![]() |
Minister Turtelboom wil mannen als 'straf' uit voetbalstadions bannen
Ik vraag me soms af waar het de jongste tijd met de meeste van onze politici naar toe moet, iedereen heeft zijn/haar recht op wat 'dommigheid' maar liefst geen minister van binnenlandse zaken in functie. Naar aanleiding van de 'kwetsende' spreekkoren tijdens onze voetbalcompetitie, het Kawashima / Fukushima incident van GBA en naar analogie met een straf uitgesproken t.a.v. de voetbalclub Fenerbache (in het o zo democratische en rechtvaardige Turkije), ziet minister Turtelboom het best zitten om de mannelijke supporters van een club als bijvoorbeeld GBA voor een of meerdere wedstijden te bannen en enkel vrouwen en kinderen toe te laten. Dat enkele geitenwollensokken of naïeve wereldverbeteraars deze absurde en vooral discriminerende maatregel genegen zijn, kan ik enigzins nog begrijpen, zulke lieden zijn nu eenmaal grondig gehersenspoeld door onze 'nanny-maatschappij', die als een boze schooljuf op onze vingertjes tikt als we niet in de gewenste pas lopen. Maar van een (hopelijk definitief ontslagnemende) federaal minister had ik echter meer gezond verstand en kennis van zaken verwacht.
Beseft Turtelboom dan niet dat haar voorstel - om volwassen mannen de toegang te ontzeggen tot het stadion - pure discriminatie is en zelfs volstrekt illegaal is ? Hiermee treedt ze zowel de Belgische grondwet met de voeten, als de Europese rechten (Rechten van de Mens), de statuten van de Raad van Europa als het basischarter van de VN ! 'Niemand zal gediscrimineerd worden omwille van zijn ras, afkomst, leeftijd of geslacht.' Mannen de toegang verbieden omwille van hun 'man-zijn' behoort dus volgens mij wel tot discriminatie op basis van het geslacht. Zulke mogelijke sanctie kunnen we dus echt niet tolereren en als het zover komt hier in ons tochtgat aan de Noordzee, hoop ik dat de mannelijke supporters massaal klacht gaan indienen tegen de minister en haar instanties bij het CGKR (doen die ook eens iets nuttig), het gerecht en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Ten gronde begrijp ik ook de plotse commotie niet goed en het opkloppen van de situatie van deze spreekkoren in de populaire media. Dit 'probleem' bestond ook reeds twintig jaar geleden al, toen werd dit echter vooral genegeerd en dit lijkt me dan ook de beste strategie om dit domme gedrag (want dat vind ik het wel degelijk) te doen afremmen. Maar blijkbaar heeft de Pers nieuwe 'sensaties' nodig en daarom wordt het - toegegeven - storende gedrag van een klein deeltje van de voornamelijk mannelijke supporterskernen overdreven belicht en er wordt op de gehele situatie overdreven gereageerd. Ik snap dat het voor voetballers en hele ploegen niet leuk is om in een kwetsende scheldtirade te spelen, maar deze 'professionals' dienen zich erboven te zetten en de uitlatingen zoveel mogelijk te negeren. Dan zullen deze ook ophouden of alleszins grondig verminderen. Die domme minderheid van supporters (hooligans) die zich hiertoe laat verleiden, haalt nu in feite zijn slag thuis, want er is nog nooit zoveel aandacht besteed aan de onzin die zij uitkramen. Bij mij is de grens uiteraard fysiek geweld, bijvoorbeeld het bekogelen van de tegenstanders met voorwerpen, dan moet men uiteraard onmiddellijk ingrijpen. Ik snap niet wat de minister bezielt om deze mogelijke maatregel te ondersteunen. Is het misplaatst en overjaars feminisme ? Is het druk uit politieke en diplomatieke hoek, bijvoorbeeld via de ambassadeur van