Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Leonard misbruikt de preekstoel, echt gelijk 'vroeger' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163203)

De schoofzak 15 november 2011 13:15

Leonard misbruikt de preekstoel, echt gelijk 'vroeger'

Net op het nieuws gezien !

Tijdens de goddelijke bezinging van de Grote Onverkozene, vond de Bekende Celibaatmens Leonard het nodig om een politieke boodschap te brengen.
En zich dus in te mengen in de regeringsvorming en de politiek.

Hij vond het namelijk nodig om die onderhandelaars, en niet de andere politieke partijen gelijk de groenen, de Belangers, het FDF of de N-VA, te bedanken en moed ... bla bla ... toe te wensen.

O wat een heimwee hebben we naar de tijd dat onze grootmoeders aangespoord werden door de kindermisbruikers om tsjeefs te stemmen, of de hel wachtte hen.

Er moet meer scheiding komen van kerk en staat.

Amon_Re 15 november 2011 13:17

Voor zover de staat betreft zou het bestaan van de kerk (of moskee) irrelevant moeten zijn. In dit apeland echter....

Snerror 15 november 2011 13:18

Zolang de kerk pro-België is zal er niet meer scheiding van kerk en staat komen.

Pietje 15 november 2011 14:06

zolang "de staat" de priesters (en andere geestelijken) hun wedde betaalt, kan van "scheiding van kerk en staat" geen sprake zijn

born2bewild 15 november 2011 14:28

zolang "de staat" politieke partijen en vakbonden subsidieert kan van democratie geen sprake zijn

Xenophon 15 november 2011 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5803120)
Zolang de kerk pro-België is zijn de pedo-pastoors veilig voor het gerecht.

Ik heb uw post aangepast aan de Belgische realiteit.

Tommm 15 november 2011 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5803249)
zolang "de staat" politieke partijen en vakbonden subsidieert kan van democratie geen sprake zijn

Alweer een prachtig inzicht van born2bewild. :lol:
In jouw utopische wereld kan dus alleen iedereen die rijk is inspraak vergaren?

den ambetantsten 15 november 2011 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5803400)

Niet dat ik 't zo'n lichtend voorbeeld vind, maar ehm... zegt o.a. USA u iets? Die u staat vooralsnog niet voor Utopia, meen ik. Nu ja, ik kan mij vergissen natuurlijk.

born2bewild 15 november 2011 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5803400)

je begrijpt het niet
ik wil corrupte organisaties weren

Bokkenreyder 15 november 2011 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5803450)
je begrijpt het niet

[Tommm-mode on] Wemleke zijn die corrupte organisaties? [Tommm-mode off]
Tja ! Je kunt er niet aan doen dat iedereen goedgelovig achter een Belgische vod aan sukkelt zelfs al wordt hij daarbij voortdurend door andere 'echte Belgen' in naam van de traditio's en hun zuilen leehggemolken! Het is hun vrije keuze, maar niet de mijne! :evil:

Albrecht 15 november 2011 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5803115)
Tijdens de goddelijke bezinging van de Grote Onverkozene, vond de Bekende Celibaatmens Leonard het nodig om een politieke boodschap te brengen.
En zich dus in te mengen in de regeringsvorming en de politiek.

Die mag toch zeggen wat ie wilt?

Citaat:

Een politieke boodschap heeft toch niets te maken met aanwezigheid of gebrek aan scheiding tussen Kerk en staat?

Bob 15 november 2011 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 5803213)
zolang "de staat" de priesters (en andere geestelijken) hun wedde betaalt, kan van "scheiding van kerk en staat" geen sprake zijn

Dan kan er ook geen sprake zijn van "scheiding van gerecht en staat"

Bokkenreyder 15 november 2011 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 5803776)
Dan kan er ook geen sprake zijn van "scheiding van gerecht en staat"

Ai, weer een belgicistje bij zijn "Pietje" gepakt! ;-)

Another Jack 15 november 2011 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5803450)
je begrijpt het niet

Zou Leonard ook niet bij de CM aangesloten zijn, kleine?

Zucht 15 november 2011 18:04

Hij zal ook beseffen dat er een mirakel nodig is om met deze ploeg tot een deftige begroting te komen.

