Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Uitzendbureaus discrimineren massaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162579)

Savatage 2 november 2011 22:29

Uitzendbureaus discrimineren massaal

Uitzendbureaus discrimineren massaal

Het overgrote deel van de Nederlandse uitzendbureaus discrimineert. Ruim driekwart gaat akkoord met verzoeken van werkgevers om geen Turken, Marokkanen of Surinamers te leveren voor een vacature. Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek van twee sociologen van de VU, zo meldt de Volkskrant vandaag.

De onderzoekers deden zich voor als eigenaren van een fictief callcenterbedrijf. Zij belden 187 uitzendbureaus met de vraag of zij extra werknemers konden leveren, maar verzochten nadrukkelijk om géén Marokkanen, Turken of Surinamers te sturen, ook al spraken ze prima Nederlands.

In 76,8 procent van de gevallen werd het verzoek door de uitzendbureaus gehonoreerd. Daarmee schenden zij de Algemene wet gelijke behandeling, die discriminatie verbiedt. In bijna één op de zeven gevallen zeiden de uitzendbureaus zelfs expliciet dat ze ondanks het wettelijke verbod op discriminatie gehoor zouden geven aan het verzoek.

De brancheorganisaties ABU en NBBU zeggen geschrokken te zijn van het nieuws dat een groot deel van hun leden discrimineert. De komende tijd zullen er extra cursussen en voorlichting aan hun leden gegeven worden.

Link: http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...ineren-massaal

Rarara, hoe zou dat toch komen? ...

Oblique 2 november 2011 22:43

Door die discriminatie onstaan er straatboefjes. Zij zijn slachtoffer van de racistische houding van werkgevers. En dan probeert u van de slachtoffers aggressors te maken.

Savatage 2 november 2011 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oblique (Bericht 5777307)
Door die discriminatie onstaan er straatboefjes. Zij zijn slachtoffer van de racistische houding van werkgevers. En dan probeert u van de slachtoffers aggressors te maken.

Ja, dat zal de oorzaak zijn achter straatboefjes ... De meeste van die gasten hebben geen flauw benul hoe een uitzendbureau ervan binnen uitziet.

suqar_7loe 2 november 2011 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5777323)
Ja, dat zal de oorzaak zijn achter straatboefjes ... De meeste van die gasten hebben geen flauw benul hoe een uitzendbureau ervan binnen uitziet.

Wat weet jij daar nu van? Niks, helemaal niks. Je haat tov alles wat vreemd en anders is, is de drijfveer.

Oblique 2 november 2011 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5777323)

Dit onderwerp interesseert me weinig.

Wat mij betreft, heeft iedere werknemer het recht te bepalen wie hij aanneemt.

Het leek me alleen geinig om uw bekrompen wereldbeeld te etaleren.

Maar veel meer kan ik ook niet aan, dus verwijder ik mij uit deze draad.

Savatage 2 november 2011 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777335)
Wat weet jij daar nu van? Niks, helemaal niks. Je haat tov alles wat vreemd en anders is, is de drijfveer.

Wel blijkbaar vragen werkgevers massaal aan uitzendbureaus om geen Turken of Marokkanen af te sturen. Hoe zou dat dan toch komen volgens jou?

Savatage 2 november 2011 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oblique (Bericht 5777348)
Dit onderwerp interesseert me weinig.

Wat mij betreft, heeft iedere werknemer het recht te bepalen wie hij aanneemt.

Iedere werkgever heeft dat inderdaad.

Citaat:

Het leek me alleen geinig om uw bekrompen wereldbeeld te etaleren.

Maar veel meer kan ik ook niet aan, dus verwijder ik mij uit deze draad.
Bey bey!

suqar_7loe 2 november 2011 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5777353)
Wel blijkbaar vragen werkgevers massaal aan uitzendbureaus om geen Turken of Marokkanen af te sturen. Hoe zou dat dan toch komen volgens jou?

Racisme, haat, bekrompen wereldbeeld en idiote profiterende vreemdelingen die het verkloten voor degenen die het goed bedoelen.

Demper 2 november 2011 23:19

De multiculturele samenleving werkt niet.
Remigratie. Remigratie. Remigratie.

suqar_7loe 2 november 2011 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5777384)
De multiculturele samenleving werkt niet.
Remigratie. Remigratie. Remigratie.

Wij hadden het toch goed? :(

vlijmscherp 2 november 2011 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5777353)

Omdat het bekrompen racisten zijn.

Demper 2 november 2011 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777385)
Wij hadden het toch goed? :(

Voor jou werkt ze wel he.
Jij gedraagt je. En jij bent niet verantwoordelijk voor de daden van je volk.
Maar het is en blijft zo: hoe meer remigratie, hoe beter.

suqar_7loe 2 november 2011 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5777396)
Voor jou werkt ze wel he.
Jij gedraagt je. En jij bent niet verantwoordelijk voor de daden van je volk.
Maar het is en blijft zo: hoe meer remigratie, hoe beter.