Japan die op het Kawashima / Fukushima wel erg overdreven reageerde ? Of is het gewoon onwetendheid van iemand die het wel eens tof vindt om eens een voetbalavond te laten beleven met enkel vrouwen en kinderen (alsof vrouwen elkaar niet kunnen treiteren of beledigen, héhé !) ? Voor mij staat de banning van alle mannen uit stadions gelijk met bijvoorbeeld de toegang te ontzeggen aan alle Marokkanen of alle mensen met een kleurtje. Bij die laatste voorbeelden zou de minister de wereldpers halen en algemene woede en verontwaardiging uitlokken. Mannen iets verbieden - we zijn immers allen male chauvinistic pigs nietwaar - beroert onze persjongens en 'vechters tegen discriminatie' vele minder. Interessante vaststelling. Samenvattend, dit idiote voorstel met ondersteuning van Turtelboom is een slecht idee omwille van de volgende redenen: - zulke discriminatie is botweg ongrondwettelijk en strijkt in tegen alle mogelijke humane charters op internationaal gebied. - een hele grote groep moet het ontgelden voor een paar onnozele leeghoofden. Als ze iemand willen aanpakken, dat ze dan gericht te werk gaan, maar dat kost uiteraard veel meer moeite. - deze maatregel zal op termijn eerder nog een averechts effect hebben. Het beste is gewoonweg deze verbale spreekkoren te negeren. Vroeger heb ik in de tribunes van een Antwerpse club nog wel wat ergers horen roepen dan 'Les Wallons c'est du ... ' e.d. Geen haan (ook de getroffenen niet) die er toen naar kraaide. Ik wens Mevr. Turtelboom nog veel succes in haar verdere carrière, maar dan liefst niet meer als minister van binnenlandse zaken. |
:thumbsup:
Men heeft het in Turkije al gedaan.....en blijkbaar met succes..... Tot in de jaren negentig vorige eeuw was voetbal-hooliganisme een ware plaag,en veroorzaakte aanzienlijke maatschappelijke kosten,jaarlijks tientallen doden en zwaargewonden,ontelbare lichtgewonden,materiele schade in de omgeving van de stadions en bovendien dalende recette-ontvangsten bij de stadions...voetbal in de hoogste klasses was zeker geen evenement meer voor een familie-uitje of om gewoon maar om naar de SPORT te gaan kijken...en al zeker niet bij de risico-matchen...... Het is aanzienlijk verbeterd... Maar de klok staat 2 decennia verder en we zien een volgende generatie hooligans bezig (het begon allemaal in de jaren zestig vorige eeuw ook met vuilbekkerij en het eindigde tegen de jaren zeventig al op straat met vuistgevechten) Een originele manier om dat "in the butt" te stoppen is aangewezen.... (overigens is kelt van mening dat voetbal eigenlijk een vrouwensport is die om mij nog onbekende reden vooral door mannen gespeeld wordt :twisted: ) wie echt denkt dat hij "stoer" is,wel,het Legioen wil U wel eens testen :lol: |
Hang gewoon een sprinkelerinstallatie in zo een stadion met ijswater...
als die achterlijke shit for brains, dan wat voos doen, ... gewoon de kraan open, t zal rap gedaan zijn. |
Citaat:
Verder heb ik vanuit Turkije geen lessen te trekken, ik beschouw de voetbalbond daar nu niet bepaald als een toonbeeld van een ethisch verantwoorde en verdraagzame organisatie. Voetbal een vrouwensport? Ieder zijn mening. Ik kan inderdaad ook genieten van het moderne vrouwenvoetbal op topniveau, maar het blijft toch in hoofdzaak een mannensport. Maar daarover gaat het eigenlijk in essentie allemaal niet: deze maatregel is regelrechte discriminatie en moet daarom de prullenmand in ! |
Citaat:
|
Turtelboom wil dat naar de voetbal gaan iets wordt als een avondje film of theater.