Albrecht 15 november 2011 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5803800)
Hij zal ook beseffen dat er een mirakel nodig is om met deze ploeg tot een deftige begroting te komen.

:-D:lol:

peter1962 15 november 2011 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5803773)

Een politieke boodschap heeft toch niets te maken met aanwezigheid of gebrek aan scheiding tussen Kerk en staat?

Het bewijst dat Leonard een extreem wereldvreemde sukkelaar is die zijn rol, noch de rol van het instituut dat hij nochtans wil vertegenwoordigen, begrijpt.
Het was in 1958 dat een stuk pastoor nog stond te prediken in west vlaanderen dat stemmen op de volksunie een doodszonde was.
Wil Leonard terug aansluiten bij die tijden ?

Religieuze gezagsdragers wiens instituut zowel als hun eigen wedde een financiering krijgen vanuit de overheid en dus ons belastinggeld moeten zwijgen over politiek.

Neem de burger niet voor klootjesvolk. Niemand heeft politiek advies nodig van pastoors.

Het Oosten 15 november 2011 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5803870)
Het bewijst dat Leonard een extreem wereldvreemde sukkelaar is die zijn rol, noch de rol van het instituut dat hij nochtans wil vertegenwoordigen, begrijpt.
Het was in 1958 dat een stuk pastoor nog stond te prediken in west vlaanderen dat stemmen op de volksunie een doodszonde was.

Religieuze gezagsdragers wiens instituut zowel als hun eigen wedde een financiering krijgen vanuit de overheid en dus ons belastinggeld moeten zwijgen over politiek.

Neem de burger niet voor klootjesvolk. Niemand heeft politiek advies nodig van pastoors.

Ik vind het nu nog steeds een doodzonde.

Albrecht 15 november 2011 18:35

Citaat:

En jij begrijpt die rol niet? Wereldvreemd zou ik hem ook niet noemen, maar hij is wel een sukkelige aartsbisschop.

Citaat:

Ik ken hem, en dat wilt hij zeker niet.

Citaat:

Politieke partijen zelf krijgen toch ook subsidies. Religie heeft het recht om aan politiek te doen.

Citaat:

Niemand heeft politiek advies nodig van pastoors.

Maar sommigen wil het wel.

Albrecht 15 november 2011 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5803881)

:-D:lol:

De gemuilkorfde 15 november 2011 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5803882)

Je hebt gelijk, Leonard wil helemaal niet terug naar de 19e eeuw, dat is pure laster.
De vroege middeleeuwen daarentegen...

De gemuilkorfde 15 november 2011 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5803115)

Waarom niet de middelen van de kerk serieus inperken ?
We zoeken geld, en die pedofielen mogen ook wel eens boeten.

Albrecht 15 november 2011 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 5804028)
Je hebt gelijk, Leonard wil helemaal niet terug naar de 19e eeuw, dat is pure laster.
De vroege middeleeuwen daarentegen...

:lol:

Léonard is zeker geen aartsconservatieveling die terug naar de middeleeuwen wilt. Léonard volgt de ethiek zoals zijn goede vriend de Paus het zegt, en verder is hij op kerkpolitiek vlak erg progressief.

Om kort samen te vatten: Veel botte weinig doordachte woorden, geen daden.

peter1962 15 november 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5803881)

:lol: zonder meer de beste post vandaag ! :lol:

peter1962 15 november 2011 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5803882)
En jij begrijpt die rol niet? Wereldvreemd zou ik hem ook niet noemen, maar hij is wel een sukkelige aartsbisschop.

Politieke partijen zelf krijgen toch ook subsidies. Religie heeft het recht om aan politiek te doen.

Maar sommigen wil het wel.

Dat is op de meest absolute manier niet waar ! Religies moeten zich voor de volle 100% buiten politiek houden. Dat is totaal ongepast in een moderne democratie. Veertig jaar geleden kon dat nog, nu niet meer. En dat moeten we met grote aandacht en voldoende kritische zin bewaken. Elke poging tot beinvloeding vanuit eender welke religieuze hoek moet afgeblokt worden. Ofwel een kerk, ofwel een politieke partij. Om de keuze te vergemakkelijken : we financieren ze alletwee met overheid centen.

peter1962 15 november 2011 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5804036)
:lol:

Léonard is zeker geen aartsconservatieveling die terug naar de middeleeuwen wilt. Léonard volgt de ethiek zoals zijn goede vriend de Paus het zegt, en verder is hij op kerkpolitiek vlak erg progressief.

