Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   130 in NL (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163915)

brother paul 28 november 2011 17:45

130 in NL
 
stel u voor, dat wordt de zone die jij niet meer binnendurft. Je mag daar waarlijks 130km/u rijden, wat dan zowat de meest gevaarlijke zone van Europa wordt na Duitsland en Frankrijk, Italie, Spanje

Wij Belgen worden dan een onthaastingseiland, we worden waarlijk het enige land zone 30km/u in alle steden en max 120km/u op autostrades waar we met onze elektrische Aixam gaan fileknuffelen.:popcorn:.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111128_116

Micele 28 november 2011 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5830847)
ja Alboreto, stel u voor, dat wordt de zone die jij niet meer binnendurft. Je mag daar waarlijks 130km/u rijden, wat dan zowat de meest gevaarlijke zone van Europa wordt na Duitsland en Frankrijk, Italie, Spanje

Wij Belgen worden dan een onthaastingseiland, we worden waarlijk het enige land zone 30km/u in alle steden en max 120km/u op autostrades waar we met onze elektrische Aixam gaan fileknuffelen.:popcorn:.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111128_116

Alweer een land dat zijn algemene snelweglimiet verhoogd. :thumbsup:

Ik zie UK binnenkort ook volgen met zijn 80 mph = 129 kmh (is al een heel tijdje officieus), officieel wslk 1 januari 2013.
Citaat:

http://www.guardian.co.uk/world/2011...t-raised-80mph
Government plans to raise speed limit to 80mph

Transport secretary to announce proposed increase in speed limit from 70mph to 80mph at Tory conference ....
Hammond said on Thursday he will launch a consultation later this year with a view to introducing the new limit in 2013.
Paul, vergeet Polen niet die hebben 140 kmh, en een paar andere landen hebben ook nog verhoogd de laatste 5 jaar.

Beltraagziek zal wslk als allerlaatste volgen + x-jaar, naar analogie Europese nummerplaat...

brother paul 28 november 2011 18:34

we hebben toch de nummerplaat die het slechts flitst. Dus ook daar moet je toegeven dat de politiek voldoet aan de verzuchtigen van de burger. Je zou soms denken dat ze ons willen flitsen. Nee hoor, in feite willen ze ons het plezier geven om af en toe een wildcard te trekken en onleesbaar op de foto te staan.

Micele 28 november 2011 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5830977)
we hebben toch de nummerplaat die het slechts flitst. ...]

Dat is een feit. :mrgreen:

Aurora_Borealis 28 november 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5830847)
ja Alboreto, stel u voor, dat wordt de zone die jij niet meer binnendurft. Je mag daar waarlijks 130km/u rijden, wat dan zowat de meest gevaarlijke zone van Europa wordt na Duitsland en Frankrijk, Italie, Spanje

Wij Belgen worden dan een onthaastingseiland, we worden waarlijk het enige land zone 30km/u in alle steden en max 120km/u op autostrades waar we met onze elektrische Aixam gaan fileknuffelen.:popcorn:.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111128_116

Die 130 km/h maatregel is er nu al invoege.

Een paar dagen geleden nog naar Nederland geweest met de wagen en ik was aardig verrast van de verkeersborden en reclamepanelen "Hier geldt een verhoogde snelheidslimiet. 130 km/h." (Met een grote foto van een snelheidsmeter waar het wijzerke naar rechts uitslaat...8-)8-)8-))

Micele 28 november 2011 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 5831014)
Die 130 km/h maatregel is er nu al invoege.

Een paar dagen geleden nog naar Nederland geweest met de wagen en ik was aardig verrast van de verkeersborden en reclamepanelen "Hier geldt een verhoogde snelheidslimiet. 130 km/h." (Met een grote foto van een snelheidsmeter waar het wijzerke naar rechts uitslaat...8-)8-)8-))

Idd, dat staat ook in de link, maar vanaf 1 september 2012 wordt het een algemene 130 kmh of de norm (dus waar geen V-bord staat = altijd 130 kmh op de NL-snelweg), dat is toch een groot verschil.

Citaat:

Op 1 september 2012 wordt de maximumsnelheid op bijna 60 procent van de Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur, en dat de hele dag of een deel van de dag. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft dat aan het parlement gemeld.

In een toelichting zei Schultz dat de norm 130 kilometer per uur wordt, maar niet op plaatsen waar dat niet kan vanwege het milieu of de verkeersveiligheid.

Op ruim 900 kilometer snelweg kan het wel en geldt vanaf september 2012 de hele dag de maximumsnelheid van 130 km/u. Op 500 km snelweg mag dit alleen 's nachts.
bijna 60 % van de NL-snelweg of 2360 km is bijna 1416 km. ;-) (zie link)

Belgie heeft bvb 1763 km snelweg in ´t totaal.

Descartes Jr 29 november 2011 09:04

Op de Nederlandse autobaan
moest je je teller constant gadeslaan.
Gedaan met die hinder :
nu mag je ginder
aan topsnelheid in de file staan.


Micele 29 november 2011 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5831855)
Gedaan met die hinder :
nu mag je ginder
aan topsnelheid in de file staan.

