Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zijn de misdaden van de Saxen-Coburgs in de Kongo vergeten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=16830)

jOOSt 22 juni 2004 13:09

De genocide en schaamteloze uitbuiting van Kongo door Leopold II en zijn trawanten. Sommige schattingen lopen op tot 20 miljoen Kongolezen die het slachtoffer waren, wat deze genocide de grootste ooit zou maken. In onze geschiedenisboekjes staat nog steeds dat Leopold de stijf met de slavenhandelaars aanging. Inderdaad: vooral de Portugezen kochten de slaven weg, zodat Leopold zelf zonder slaven dreigde te vallen. Deze heroïsche strijd was dus een strijd tussen concurrenten.

Patriot! 22 juni 2004 13:21

NEEN NEIN NON

met jullie belachelijke leugens altijd. Het volk is het ermee eens. :twisted:

Nello 22 juni 2004 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
De genocide en schaamteloze uitbuiting van Kongo door Leopold II en zijn trawanten. Sommige schattingen lopen op tot 20 miljoen Kongolezen die het slachtoffer waren, wat deze genocide de grootste ooit zou maken. In onze geschiedenisboekjes staat nog steeds dat Leopold de stijf met de slavenhandelaars aanging. Inderdaad: vooral de Portugezen kochten de slaven weg, zodat Leopold zelf zonder slaven dreigde te vallen. Deze heroïsche strijd was dus een strijd tussen concurrenten.

Diegene die de cijfers van de vermoedelijk vermoorde congolezen berekent, is dezelfde als die van de transfers denk ik. Ook die bedragen stijgen continu, zonder enig bewijs...

jOOSt 22 juni 2004 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
NEEN NEIN NON

Leugens?!? Vertel dat maar eens aan de Kongolezen

Nello 22 juni 2004 13:26

Citaat:

Citaat:

NEEN NEIN NON

ja hoor, de kongolezen...

toevallig diezelfde kongolezen die juichen als Louis Michel langskomt, of zijn die gedwongen door de geest van Cornelis om te komen juichen?

Patriot! 22 juni 2004 13:26

Citaat:

Citaat:

NEEN NEIN NON

Ah, waren die niet vermoord? :roll:

eniotna 22 juni 2004 13:40

Citaat:

Weet u wat een genocide is? Het is een vrijwillige uitroeiing van een volk of van een ras.

De kolonisten pleegden misdaden om de Kongolezen te doen. Fransen, Engelsen,... hebben ook misdaden gepleegd. Als je wat er gebeurde in Congo een genocide noemt dan is de "uitbuiting" van Aziaten door multinationals ook een genocide.

De oorzaken van de miljoenen doden zijn ook de ziektes die de Europeanen naar Afrika brachten en waarop de Afrikanen gevoelig waren, en de gevechten tegen de Arabieren die Congolezen ontvoerdden en verkochten als slaven.

Pelgrim 22 juni 2004 13:46

Hetn maakt niet uit hoe je het noemt, feit blijkt dat de kollonisten daar schandelijke praktijken hebben uitgevoerd, waar de Leopol den tweede geen probleem mee had.

eniotna 22 juni 2004 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Hetn maakt niet uit hoe je het noemt, feit blijkt dat de kollonisten daar schandelijke praktijken hebben uitgevoerd, waar de Leopol den tweede geen probleem mee had.

Hebben de nakomelingen van Koningin Victoria zich verontschuldigd? En de Franse presidenten?

Pelgrim 22 juni 2004 13:58

Nee, ze mogen dat wel eens doen :wink:

Vooral als ze blijven voortleven van het familiefortuin dat ze in Congo hebben vergaard.

Patriot! 22 juni 2004 14:02

Kan er geen slot op deze schandalige lastertopic?

Pelgrim 22 juni 2004 14:09

:lol:

Belgische vrije meningsuiting!

