Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   193 treinen = maar 1000 jobs??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161921)

jodewa 19 oktober 2011 18:20

193 treinen = maar 1000 jobs???
 
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

freelancer 19 oktober 2011 18:35

Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

subocaj 19 oktober 2011 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5752692)
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

Volgens een andere studie is het beter het volledige spoorwegnet af te schaffen en de ruimte te gebruiken om er autosnelwegen aan te leggen, enkel voor vrachtvervoer. De andere snelwegen kunnen dan in het spitsuur worden vrijgesteld van vrachtverkeer. Zou volgens de studie de doorstroming van het verkeer verbeteren. Ecologische gevolgen staan niet vermeld.:-D

subocaj 19 oktober 2011 22:40

Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

suqar_7loe 19 oktober 2011 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

Goeie.

Dronkoers 19 oktober 2011 22:50

Ze zouden beter eens besparen aan den top

giserke 20 oktober 2011 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

Globalisme, dat is het grootste vergif in de wereld. :x

Nynorsk 20 oktober 2011 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753239)
Ze zouden beter eens besparen aan den top

niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?

subocaj 20 oktober 2011 06:01

Troost u Leterme heeft ervoor gezorgd met zijn 3.000 € loonsverhoging, dat de 5% besparing van de regeringsleden al minstens gehalveerd is. De nieuwe regering zal wel zorgen dat die andere 2,5% ook zal verdwijnen door bijvoorbeeld hun tak 21 en tak 23 beleggingen nu al, zonder voorkennis, te hebben omgezet in onbelaste activiteiten.:roll::twisted:

rookie 20 oktober 2011 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

uw berekening is wel zeer kort door de bocht. Zo zou in werkelijkheid 1 op 4 van het treinpersoneel op "overschot" moeten zijn. Met dit "overschot" moet men ziekte, opleiding,verlof ed opvangen (in die volgorde), maar in werkelijkheid is men al zeer blij om 100% van de effectieve posten te hebben. Verwondert het dan dat het treinpersoneel op het eind van zijn carrière ongeveer een 8 maand verlof achterstaat?
Over het overige kan ik zéér kort zijn : de werkelijkheid overtreft zelfs uw stoutste verwachtingen :roll: Als de vakbonden staan, te mekkeren over "verlies" van jobs bedoelen ze wel hun cadeaujobs voor hun militanten (eerste vereiste om promotie te maken).
Dat politici zich niet wensen te moeien in deze beerput heeft een enkele reden : bekijk de subtop en top van de moloch en je komt op een som van 100% politieke postjes (of denk je dat Haecke (voormalig kabinetschef Van De Lanotte) en Laleman (PS conifeer) voor hun kwaliteiten zijn binnengehaald?

subocaj 20 oktober 2011 06:29

Ik zou er over willen mee discussiëren, maar ik heb er evenveel verstand van als Schouppe en Vervotte.:lol::twisted:

lombas 20 oktober 2011 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.

guido 007 20 oktober 2011 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

Die is zelfs zelf van de vakbond.

guido 007 20 oktober 2011 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5752692)
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

Meen je dat?
Heb je hier een bron of een link van?

guido 007 20 oktober 2011 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5753433)
niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?

40.000?

vrijevlaming 20 oktober 2011 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

kapitalisme is eigen aan de menselijke aard. Andere systemen gaan nooit werken. Alleen is het systeem dat nu gehanteerd wordt, geen volledig kapitalisme

Bierke 20 oktober 2011 08:49

En dat is dan nog maar goed voor 13% van hun besparingsplan .. ik vraag me af waar ze de overige 87% op gaan besparen? electriciteit misschien ?

Frost 20 oktober 2011 09:19

Zoveel treinen afschaffen is geen enkele oplossing en dat toont nog maar eens aan dat de NMBS-Groep niet door bekwame mensen wordt geleid. De spoorwegen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk maken al jaren winst. Dit komt door een efficiënt personeelsbeleid en in veel grote steden heb je daar 24/24h openbaar vervoer. Akkoord, door die treinen af te schaffen zal de NMBS kunnen besparen maar heeft er iemand van die raden van besturen een woord er iets van gezegd dat er gaan besparingen doorgevoerd worden aan de top? Dat denk ik niet. Ik heb vakbondsman Jos Digneffe daar ook nog nooit een woord over horen zeggen. Logisch want hij zit zelf aan het vetpotje.

Nynorsk 20 oktober 2011 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753592)
De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.

je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?

lombas 20 oktober 2011 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5753743)
je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?

Natuurlijk is er een besparing, maar de personeelsbesparing zit elders.