Toch fijn dat er zeker 2/3 van de tijd x snelwegkm er helemaal geen file is in NL.
En tijdens "de file of fileverkeer" behoeft men ook helemaal vaste snelheidsbeperking, enkel de Duitsers hebben dat goed begrepen, voor hun is veiligheidsafstand dan het enig belangrijke. ;-)

brother paul 29 november 2011 13:02

Geef toe Micele, hoe harder je kunt rijden, hoe sneller je in file kunt gaan staan. In feite is file altijd zo'n accordeon die samendrukt. Dus hoe sneller je rijdt, hoe meer auto's daar dan even later in file gaan staan. Dus het nut van bvb de snelheid naar brussel op te trekken naar 130km/u is volgens mij dat je gewoon iedereen 5 minuten sneller in file doet staan. Ik snap nog altijd niet waarom ze daar in groot bijgaarden zo die bergop geen vakje of twee bijleggen bij dat bosje daar ligt er zelfs geen pechstrook, t'is alsof ze dat bosje beschermd hebben of zo ?

Micele 29 november 2011 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5832174)
Geef toe Micele, hoe harder je kunt rijden, hoe sneller je in file kunt gaan staan.

Idd, en ook hoe sneller de file achter jou ligt, en hoe sneller de file kan oplossen als men na de flessehals of mss door de flessehals sneller kan rijden. ;-)

Niet echt Paul, als gepensioneerde zoek ik de tijden waar ik op de snelweg rij overdag zelf uit. En als mijn navi-Gps een naderende file aankondigt rij ik van de snelweg af of neem een filevrij alternatief. Desnoods leg ik een pauze in en ga ergens eten op het platteland. :-)

En ´s nachts of week-end/feestdagen mag men ook op de snelweg, Paul. ;-)

Moest ik in een file geraken dan enkel omdat net ervoor een zwaar ongeval of ladingverlies of xx-onvoorziens gebeurd is, waar zelfs mijn TMC geen oplossing/alternatief voor had.

Ik geraak maar heel zelden in een file, de langste file die ik ooit had was een tijdverlies van een halfuur.

voor de rest:
Ik rij nooit naar Bxl of Antwerpen tijdens de spitsuren.
Meestal richting D, verder naar Zuid-Oostenrijk.

Onze "buurlanden" en hun Vmax:
Citaat:

Nederland: 130 kmh vanaf sept 2012
Duitsland: 130, wel aanbevolen
Luxemburg: 130 kmh
Frankrijk: 130 kmh
Verder gelegen EU-landen (uurwijzerzin):
Citaat:

Denemarken: 130 kmh
Polen: 140 kmh
Tsjechie: 130 kmh
Slovakije: 130 kmh
Hongarije: 130 kmh
Oostenrijk: 130 kmh
Slovenie: 130 kmh
Italie: 150 kmh
Spanje: 120 kmh
Ierland: 120 kmh
UK : 129 kmh vanaf 1 jan 2013 voorzien
Gemiddeld 15 genoemde EU-landen: 131 kmh afgerond (130,6)

Biggles 29 november 2011 16:15

Voor 1973 was er geen snelheidslimiet in België. (Noch in de meeste Europese landen). In 1973 was er de eerste oliecrisis. Omdat de invoer van olie geblokkeerd was moesten de Europese landen heel zuinig zijn met het verbruik van olie.
Daarom werden er o.a. twee dingen ingevoerd : de autoloze zondagen en de snelheidsbeperkingen. In België was dat 120 km/u.

Door de jaren heen werd het idee van "zuinig rijden" vervangen door "veilig rijden". De oliecrisis was gedaan maar de snelheidsbeperking bleef.
Erger nog : snelheidsbeperking werd een nieuw item om politiek in de belangstelling te staan. Voor de veiligheid van het volk.:roll:

Nu we in een tijd leven waar we aan den lijve ondervinden dat olie niet onuitputtelijk is. En dat olie relatief duur geworden is gaat die snelheidslimiet naar boven. Gelukkig.
Want : hoe sneller je van bvb. van Oostende naar Brussel, of Brussel naar Hasselt rijdt hoe minder file er zal zijn. En Files verbruiken onzinnig veel brandstof.
Want er zijn (veel) bedrijven met een vloot voertuigen waarbij je kan berekenen dat een tragere dagsnelheid betekent dat ze meer voertuigen op de baan hebben. Dit kost brandstof en nutteloze arbeid. (Arbeid die productiever kan ingezet worden!)
Daarom zou een verhoging van de snelheid op de autowegen een goede zaak zijn. Als je veiliger wil rijden kan je zelf nog beslissen om trager te rijden.

Voor de economie zou het ook een goede zaak zijn om al die snelheidsvertragende elementen van de weg halen. Zoals verkeersdrempels, onnodige wegvernauwingen en onaangepaste (lees : te kleine) rotondes.
Als de verkeersaders de bloedsomloop zijn van de economie, dan zijn die doelbewuste verkeershindernissen er de aderverkalking van. Weg ermee.

Descartes Jr 29 november 2011 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Biggles (Bericht 5832495)
Als de verkeersaders de bloedsomloop zijn van de ecomie, dan zijn die doelbewuste verkeershindernissen er de aderverkalking van. Weg ermee.

Ik vraag mij af waarom de GPS-snelheidsbegrenzers hun intrede nog niet gedaan hebben in het wegverkeer. Verplichte installatie in elke nieuwe wagen. Over 20 jaar hebben we dan zelfs geen oerwoud aan verkeersborden meer nodig.

Ik denk dat ik de reden moet gaan zoeken in de échte bedoeling van de snelheidsbeperking : de schatkist vullen.

