Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Compensatie Pukkelpop: een regelrechte schande (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161858)

discuz 17 oktober 2011 19:00

Compensatie Pukkelpop: een regelrechte schande
 
Chokri doet het weer:

http://www.pukkelpop.be/nl/faq/tegemoetkoming

Hoewel het zwart op wit op de achterkant van alle tickets stond betaalt PP niets terug. In de plaats krijgen de gedupeerden 30 of 60 eet-en drankbonnen.

Een grof schandaal.

De bonnen hebben ook geen vaste geldwaarde: 'heden' hebben ze een waarde van 2,5 euro.

En nog straffer, die bonnen zijn opgesplitst over de drie volgende edities, dus je moet de drie komende jaar een ticket kopen.

En nog zijn er mensen die Chokri heilig willen verklaren. Pijnlijk.

Savatage 17 oktober 2011 19:22

Lol, hebben ze dat even goedkoop opgelost. Je bent dus al verplicht opnieuw naar PP te gaan, dat stomme festival met rotweer. En dan kan je enkel nog maar je geld recupereren in de vorm van die maaltijd en drankbonnetjes. Niet moeilijk als de prijzen van een maaltijd of drankje 7x zo hoog liggen als in de winkel.

Nice rip off van Chokri.

Mam 17 oktober 2011 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5748474)
Lol, hebben ze dat even goedkoop opgelost. Je bent dus al verplicht opnieuw naar PP te gaan, dat stomme festival met rotweer. En dan kan je enkel nog maar je geld recupereren in de vorm van die maaltijd en drankbonnetjes. Niet moeilijk als de prijzen van een maaltijd of drankje 7x zo hoog liggen als in de winkel.

Nice rip off van Chokri.

Uit awe portemonnee!

Savatage 17 oktober 2011 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5748485)
Uit awe portemonnee!

We beginnen het hier al gewoon te worden ;-)

Ratatosk 17 oktober 2011 19:37

Uit principe zou ik gewoon klacht indienen.

discuz 17 oktober 2011 19:39

En nog wat emotionele afzetterij erbovenop:

Citaat:

Het staat "de Pukkelpoppers vrij om het voortbestaan van het festival mee te ondersteunen door van de vouchers geheel of gedeeltelijk geen gebruik te maken".
'Mundus vult decipi, ergo decipiatur'
'De wereld wil bedrogen worden, laat haar dus bedrogen worden'

Mam 17 oktober 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5748505)
En nog wat emotionele afzetterij erbovenop:



'Mundus vult decipi, ergo decipiatur'
'De wereld wil bedrogen worden, laat haar dus bedrogen worden'

Wat had je dan gedacht? Die mensen verdienen hun brood met pukkelplop.

Ratatosk 17 oktober 2011 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5748511)
Wat had je dan gedacht? Die mensen verdienen hun brood met pukkelplop.

Verzekeringen.

Geen, pech voor hun.

discuz 17 oktober 2011 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748502)
Uit principe zou ik gewoon klacht indienen.

Ik hoop dat ze dat niet in Hasselt gaan doen. Procureur Rubens zijn papierversnipperaar staat al warm te draaien.

Reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen komen anders niet weg met een 'overmacht'-verhaal.

En als er sneeuw ligt en ik kom te laat op mijn werk moet ik ook niet beginnen over overmacht:

Citaat:

Wanneer men verkeershinder verwacht omwille van de weersomstandigheden, wordt dit meestal op voorhand aangekondigd via allerhande media. De werknemers zijn op dat moment dus verwittigd. De onvoorzienbaarheid is hier dus voor discussie vatbaar.

De algemene regel is dat de werknemer in dat geval alle mogelijke voorzorgen moet nemen om (tijdig) op het werk te geraken (vb. vroeger vertrekken, andere wijze van vervoer zoeken). Indien hij er ondanks deze inspanningen toch niet of niet op tijd geraakt, is er sprake van overmacht.

Ratatosk 17 oktober 2011 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5748522)
Ik hoop dat ze dat niet in Hasselt gaan doen. Procureur Rubens zijn papierversnipperaar staat al warm te draaien.

Reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen komen anders niet weg met een 'overmacht'-verhaal.