Dat uitgangspunt alleen al lijkt me compleet achterlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Turtelboom lijkt niet in te zien waar voetbal om draait. Voetbal gaat om zeer sterke emoties. Ik heb nog nooit iemand na een film zien rechtspringen en juichen en z'n stem kapotschreeuwen omdat het einde zo goed was. Of na een leuke scene horen roepen van "jaaaaa, goe gedaan!". Ik heb nu zelf die emoties niet bij het binnenlands voetbal, maar goed. Turtelboom duidelijk ook niet, alleen snapt ze blijkbaar niet wat anderen daarbij voelen :? |
Citaat:
En zolang het stikt van de mensen die een hooligan een toffe peer vinden, hou je veel hooligans. Ik geloof dat verhaal van die kleine minderheid die het voor de rest verpest dan ook niet. Je hebt een voorhoede van aanjagers, en die steunen op de vaste meelopers, maar ook die steunen weer op een grotere groep die het allemaal wel ok vindt. Zonder omhulsel geen kern en dus ook geen harde kern. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik wil er aan herinneren dat in vrijwel alle gemeentes in de EU de begroting wat scheefjes hangt mede wegens overheidsinvesteringen in het voetbal.....(voetbal op een zeker niveau eist gewoonweg waanzinnige investeringen )een "sport" die eigenlijk zelfs een MINDERHEID van de bevolking kan boeien...en al zeker onder AKTIEVE sporters van steeds geringer belang is...
In ruil daarvoor mag de politiek ook eens iets opleggen zeker? |
Citaat:
http://koen89.wordpress.com/2009/06/...in-belgie-bcs/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
tegenwoordig vinden de afspraken niet meer rond de voetbalstadion plaats http://www.youtube.com/watch?v=eBufriZFnGI een voorbeeldje van 2010 in je buurt... |
Citaat:
Voetbal, en bepaalde andere teamsporten zijn sociologisch gezien feitelijk niets anders dan een geritualiseerde stammenoorlog waarbij de uitverkoren krijgers op het veld voor de eer van de stam vechten. De rest van de stam neemt rond het strijdperk plaats en moedigt de eigen krijgers aan en probeert de krijgers van de tegenstander d.m.v. spreekoren af te leiden etcetera. Net zoals dat duizenden jaren geleden al gedaan werd, ook hier bij ons, waarbij dan weliswaar wat doden vielen, maar de schade verder beperkt bleef, en zelfs heden ten dage zijn er op bijvoorbeeld Nieuw-Guinea stammen die zo eens van tijd tot tijd ritueel oorlog voeren. Die komen dan op een afgesproken plek in het oerwoud elkaar ritueel de schedel inslaan terwijl de rest van de stam toekijkt en juicht en denigrerende opmerkingen maakt en dito liedjes zingt over de andere stam. En na afloop gaat iedereen weer terug naar hun eigen dorpje en heeft de stam van de winnaars tot de volgende confrontatie de alleenrechten verworven om in een bepaald stuk oerwoud te jagen of in een gedeelte van de rivier te mogen vissen en van zulke zaken. Die zaken zijn gewoon des mensen, en eigenlijk niets om je overdreven zorgen over te maken. Overigens zijn de "problemen" met hooliganisme en kwetsende spreekkoren ook niet iets van de moderne tijd. In het oude Rome tierden dat soort zaken al welig. Er zijn genoeg bronnen te vinden waarin beschreven wordt dat de wijken van Rome destijds een bepaalde kleur hadden die refereerde aan de belangrijkste kleuren van de teams die in een propvol Circus Maximus aan wagenrennen deden. Ook daar waren er spreekkoren met verwensingen en opmerkingen naar en over de tegenstanders, ook daar gingen supporters met elkaar op de vuist en ook daar kon het na afloop van de wagenrennen nog tijden onrustig in de stad blijven tot de garde de orde hardhandig kwam herstellen. In dit perspectief is bijvoorbeeld de Nika-oproer illustratief. Terugkomend op de idiotie van Turtelboom: denkt die nu echt dat hiermee de zaak opgelost gaat worden? Je kunt moeilijk tegen de menselijke natuur in gaan, en als er geen mannen meer in voetbalstadions worden toegelaten, dan gaan die wel bij andere sportevenementen opduiken. Bij hockey, basketbal, handbal, korfbal of wat dan ook. In Australië zijn er in het verleden al heuse tennisrellen geweest. Zolang mensen elkaar op de tribunes fysiek met rust laten, is er m.i. niks aan de hand. En als hooligans onderling afspreken om elkaar ergens in een afgelegen weiland te ontmoeten om elkaar eens goed pijn te doen, zoals de in Nederland beruchte Slag bij Beverwijk, dan moet dat wat mij betreft ook gewoon kunnen. Op die manier vallen ze enkel elkaar lastig en heeft het grote publiek nergens last van. |