Biggles 29 november 2011 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5832513)
Ik vraag mij af waarom de GPS-snelheidsbegrenzers hun intrede nog niet gedaan hebben in het wegverkeer. Verplichte installatie in elke nieuwe wagen. Over 20 jaar hebben we dan zelfs geen oerwoud aan verkeersborden meer nodig.

Ik denk dat ik de reden moet gaan zoeken in de échte bedoeling van de snelheidsbeperking : de schatkist vullen.



Snelheidsbegrenzers die de snelheid aanpassen aan de plaatselijke situatie via GPS en de situatie volgens het moment van de dag.
We gaan daar naartoe.
Maar in ons land duurt het tegenwoordig heel lang om een regering op de been te krijgen, laat staan goede wetten :-P
We zullen nog geduld nodig hebben.

Nochtans zullen (hebben we nu al ) we nood hebben bepaalde infrastructuur waar mensen zich met hun voertuig (auto/moto) eens kunnen uitleven zonder anderen in gevaar te brengen. En ik bedoel niet diegenen die met een Ferrari rijden. Een Go-Cart geeft evenveel sensatie.

Descartes Jr 29 november 2011 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Biggles (Bericht 5832535)
Maar in ons land duurt het tegenwoordig heel lang om een regering op de been te krijgen, laat staan goede wetten :-P.

In ons land duurt gewoon ALLES langer.

Google Streetview bestaat al 3 jaar in Nederland. De technologie is krak dezelfde. Hier moest het weeral eens 3 jaar langer duren.

De moordenaars van Pim Fortuyn en Van Gogh waren binnen het jaar berecht. Hier hebben ze tegen dan amper een dossier geopend. En meestal dan nog vol fouten tegen de procedures.

Uitleg ? Belgie telt 20.000 advokaten. Nederland 2.000. En die laatsten doen hun werk. Maar niet als politieke cumulards.

Biggles 29 november 2011 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5832567)

Uitleg ? Belgie telt 20.000 advokaten. Nederland 2.000. En die laatsten doen hun werk. Maar niet als politieke cumulards.

Het is O.T. maar dat is inderdaad een kankerplek.

Bvb.: Heb je al eens berekent hoeveel ministers ze in China zouden nodig hebben als ze dezelfde ratio willen aanhouden als het aantal ministers per inwoner zoals in België. Niet normaal hier.

From_Vlaanderen 29 november 2011 17:27

Zouden ze hier ook moeten doen, dan gaat alles sneller.

AsGardSGO 30 november 2011 03:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Biggles (Bericht 5832495)
Voor 1973 was er geen snelheidslimiet in België. (Noch in de meeste Europese landen). In 1973 was er de eerste oliecrisis. Omdat de invoer van olie geblokkeerd was moesten de Europese landen heel zuinig zijn met het verbruik van olie.
Daarom werden er o.a. twee dingen ingevoerd : de autoloze zondagen en de snelheidsbeperkingen. In België was dat 120 km/u.

Door de jaren heen werd het idee van "zuinig rijden" vervangen door "veilig rijden". De oliecrisis was gedaan maar de snelheidsbeperking bleef.
Erger nog : snelheidsbeperking werd een nieuw item om politiek in de belangstelling te staan. Voor de veiligheid van het volk.:roll:

Nu we in een tijd leven waar we aan den lijve ondervinden dat olie niet onuitputtelijk is. En dat olie relatief duur geworden is gaat die snelheidslimiet naar boven. Gelukkig.
Want : hoe sneller je van bvb. van Oostende naar Brussel, of Brussel naar Hasselt rijdt hoe minder file er zal zijn. En Files verbruiken onzinnig veel brandstof.
Want er zijn (veel) bedrijven met een vloot voertuigen waarbij je kan berekenen dat een tragere dagsnelheid betekent dat ze meer voertuigen op de baan hebben. Dit kost brandstof en nutteloze arbeid. (Arbeid die productiever kan ingezet worden!)
Daarom zou een verhoging van de snelheid op de autowegen een goede zaak zijn. Als je veiliger wil rijden kan je zelf nog beslissen om trager te rijden.

Voor de economie zou het ook een goede zaak zijn om al die snelheidsvertragende elementen van de weg halen. Zoals verkeersdrempels, onnodige wegvernauwingen en onaangepaste (lees : te kleine) rotondes.
Als de verkeersaders de bloedsomloop zijn van de economie, dan zijn die doelbewuste verkeershindernissen er de aderverkalking van. Weg ermee.

Zoals het werkelijk is:
1946:
De benzine is in 1946 schaars voorradig en daarom mag er op zondag alleen auto worden gereden door mensen die voor zakelijke doeleinden op pad zijn én toestemming hebben.
1956-1957:
Autoloze zondagen in Nederland en België waren van kracht na de Suezcrisis in 1956. Het zondagsverbod liep van 25 november 1956 tot en met 20 januari 1957. Deze maatregel viel in een periode van buitengewone internationale spanning: niet alleen was door de Suezcrisis de olie-aanvoer vanuit het Midden-Oosten verstoord, maar datzelfde jaar vond ook de Hongaarse Opstand plaats, wat de angst voor vijandelijkheden tussen de NAVO en de Sovjet-Unie vergrootte.
1973-1974:
Een derde reeks autoloze zondagen volgde ten tijde van de oliecrisis van 1973, van 4 november 1973 tot en met 6 januari (in België 13 januari) 1974. De oliecrisis vloeide om te beginnen voort uit de constatering in het rapport Grenzen aan de groei, opgesteld in 1972 door de zogeheten Club van Rome dat de natuurlijke grondstoffen weldra op zouden raken. De olieproducerende landen wachtten op een gelegenheid om die schaarste te vertalen in verhoogde prijzen: die gelegenheid kwam in oktober 1973, toen de Jom Kipoeroorlog uitbrak waarbij Israël werd aangevallen door Egypte, Syrië, Algerije, Irak, Koeweit, Libië, Marokko, Saoedi-Arabië, Soedan en Tunesië