En als er sneeuw ligt en ik kom te laat op mijn werk moet ik ook niet beginnen over overmacht:

Ni als ge buiten Hasselt klacht indient.

Rio 17 oktober 2011 20:12

Wees blij dat er een compensatie komt. De hoedanigheid ervan is minder belangrijk.

Ratatosk 17 oktober 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rio (Bericht 5748580)
Wees blij dat er een compensatie komt. De hoedanigheid ervan is minder belangrijk.

Drankbonnekes met een verplichte aankoop van een nieuw festivalticket noem ik geen compensatie.

De enigste compensatie is een terugbetaling. Het moet geen 100% aangezien het festival al bezig was maar een vergoeding van 80% moet er toch zijn.

Mam 17 oktober 2011 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748597)
Drankbonnekes met een verplichte aankoop van een nieuw festivalticket noem ik geen compensatie.

De enigste compensatie is een terugbetaling. Het moet geen 100% aangezien het festival al bezig was maar een vergoeding van 80% moet er toch zijn.

Moet, moet, moet, de organisatoren zullen daar wel zelf over beslissen. En als het u niet aanstaat, ga dan ook niet naar zo'n festival.

Ratatosk 17 oktober 2011 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5748606)
Moet, moet, moet, de organisatoren zullen daar wel zelf over beslissen. En als het u niet aanstaat, ga dan ook niet naar zo'n festival.

Als ik voor iets betaal en het gaat niet door dan verwacht ik mijn geld terug, zoniet dazn beschouw ik het als oplichting. Daarbij zijn de organisatoren verzekerd.

U bent waarschijnlijk weer zo'n persoon dat graag opgelicht wordt en dan nog eens dank u zegt omdat ie opgelicht wordt.

Mam 17 oktober 2011 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748614)
Als ik voor iets betaal en het gaat niet door dan verwacht ik mijn geld terug, zoniet dazn beschouw ik het als oplichting. Daarbij zijn de organisatoren verzekerd.

U bent waarschijnlijk weer zo'n persoon dat graag opgelicht wordt en dan nog eens dank u zegt omdat ie opgelicht wordt.

Ge betaalt voor een puberfestival en hebt dan nog hóge verwachtingen qua service?

Ratatosk 17 oktober 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5748618)
Ge betaalt voor een puberfestival en hebt dan nog hóge verwachtingen qua service?

Ikzelf ga naar zoiets niet heen maar het gaat bij mij om het principe. Het speelt geen rol of het voor een flutfestival is of voor een opera.

Steve_M 17 oktober 2011 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748623)
Ikzelf ga naar zoiets niet heen maar het gaat bij mij om het principe. Het speelt geen rol of het voor een flutfestival is of voor een opera.

Dus als morgen de opera afbrandt aan het begin van een voorstelling, dan denk jij dat iedereen 80% van zijn ticket terugbetaald krijgt? Ik durf dat te betwijfelen.

Ratatosk 17 oktober 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748629)
Dus als morgen de opera afbrandt aan het begin van een voorstelling, dan denk jij dat iedereen 80% van zijn ticket terugbetaald krijgt? Ik durf dat te betwijfelen.

Waarvoor dient anders dan de verzekeringen voor?

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748629)
Dus als morgen de opera afbrandt aan het begin van een voorstelling, dan denk jij dat iedereen 80% van zijn ticket terugbetaald krijgt?

En waarom niet? Je hebt voor iets betaald en het niet gekregen. Is het jouw schuld dat er brand uitbreekt misschien?

Citaat:

Ik durf dat te betwijfelen.

Steve_M 17 oktober 2011 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748633)
Waarvoor dient anders dan de verzekeringen voor?

Dan zal de verzekering wellicht ook oordelen dat er sprake is van overmacht.

Steve_M 17 oktober 2011 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748636)
En waarom niet? Je hebt voor iets betaald en het niet gekregen. Is het jouw schuld dat er brand uitbreekt misschien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overmacht

Mam 17 oktober 2011 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748629)
Dus als morgen de opera afbrandt aan het begin van een voorstelling, dan denk jij dat iedereen 80% van zijn ticket terugbetaald krijgt? Ik durf dat te betwijfelen.

Laat staan dat de operagangers er nog zelf om zouden vragen. How low can you go?