Is de monarchie Goddelijk en onschendbaar zoals de Paus of zo?

zorroaster 22 juni 2004 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Citaat:

toevallig diezelfde kongolezen die juichen als Louis Michel langskomt, of zijn die gedwongen door de geest van Cornelis om te komen juichen?

Als ik crepeerde van de honger, zou ik ook staan juichen als er een dikke tuinkabouter zou neerstrijken met een grote zak geld.

Heel menselijk van die Congolezen. Mocht Vlaanderen er even erg aan toe zijn als Congo, zou ik ook staan juichen als den Duits ons kwam steunen. Dat wil nog altijd niet zeggen dat Hitler vijftig jaar geleden géén genocide heeft gepleegd volgens mij, zo kortzichtig ben ik namelijk niet. U wel...

C uit W 22 juni 2004 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Hebben de nakomelingen van Koningin Victoria zich verontschuldigd? En de Franse presidenten?

En als zij van een brug springen, ga jij dat dan ook doen?

jOOSt 22 juni 2004 14:21

De paus heeft al verschillende keren zijn verontschuldigingen aangeboden o.a. aan de orthodoxe kerk en aan de joden.

Nello 22 juni 2004 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Als ik crepeerde van de honger, zou ik ook staan juichen als er een dikke tuinkabouter zou neerstrijken met een grote zak geld.

Heel menselijk van die Congolezen. Mocht Vlaanderen er even erg aan toe zijn als Congo, zou ik ook staan juichen als den Duits ons kwam steunen. Dat wil nog altijd niet zeggen dat Hitler vijftig jaar geleden géén genocide heeft gepleegd volgens mij, zo kortzichtig ben ik namelijk niet. U wel...

Jaja, ik ben kortzichtig...

Heeft Geert Bourgeois zijn excuses aangeboden voor de doden in de tweede wereldoorlog door verklikking van de Vlaams Nationalisten, de gevangenen in Breendonk die door Vlaams Nationalisten bewaakt werden, ...?

zorroaster 22 juni 2004 14:25

Citaat:

Citaat:

Heeft Geert Bourgeois zijn excuses aangeboden voor de doden in de tweede wereldoorlog door verklikking van de Vlaams Nationalisten, de gevangenen in Breendonk die door Vlaams Nationalisten bewaakt werden, ...?

Geert Bourgeois en de N-VA zijn dan ook door rechtstreekse opvolging via Staf Declerq en het VNV aangewezen als hun troonopvolgers natuurlijk...

Hebt u nog debielere vergelijkingen of is dat de beste?

Nello 22 juni 2004 14:29

Citaat:

Citaat:

Geert Bourgeois en de N-VA zijn dan ook door rechtstreekse opvolging via Staf Declerq en het VNV aangewezen als hun troonopvolgers natuurlijk...

ach, ach

ga je nu zelfs de banden tussen de stichters van de VU en de mensen rond De Clerq ontkennen? van negationisme ben je ook niet vies natuurlijk...

jOOSt 22 juni 2004 14:32

Laten we het ook maar eens hebben over de banden tussen Leopold II en Hitler himself.....

zorroaster 22 juni 2004 14:34

Citaat:

Citaat:

ach, ach

ga je nu zelfs de banden tussen de stichters van de VU en de mensen rond De Clerq ontkennen? van negationisme ben je ook niet vies natuurlijk...

Van al onze verkozenen is er niet één die banden heeft met het VNV of het restant daarvan. Geert Bourgeois, na Peumans de senior van onze parlementairen, was nog niet eens geboren toen het VNV al was opgegaan in de CVP. En die moet zich schuldig voelen over wat het VNV gedaan heeft in WOII?

Heb je nu echt niets beters dan dat? Armoe...

Yann 22 juni 2004 14:36

Wat heeft dit met politiek binnenland te maken??? :roll:

zorroaster 22 juni 2004 14:38

Citaat:

Laten we het ook maar eens hebben over de banden tussen Leopold II en Hitler himself.....