In die oorlog koos Nederland de zijde van Israël. Uit woede over deze pro-Israëlische houding van Nederland draaiden enkele Arabische staten de oliekraan dicht, waarop de regering zich genoodzaakt zag het olieverbruik te beperken door autoloze zondagen in te stellen. Op last van de regering stonden een aantal zondagen alle auto’s en brommers stil. Slechts met een speciale ontheffing (voor bijvoorbeeld politieauto's en ambulances) mocht men rijden. Het leverde spectaculaire beelden op van lege autosnelwegen, maar wakkerde ook de creativiteit aan: paardenkoetsen werden opnieuw opgetuigd, fietsers en rolschaatsen namen bezit van de boulevards. De autoloze zondagen hadden echter niet het gewenste effect: om het rijverbod op autoloze zondagen te omzeilen, ging men al op zaterdag rijden en keerde zondagavond laat terug, zodat het benzineverbruik helemaal niet afnam. Minister Westerterp liet dertig jaar later weten dat op het moment van ingaan de praktische noodzakelijkheid ontbrak omdat de olievoorraden ruim voldoende bleken. Zo diende het doorgaan vooral om de Arabieren tot niet meer maatregelen te inspireren. En het paste volgens Westerterp mooi in de calvinistische zuinigheidsidealen van Den Uyl.

Kortweg: oorspronkelijk een bedoeling die op termijn anders ingevuld werd.

De maximumsnelheid op een snelweg is in zowel Nederland als België 120 km/h (nu dus blijkbaar omgevormd tot 130 in NL). Tot 1973 was er in Nederland geen snelheidslimiet op autosnelwegen. Op 1 mei 1988 is de maximumsnelheid verhoogd van 100 km/h naar 120 km/h. In Frankrijk wordt 130 km/h gehanteerd, maar wordt bij regen verlaagd naar 110 km/h. Op de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid van 130 km/h, op het merendeel van de Autobahnen gelden gewoon bindende snelheidslimieten. Dit is onder meer afhankelijk van nabijheid van bebouwing, natuur en verkeersintensiteit. Wel geldt dat er bij snelheden boven de 130 km/h altijd een verzekeringsbeperking bestaat bij een ongeval. Italië heeft op 3-strooks snelwegen de limiet naar 150 km/h verhoogd, en ook Luxemburg en Denemarken hebben de maximumsnelheid verhoogd naar 130 km/h, waarbij in Luxemburg, net als in Frankrijk, geldt dat bij regen de wettelijke maximumsnelheid 110 km/u is. Ook Zweden en Oostenrijk doen proeven met hogere maximumsnelheden.

Voor auto's met aanhangwagens of caravans gelden meestal lagere maximumsnelheden. Zo is sinds 1 mei 2009 de maximumsnelheid 90 km/h voor aanhangers en caravans met een totaalgewicht onder de 3500 kg (tot 2009 was dat 80 km/h).

In de Verenigde Staten is de maximumsnelheid op de Interstate Highways per staat geregeld, en varieert over het algemeen van 55 mph (88,55 km/h) in de buurt van steden, tot 80 mph (128,7 km/h) in de uitgestrekte vlakten in het midden van Amerika. Op sommige gevaarlijke trajecten in de bebouwde kommen komen snelheidslimieten van 40 mph (64,4 km/h) voor. Voor 1995 was er een landelijke maximumsnelheid van 55 mph, die ingesteld was na de oliecrisis van 1973. De staat Montana had tot 1999 overdag geen maximumsnelheid; in plaats daarvan was de snelheidslimiet "reasonable & prudent".

Terugbrengen van de snelheden:
In Nederland is op diverse plaatsen de snelheid teruggebracht tot 100 km/h. Redenen hiervoor zijn: milieuredenen (in het bijzonder geluidsoverlast en luchtkwaliteit), verkeersveiligheid en een betere doorstroming. Dit werd aangegeven door zogenaamde kaasplankjes; gele bordjes in de middenberm. Deze bordjes zijn vanaf 2000 vervangen door hectometerpaaltjes welke de ter plekke geldende maximumsnelheid aangeven. Ook bestaan er enkele burgerinitiatieven om net als in Spanje de snelheid te verlagen tot 110 km/h.

Kortom: of de snelheidslimiet nu verhoogd of verlaagd word zal weinig impact hebben op de doorstroming, zeker vandaag de dag.
Tenslotte zijn er meer en meer personenwagens en vrachtwagens bijgekomen wat het aantal "conflict" situaties enkel nog maar verhoogd (meer deelnemers in het verkeer). Dat vraagt niet enkel veiligere auto's maar veiligere en defensieve bestuurders en meer verantwoordelijkheid.

