![]() |
Ik weet het niet , Wat denkt U ? warm water .
Ik weet het niet , wat denkt U ? betreft warm water .
Onderzoekers willen een nieuwe bron van energie aanboren op 2000 m diepte , de binnenkant van onze aarde zou dus behoorlijk heet zijn en op 2000 m diepte gaat men warm water oppompen .Ok op een literke of 10 zal het niet aankomen , Maar als men dat op honderden plaatsen gaat doen en dat ment imense volumes , en permanent , kan dat niet leiden tot spanningen of afkoeling van die onderste aardlagen en enorme natuurrampen of bevingen veroorzaken ? Stek dat de aarde centraal begint af te koelen ? |
Maar de aarde is al aan het afkoelen. Het zal gewoon een minitikje sneller gaan.
|
Citaat:
De aarde ondervindt daar m.i. geen hinder van. We kunnen natuurlijk wel nog het warm water uitvinden als dat goed lijkt voor het milieu. |
Citaat:
Door het oppompen van het water uit de ondergrond kunnen er namelijk verzakkingen plaats vinden. Door die verzakkingen zullen er inderdaad bevingen en natuurrampen plaats vinden, maar er zal vooral een probleem rond leefbaarheid ontstaan. Binnen de klimaatsonderdzoeken is namelijk bewezen dat een opwarming van 3°C een enorme impact zal hebben om het milieu. Nu die opwarming word politiek uitgebuit via CO² uitstoot, maar word ook veroorzaakt door omgevingsopwarmingen. |
Waarom water oppompen?
Een trechter in de zee die het water 2000m diep opvangt, en dan de stoom opvangen. |
Citaat:
Ik hoop dat de IR hier eens even komen uitleggen wat er gebeurd bij warmtewisseling over een dergelijke afstand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De natuur doet dit trouwens al eeuwen. Het probleem is die stoom boven te krijgen zonder gevolgen voor de natuur en het milieu. |
Citaat:
Het probleem zijn de gevolgen voor natuur en milieu van deze actie. |
Citaat:
Citaat:
Ook, alle leuke ideen tesamen. De beste, duurzame resultaten worden behaald als er niet meer dan .5W per m² warmtewisseloppervlak geoogst word als geothermische energie. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad. Ongeveer 4 graden warm :-) |
Citaat:
In Ijsland 3-400° |
Citaat:
Op 2km diepte van de oceanen heb je dus 4°C, tenzij er een warmte bron is. |
Citaat:
|
Oef, op 2000m diepte is de warmte echt geen 150°. Om genoeg stoom te kunnen aanmaken zou je in België tot 10 - 14 km diep moeten gaan.
Op zich is het idee goed, maar alsje continu koud water naar beneden gaat pompen zal de aarde rond je boorgat snel afkoelen, waardoor je rendement spectaculair zal dalen. In Ijsland doen ze het door het water te laten insijpelen en dan te collecteren. Daar gaat dat aangezien de warmte heel dicht bij het oppervlak zit. |
Citaat:
Citaat:
Je kan in principe energie aan hoge temperatuur aftappen zonder dat dat tot afkoeling ter hoogte van de bron leidt als je maar niet meer energie aftapt dan er normaal al passeert. Dat is zoiets van 70 milliWatt per m². De zuil rots daarboven koelt dan wel af, maar dat doet er niet toe. Maar je moet dus een gigantische oppervlakte aftappen om een beetje energie te hebben. In de praktijk kan dat alleen als de bodem daar voldoende poreus is om er water door te laten circuleren (tenzij het op zich al een waterdragende laag is, maar die komen op hoge dieptes niet meer voor). Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.nytimes.com/2009/12/11/sc...h/11basel.html |
Als men buizen naar beneden kan brengen om het warme grondwater op te pompen, en daarna koud terugpompen, kan men ook diezelfde buizen benuttigen om het koude oppervlaktewater naar beneden te pompen. Met andere woorden: het warme grondwater laten zitten, en door een gesloten leiding de warmte-uitwisseling laten gebeuren tussen grond- en oppervlaktewater.