Leopold II lag toen al even onder de zoden, ik neem aan dat je nummertje III bedoelt?

jOOSt 22 juni 2004 14:42

Citaat:

Citaat:

Leopold II lag toen al even onder de zoden, ik neem aan dat je nummertje III bedoelt?

Ups...ja Leopold III dus.... :?

zorroaster 22 juni 2004 21:29

Aangezien Nello zo overtuigd is dat de N-VA verantwoordelijk is voor wat het VNV deed, neem de proef op de som.

Zoek mij één bericht, interview of uitspraak van een N-VA-vertegenwoordiger die Staf Declerq als een "groot beschaver" of een "visionair genie" aanduidt. Geef mij één verwijzing naar de Holocaust als "beschavingswerk"...

Op de website van de Belgische monarchie wordt nochtans in deze bewoordingen gesproken over Leopold II en zijn Congolese avonturen. Alle Belgische vorsten tot nu. hebben zich lovend uitgelaten over hun voorganger Leopold II
Nu, anno 2004. En d�*t is schandelijk.

Rock Against Communism 22 juni 2004 21:35

wat de congo betreft: Toen leefden we in een periode waar kolonialisme nog "kon", het uitbuiten echter.... Maar ik vind inderdaad dat na zoveel jaren die misdaden niet meer terzake doen. Het koningshuis moet zich dus niet verontschuldigen ofzo (ik ben NIET koningsgezind voor alle duidelijkheid), net zomin de paus zich voor de kruistochten, Bush voor de Vietnam oorlog, Schröder voor WOII, enz moet verantwoorden.

HEt verleden is voorbij. Wat gepasseerd is is definitief geschiedenis en zal je niet dmv loze woorden kunnen goedmaken.

exodus 22 juni 2004 22:12

Laten we ook even opmerken dat Philippe Van Meerbeeck, de verantwoordelijke voor het Canvasprogramma
"Histories" productiemanager af is. Zijn uitzending van de (op vraag van .
reeds uitgezuiverde) BBC-documentaire over de weldaden van Leopold II in de Congo is bij "hoge Belgische kringen" in het verkeerde keelgat geschoten.

Yann 22 juni 2004 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot
wat de congo betreft: Toen leefden we in een periode waar kolonialisme nog "kon", het uitbuiten echter.... Maar ik vind inderdaad dat na zoveel jaren die misdaden niet meer terzake doen. Het koningshuis moet zich dus niet verontschuldigen ofzo (ik ben NIET koningsgezind voor alle duidelijkheid), net zomin de paus zich voor de kruistochten, Bush voor de Vietnam oorlog, Schröder voor WOII, enz moet verantwoorden.

HEt verleden is voorbij. Wat gepasseerd is is definitief geschiedenis en zal je niet dmv loze woorden kunnen goedmaken.

Ik sluit mij hierbij aan.

Wat daar allemaal gebeurd is, valt niet goed te praten. Toch vergeet men dikwijls dat het vooral de plaatselijke stamhoofden waren (die werden aangewezen als opzichter voor een rubberplantage), die de wreedheden tov de soortgenoten pleegden. Men mag Leopold II het slecht beleid verwijten, maar niet de misdaden. Hetgeen vandaag in Kongo gebeurt, bewijst het labiele evenwicht tussen de verschillende volkeren. De Belgen worden er nog steeds met open armen ontvangen, en op handen gedragen. Onlangs werd Franse hulp afgewezen, want de Kongolezen wilden enkel Belgen!!!

zorroaster 23 juni 2004 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot

Ik sluit mij hierbij aan.