Wederom normaal is het gezond verstand hier dat moet gelden en een aangepaste rijstijl en hoffelijkheid zich eigen zo moeten zijn aan elke bestuurder. Niet het geval echter blijkt meer dan genoeg keer op keer.

Alboreto 30 november 2011 07:13

Mooie tekst, AsGardSGO

Alboreto 30 november 2011 07:22

Nog even on-topic.

Ze zouden beter een Europees reglement maken.
Het systeem Frankrijk vind ik wel goed.
130 met normaal weer, 110 bij neerslag (en mss 90 bij sneeuw??)

Ik moet brother paul opnieuw teleurstellen.
Ik vind de maatregel in Nl geen slechte.
Op sommige plaatsen in Nl vond ik 120 idd aan de lage kant en is de nieuwe 130 er inderdaad beter.
Op andere plaatsen is de 120 teruggebracht naar 100 en dat is daar begrijpelijk.

Het wordt wel moeilijker om te weten hoeveel je overal mag rijden, maar een goede GPS kan daar uitkomst bieden voor de mensen die minder oplettend zijn.

guido 007 30 november 2011 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5830977)
we hebben toch de nummerplaat die het slechts flitst. Dus ook daar moet je toegeven dat de politiek voldoet aan de verzuchtigen van de burger. Je zou soms denken dat ze ons willen flitsen. Nee hoor, in feite willen ze ons het plezier geven om af en toe een wildcard te trekken en onleesbaar op de foto te staan.

Onleesbaar???
Ik zal de rode formulierkes doorsturen naar u. :lol:

guido 007 30 november 2011 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5831855)
Op de Nederlandse autobaan
moest je je teller constant gadeslaan.
Gedaan met die hinder :
nu mag je ginder
aan topsnelheid in de file staan.


Zelfs aan de files hebben ze gewerkt.
Indien ik naar mijn schoonbroer ga, iets voorbij Schiphol, win ik nu ongeveer 1/2 uur uit ten opzichte van enkele jaren geleden.
Zeker het stuk Utrecht-Amsterdam is geweldig geworden.

20 jaar geleden reed ik over dit stuk (gewoonlijk avondspits) ongeveer 3 uur. Nu amper 2 uur (20 jaar geleden was er een heel stuk zonder snelweg).

Een investering in weginfrastructeer is zeker geen weggegooid geld.
Nederland heeft ingezien dat de mensen de wagen heus nodig hebben, in België denken ze nog steeds dat het een luxeprobleem is.

Alboreto 30 november 2011 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5833762)
Nederland heeft ingezien dat de mensen de wagen heus nodig hebben, in België denken ze nog steeds dat het een luxeprobleem is.

Het IS een luxeprobleem (als ge het vergelijkt met de andere problemen in deze wereld), maar desondanks een belangrijk luxeprobleem.

Biggles 30 november 2011 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5833751)
Mooie tekst, AsGardSGO

Inderdaad AsGardSGO.
Dank voor deze verduidelijking en rechtzetting. :thumbsup:

Descartes Jr 30 november 2011 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5833762)
Zelfs aan de files hebben ze gewerkt.
Indien ik naar mijn schoonbroer ga, iets voorbij Schiphol, win ik nu ongeveer 1/2 uur uit ten opzichte van enkele jaren geleden.
Zeker het stuk Utrecht-Amsterdam is geweldig geworden.

20 jaar geleden reed ik over dit stuk (gewoonlijk avondspits) ongeveer 3 uur. Nu amper 2 uur (20 jaar geleden was er een heel stuk zonder snelweg).

En hoeveel boetes heb je dan opgelopen ? :roll:

PeterCC 23 december 2011 23:29

Dit gelezen op de site van DS op 15 december?

Citaat:

Toch geen 130 km/u op de snelweg?
Nederland

donderdag 15 december 2011, 03u00

In Nederland is er binnen de gedoogcoalitie ruzie ontstaan over het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. De partijen VVD en PVV zijn kwaad omdat het CDA dwarsligt. Die partij wil een verhoging van de snelheid, maar enkel als de wegen daartoe geschikt zijn. Extra geld om de wegen aan te passen voor de snelheidsverhoging is voor de partij onbespreekbaar.
Ongelooflijk. Een aan waanzin grenzende vorm van hypocrisie.

Descartes Jr 24 december 2011 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5883201)
Ongelooflijk. Een aan waanzin grenzende vorm van hypocrisie.

Er zijn wel meer scheefgetrokken situaties door het belangenspel van de particratie. Op naar directe democratie. Zet de koehandel van de partijen buitenspel !

Dronkoers 24 december 2011 10:13

Goh, praktisch gezien mag je hier ook 127.2 km/h rijden eh (120 + 6%) ;-)
Dus als de wijzer op 130 staat (afhankelijk van de afwijking) zou je niet geflitst kunnen worden ;-)

Micele 24 december 2011 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5883501)
Goh, praktisch gezien mag je hier ook 127.2 km/h rijden eh (120 + 6%) ;-)
Dus als de wijzer op 130 staat (afhankelijk van de afwijking) zou je niet geflitst kunnen worden ;-)

In BE mag je nu 128,999 kmh rijden, vanaf 129,0 gaat de flits (offic. bron)
In NL mag je nu 127,999 kmh rijden, vanaf 128,0 gaat de flits (offic. bron)

Moest �*n NL de 130 algemeen komen mag je daar 137,999 kmh rijden.
Het is altijd 10 kmh meer hoe je het ook draait of keert. ;-)

Micele 24 december 2011 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5883201)
Dit gelezen op de site van DS op 15 december?

