Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Hoe moet het nu verder? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163539)

matthias999 21 november 2011 20:03

Hoe moet het nu verder?

Na 527 dagen is de impasse compleet. De formatie is bij de begroting gestruikeld. Di Rupo heeft zijn ontslag al gaan aanbieden bij de koning, hij houdt die in beraad. Hoe moet het nu verder met dit land?

plakker 21 november 2011 20:05

wachten, dat is het nu, volgens mij gaan ze gewoon terug aan tafel en is dit allemaal het kind die zich huilend op de grond van de supermarkt werpt omdat het dat snoep niet krijgt

Max van Dietschland 21 november 2011 20:06

Wat gaat er gebeuren met de "splitsing van BHV" en de staatshervorming ?

plakker 21 november 2011 20:06

Ik stem verder onderhandelen.
Dat is niet wat ik wil dat er gebeurd, dan zou het het optie 1 zijn.
Het is wel wat ik denk dat er zal gebeuren

Flippend Rund 21 november 2011 20:07

De hoeveelste keer is het nu eigenlijk al dat Di Rupo zijn ontslag indient? Zijn nummertje begint een beetje afgezaagd te worden :lol:

Max van Dietschland 21 november 2011 20:08

En dan maar zeggen dat Yves Leterme het niet kon. :lol:

Het is gewoon dat land die niet meer marcheert.

Stingray 21 november 2011 20:08

Wat een kutland zeg.

plakker 21 november 2011 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5816100)
Wat een kutland zeg.

² :|

matthias999 21 november 2011 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5816087)

Die beland in de vuilnisbak.

Max van Dietschland 21 november 2011 20:09

Hopelijk geven de financiele markten snel het verlossende spuitje voor de terminale patiënt.

HOUZEE ! 21 november 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5816078)
Na 527 dagen is de impasse compleet. De formatie is bij de begroting gestruikeld. Di Rupo heeft zijn ontslag al gaan aanbieden bij de koning, hij houdt die in beraad. Hoe moet het nu verder met dit land?

Deze kleine crisette is gewoon deel van het spel. Dat beseft u blijkbaar niet. U bent een objectieve bondgenoot van meneer di Rupo want u speelt het spel voluit mee he ;-)

HOUZEE ! 21 november 2011 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5816092)
De hoeveelste keer is het nu eigenlijk al dat Di Rupo zijn ontslag indient? Zijn nummertje begint een beetje afgezaagd te worden :lol:

De vijfde keer. En telkens weer waren de flaminganten euforisch. En telkens weer werd in de dagen daarop een doorbraak geforceerd. :-P

ViveLaBelgique 21 november 2011 20:14

Citaat:

Samen met nva beginnen vanuit een blanco blad om voor een confederatie te onderhandelen.

Ik denk niet dat N-VA hiermee akkoord gaat gaan.

http://forum.politics.be/showthread....95#post5815895

bgf324 21 november 2011 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5816087)

- Als de koning er ook de stekker uit trekt, dan vliegt alles terug in de prullenbak.
- Als de koning De Wever aan stelt om een liberale noodregering te maken, dan hebben we voor kerstmis een regering die economisch enkele zaken op orde stelt. De Wever belooft nu wel om geen spel de maken van het communautaire akkoord, maar ik kan me inbeelden dat - wanneer het zover komt - men er wel spel van gaat maken. In dat geval zal het een Vlinderakkoord-Light worden.
- Maar aangezien de koning zich weer van zijn Belgicistische kant zal laten zien, zal morgen Leterme op visite komen. De koning zal hem vragen om een begroting op te stellen. Leterme zal dat ook doen. Overmorgen (Intussen zal hij al terug in Laken zijn), zal hij de andere partijvoorzitters vragen. En daarna zal een koninklijk ontmijner aangesteld worden, of zal Di Rupo het nogmaals moeten proberen.

Albert zal wel eens gevloekt hebben. Die mens is 4 dagen geleden geopereerd aan kanker, zit in revalidatie, en zelfs dan komen ze hem lastig vallen :lol:

bgf324 21 november 2011 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5816113)

Idd. Communautair gekissebis kan men eventueel heropstarten nadat de noodregering onder premier De Wever de nodige socio-economische hervormingen heeft doorgevoerd. Dan kan Di Rupo eventueel terug opgevist worden voor paaspremier te worden.
Men heeft dan nog 2 jaar om een nieuw akkoord te zoeken.

Een beetje hetzelfde principe als destijds met Leterme.