Wat daar allemaal gebeurd is, valt niet goed te praten. Toch vergeet men dikwijls dat het vooral de plaatselijke stamhoofden waren (die werden aangewezen als opzichter voor een rubberplantage), die de wreedheden tov de soortgenoten pleegden. Men mag Leopold II het slecht beleid verwijten, maar niet de misdaden. Hetgeen vandaag in Kongo gebeurt, bewijst het labiele evenwicht tussen de verschillende volkeren. De Belgen worden er nog steeds met open armen ontvangen, en op handen gedragen. Onlangs werd Franse hulp afgewezen, want de Kongolezen wilden enkel Belgen!!!

Dat hebben we gezien ten tijde van Operatie Artemis. Als de Fransen daar het initiatief niet hadden genomen, kon men in Ituri wachten op de Belgen tot er geen mens meer in leven was daar...

Het leuke aan de Belgen is dat die niet moeilijk doen over vrije verkiezingen en mensenrechten, maar altijd hun geldzak open hebben. Of waarom denk je dat ze die tuinkabouter van de MR ginder op handen dragen?

Fribre 23 juni 2004 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Toch vergeet men dikwijls dat het vooral de plaatselijke stamhoofden waren (die werden aangewezen als opzichter voor een rubberplantage), die de wreedheden tov de soortgenoten pleegden.

8O

ancapa 23 juni 2004 06:45

Citaat:

Kan er geen slot op deze schandalige lastertopic?

de bbc reportage kwam velen niet goed uit. Als royalisten nu gekrenkt zijn in hun gevoelens kan ik begrijpen. Nu weet je hoe dat voelt... onterecht gelinkt worden aan feiten waar jij of ik niets konden aan doen ! We waren toen nog niet geboren :roll:

Herr Flick 23 juni 2004 07:53

Citaat:

Citaat:

Diegene die de cijfers van de vermoedelijk vermoorde congolezen berekent, is dezelfde als die van de transfers denk ik. Ook die bedragen stijgen continu, zonder enig bewijs...

Lijken verteren natuurlijk vrij gemakkelijk in de Jungle, net zoals de wallen makkelijk ons geld consumeren, ...

Herr Flick 23 juni 2004 07:55

Citaat:

Citaat:

Ja juichen als big loeloe van de vlieger stapt omdat ze dan denken van een paar eurokes te krijgen, en aan den andere kant van't vliegveld staat het executiepeleton al klaar om iedereen die niet juicht direct naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Het is daar ook een prille democratie zeker hé, ?

Herr Flick 23 juni 2004 07:59

Citaat:

Citaat:

Heeft den belgische staat da gedaan voor de duizende ontschuldige vlamingen die tijdens de repressie beestachtig behandeld zijn.

Tzuvar Raemborr 23 juni 2004 08:04

Citaat:

Moet de koning zijn verontschuldigingen aanbieden voor de wandaden van zijn voorgangers?
Pfft, waar is dat goed voor? Ik ben tegen dat hele koningshuis, maar wat schiet iemand er iets mee op als we ze dwingen tot een publiekelijke zelfvernedering? Bovendien, wat heeft den Albert daar mee te maken?

Geen gezaag, gewoon die boel afschaffen als beschaafde mensen, zonder verwijten of achterklap.

Pelgrim 23 juni 2004 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Citaat:

Moet de koning zijn verontschuldigingen aanbieden voor de wandaden van zijn voorgangers?
Pfft, waar is dat goed voor? Ik ben tegen dat hele koningshuis, maar wat schiet iemand er iets mee op als we ze dwingen tot een publiekelijke zelfvernedering? Bovendien, wat heeft den Albert daar mee te maken?

Geen gezaag, gewoon die boel afschaffen als beschaafde mensen, zonder verwijten of achterklap.

da's nog eens gesproken se

Knuppel 23 juni 2004 14:55

Citaat:

Het volk is het ermee eens.
Welk volk?

Bestaan er dan toch volkeren als het jullie goed uitkomt?

dorus 23 juni 2004 16:10

Hoeveel keer gaan we die onzin nog moeten lezen.
Het is al 100 x weerlegd, maar ja, als je niet kunt lezen...

justme 23 juni 2004 16:15

Citaat:

bull-shit !!