Om kort samen te vatten: Veel botte weinig doordachte woorden, geen daden.

8O progressief ? Wat bedoel je ? Kun je daar een voorbeeld van geven ?

Albrecht 15 november 2011 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804172)
8O progressief ? Wat bedoel je ? Kun je daar een voorbeeld van geven ?

Hij is gekant tegen de Tridentijnse Mis (De Mis van voor Vaticanum II, die uitsluitend in het Latijn werd gecelebreerd). Hij is er wel ietsjes toleranter tegenover de groepen die deze rite willen vieren dan bv. Danneels. Hij is een groot voorstander van de Neocatechumenale weg, en onder zijn episcopaat in Namen zijn er een heel aantal nieuwe bewegingen ontstaan. Z'n kledingstijl verraad ook veel. (Ja, kleren maken de man in de wereld van de kerkpolitiek. :-D )

Albrecht 15 november 2011 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804169)
Religies moeten zich voor de volle 100% buiten politiek houden.

Waarom?
Citaat:

Dat is totaal ongepast in een moderne democratie.
Ze mogen toch hun mening uiten?
Citaat:

Veertig jaar geleden kon dat nog, nu niet meer.
Toen uitten ze toch ook gewoon hun standpunten?
Citaat:

Elke poging tot beinvloeding vanuit eender welke religieuze hoek moet afgeblokt worden.
Waarom? Propaganda is propaganda.

De gemuilkorfde 15 november 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804145)
:lol: zonder meer de beste post vandaag ! :lol:

Belgicisten en goede smaak, duidelijk geen geslaagd huwelijk...

peter1962 15 november 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 5804202)
Belgicisten en goede smaak, duidelijk geen geslaagd huwelijk...

Zeg, flauwe... je ziet toch ook wel dat dit niet ernstig was ?

peter1962 15 november 2011 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5804187)
Hij is gekant tegen de Tridentijnse Mis (De Mis van voor Vaticanum II, die uitsluitend in het Latijn werd gecelebreerd). Hij is er wel ietsjes toleranter tegenover de groepen die deze rite willen vieren dan bv. Danneels. Hij is een groot voorstander van de Neocatechumenale weg, en onder zijn episcopaat in Namen zijn er een heel aantal nieuwe bewegingen ontstaan. Z'n kledingstijl verraad ook veel. (Ja, kleren maken de man in de wereld van de kerkpolitiek. :-D )

Als je daaruit wil besluiten dat hij progressief is... ja, daar kan ik niets tegen inbrengen. Ik maak geen deel uit van de club dus moet me niet inhouden met hun spelregels. Behalve het stukje over evangelisatie/missionering, want daarop doel je toch hé ? Kijk, dat is nu net waarom atheisten zoals ik zo een diepe walging hebben voor het instituut katholieke kerk : omdat ze mensen willen bekeren. Laat de mensen gerust. Als ze willen lid worden, zullen ze dat zelf wel bepalen en de stappen daartoe zetten.
Als gewone burger verwacht ik maar één ding van die club : dat ze ze zich beperken tot hun eigen leden en ons verder gerust laten.

Albrecht 15 november 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804500)
Kijk, dat is nu net waarom atheisten zoals ik zo een diepe walging hebben voor het instituut katholieke kerk : omdat ze mensen willen bekeren.

Laat dat nu het hele doel zijn van vele religies: zo veel mogelijk mensen 'redden'.
Citaat:

Laat de mensen gerust. Als ze willen lid worden, zullen ze dat zelf wel bepalen en de stappen daartoe zetten.
Wanneer heb jij voor het laatst een grote evangelisatieactie gezien van de Belgische Kerk?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804500)
Als gewone burger verwacht ik maar één ding van die club : dat ze ze zich beperken tot hun eigen leden en ons verder gerust laten.

Wanneer heb jij daar voor het laatst last van gehad?

De gemuilkorfde 15 november 2011 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5804526)
Laat dat nu het hele doel zijn van vele religies: zo veel mogelijk mensen 'redden'.
Wanneer heb jij voor het laatst een grote evangelisatieactie gezien van de Belgische Kerk?
Wanneer heb jij daar voor het laatst last van gehad?