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748638)
Dan zal de verzekering wellicht ook oordelen dat er sprake is van overmacht.

Dan heeft de organisator een slechte verzekering afgesloten. Ik zie niet in waarom de klant daarvoor moet opdraaien.

Steve_M 17 oktober 2011 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748645)
Dan heeft de organisator een slechte verzekering afgesloten. Ik zie niet in waarom de klant daarvoor moet opdraaien.

Het zou me verwonderen dat je een verzekeraar vindt die zo'n contract afsluit zonder overmachtsclausules.

EDIT: http://www.pukkelpop.be/nl/blog/pukk...idsverzekeraar

Eerder al concludeerde het Parket van Hasselt dat de Pukkelpoporganisatie niets ten laste kan worden gelegd. Dit heeft zijn gevolgen voor het verzekeringsaspect.

Pukkelpop had immers een verzekering afgesloten om haar aansprakelijkheid te dekken voor eventuele fouten die zij als organisator zou begaan. Nu het rapport van het Parket duidelijk stelt dat de organisatoren geen fouten hebben gemaakt en bijgevolg niet aansprakelijk zijn, kan deze verzekering niet worden ingeroepen om de geleden schade te vergoeden.

De organisatoren stellen vast dat uit alle onderzoeken blijkt dat het gaat om een overmachtsituatie en dat de organisatie van Pukkelpop geen fouten heeft gemaakt. De keerzijde hiervan is dat de Pukkelpoppers enkel kunnen rekenen op een vergoeding uit andere verzekeringen die ze mogelijk hebben afgesloten of via het Rampenfonds. Dat laatste komt echter slechts tussen voor rechtstreekse materiële schade die hoger is dan 250 euro.

Ratatosk 17 oktober 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748638)
Dan zal de verzekering wellicht ook oordelen dat er sprake is van overmacht.

Dus als uw huis afbrandt dan is het ook overmacht voor de verzekeringen. :-D

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748652)
Het zou me verwonderen dat je een verzekeraar vindt die zo'n contract afsluit zonder overmachtsclausules.

Het hele punt van een verzekering is juist dat je je indekt tegenover iets compleet onverwachts.

Steve_M 17 oktober 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748659)
Het hele punt van een verzekering is juist dat je je indekt tegenover iets compleet onverwachts.

Waar haal je dat nu weer uit?

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748667)
Waar haal je dat nu weer uit?

als je dit niet begrijpt, dan kan ik niet meer doen om het uit te leggen.

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748642)

Act of God ja.. een zwaar onweer met harde rukwinden in augustus, dat is natuurlijk nog nooit gezien :lol:

Steve_M 17 oktober 2011 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748670)
als je dit niet begrijpt, dan kan ik niet meer doen om het uit te leggen.

Je uitleg klopt gewoon niet. Je sluit een verzekering af om je te verzekeren tegen een verwacht (zij het klein) risico, niet tegen "iets compleet onverwachts".

Steve_M 17 oktober 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748671)
Act of God ja.. een zwaar onweer met harde rukwinden in augustus, dat is natuurlijk nog nooit gezien :lol:

Dat is voer voor het parket, experten en verzekeraars. Die hebben inderdaad geoordeeld dat dat soort storm niet te voorzien was.

Flippend Rund 17 oktober 2011 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748676)
Dat is voer voor het parket, experten en verzekeraars. Die hebben inderdaad geoordeeld dat dat soort storm niet te voorzien was.

Dus uw brandverzekering telt enkel als de brand te voorzien was? Is het eigenlijk niet omgekeerd?

suqar_7loe 17 oktober 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748696)
Dus uw brandverzekering telt enkel als de brand te voorzien was? Is het eigenlijk niet omgekeerd?

²

Ratatosk 17 oktober 2011 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748676)
Dat is voer voor het parket, experten en verzekeraars. Die hebben inderdaad geoordeeld dat dat soort storm niet te voorzien was.