Trouwens "reizigertje-pesten" is wel wat straf uitgedrukt. Het gaat hier echt om minitreintjes op minitrajectjes op stille uren.

rookie 20 oktober 2011 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753592)
De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.

hypothetisch voorbeeld: de trein van 15:07 van Antwerpen naar Puurs
wordt afgeschaft wegens niet renderend. Maar dat personeel en materiaal moet wel de trein van 16:10 van Puurs naar Antwerpen doen die blijft rijden : dus NMBS logica : men laat de trein van 15:07 van Antwerpen naar Puurs leeg rijden (dan gebruikt hij ineens geen elektriciteit meer :roll:) en laten hem dan terug zijn normaal traject doen. U vind het lachwekkend ?????
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=1G3AET0U
sindsdien rijdt hij leeg tussen Brussel en Oostende en laat dat nou net geen mini traceetje zijn met een minitreintje :roll:
Als ik uw geheugen nog eens mag opfrissen : In 2005 bliesen de CEO's de grote trompetten : men ging 8% meer treinen laten rijden(men had niet het materiaal of het personeel maar wie maalt daarom)!!!! De Ceo's kregen het jaar daarop EN een ferme loonsverhoging (De Scheemaeker +30000/jaar) en een niet te versmaden bonus. Zes jaar later schaft men 8% van het treinaanbod af........ Volgend jaar terug een loonsverhoging EN bonus voor de CEO's ???????

Dronkoers 20 oktober 2011 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753756)
Natuurlijk is er een besparing, maar de personeelsbesparing zit elders.

Trouwens "reizigertje-pesten" is wel wat straf uitgedrukt. Het gaat hier echt om minitreintjes op minitrajectjes op stille uren.

Ik zou graag na mijne nachtshift om 6 uur naar huis willen, en nie wachten op den trein van pakweg 7:20 uur ;-)

lombas 20 oktober 2011 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753788)
Ik zou graag na mijne nachtshift om 6 uur naar huis willen, en nie wachten op den trein van pakweg 7:20 uur ;-)

Gij zult wel ergens mee kunnen liften.

;-)

lombas 20 oktober 2011 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5753774)
hypothetisch voorbeeld: de trein van 15:07 van Antwerpen naar Puurs
wordt afgeschaft wegens niet renderend. Maar dat personeel en materiaal moet wel de trein van 16:10 van Puurs naar Antwerpen doen die blijft rijden : dus NMBS logica : men laat de trein van 15:07 van Antwerpen naar Puurs leeg rijden (dan gebruikt hij ineens geen elektriciteit meer :roll:) en laten hem dan terug zijn normaal traject doen. U vind het lachwekkend ?????

Ik heb geen praktijkervaring met de treinverkeersleiding...

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=1G3AET0U
sindsdien rijdt hij leeg tussen Brussel en Oostende en laat dat nou net geen mini traceetje zijn met een minitreintje :roll:
Die rijdt niet leeg tussen Brussel en Oostende maar moest via Mechelen omdat in Brussel 's nachts werken waren voor het GEN.

Nu zou er sprake zijn dat de trein toch normaal zou kunnen rijden (het was sowieso maar tijdelijk).

Citaat:

Als ik uw geheugen nog eens mag opfrissen : In 2005 bliesen de CEO's de grote trompetten : men ging 8% meer treinen laten rijden(men had niet het materiaal of het personeel maar wie maalt daarom)!!!! De Ceo's kregen het jaar daarop EN een ferme loonsverhoging (De Scheemaeker +30000/jaar) en een niet te versmaden bonus. Zes jaar later schaft men 8% van het treinaanbod af........ Volgend jaar terug een loonsverhoging EN bonus voor de CEO's ???????
De bonus van de CEO's gaat juist omlaag...

rookie 20 oktober 2011 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753821)
Ik heb geen praktijkervaring met de treinverkeersleiding...

36 jaar kommer en kwel doorstaan (alhoewel het tot 2004 nog redelijk goed ging, van dan af centralisatie in Brussel. Het gevolg moet ik je niet uitleggen kijk gewoon naar de stiptheidscurve)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753821)

Die rijdt niet leeg tussen Brussel en Oostende maar moest via Mechelen omdat in Brussel 's nachts werken waren voor het GEN.

Nu zou er sprake zijn dat de trein toch normaal zou kunnen rijden (het was sowieso maar tijdelijk).