Flippend Rund 21 november 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 5816110)
De vijfde keer. En telkens weer waren de flaminganten euforisch. En telkens weer werd in de dagen daarop een doorbraak geforceerd. :-P

En hoeveel "doorbraken" gaan er zo nog nodig zijn alvorens dit land weer een beetje bestuurd wordt? :lol:

bgf324 21 november 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 5816121)
En hoeveel "doorbraken" gaan er zo nog nodig zijn alvorens dit land weer een beetje bestuurd wordt? :lol:

Bruno sprak in Augustus 2010 al van een doorbraak :lol:

Flippend Rund 21 november 2011 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5816123)
Bruno sprak in Augustus 2010 al van een doorbraak :lol:

het was misschien nog niet "De Grote Doorbraak" :lol:

Hollander 21 november 2011 20:48

verkiezingen

BWarrior 21 november 2011 21:01

1) Di Rupo schminkt zich
2) Di Rupo verlaat met veel misbaar de vergadering
3) Di Rupo gaat naar de Koning om zijn ontslag aan te bieden
4) De Soeverein houdt het ontslag in beraad
5) Het Paleis kondigt aan consultaties te houden
6) Mark Eyskens komt op tv zeggen dat de speculanten op België azen en haalt en passant uit naar de N-VA
7) Er komen verkennende gesprekken
8) Na een plotse versnelling wordt een akkoord bereikt: "niet het ideale", aldus Alexander De Croo, maar wel één "met veel liberale accenten"
9) De Koning weigert het ontslag van de formateur

De Brabander 21 november 2011 21:03

:lol:

Ernst Niessen 21 november 2011 21:05

Citaat:

Artikel 35 GW uitvoeren. Het pleidooi van LDD, waarvoor ikzelf al in 2010 pleitte, is zo gek niet.

zonbron 21 november 2011 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5816102)
Die beland in de vuilnisbak.

Dat zou meer dan fijn zijn. Ik heb terug hoop.

Ernst Niessen 21 november 2011 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5816113)

N-VA gaat hiermee wel degelijk akkoord, al was het maar om de Franstaligen de keuze te laten: confederalisme of ... België dan toch maar opgeven. Het zal het laatste worden.

Ernst Niessen 21 november 2011 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5816103)
Hopelijk geven de financiele markten snel het verlossende spuitje voor de terminale patiënt.

Als het aan de financiële markten, de ECB, het IMF en de Europese Commissie lag, dan werd in België een zakenkabinet gevormd met technocraten. Wat te denken van een kabinet met Maurice Lippens als minister-president? :lol:

Flippend Rund 21 november 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5816325)
Als het aan de financiële markten, de ECB, het IMF en de Europese Commissie lag, dan werd in België een zakenkabinet gevormd met technocraten. Wat te denken van een kabinet met Maurice Lippens als minister-president? :lol:

Werklozen kunnen toch ingezet worden om golfterreinen te maaien zeker? :lol:

zonbron 21 november 2011 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5816325)

Toch een geluk dat deze instellingen daar niets over te zeggen hebben.

Ernst Niessen 21 november 2011 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 5816334)
Toch een geluk dat deze instellingen daar niets over te zeggen hebben.

Dat denkt u maar en u onderschat wat dat betreft de invloed van deze instellingen. Italië en Griekenland hebben een precedent geschapen. Ik hou niets meer voor onmogelijk in dit Europa.

ViveLaBelgique 22 november 2011 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5816120)
Idd. Communautair gekissebis kan men eventueel heropstarten nadat de noodregering onder premier De Wever de nodige socio-economische hervormingen heeft doorgevoerd. Dan kan Di Rupo eventueel terug opgevist worden voor paaspremier te worden.
Men heeft dan nog 2 jaar om een nieuw akkoord te zoeken.

Een beetje hetzelfde principe als destijds met Leterme.

Di Rupo wordt in dergelijk scenario nooit een paasregering. Wat we gaan krijgen is een soort Tacher-regering met immense vakbondsstakingen. Elio Di Rupo zal zich te hard in zijn sas voelen in de oppositie.

Je moet de zaken niet voorstellen alsof er gewoon iets door het parlement moet gejaagd worden. Er moet ook een regering achter zitten die het beleid waarmaakt.

Een tijd terug was hier de algemene conclusie dat N-VA een politiek spel speelde toen ze uiting gaven aan hun wil om de begroting van Leterme te steunen als deze maar conform was aan de verwachtingen van de EU. Nu blijkt welk spel ze speelden. Ze wisten verduiveld toen reeds verdomd goed dat dit impliceerde dat er een regering met vertrouwen van het parlement hiervoor moest komen. Leterme speelde dat spel mee door te spreken over een begroting van voorlopige twaalfden terwijl elke analist wist dat er sinds q4 2010 geen dergelijke begroting meer was geweest, deze veel verder zou moeten gaan en deze de noodzaak had van een beleidsregering met vertrouwen van het parlement.