Ongelooflijk. Een aan waanzin grenzende vorm van hypocrisie.

Politieke spelletjes, comme toujours.

Hier zeggen ze wat anders:
http://nos.nl/audio/323969-130-km-ko...neer.html.html

Mss dat de 130 er met enkele maanden vertraging komt, maar komen zal ze, waarom niet ? De gemiddelde snelwegmax in Europa ligt bij zowat 130 kmh, daarbij behoort NL tot de toplanden.

Ik denk dat de discussie eerder gaat hoeveel % van de snelwegen 130 kmh wordt en wanneer juist. In een eerder bericht stond iets van 60 % van de snelwegen, maar dan moeten ze extra borden (of dynamische) zetten op de andere 40 %. Wie weet wordt wel 75% % van de NL-snelweg 130 kmh; sparen ze een hoop borden uit na elke oprit.

De partijen VVD en PVV is voorstander van zoveel mogelijk 130 kmh in te voeren, de CDA wil eerst dat die snelwegen die verhoogd worden eerst wat veiliger worden vooraleer vlot te worden. CDA "eerst veilig dan vlot". :roll:
De discussie gaat over ca. 20 % van de snelwegen, waar nog extra wat geinvesteerd moet worden (wslk extra randbeveiliging)

Waren ze dan nu-voordien niet meer veilig ?
In Nederland valt amper 1 dodelijk ongeval per jaar door toedracht 1, te hoge snelheid op de snelweg met 120 kmh-limiet, dit volgens hun statistieken, ik vraag me echt af waar die CDA het over heeft.

Citaat:

http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
2 0 1 1 3 0 0 0 1 2
10 dodelijke ongevallen op 10 jaar... :|

Micele 30 december 2011 18:40

Een poll in Nederland over de gewenste Vmax op de snelweg, wslk allemaal autobestuurders (mss en-of moto) die regelmatig op de snelweg (mee)rijden.
Tja, voor wie anders is die Vmax daar van belang ?

- Lijkt me duidelijk met in´t totaal 72 % voor 150-160 kmh**,
daarvan een meerderheid van 55 % voor de 160 kmh, en dat met > 6000 stemmen, is niet zomaar een onder-ons-polletje hé. ;-)

- Slechts 10 % stemmen voor 120 kmh of minder.

Citaat:

Definitief: kamer vertraagt 130 km/u [en uitslag poll]Gepost op 23-12-2011
...]

Wij vroegen u, de reaguurder, middels onze gepatenteerde autoblog-poll, wat volgens u een redelijke Vmax zou zijn. Met een absolute meerderheid van de stemmen kwam hier 160 km/u per uit. En aangezien de ab-bezoeker een volstrekt realistische representatieve afspiegeling van de samenleving is, bellen we Schultz even, of ze op de borden die bij de grens komen de ’3′ even in een ’6′ wil veranderen. 160 is per slot van rekening beter. Bedankt!

http://www.autoblog.nl/definitief-ka...u-uitslag-poll
Die minstens 150 tot 160 kmh** komt overigens netjes overeen met het berekend resultaat uit een (wetenschappelijk) symposium uit Oostenrijk (9/2002) over de optimale max-snelheid op een autosnelweg naargelang men de prioriteiten legt op verscheidene kosten, de 4 hoofdkosten waren: rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofverbruikskost, emissiekosten.
- daar was het - in het "kontrastscenario" - ook op de snelweg tot 150 kmh Vmax, en zelfs tot 160 kmh Vmax naargelang men de prioriteit meer op tijd dan op milieu legt; bij 150 kmh was de prioriteit tijd = milieu in het plaatje totale kosten.
- afgerond 130 kmh-limiet was (toen) quasi de economisch beste limiet (uiteraard waren de gemiddelde brandstofprijzen - en zuinigheid voertuigen - in 2002 wat anders als nu)

Citaat:

http://www.oeamtc.at/?id=2500,1099459,,/url
14. Symposium "Die optimale Pkw-Geschwindigkeit"

ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

Jede Pkw-Fahrt verursacht von der Fahrgeschwindigkeit abhängige Kosten. In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten.
Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".

In der Studie werden die optimalen Geschwindigkeiten in Bezug auf die vier genannten Kostenkomponenten errechnet, und zwar für die Pkw-Antriebsarten Otto-Motor und Diesel-Motor sowie für die Straßenkategorien Ortsgebiet, Freiland und Autobahnen.

Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. ...]

Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h, für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.

Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet und rund 160 km/h auf Autobahnen. Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen. ...]
(deelnemende wetenschappers (ook met C.V) en diverse "verkeerskundigen" zie pdf.infomappe in de link)

Citaat:

http://www.autoblog.nl/archive/2011/...-op-de-snelweg



In de toekomst overal 160 km/u op de snelweg
Gepost op 27-08-2011

Dit jaar is Nederland begonnen met het verhogen van de maximumsnelheid (op enkele snelwegen) van 120 km/u naar 130 km/u. Dat is leuk, maar zet natuurlijk nog niet heel veel zoden aan de dijk. Het liefst rijden we nog ff een tikkie harder op de snelweg. Maarrr als je daar over begint dan krijg je allemaal vervelende argumenten naar je hoofd als: “Dat is slecht voor het milieu!” of “Dat is onveilig!“. Prima dat is misschien nu zo, maar over enkele jaren kunnen we volgens mij prima 160 km/u (of harder) rijden. Laat me het even uitleggen.
Eigenlijk is het heel simpel. Waarom mogen we niet hard rijden op de snelweg en zijn er allemaal “80 km zones”? Dat komt door allemaal geneuzel over Co2, roet deeltjes, geluidsoverlast en ander gezwam. Prima, wil ik best accepteren, maar dan moeten die milieu fundamentalisten ook zo eerlijk zijn om straks toe te staan dat wij met 160 km/u in onze geluidsarme elektrische auto over de snelweg blazen. Zo’n elektrische auto stoot geen vervuilende stoffen uit, heeft geen lawaaiige verbrandingsmotor en ook het geluid van autobanden wordt steeds minder. Het “milieu argument” is wat mij betreft dus geen obstakel meer om over enkele jaren met 160 km/u over de snelweg te blazen.
Het andere veel gehoorde argument om ons niet zo hard te laten rijden is: veiligheid. De moderne auto’s waar wij ons momenteel in voortbewegen zou (wellicht) niet veilig genoeg zijn om een crash op hoge snelheid te overleven. Een beetje een non-argument in mijn ogen, want in Duitsland gaat het prima en ook in Oostenrijk is jaren geleden al gebleken dat de snelheid prima omhoog kan naar 160 km/u. En daarnaast worden auto’s tegenwoordig steeds veiliger. En dan heb ik het niet alleen over de constructie van auto’s (dwarsbalken blabla) of airbags, maar ook over elektronische hulpmiddelen zoals adaptive cruise control, lane departure assist en systemen die waarschuwen voor een naderende aanrijding.
Dat soort systemen zaten ooit alleen op de S-Klasse’s en 7 Series van deze wereld maar komen tegenwoordig ook al naar kleine auto’s zoals een Volkswagen up!.
Wat mij betreft kunnen we over een jaartje of 10-15 dus prima 160 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. Wat denken jullie?

Descartes Jr 30 december 2011 19:08

lijkt mij zo'n poll over loonsverhoging, exclusief gehouden bij EU-ambtenaren.

Micele 30 december 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5898094)
lijkt mij zo'n poll over loonsverhoging, exclusief gehouden bij EU-ambtenaren.

Is ook niet meer als logisch hé, "de anderen" mogen niet op de snelweg...

Bij 150 of 160 max is er natuurlijk veel minder kassa-kassa mogelijk voor de staat. :?

Die vandaag 120-130 rijden hoeven dan helemaal niet meer op struikrovers loeren als ze eens duidelijk willen inhalen zonder conflictverhogend dodehoekgesukkel.

En iedereen mag natuurlijk zijn relax snelheid van voordien rijden ook als het maar met 90 kmh tussen de camions superzuinig "rijden" is... :oops:

Descartes Jr 30 december 2011 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5898098)
Waarom ?

Welke huisvader wil 160/u rijden ?

Deze poll werd dus uiteraard niet gehouden onder huisvaders. Wel onder overmoedige jeugd en niets-ontziende snelheidsduivels.

Micele 30 december 2011 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5898106)
Welke huisvader wil 160/u rijden ?

Is dat relevant bij een snelheidsLIMIET ?

Citaat:

Deze poll werd dus uiteraard niet gehouden onder huisvaders. Wel onder overmoedige jeugd en niets-ontziende snelheidsduivels.
Natuurlijk zijn vele huisvaders ook autobestuurders, en een limiet is geen opgelegde/verplichte snelheid hé, zelfs geen aanbevolen snelheid.

Daarbij kunnen hogere limieten de gemiddelde gereden snelheid zelfs doen dalen, vb Denemarken in 2004.
http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281

Descartes Jr 30 december 2011 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5898108)
Is dat relevant bij een snelheidsLIMIET ?

Natuurlijk zijn vele huisvaders ook autobestuurders, en een limiet is geen opgelegde/verplichte snelheid hé, zelfs geen aanbevolen snelheid.

Tuurlijk niet, maar als ik als huisvader aan zo'n poll deelneem, dan kruis ik zeker nooit die 160/u aan.

Niet de snelheidsLIMIET is relevant, wel de vraag die je stelt aan welke doelgroep.

Wat was overigens je doelgroep ? De kijkers van Top Gear ?

Micele 30 december 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5898130)
Tuurlijk niet, maar als ik als huisvader aan zo'n poll deelneem, dan kruis ik zeker nooit die 160/u aan.

Jij niet neen, maar ik als 2-voudige opa kruis wel 160 kmh aan. ;-)

Jij bent toch niet bij de zelfs 3 % of 175 "niets ontziende snelheidsduivels" die 80 kmh-snelheid voor de snelweg aangekruist hebben ? ;-)

Zoals je ziet zijn er 28 % zeker geen TOP GEAR kijkers (130 limiet of minder).
Citaat:

Niet de snelheidsLIMIET is relevant, wel de vraag die je stelt aan welke doelgroep.
De vraag heb ik geciteerd:
Citaat:

Wij vroegen u, de reaguurder, middels onze gepatenteerde autoblog-poll, wat volgens u een redelijke Vmax zou zijn.
Heb je die poll- en polluitslag wel een beetje bekeken ? :?
Het gaat ook enkel over de snelweg hé in de discussie over de toekomstige 130 limiet die er gaat komen.