Rijdt langs de oude lijn Jette- Denderleeuw- Aalst -Gent
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753821)
De bonus van de CEO's gaat juist omlaag...

wacht tot de bekendmaking :roll:
http://www.vacature.com/blog/hoeveel...rs-van-de-nmbs

Frost 20 oktober 2011 10:53

Nu mijn vraag. Een persoon in mijn straat waar ik goed mee overeenkom werkt als een soort sectiechef voor Infrabel. Hij werkt laat, vroeg nacht en in het weekend en indien problemen kan de man opgeroepen worden. Hij heeft al wat dienstjaren en heeft een enorme achterstand in recuperatiedagen. Tegen mij zegt hij dat er personeelstekort is. en dat ze ondanks het personeelstekort blijven ze het hoger kader maar blijven aanvullen en hogere posten voor ambtenaren blijven maken terwijl het personeel die ervoor zorgt dat de treinen veilig rijden en de infrastructuur onderhoudt zienderogen afneemt?

rookie 20 oktober 2011 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5753914)
Nu mijn vraag. Een persoon in mijn straat waar ik goed mee overeenkom werkt als een soort sectiechef voor Infrabel. Hij werkt laat, vroeg nacht en in het weekend en indien problemen kan de man opgeroepen worden. Hij heeft al wat dienstjaren en heeft een enorme achterstand in recuperatiedagen. Tegen mij zegt hij dat er personeelstekort is. en dat ze ondanks het personeelstekort blijven ze het hoger kader maar blijven aanvullen en hogere posten voor ambtenaren blijven maken terwijl het personeel die ervoor zorgt dat de treinen veilig rijden en de infrastructuur onderhoudt zienderogen afneemt?

welkom in de NMBS.:roll:

subocaj 20 oktober 2011 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5753665)
kapitalisme is eigen aan de menselijke aard. Andere systemen gaan nooit werken. Alleen is het systeem dat nu gehanteerd wordt, geen volledig kapitalisme

Ik ben "blij" dat ze het ook in China en Rusland ingevoerd hebben en dat er geen oppositie meer kan gevoerd worden. Vandaar dat het zo "goed" gaat in de wereld.:twisted:

Frost 20 oktober 2011 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5753941)
welkom in de NMBS.:roll:

Het zijn klachten die jen nogal dikwijls leest. Als het personeel kampt met zoveel achterstanden kan een trein dan nog veilig rijden en wordt die infrastructuur dan nog wel goed onderhouden?

Herr Flick 20 oktober 2011 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753239)
Ze zouden beter eens besparen aan den top

Inderdaad, de mensen die effectief werken, : machinisten, treinbegeleiders, wisseldraaiers mensen die de seinhuizen bemannen etc... Die goed verlonen en begeleiden.

Al de overhead van administratie, en top buiten smijten, het zijn die pipo's die heel den zaak ineficient maken .

als er nu iets is wat perfect en goed kan geautomatiseerd worden is het toch wel treinverkeer zeker.

giserke 20 oktober 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753788)
Ik zou graag na mijne nachtshift om 6 uur naar huis willen, en nie wachten op den trein van pakweg 7:20 uur ;-)

Pak maar uwe fiets in plaats. Je hebt daar deugt van. ;-)

lombas 20 oktober 2011 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5753894)

Hij is dit jaar naar omlaag gegaan.

Niets zegt dat het volgend jaar naar boven zal gaan (integendeel).

Overigens: de drie CEO's zijn momenteel ontslagnemend; ik schat dat minstens één niet zal herbenoemd worden (politieke spelletjes). Haek heeft al aangegeven dat-ie met Vande Lanotte mee wil als die laatste minister wordt, en Descheemaecker zou best wel eens terug kunnen keren naar de privé.

Herr Flick 20 oktober 2011 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5753914)
Nu mijn vraag. Een persoon in mijn straat waar ik goed mee overeenkom werkt als een soort sectiechef voor Infrabel. Hij werkt laat, vroeg nacht en in het weekend en indien problemen kan de man opgeroepen worden. Hij heeft al wat dienstjaren en heeft een enorme achterstand in recuperatiedagen. Tegen mij zegt hij dat er personeelstekort is. en dat ze ondanks het personeelstekort blijven ze het hoger kader maar blijven aanvullen en hogere posten voor ambtenaren blijven maken terwijl het personeel die ervoor zorgt dat de treinen veilig rijden en de infrastructuur onderhoudt zienderogen afneemt?

Dat is al meer dan 30 jaar zo, mijn vader kon tijdens de grote vakanties bijna nooit verlof of recup krijgen, om de 3 jaar ongeveer konden ze zo eens kiezen (kregen ze een soort voorrang) Continue gebrek aan treinbestuurders.