ViveLaBelgique 22 november 2011 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5816313)
N-VA gaat hiermee wel degelijk akkoord, al was het maar om de Franstaligen de keuze te laten: confederalisme of ... België dan toch maar opgeven. Het zal het laatste worden.

Je moet N-VA niet altijd pakken op hun politieke leugens uit het verleden. Elke politieke partij vertelt politieke leugens om hun verhaal te kunnen verkopen. De situatie is daar nu te ernstig voor. Als je hun daar nu op pakt ben je een N-VA basher 1ste klas.

Hun huidig initiatief is dat ze een coalitie op gang brengen met in parallel communautair gezever zodat over het confederalisme kan gestemd worden in 2014.

Gwylan 22 november 2011 00:47

Citaat:

Ik heb de tijd niet om één en ander voor wat de Belgische politieke poespas betreft voldoende te volgen, maar dat Di Rupo zijn “ontslag aanbiedt” als formateur doet mij toch even met de ogen knipperen.

Iedereen die een beetje klaar kijkt heeft al zeer lang begrepen dat Di Rupo zowat een schoolvoorbeeld is van iemand die ruim onvoldoende talent heeft om zelfs maar een flauw afkooksel van een staatsman te kunnen worden, maar dat die jongen kennelijk niet eens doorheeft dat van een formateur nu eenmaal verwacht wordt dat hij/zij hoe dan ook in staat is een regeringsmeerderheid samen te stellen, is verbazingwekkend.

Een formateur dient uiteraard zijn/haar ontslag niet in : dat wél doen is immers zelf het bewijs leveren van de eigen aperte onkunde.

Nou, als Di Rupo al op die manier volkomen door de mand valt als formateur, kunt u zich wel inbeelden wat u allen te wachten staat mocht hij ooit eerste minister van België worden…

Overigens, om op uw vraag “hoe moet het nu verder met dit land ?” te antwoorden : als u allen werkelijk niets beters kunt vinden dan sujetten als Di Rupo om uw land te besturen, dan kunt u er maar beter ernstig rekening mee houden dat het “verder met uw land” sowieso niet zo lang meer zal duren, dus verspil daar niet te veel energie aan…

stropke 22 november 2011 00:57

Citaat:

Splitsuuuuuuh en Plan-N van Storme uitvoeren. !!!!

fcal 22 november 2011 00:58

Even zeer kort van stuk

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5817055)
Ik heb de tijd niet om één en ander voor wat de Belgische politieke poespas betreft voldoende te volgen, maar dat Di Rupo zijn “ontslag aanbiedt” als formateur doet mij toch even met de ogen knipperen.

Iedereen die een beetje klaar kijkt heeft al zeer lang begrepen dat Di Rupo zowat een schoolvoorbeeld is van iemand die ruim onvoldoende talent heeft om zelfs maar een flauw afkooksel van een staatsman te kunnen worden, maar dat die jongen kennelijk niet eens doorheeft dat van een formateur nu eenmaal verwacht wordt dat hij/zij hoe dan ook in staat is een regeringsmeerderheid samen te stellen, is verbazingwekkend.

Een formateur dient uiteraard zijn/haar ontslag niet in : dat wél doen is immers zelf het bewijs leveren van de eigen aperte onkunde.

Nou, als Di Rupo al op die manier volkomen door de mand valt als formateur, kunt u zich wel inbeelden wat u allen te wachten staat mocht hij ooit eerste minister van België worden…

Overigens, om op uw vraag “hoe moet het nu verder met dit land ?” te antwoorden : als u allen werkelijk niets beters kunt vinden dan sujetten als Di Rupo om uw land te besturen, dan kunt u er maar beter ernstig rekening mee houden dat het “verder met uw land” sowieso niet zo lang meer zal duren, dus verspil daar niet te veel energie aan…

2

ViveLaBelgique 22 november 2011 01:00

@Gwylan

Hier in België heeft niemand ooit maar één seconde echt met de gedachte gespeeld dat Elio Di Rupo premier zou worden van ons land.

Wat er ook van zal worden, hier is volle vertrouwen dat België beter zal scoren in de begrotingsdoelstelling en structurele maatregelen dan Frankrijk.

Wat ons spijtig genoeg wel te wachten staat is dat er veel stakingen en betogingen staan aan te komen.

eno2 22 november 2011 01:04

Citaat:

Onder curatele stellen van de EU tot het herverdeeld is.

stropke 22 november 2011 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5817072)
Onder curatele stellen van de EU tot het herverdeeld is.