Dat afbreken van het koningshuis omdat men tegen belgië is :roll:

hypocriet en idioot.. Had je een onafhankelijk vlaanderen toen gehad met een kolonie, dan deed dat vlaanderen kloef hetzelfde, net als alle andere koloniale machten.

Trouwens, de miserie kwam van uit beide kanten... zowel het thuisland deed was mis (en dat is niet zomaar de fout van de koning), maar de lokale bevolkingen waren eveneens niet zomaar braafjes.

Bon, weet ik veel wat voor belangen er allemaal meespeelden... volgens mij had je zelfs veel meer partijen die erbij betrokken waren...

Maar zo'n post is voor mij een teken van weinig intellect of weinig objectiviteit :roll:

1handclapping 23 juni 2004 16:30

Leopold II is nooit in Congo geweest...
De uitvoerders van het mensonwaardige beleid van eerst de Pol en daarna
de Begische staat waren hoofdzakelijk Vlamingen...

Wist ge dat de Congolezen eerlijk dachten dat het Vlaams eeen geheime
taal was "slegs vir blankies" en zij opgescheept werden met het minderwaardige frans ("Le français c'est pour les nègres").
"De Saksen coburgs" hebben met het verfoeilijke kolonialisme alléén te maken door hun vertegenwoordiger LII, die met de opbrengsten trouwens
véél fraaie bouwerken schiep (Centraal station A'pen om iets te noemen).

Ik lees hier soms kritiek op steun aan 3de wereld ... wel als we een seriuze kompensatie zouden moeten betalen aan Congo voor elk
slachtoffer van het bloedige kolonialisme zouden we nogal een staatsschuld hebben denk ik zo...

jOOSt 23 juni 2004 17:19

Leopold II droeg twee kronen. Behalve koning der Belgen, was hij van 1885 tot 1908 ook de vorst van de Congo Vrijstaat. Daar voerde hij een dermate bloeddorstig bewind dat de bevolking op 23 jaar tijd werd gehalveerd. De Franse koloniale autoriteiten aan de overzijde van de Congostroom en de Britten in Soedan werden geconfronteerd met tienduizenden vluchtelingen. Parijs en Londen drongen erop aan dat de Belgische regering het bestuur in Congo zou overnemen en een "normaal" koloniaal bewind zou invoeren.

Leopolds misdaden waren het doorslaggevende argument waarom België, dat eigenlijk van geen kolonie wilde weten, in 1908 besloot Congo van de vorst over te kopen voor 50 miljoen goudfrank (250 miljoen euro vandaag). Het Belgische dilemma werd samengevat door Arthur Vermeersch, jezuïet en hoogleraar in Leuven, in zijn boek La Question Congolaise in 1906: 'Onze eer en onze goede naam staan op het spel omdat Congo geregeerd wordt door onze koning. De mensen zeggen over ons: "Een paar ton rubber is voldoende opdat ze hun geweten zwijgt en ze zich te buiten gaan aan hebzucht en wreedheid"'.

Ja, ja, Leopold II is er nooit geweest, maar hij was toch de baas, hé. Over deze fijnzinnige vorst heb ik nog wat meer gevonden.

"Laten we niet proberen alle misdaden van Leopold op te sommen. De lijst is eindeloos," schrijft Edward Morel, voorzitter van de Kongo Reform Association in de West African Mail. "De gevreesde schaduw van de koning ligt over zijn Vrije Congostaat. Het is een reusachtig knekelveld. Het is een onvoorstelbare gedachte dat dit het werk is van één man: Leopold II. Zijn macht is absoluut. Hij had de misdaden kunnen verhinderen, alleen door ze te verbieden. Hij had er vandaag een eind aan kunnen maken door één woord te spreken. Hij vertikte het. Omwille van het geld."

Over de daden van Leopold II valt niets goed te spreken, dit was een misdaad tegen de mensheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be