Zolang wij maar samen zijn is het goed! Love you :>

Demper 2 november 2011 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777402)

Jij mag niet remigreren. :>
Love you :>

Ja, de multiculturele samenleving heeft zijn uitzonderingen!

porpo 3 november 2011 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5777288)
Rarara, hoe zou dat toch komen? ...

Ze zijn bang dat ze hun jointjes missen. Wie gaat het dealen als ze allemaal job hebben? De grote dealer, hollanders, gaan het niet doen hé want die doen het in grote hoeveelheden en een werkgever kan ze niet betalen.

gfpatch 3 november 2011 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777402)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5777410)
Jij mag niet remigreren. :>
Love you :>

Ja, de multiculturele samenleving heeft zijn uitzonderingen!

Grmmbllll .... jaloers .... rrrrrgetver ... :hondogen:

Ratatosk 3 november 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5777387)

Omdat men gemotiveerd werkvolk wilt en geen problemen.

alice 3 november 2011 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777335)

Nou.. ik weet er anders wel wat over..de meeste straatboefjes solliciteren nooit..lachen je uit wanneer je over werk begint..en zijn schattig wanneer ze dan nog zeggen" kijk, mevrouw, ik verdien hier op straat echt veel meer dan in een fabriek of zo..".
Dus Savatage heeft gelijk in zijn commentaar!

alice 3 november 2011 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oblique (Bericht 5777307)

Super superliegebeest...die jongens maakten vaak niet eens hun school af en laat staan dat ze ooit solliciteren, ga ergens anders Calimero spelen zeg...

Wel vind ik dat iemand ongeacht origine minstens een kans moet krijgen, ookal hebben werkgevers vaak negatieve ervaringen..wie het verkloot zou ontslagen moeten worden om dringende reden, met dus verlies van uitkering...

andev 3 november 2011 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 5777969)
Super superliegebeest...die jongens maakten vaak niet eens hun school af en laat staan dat ze ooit solliciteren, ga ergens anders Calimero spelen zeg...

Wel vind ik dat iemand ongeacht origine minstens een kans moet krijgen, ookal hebben werkgevers vaak negatieve ervaringen..wie het verkloot zou ontslagen moeten worden om dringende reden, met dus verlies van uitkering...

Dat gaat al een héél stuk in de goede richting... maar of men dit aandurft?
Advocaten en CGKR lachen zich een breuk zeker? Nu toch nog...
De mensenrechten nietwaar, en de Belgische wetten...

thefishdoesntthink 3 november 2011 18:54

Multiculturele wereld sava toch, al decennia immigratie, geen oorlogen, iedereen leeft vrijwel vredevol met/naast elkaar.

En die uitzendbureaus moeten godverdomme gestraft worden. So 1800's van hen jezus.

alice 4 november 2011 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 5778743)
Dat gaat al een héél stuk in de goede richting... maar of men dit aandurft?
Advocaten en CGKR lachen zich een breuk zeker? Nu toch nog...
De mensenrechten nietwaar, en de Belgische wetten...

Juist. En die geeft een werkgever het recht te ontslaan op dringende reden, bij ongemotiveerd personeel heb je zo een aantal aangetekende brieven bij mekaar. Het gaat over functioneren punt uit. Jij discrimineert niet, ieder ander vloog er ook uit.
Dat moet kunnen, dezelfde kansen maar ook verwachtingen!

maddox 4 november 2011 02:23

Uitzendkantoren discrimineren niet. Die voldoen aan de eisen van de klant.

Als U morgen bij de slager een halve kilo halal lam vraagt, bent U ook niet tevreden als U een halve kilo varkensgebraad krijgt nietwaar.

Quorn 4 november 2011 05:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5777387)

Bedrijf moet rendable zijn, zich aanpassen aan de markt, wensen klant , ...
Voor sommigen moeilijk begrijpbaar en dus grijpen we weer maar naar de zak "racisme" :sleeping:

artisjok 4 november 2011 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorn (Bericht 5779720)
Bedrijf moet rendable zijn, zich aanpassen aan de markt, wensen klant , ...
Voor sommigen moeilijk begrijpbaar en dus grijpen we weer maar naar de zak "racisme" :sleeping:

Een bedrijf moet zich toch ook aan de wet houden.

Alboreto 4 november 2011 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5779709)
Uitzendkantoren discrimineren niet. Die voldoen aan de eisen van de klant.

Als U morgen bij de slager een halve kilo halal lam vraagt, bent U ook niet tevreden als U een halve kilo varkensgebraad krijgt nietwaar.