En daarvoor heb je een verzekering voor.

http://www.fuifpunt.be/organisator/verzekeringen

Citaat:

Verzekering contractuele aansprakelijkheid (Art. 1134 BW)

Als je een zaal huurt, dan wordt er verwacht dat je de zaal na afloop in dezelfde staat achterlaat als waarin de zaal zich bevond voor de activiteit. Als er schade is, dan wordt volgens het Burgerlijk Wetboek ‘de huurder vermoed aansprakelijk te zijn’. Tenzij natuurlijk het tegendeel kan bewezen worden, en het bijvoorbeeld gaat om:

een geval van overmacht (bvb. blikseminslag);
een niet-oordeelkundige bouwconstructie;
het overslaan van vuur van een naburig goed.

Flippend Rund 17 oktober 2011 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748710)
En daarvoor heb je een verzekering voor.


http://www.fuifpunt.be/organisator/verzekeringen

wat hier allicht gebeurde is dat Chokri beknibbeld heeft op zijn verzekeringen en daar mogen zijn klanten nu voor opdraaien.

Maar kom, ze gaan voor hun 75 euro nu toch 4 stukken pizza krijgen, verspreid over 3 jaar :lol:

Ratatosk 17 oktober 2011 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5748730)
wat hier allicht gebeurde is dat Chokri, uiteraard een louche baaske --ken je 1 organisator van festivals die geen louche baaske is?-- beknibbeld heeft op zijn verzekeringen en daar mogen zijn klanten nu voor opdraaien.

Bij vrijwillige stopzetting moet de festivalorganisator de tickets terugbetalen, Chokri heeft duidelijk laten weten dat het festival niet doorging uit respect voor de slachtoffers. Dus niet uit overmacht maar vrijwillig.

Savatage 17 oktober 2011 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748629)
Dus als morgen de opera afbrandt aan het begin van een voorstelling, dan denk jij dat iedereen 80% van zijn ticket terugbetaald krijgt? Ik durf dat te betwijfelen.

Hangt af van de reden van de brand he. Ik zou het alleszins belachelijk vinden als ze je een drankbonnetje kado geven voor de volgende opera als je opnieuw de volle pot moet neertellen. Als je dat niet wenst te doen krijg je geen barst.

Savatage 17 oktober 2011 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5748672)
Je uitleg klopt gewoon niet. Je sluit een verzekering af om je te verzekeren tegen een verwacht (zij het klein) risico, niet tegen "iets compleet onverwachts".

Om je te verzekeren tegen een risico dat zich kan voordoen met een bepaalde probabiliteit. Hoe hoog of laag die probabiliteit is is op zich onbelangrijk.

discuz 17 oktober 2011 23:33

Kijk, onderstaande zou onze vriend Chokri even weinig gekost hebben:

Citaat:

De dag na de ramp:

1. Wie wil: binnen de 7 dagen na de ramp ticket terugbetaald,
[profijt: ontmoedigt de mensen (emotioneel, zorg voor een ingewikkelde procedure, systeemcrashes, ...)

2. of wie wil: met ticket gratis toegang tot een meerdaags groot herdenkingssfestival begin oktober,
[profijt: nieuwe klanten, nieuw product, jaarlijks, ...]

3. of wie wil: gratis inkom op 1 toekomstige PP,
[profijt: collector's item, nog snel paar tienduizend tickets bijdrukken en op ebay smijten]

4. of wie wil: gratis inkom/korting op een ander muziekevenement in België,
[profijt: deals met andere organisatoren]

5. of wie wil: niks
[profijt!]

6. of wie wil: niks en een steun-CD kopen / geld storten
[dubbel profijt!]

discuz 17 oktober 2011 23:37

En laat ons toch nog is op die aansprakelijkheid terugkomen. Reizigers zijn als consumenten redelijk goed beschermd:

Citaat:

Volgens Test-Aankoop draagt Escape door de huidige Europese wetgeving een zware verantwoordelijkheid. "Van zodra er iets misloopt, draagt de touroperator die een pakketreis aanbiedt het vermoeden van aansprakelijkheid", zegt Hans De Coninck, expert toerisme van Test-Aankoop.

Volgens hem zijn er in binnen- en buitenland precedenten van touroperators die veroordeeld worden na een ongeluk met een slecht onderhouden jeep. Bij incidenten ligt de bewijslast ligt dus altijd bij de touroperator en niet bij de consument. Bij overmacht zoals een klapband valt de touroperator echter niets te verwijten, aldus De Coninck.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be