Iedere keer als er zo'n pipo als Léonard connard met het opgestoken vingertje komt zeggen hoe de mensen moeten leven.

Albrecht 15 november 2011 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 5804604)
Iedere keer als er zo'n pipo als Léonard connard met het opgestoken vingertje komt zeggen hoe de mensen moeten leven.

't Is de media die aandacht geeft aan die mens, hé. :-D

Garry 15 november 2011 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5803249)

Zo lang de Belgische staat bestaat zal er geen sprake kunnen zijn van democratie.

Yow 15 november 2011 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5803119)
Voor zover de staat betreft zou het bestaan van de kerk (of moskee) irrelevant moeten zijn. In dit apeland echter....

In Turkije is de scheiding van kerk en staat in de grondwet opgenomen.
(toegegeven, in premier Erdogans dubbele agenda staat misschien een kleine wijziging daaraan opgenomen...)

Hoe zit dit nu in het "moderne", Westeuropese België?
Welke is nu het "apeland"?

Bob 15 november 2011 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yow (Bericht 5804847)
(toegegeven, in premier Erdogans dubbele agenda staat misschien een kleine wijziging daaraan opgenomen...)

Wel het is simpel. In wezen heeft men geen godsdienst meer, of toch geen gelovigen meer, en dan zwijgen we nog over het aantal geestelijken, dat we met een vergrootglas moeten gaan zoeken. Als dat niet modern is, dan weet ik het ook niet meer.
Vanaf het ogenblik dat in Turkije de moskees in sneltempo gaan leegstromen, wel dan kan Turkije ook in aanmerking komen voor de status modern.

Garry 15 november 2011 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yow (Bericht 5804847)

't Koningshuis vecht met de wapens die ze hebben om het behoud van hun situatie. De kerk geniet hun steun en in ruil genieten zij de steun van de kerk. Ons zorgt voor ons, dat is al heel de geschiedenis door zo.

fcal 16 november 2011 01:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5804169)
Dat is op de meest absolute manier niet waar ! Religies moeten zich voor de volle 100% buiten politiek houden. Dat is totaal ongepast in een moderne democratie. Veertig jaar geleden kon dat nog, nu niet meer. En dat moeten we met grote aandacht en voldoende kritische zin bewaken. Elke poging tot beinvloeding vanuit eender welke religieuze hoek moet afgeblokt worden. Ofwel een kerk, ofwel een politieke partij. Om de keuze te vergemakkelijken : we financieren ze alletwee met overheid centen.

Het is net omgekeerd en goed verwoord in de Amerikaanse Grondwet waar staat dat de overheid zich absoluut niet met een godsdienst mag bemoeien of een staatsgodsdienst in het leven roepen. Daarom moeten de godsdienstbeoefenaars en hun volgelingen maar zelf instaan voor de kosten van hun overtuiging. Dit geldt trouwens ook voor de politieke verenigingen of politieke partijen, die dienen ook zelfbedruipend te zijn en krijgen dus geen subsidies. En ook de pers krijgt aldaar geen subsidies en kan minder onder druk gezet worden door diezelfde overheid.
Dit is de scheiding van Kerk/Politiek/Pers en Staat in de praktijk.
De neutraliteit van de overheid is van primordiaal belang, ze wordt dan ook streng bewaakt (tot in het Hooggerechtshof).

Maar het is de genootschappen van kerken, synagogen, tempels, moskeeën net als eender welke verenigingen (zoals partijen), de pers en individuen wel toegelaten zich met de politiek te 'bemoeien'. Dit hoort nu eenmaal bij de vrijheid van meningsuiting en is heilzaam in een democratie.

De schoofzak 16 november 2011 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5803773)

Er zijn mensen en er zijn omstandigheden, die de vrije meningsuiting beperken.

In een officiële plechtigheid rond het staatshoofd, is de door de staat betaalde Leonard te beschouwen als een ambtenaar.
In die situatie zou hij zelfs elke schijn van partijdigheid moeten weren.

Maar dat zou in tegenstrijd zijn met zijn wereldlijke (macht via het koningshuis en de tsjevenministers) en kerkelijke (zieltjes winnen) plichten zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be