Sorry, maar ge maakt me niet wijs dat ge het verschil niet ziet.

Alboreto 4 november 2011 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 5779678)
Juist. En die geeft een werkgever het recht te ontslaan op dringende reden, bij ongemotiveerd personeel heb je zo een aantal aangetekende brieven bij mekaar. Het gaat over functioneren punt uit. Jij discrimineert niet, ieder ander vloog er ook uit.
Dat moet kunnen, dezelfde kansen maar ook verwachtingen!

Akkoord, maar daar gaat het niet over.
Het gaat er over dat uitzendbureau's op basis van afkomst, ongeacht de motivatie van de persoon bepaalde mensen uitsluit.

Er zijn ook bedrijven die aan uitzendbureau's vragen geen vrouwen te sturen. Vindt ge dat dan ook moeten kunnen?

Alboreto 4 november 2011 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5779732)
Een bedrijf moet zich toch ook aan de wet houden.

Inderdaad.
Men maakt wetten voor een ander en uitzonderingen voor zichzelf.

maddox 4 november 2011 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5779734)
Sorry, maar ge maakt me niet wijs dat ge het verschil niet ziet.

Ik moet U dat niet wijs maken. Ik zie het verschil niet. Klanten willen een bepaalde dienst en/of product.
Het is aan de aanbieder die klanten ter wille willen of kunnen zijn. Niet kunnen, dan heeft de klant een verkeerde keuze qua aanbieder gemaakt.
Niet willen, tja, dan gaat de klant op een ander.

Als U morgen een nieuwe voordeur wil, en de aangesproken leverancier komt een nieuwe dakgoot steken...

maddox 4 november 2011 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5779735)
Akkoord, maar daar gaat het niet over.
Het gaat er over dat uitzendbureau's op basis van afkomst, ongeacht de motivatie van de persoon bepaalde mensen uitsluit.

Uitzendkantoren kunnen dozijnen rekkenvullers in hun uitzendkrachtenaanbod hebben, maar geen ingenieurs. De klant vraagt een ingenieur. Moet er dan een rekkenvuller gestuurd worden?

Citaat:

Er zijn ook bedrijven die aan uitzendbureau's vragen geen vrouwen te sturen. Vindt ge dat dan ook moeten kunnen?
Ja

Alboreto 4 november 2011 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5779752)
Ik moet U dat niet wijs maken. Ik zie het verschil niet. Klanten willen een bepaalde dienst en/of product.

Er zijn ook klanten die canabis willen, of crack, amfetamines.
Dat is geen reden om daar een vrije markt voor te maken.

Of meer relevant: Er zullen ook klanten zijn die een huurmoordenaar willen voor hun vrouw, dat is geen reden om daar ruimte voor te maken bij de uitzendbureau's.

Iedereen kan bepaalde wensen en eisen hebben, maar ze moeten binnen de wet vallen.

Ik kan ook vragen aan een taxichauffeur om op 20 min van de kust naar Brussel te rijden, maar hij zal nog altijd mogen betalen als hij geflitst wordt.
Het verweer 'jamaar, de klant wou dat' zal in dovemansoren vallen in de rechtbank.

Alboreto 4 november 2011 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5779753)
Uitzendkantoren kunnen dozijnen rekkenvullers in hun uitzendkrachtenaanbod hebben, maar geen ingenieurs. De klant vraagt een ingenieur. Moet er dan een rekkenvuller gestuurd worden?

Daar gaat het niet over.
Het gaat over de vraag om geen allochtonen te sturen.
Gezien de vraag moet het zijn dat ze allochtonen in voorraad hebben voor die klant, anders zouden ze de vraag niet stellen.

Dexter 4 november 2011 08:31

Het heeft toch niet veel nut dat de interim een turk uitzend naar een werkgever die die turk direct terug naar huis stuurt.

Pre-selectie is nu eenmaal de taak van een interim en zorgt ervoor dat werkgever en werknemer geen tijd verspillen aan mekaar.

maddox 4 november 2011 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5779760)
Er zijn ook klanten die canabis willen, of crack, amfetamines.

Dan gan die klanten naar een leverancier die dat wel leveren
Citaat:

Dat is geen reden om daar een vrije markt voor te maken.
Het ironische is dat de illegale handel meer vrij is, met hogere winstmarges-en hogere risico's dan de legale handel.
Citaat:

Of meer relevant: Er zullen ook klanten zijn die een huurmoordenaar willen voor hun vrouw, dat is geen reden om daar ruimte voor te maken bij de uitzendbureau's.
Iemand die een huurmoordenaar wil vinden, zal die vinden. Dat het een goeie is, of een slechte, da's dan een vraag, maar via een officieel uitzendkantoor is dat , evenals uw drugsvoorbeeld, niet mogelijk.
Citaat:

Iedereen kan bepaalde wensen en eisen hebben, maar ze moeten binnen de wet vallen.
Dan is het simpel. Da's semantiek of een afspraakje tussen uitzendkantoor en klant. Het was direct. De BBB affaire
Niet X of Y. Maar als nu een klant vraagt voor niet X of Y, dan kan het uitzendkantoor een dealtje voorstellen om de beide partijen "uit de wind te zetten". een voorbeeld: "We sturen wel X of Y aan een verminderd tarief, en laat die de meest gore klusjes opknappen. Hiermee bewijzen we beiden onze "wettelijke inzichten". Of de uitzendkracht gaat er zelf van door, of is koppig genoeg, en dan hebben we beiden gewonnen."
Citaat:

Ik kan ook vragen aan een taxichauffeur om op 20 min van de kust naar Brussel te rijden, maar hij zal nog altijd mogen betalen als hij geflitst wordt.
Het verweer 'jamaar, de klant wou dat' zal in dovemansoren vallen in de rechtbank.
Die taxichauffeur heeft dan wel de vrije keuze die klant te weigeren of niet. Maar tenzij het op een weeknacht is, en de taxichauffeur een Bugatti Veyron bestuurd, is het redelijk waanzin.

Zo kan een interimkantoor een discriminerende klant weigeren. Maar dat brengt geen geld in't laatje, en blijven de geviseerde uitzendkrachten nog steeds zonder werk.

maddox 4 november 2011 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5779761)
Daar gaat het niet over.
Het gaat over de vraag om geen allochtonen te sturen.
Gezien de vraag moet het zijn dat ze allochtonen in voorraad hebben voor die klant, anders zouden ze de vraag niet stellen.

Dat de klant de "wet" overtreed door geen allochtonen te willen is geen zorg voor de uitzendkantoren.

De uitzendkantoren hebben een binaire keuze. Of de klant een niet allochtone werkkracht bezorgen.
Of de klant een allochtoon bezorgen die kaartje retour gestuurd word, de klant niet betaald, en de allochtoon met moeite zijn kilometervergoeding en misschien 1 werkuur betaald krijgt. Met andere woorden, puur verlies voor het uitzendkantoor.

Nu, een bijkomende optie voor dat uitzendkantoor is een klacht indienen teen de discriminerende firma. Maar dat wordt een advokatenslag, en ik geloof niet dat dat uitzendkantoor een lang en winstgevend bestaan is gegeven.

Ratatosk 4 november 2011 10:41

Als ik de standpunten van sommige moslims hier lees dan kan ik geloven dat werkgevers hen niet wilt aannemen.

Als voorbeeld; Welke kindercreche gaat een moslima aannemen die duidelijk het standpunt heeft dat kindjes vermoorden normaal is als de kindjes tot de andere partij behoren? Geen enkele.

Dus feitelijk discrimineren de moslims hun eigen.

nihao 4 november 2011 10:42

On topic : ik vind het ook niet kunnen dat ze de naar de inboorlingen verwijzen als naar een vleeskoeienras... :D

Ratatosk 4 november 2011 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5779916)
On topic : ik vind het ook niet kunnen dat ze de naar de inboorlingen verwijzen als naar een vleeskoeienras... :D

Toch beter dan als koopwaar met kamelen te worden vergeleken.

Mahalingam 4 november 2011 12:30

Dat wordt een beestenbende. Die ongelovigen zijn al apen en varkens, als ik de lessen op school in Arabië goed gevolgd heb.

Joden en christenen in schoolboeken Saudi Arabië nog altijd apen en zwijnen

Herr Flick 4 november 2011 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5777369)
Racisme, haat, bekrompen wereldbeeld en idiote profiterende vreemdelingen die het verkloten voor degenen die het goed bedoelen.

Ja, het hangt ook veel van de job af, ...

Er werken er hier nu een paar, maar mochten wij een call center zijn, dan zou er misschien geen enkele werken. (De taal /accent kan daar een bepalende factor zijn)

En een die zich in een proper kostuum komt aanmelden zal die job voor verkoper of account manager wel krijgen voor de regio Brussel / Wallonie bvb als hij goed frans spreekt, maar ge verstaat ook wel dat als diezelfde hem komt aanbieden in ne versleten training en basketsloefen de kans op een job zo goed als 0 is, (toch voor die functie... ) En dat geld ook voor autochtonen overigens.

Ik kan best geloven, dat een werkgever rekening houd met de afkomst bij zijn keuze voor personeel dat in contact komt met klanten. Noem dat racistisch, mij best, maar een werkgever kiest uiteindelijk wie er het best geschikt is voor de job. En dan kan het zijn dat hij een man kiest om auto's te verkopen of een vrouw kiest voor een winkel in dameskleding. En een Marokaan kiest als hij halal vlees wil gaan verkopen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be