Die vraag is heel duidelijk in die simpele "evenwichtige" poll, en je kunt zelfs kiezen tussen 3 snelheidslimieten (veel) lager en gelijk aan 120 kmh, en 3 limieten boven de 120 kmh, spijtig dat ze het bij 160 kmh max limiet hielden, deze lijkt me overigens eerder op een Poll voor online-"Kerk en Leven" met die onrealistische 80 en 100 kmh.

Citaat:

Wat was overigens je doelgroep ? De kijkers van Top Gear ?
Jij lijkt wel wat gehersenpoeld door snelheid zeker ? :?

De kijkers van Top Gear verwachten dan als Pollkeuzes een minimum max-snelheid 160 kmh en tot onbeperkte snelheid zoals in Duitsland of eiland Man toegepast wordt.

Al de lezers van die autoblog vermoed ik, of weet je auto/moto´s zijn enkel die voertuigen die niet begrensd mogen rondrijden op de snelweg.
Maar jij leest dus niet wat ik geciteerd heb.
Citaat:

En aangezien de ab-bezoeker een volstrekt realistische representatieve afspiegeling van de samenleving is, ...
Met ab-bezoeker zijn de bezoekers van die website bedoelt.
Lijkt me op het eerste zicht een neutraal degelijke (auto)verkeerswebsite, OV en asobakken komt ook aan bod. Dus redelijk druk bezocht, ik zou graag eens een vergelijkbare poll zien met + 6000 stemmen.

http://www.autoblog.nl/archive/category/asobakken/

Descartes Jr 30 december 2011 21:14

als dit al een poll zou zijn : 130/u.

Maar dit komt mij hier redelijk amateuristisch over. Typisch voor snelheidsduivels.

Micele 30 december 2011 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5898358)
als dit al een poll zou zijn : 130/u.

OK.
Citaat:

Maar dit komt mij hier redelijk amateuristisch over. Typisch voor snelheidsduivels.
Wat heb jij toch weer met die irrelevante "snelheidsduivels" ?
Precies of die zich een limiet aantrekken; hun keuze staat er dus helemaal niet bij. Heb je toch al lang gemerkt.

btw, jouw 130 Vmax is aan de hogere kant van het gemiddelde 123,33 kmh van al de pollkeuzes (740/8 = 123,33... kmh).

Dus als jij de gemiddelde autorijdende Belg representeert is die poll nog niet zo amateuristisch gemaakt als ze overkomt.

De gemiddelde snelwegrijdende Nederlander is trouwens (veel) minder als de Belg Vmax-snelheidsverwend, daarom verschiet ik ook wat van die 55 % 160 kmh-keuzes. Had natuurlijk graag het aantal jaren rijervaring erbij geweten.

Nederland had vroeger doorgaans 10 �* 20 kmh lagere limieten als in Be, de laatste 5 jaren is het omgekeerd.

Nederland had nl 15 jaar lang amper 100 kmh Vmax op zijn snelweg (´73-´88), dat moet zowat het absoluut laagterecord geweest zijn in Europa (tesamen met de DDR ;-) ).

PeterCC 30 december 2011 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5898420)
(...)
Nederland had nl 15 jaar lang amper 100 kmh Vmax op zijn snelweg (´73-´88), dat moet zowat het absoluut laagterecord geweest zijn in Europa (tesamen met de DDR ;-) ).

Niet dat ik daar toen in de praktijk veel van gemerkt heb. Die 100 werd nooit ernstig genomen.

Micele 30 december 2011 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5898456)
Niet dat ik daar toen in de praktijk veel van gemerkt heb. Die 100 werd nooit ernstig genomen.

Idd, de politie wist ook dat die 100 kmh totaal absurd was. Ze reden zelf 120 op de teller en grepen zelfs niet in als ze langzaam ingehaald werden.
De Politie heeft namelijk zelf jarenlang bijde overheid geklaagd dat die 100 kmh niet handhaafbaar was en totaal geen draagvlak had.
Maar de limiet was wel 100 kmh op papier...

In UK is het trouwens ook zo met de 70 mph op de autosnelweg, bekeuren doen ze daar pas een stukje boven de 80 mph. De (flits)politie houdt daar wel degelijk rekening met de omstandigheden, ook op de minder snelle wegen.
In de bebouwde kom is wat anders, daar gelden enkel de toleranties (vanaf 2 mph correctie).

Als je met een rustige verkeersstroom op het derde vak tot 80 mph of 130 kmh onopvallend meerijdt met ruime veiligheidsafstand valt dat nog onder "Patrol officers discretion".

zie enforcement tolerance bij UK
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country

3–14 km/h(2-9 mph) dependent on limit and jurisdiction[fn 32]. Patrol officers use own discretion (normally 10% + 2mph).

[fn 32]:
... or 10% + 2 mph tolerance (upper limits, IE these are the minimum speeds that will attract penalty), with no clear information on which level is in place in each jurisdiction.

Patrolling police officers not using static speed traps are free to make their own judgments depending on traffic, road conditions and driver behaviour - speeds in excess of 80 mph are often left unchallenged on free flowing trunk routes, but dangerously swift yet technically legal driving can still be prosecuted under separate statutes (dangerous driving, undue care and attention, etc), e.g. 60 mph on that same road in traffic and freezing fog. (Unofficial data)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be