Maar ook op andere echelons, het komt er gewoon op neer dat de bureaucratie elke vorm van initiatief vermoord en er tevens voor zorgt dat het een enorme logge constructie is, die van geen kanten werkt.

Ik heb zelf de kantoren van Brussel Zuid ooit bezocht voor mijn werk, en man, man, wat ik daar allemaal gezien heb, ...

Als ik zeg dat ge daar morgen den helft van het personeel gewoon kunt buitengooien, dan is dat echt niet overdreven.

Om den boel daar winstgevend te krijgen he, laat daar een logistieke specialist op los, automatiseer , smijt al de politieke benoemingen buiten uit de bureau's en ge zult den NMBS eens zien draaien, Ah ja alle politiekers moeten er ook uit natuurlijk.

rookie 20 oktober 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5754012)
Dat is al meer dan 30 jaar zo, mijn vader kon tijdens de grote vakanties bijna nooit verlof of recup krijgen, om de 3 jaar ongeveer konden ze zo eens kiezen (kregen ze een soort voorrang) Continue gebrek aan treinbestuurders.

Maar ook op andere echelons, het komt er gewoon op neer dat de bureaucratie elke vorm van initiatief vermoord en er tevens voor zorgt dat het een enorme logge constructie is, die van geen kanten werkt.

We zaten in Sint Niklaas met 8 man tekort op een totaal van 43(zoals gewoonlijk). Ik had het lumineuze idee om in januari een rooster uit te hangen waar iedereen (zonder verplichting) zijn gewenste (zomer)verlof kon aanduiden om, eventueel met verschuif van1 of meerdere dagen enigszins zeker te zijn van het gewenste. Hij heeft juist geteld 2 uur uitgehangen dan kon ik naar de dienstleider in Gent komen: ferme sigaar want het was niet voorzien in de reglementering (met dank aan de ACOD afgevaardigde, niet toevallig ook dienstchef)

Mam 20 oktober 2011 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.

Touché. Als overheid is het natuurlijk moeilijker om mensen in de kou te zetten maar er zou toch wat mogen gebeuren aan de lonen van ambtenaren en/of de loondiscriminatie tussen ambtenaar en gewone werknemer.

Frost 20 oktober 2011 12:33

De mensen die bij de spoorwegen effectief werken en de pendelaars zijn eigenlijk het slachtoffer van de besparingsmaatregelen.

Frost 20 oktober 2011 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5754076)
We zaten in Sint Niklaas met 8 man tekort op een totaal van 43(zoals gewoonlijk). Ik had het lumineuze idee om in januari een rooster uit te hangen waar iedereen (zonder verplichting) zijn gewenste (zomer)verlof kon aanduiden om, eventueel met verschuif van1 of meerdere dagen enigszins zeker te zijn van het gewenste. Hij heeft juist geteld 2 uur uitgehangen dan kon ik naar de dienstleider in Gent komen: ferme sigaar want het was niet voorzien in de reglementering (met dank aan de ACOD afgevaardigde, niet toevallig ook dienstchef)

De dienstchef met belangen in een vakbondsorganisatie die het leven van het personeel graag zuur maakt komt helaas vaak voor. Jaren geleden liep er bij ons ook zo iemand rond. Tot een vurig personeelslid de uitspattingen van de man beu was en hem daar een paar zeer zware vuistslagen heeft verkocht. Moest ik door een overste tot het uiterste gekoeioneerd worden zou ik ook zo reageren. Een mens moet eergevoel hebben.

Herr Flick 20 oktober 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753788)
Ik zou graag na mijne nachtshift om 6 uur naar huis willen, en nie wachten op den trein van pakweg 7:20 uur ;-)

t cafe is dan ook nog niet open zeker he ?

Herr Flick 20 oktober 2011 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5754191)
De dienstchef met belangen in een vakbondsorganisatie die het leven van het personeel graag zuur maakt komt helaas vaak voor. Jaren geleden liep er bij ons ook zo iemand rond. Tot een vurig personeelslid de uitspattingen van de man beu was en hem daar een paar zeer zware vuistslagen heeft verkocht. Moest ik door een overste tot het uiterste gekoeioneerd worden zou ik ook zo reageren. Een mens moet eergevoel hebben.

Wel altijd zorgen dat er geen getuigen bij zijn...

Bij den NMBS heeft hij er zo ook een paar meer dan stevig bij hun kloten gehad.

giserke 20 oktober 2011 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5754222)
t cafe is dan ook nog niet open zeker he ?

Ik ken er die al de skutjes van de fles trekken in Gent hoor. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be