen kunnen idd best afgeschaft worden. Het zijn de gewesten die tellen. Bijgevolg zal Vlaanderen een nieuwe hoofdstad moeten kiezen, een èchte deze keer: een stad die zich op het eigen territorium bevindt.

Brussel dus. Die stad heeft gewoon een grondige reinigingsbeurt nodig, die oa de bevolking ervan halveert (remigratiepolitiek) en het dus leefbaarder maakt. Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is het niet waard enige onafhankelijkheid / zelfstandigheid te bezitten, en kan maar beter verdwijnen.

@Topicstarter: er is nog de Duitstalige gemeenschap, die geenszins cultureel onder het Waalse gewest zou kunnen vallen dat eentalig Frans zou zijn.

Zeno! 12 september 2011 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5683654)
Brussel dus. Die stad heeft gewoon een grondige reinigingsbeurt nodig, die oa de bevolking ervan halveert (remigratiepolitiek) en het dus leefbaarder maakt.

Tuurlijk. Geloof jij ook nog in Sinterklaas? :roll:

Citaat:

Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is het niet waard enige onafhankelijkheid / zelfstandigheid te bezitten, en kan maar beter verdwijnen.
Brussel is niet de hoofdstad van Vlaanderen, enkel op papier. Aanvaard de REALITEIT nu toch eens. Met dromers zijn we niks, de tijd is gekomen voor realpolitik.

De Brabander 12 september 2011 11:27

Zeno heeft in deze gelijk. Dat die flaminganten Brussel en bij uitbreiding Brabant eens met rust laten. Die kolonisatoren hebben hier niets te zoeken !

eno2 12 september 2011 11:29

weerwoord?

Vito 12 september 2011 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5683439)

En wat met de Duitstaligen?

Tavek 12 september 2011 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5681666)
Die gemeenschappen zijn nodig omdat anders heel wat mensen hun inkomen kwijt zijn, het is ook een leuke manier om stemmen te winnen en de aandacht af te leiden van echte problemen.

Het enige juiste antwoord.

De Brabander 12 september 2011 11:32

Uw hoofdstad is Rijsel, de grootste stad van Vlaanderen !

Vito 12 september 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5684150)

Ik ben al blij dat je niet Parijs hebt gezegd, dat had ik ook nog verwacht van je...

lombas 12 september 2011 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5684150)

Gent heeft zo'n 20.000 inwoners meer.

Kun jij eigenlijk iéts zinnig zeggen?

De Brabander 12 september 2011 11:54

Dat is strikt genomen juist: volgens Wiki telt Rijsel 226.014 inwoners: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsel en Gent 243.366. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gent Maar dat komt omdat er in Frankrijk nog geen fusies zijn geweest i.t.t. België. Wiki: "De stad zelf telt 226.000 inwoners, maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d'Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners." Dat is zeker de hoofdagglomeratie van Vlaanderen !

lombas 12 september 2011 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5684208)
Dat is strikt genomen juist: volgens Wiki telt Rijsel 226.014 inwoners: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsel en Gent 243.366. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gent Maar dat komt omdat er in Frankrijk nog geen fusies zijn geweest i.t.t. België. Wiki: "De stad zelf telt 226.000 inwoners, maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d'Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners." Dat is zeker de hoofdagglomeratie van Vlaanderen !

Ik wil ook wel Vilvoorde bij Brussel en Mortsel bij Antwerpen rekenen, maar ergens is er een grens, nietwaar?

We kunnen misschien in andere termen rekenen (Eurodistrict) en dan is Lille zelfs groter dan - hou je adem in - Brussel, dé moederstad zelve zeg! Maak dat mee!

eno2 12 september 2011 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5682135)
Overgang naar onafhankelijkheid.

weerwoord?

Breda 16 september 2011 22:29

ik vraag me ook sterk af wat voor nut het nog heeft ?? .........jullie kennen zich net zo goed bij Nederland voegen .....das beter dan een Leven met Frankrijk ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be