Citaat:
Turtelboom gaat haar boekje te buiten daar sport niet tot de federale bevoegdheid behoort en volgens het CGKR is de Antidiscriminatie en racismewet niet van toepassing op aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Gemeenschappen en Gewesten behoren. |
Citaat:
Uiteindelijk wil Turtelboom gewoon een zeer belangrijke uitlaatklep wegnemen. Ik zou dat nu persoonlijk niet doen. Ze kan net zo goed eisen dat de pit bij metaloptredens zo kalm is dat ook 3-jarigen er veilig kunnen staan. Dat is ook -een ander- aspect van de menselijke natuur. Wie er niet tegen kan, of het niet leuk vindt, kan zich een andere activiteit zoeken. |
Citaat:
Ze zou haar naam beter veranderen in Betuttelboom. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
stop met in het verleden te leven het is nu BEERSCHOT AC de kleuren en de locatie zijn nog steeds hetzelfde ALS HET ORIGINEEL enkel het stamnummer is (voorlopig) verdwenen maar dat is niet erg aangezien de europese stamnummers eraan komen... Antwerp overleefd door de gratie van de EX voorzitter van Germinal Beerschot en heeft al tal van locaties versleten waaronder 1 zelfs op't kiel tevens heeft men NIET de originele kleuren behouden namelijk geel zwart |
Citaat:
Citaat:
De vraag is alleen of je je daar mee dient te bemoeien als overheid. Als die clubs subsidies zouden krijgen kan je wel wat in de plaats vragen. |
Al die draconische maatregelen t.o.v. hooliganisme hebben er enkel maar toe geleid dat het probleem zich verplaatst, het verdwijnt alleszins niet:
http://www.hln.be/hln/nl/950/Buitenl...oten-PSG.dhtml Naar een voetbalmatch gaan kijken in de proleague is voor de modale, brave supporter een hele opgave geworden. Je zit met dat systeem van die 'fanpasjes', spontaan eens occassioneel naar een toffe match gaan kijken en vlak vooraf een kaartje kopen gaat dus niet meer. Bovendien kan je in het stadion tijdens ongeregeldheden maar de pech hebben dat je onterecht door de 'spotters' en camera's wordt aangewezen als oproerkraaier met alle gevolgen van dien. In het gewoel is het immers niet eenvoudig uit te maken wie met wat rondgooit om het zo te zeggen, met soms onschuldige aangewezen daders als gevolg en sommige echte oproerkraaiers komen er straffeloos vanaf. Een vriend van mij kreeg op die manier een half jaar stadionverbod, omdat er toevallig naast hem een idioot stond die met een reclamepaneel smeet, de spotter dacht echter verkeerd dat hij het was die vandalisme pleegde. Daartegen in de 'gewelddadige' Verenigde Staten kennen ze die gehele flauwekul niet van pasjessystemen enz., ben daar eens naar een baseballmatch gaan kijken met 60.000 enthousiaste supporters, die van beide teams zaten vreedzaam door elkaar. Je kan daar ter plaatse nog een kaartje voor 8 dollar kopen zonder eerst al je privé-gegevens te moeten prijsgeven. Tijdens de match in het stadion heb ik aan de rand van het gehele plein misschien 5 agenten gespot, bij ons lijkt men voor een matchke van 2000 supporters in tweede klasse wel met een heel politieleger te willen binnenvallen om Wereldoorlog III te beginnen. Door systematische beleidsdaden van onze politici die veelal de voetbalsfeer van weleer niet begrijpen en uit paranoia voor het spook van het hooliganisme, heeft men de sfeer en de ongeremdheid in de voetbalstadions kapot gemaakt in onze competitie. De echte hooligans, die nooit voor het voetbalspel op zich kwamen afgezakt, blijven elkaar treffen buiten de stadions en de 'echte supporters' en brave mensen heeft men weggejaagd door deze lieden stevast als criminelen �* priori te behandelen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be