Het rendement zal minder zijn, maar de negatieve gevolgen qua milieu zullen uitblijven, zijnde aardbevingen en verzakkingen... |
Citaat:
|
Citaat:
Dan moet men maar een serpentin gebruiken. |
Citaat:
Door het oppompen van warmte, veroorzaak je een opwarming rond je leidingen. Die warmte verspreid zich steeds verder in de bovenlaag van je bodem. Hierdoor veroorzaak je een uitdroging van je omgeving, waardoor er aardverschuivingen en bevingen plaats gaan hebben. Wil je dit vermijden, dan moet je een dubbele koker steken met voldoende isolatie. |
Citaat:
Doordat men het oppervlaktewater naar beneden pompt in een gesloten systeem, blijft de ondergrondse natuur zoals deze bestaat. De isolerende bescherming zal altijd nuttig zijn, maar naast het verminderde rendement, zie ik niet direct negatieve gevolgen die vergelijkbaar zijn zoals men dit heeft bij het oppompen van het grondwater. Tenzij het negatief rendement véél te zwaar doorweegt (>50%), waar ik toch mijn twijfels bij heb. Maar weegt dit op tegen de risico's om een open schacht te hebben? Ook al bestaat de technologie reeds, heb ik vragen bij het terug naar beneden pompen van het koude grondwater. Op grote diepte is dit geen leeg vat, maar poreus gesteente. Het heeft eeuwen gekost voor dit water om door te dringen in de lagen, en dit gaat men technologisch onder hoge druk "�* la minuut" terugpompen? Ik ben zeker dat men deze methode moet hebben overwogen, en zie een moeilijk technisch obstakel om het geheel gesloten te houden op grote diepte voor lange tijd. In combinatie met het lager rendement (=$$), zijn de risico's toch niet te groot qua natuur? |
Citaat:
Een persoonlijk voorbeeldje. Huize chaos staat op 125m², Stel dat ik de investering wil doen. 2 boorputten van 3000m diep, en op die diepte een enorme serpentin met een totaaloppervlak van 375m². Dat leverd dus 164,25 Kw per jaar op. Ergens denk ik dat de installatie een paar millenia moet werken zonder kosten wil die rendabel zijn. |
Citaat:
Overigens denk ik dat dat eerder een voordeel dan een nadeel van geothermie is. Geothermische boringen zullen enkel aardschokken veroorzaken op plaatsen waar de spanningen in het gesteente groot zijn. Deze kleine bevingen zorgen er voor dat de spanning zich kan ontladen, en zo verkleint de kans op een grote aardbeving. Af en toe een kleine beving is beter dan een keer een grote... Basel ligt in een aarbevingsgebied en werd in de 14de eeuw al eens compleet door een aardbeving verwoest. Dat was de grootste aardbeving te noorden van de Alpen in de Europese geschiedenis. Een dergelijke aardbeving nu zou rampzalig zijn. Denk maar aan al de chemische industrie in Basel. |
Citaat:
|
Citaat:
het is de zon die afkoelt |
Citaat:
Net zoals enkele oudere geothermische installaties al bewezen hebben in veel actievere gebieden dan België. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat bibbertjes, minder dan van de gaswinning in Slochteren en/of de Noordzee ismijn voorspelling. |
Citaat:
|
Citaat:
En als U op globale schaal gaat denken, dan is de mensheid met moeite een vliegekeutel. We zouden misschien, en dan ook maar misschien aardbevingen van sterke schaal kunnen beinvloeden met atoomwapens. We doen het ten slotte ook met grote stuwmeren. |
Citaat:
Maar door ingrijpende onderaardse spanningen op te wekken of weg te nemen zijn er toch wel minder makkelijk berekenbare gevolgen mogelijk . |
Citaat:
En ook over de gevolgen van het gebruik van geothermische warmte worden vaak fout ingeschat. |
Citaat:
Je zou hetzelfde kunnen schrijven over kerncentrales. Waarbij het Tjerobyl geval een Banqiao representeerd, en Tree Miles Island heeft gewoon geen tegenhanger bij dammen. Geen doden bij falen.... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be