Alvast mijn avatar in de huidige contekst schrijven en aan de rwa sturen, per aangetekende brief.
Nu 5min politieke moed Vlaanderen, toon eens dat ge -ze zullen em nie temmen- waard zijt ipv mee een pamper aan te lopen. Pampers zijn voor broekschijters.

Gwylan 22 november 2011 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5817070)
@Gwylan

Hier in België heeft niemand ooit maar één seconde echt met de gedachte gespeeld dat Elio Di Rupo premier zou worden van ons land.

Wat er ook van zal worden, hier is volle vertrouwen dat België beter zal scoren in de begrotingsdoelstelling en structurele maatregelen dan Frankrijk.

Wat ons spijtig genoeg wel te wachten staat is dat er veel stakingen en betogingen staan aan te komen.

Om zo mogelijk beter te kunnen scoren dan wie dan ook zal uw land eerst een begroting moeten voorleggen, nietwaar.

Dat u “volle vertrouwen” heeft in de huidige Belgische politiek is overigens een mooie zaak, maar ik hoop dat u beseft dat dit “volle vertrouwen” in het Belgisch vermogen tot een degelijk landsbestuur de komende weken en maanden ook door de rest van Europa zal moeten gedeeld worden….

ViveLaBelgique 22 november 2011 01:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5817085)
Om zo mogelijk beter te kunnen scoren dan wie dan ook zal uw land eerst een begroting moeten voorleggen, nietwaar.

Dat u “volle vertrouwen” heeft in de huidige Belgische politiek is overigens een mooie zaak, maar ik hoop dat u beseft dat dit “volle vertrouwen” in het Belgisch vermogen tot een degelijk landsbestuur de komende weken en maanden ook door de rest van Europa zal moeten gedeeld worden….

Dat heb ik nergens gesteld. We zijn hier in ons land plantrekkers en we rekenen niet al te veel op de politiek en vertrouwen ze nog minder. Dat is in Frankrijk een beetje anders waar de staat alles maar moet regelen.

Pol 22 november 2011 01:49

Stuur Federale politici naar huis

De beste oplossing op lange termijn is dat de koning alle federale politici definitief naar huis stuurt. Er is daarvoor zelfs een Belgische oplossing mogelijk in de nieuwe senaat met gemeenschapssenatoren uit de nota Di Rupo en deze senaat kan perfect dienen als Belgisch overkoepelend orgaan om verder te discussieren of ruzie te maken over eventuele geschillen tussen de gemeenschappen. Meteen moeten we geen jaren meer wachten op een mogelijke federale regeringsvorming en kan er toch terug een beleid komen voor de nog slabakkende federale bevoegheden, die dan worden ingevuld door de gemeenschappen of door Europa (landsverdediging en eventueel ander Europees beleid).

Gwylan 22 november 2011 02:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5817089)
Dat heb ik nergens gesteld. We zijn hier in ons land plantrekkers en we rekenen niet al te veel op de politiek en vertrouwen ze nog minder. Dat is in Frankrijk een beetje anders waar de staat alles maar moet regelen.

Ik had het over “politiek” in de betekenis “landsbestuur” eerder dan in de betekenis “de politiekers”, maar ik kan u wel volgen waar u stelt dat de Belgen “plantrekkers” zijn in die zin dat - althans naar mijn bescheiden mening – uw land al lang niet meer zou bestaan als soevereine staat mocht de bevolking ervan niet constant zowat het wereldrecord meegaandheid en brave volgzaamheid breken.

Voor wat Frankrijk betreft heb ik de stellige indruk dat u mijn land en de republikeinse aard van mijn landgenoten niet erg goed kent : wij zijn in de regel erg kritisch inzake onze politiek en politiekers, hoor.

Dat wij vinden dat onze nationale verkozenen het landsbestuur terdege moeten regelen is natuurlijk juist, maar dat is niet méér dan normaal : daarvoor zijn ze nu net verkozen, uiteraard. Van wie hier zijn/haar kop politiek uitsteekt, op welk niveau dan ook, wordt bekwaamheid en inzet, moed en verantwoordelijkheidszin verwacht, zoniet mag de betrokkene dagelijks op bakken kritiek rekenen, en het uitzicht op herverkiezing vergeten. Clowns als Michel Daerden of Elio Di Rupo zult u in onze politiek niet aantreffen : zò slaafs meegaand zijn wij niet om dergelijke mensen een kans te geven. Een clown als DSK daarentegen komt wel eens voor, maar zoals u merkt maken wij er geen probleem van om dergelijk sujet in een mum van tijd politiek levend te begraven…

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be