Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Meer maar vooral efficiënte repressie gevraagd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169541)

De schoofzak 3 april 2012 08:36

Meer maar vooral efficiënte repressie gevraagd
 
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

Maar:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_134
en
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_162


Dat mag men zo ver niet laten komen.

Bij een derde zo zware overtreding, zou men het voertuig moeten in beslag nemen, op kosten en risico van de overtreder. (dat laatste bedoeld om de bestuurder van een leasingwagen te treffen: de leasingmaatschappij moet de geleden schade maar verhalen op de chauffeur ...)


Maar ja, naar het schijnt weet de politie van jouw gemeente niet eens of, hoeveel en hoe erg je al te pakken geweest zijn voor die zaken, in een naburige gemeente of in een verder afgelegen gemeente.






Citaat:

ROTSELAAR/GEEL - De politierechter in Leuven heeft een 40-jarige vrouw aangeraden om een andere auto te kopen. Ze heeft zich te zeer vereenzelvigd met haar Porsche, vindt de rechtbank.

Een 40-jarige vrouw uit Geel heeft van de Leuvense politierechter een rijverbod van drie maanden gekregen. Ze werd op 3 juli 2011 op de E314 in Wezemaal (Rotselaar) geflitst met een snelheid van 185 kilometer per uur.

Het was al de twaalfde keer dat de vrouw betrapt werd op te snel rijden met haar Porsche.

De beklaagde werd ook al een keer betrapt toen ze haar sportwagen op een parkeerplaats voor andersvaliden achterliet.

Volgens de politierechter is er een oorzakelijk verband tussen het rijgedrag van de vrouw en haar Porsche 911. 'Blijkbaar heeft ze haar rijgedrag volledig aangepast aan haar wagen en stapelen de overtredingen zich op. Ik zou haar willen aanraden voor een ander type auto te kiezen, want dat ligt volgens mij aan de grondslag van de wel zeer hoge snelheden die ze laat noteren.'

De rechter sprak naast het rijverbod van drie maanden een boete van 1.100 euro uit.


Citaat:

ZWIJNAARDE - Een 48-jarige bedrijfsleider uit Zwijnaarde heeft op de Leuvense politierechtbank drie maanden rijverbod en een boete gekregen. Bart V. scheurde op 10 juli 2011 op de E40 in Bertem met een snelheid van 197 kilometer per uur.

De Oost-Vlaming werd eerder al veroordeeld voor ernstige verkeersinbreuken. De chauffeur had ook een andere snelheidsovertreding begaan, een vluchtmisdrijf gepleegd, en was door het rood gereden. De beklaagde stuurde bovendien zijn kat naar de politierechtbank in Leuven.

De politierechter legde buiten het rijverbod een boete op van 825 euro om de veertiger een duidelijk signaal te geven.

Alboreto 3 april 2012 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Maar:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_134
en
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_162


Dat mag men zo ver niet laten komen.

Bij een derde zo zware overtreding, zou men het voertuig moeten in beslag nemen, op kosten en risico van de overtreder. (dat laatste bedoeld om de bestuurder van een leasingwagen te treffen: de leasingmaatschappij moet de geleden schade maar verhalen op de chauffeur ...)


Maar ja, naar het schijnt weet de politie van jouw gemeente niet eens of, hoeveel en hoe erg je al te pakken geweest zijn voor die zaken, in een naburige gemeente of in een verder afgelegen gemeente.

Als ge de boete betaalt weet zelfs de politie in uw eigen gemeente het niet.
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij.

De schoofzak 3 april 2012 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058839)
Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.




Als ge de boete betaalt weet zelfs de politie in uw eigen gemeente het niet.
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij.

Dat klopt niet helemaal, maar dat is niet van belang.
(Zelfs de geijkte apparatuur meet niet astronomisch juist. Het kan dus, als jij perfect 50,000 per uur rijdt, dat het apparaat aangeeft dat je vb. 53 rijdt. Die marge van mogelijke fout wordt steeds afgetrokken.
Ok, het is dus mogelijk dat je 53 rijdt, en de apparatuur geeft maar 50 aan; daarvan wordt ook die drie per uur afgetrokken, en dan heb je zes per uur gewonnen.
Maar die zes per uur is niet gegarandeerd. De marge, in combinatie met de regelmatige ijking, geeft wel een voldoende garantie om niet de klos te zijn.
Elementaire fysica en statistiek.)



Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.

Micele 3 april 2012 10:15

Het strafrechterlijk beleid qua snelheidsovertredingen en de louter technische tolerantiemarge vind je hier.
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid.
[28.05.2008] PDF (231 Kb, bijgewerkte versie van 03/01/2012)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...135-col11-2006

(de tekst is ergens sinds 3.1.12 aangepast maar de marges zijn identiek gebleven)

Directe link:
http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf
tekst p 8 en de margetabel vind je blz 9.

Citaat:

Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.

Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.

Voor de duidelijkheid wordt hieronder een tabel gevoegd waaruit blijkt vanaf welke snelheid eenovertreding wordt vastgesteld, hoeveel de technische marge bedraagt en hoe hoog de met die toestellen gemeten snelheid mag zijn om nog een onmiddellijke inning van 50 euro te mogen heffen.

Maximumtoegelaten sneheid Louter technische marge Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld Louter technische marge Maximum gemeten snelheid die de toepassing van de onmiddellijke inning ten belope van 50 euro toestaat
20 km/h 6 km/h 27 km/h 6 km/h 36 km/h
30 km/h 6 km/h 37 km/h 6 km/h 46 km/h
40 km/h 6 km/h 47 km/h 6 km/h 56 km/h
50 km/h 6 km/h 57 km/h 6 km/h 66 km/h
60 km/h 6 km/h 67 km/h 6 km/h 76 km/h
70 km/h 6 km/h 77 km/h 6 km/h 86 km/h
80 km/h 6 km/h 87 km/h 6 km/h 96 km/h
90 km/h 6 km/h 97 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 107 km/h
100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 108 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 118 km/h
110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 128 km/h
120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 129 km/h 139 x 6 % = 8,34 km/h 139 km/h
De technische tolerantie is dus 6 kmh < 100 kmh en 6% van de gemeten snelheid bij = - en > 100 kmh.

Boven die snelheid (blauw= limiet 1e graadsovertreding van 50€) verhoogt de onmiddelijke inning met 5 € per kmh sneller op wegen i.p. buiten de bebouwde kom, op wegen binnen de bebouwde kom echter is het 10 € per kmh, te vinden hier:
Citaat:

http://www.wegcode.be/informatief/boetetarieven

B. SNELHEIDSOVERTREDINGEN
a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:

•snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
•snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.
b. op andere wegen:

•snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
•snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 5 euro voor elke bijkomende km/u.
Vanaf + 30 kmh "netto te snel" (of 31 kmh te snel), binnen de bebouwde kom en + 40 kmh (41 kmh te snel) buiten, is het i.p. altijd voor de rechtbank. Vind je in de samenvattende tabel.

Of dit tool geen foutjes bevat weet ik niet, even testen bij gemeten 128-snelweg:
Citaat:

http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311
Autosnelweg
Toegelaten snelheid 120 | Gemeten snelheid 128
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 120.32
Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
•Onmiddellijke inning 50€
(Is dus fout 120,32 wordt afgerond naar onder en 120 netto mag men)
Dus na een test bij 128 kmh op de snelweg bevat het idd een fout want het houdt geen rekening met de tekst uit COL 11/2006 en de bijbehorende tabel 129 kmh is pas beboet met O.I 50 € tot en met 139 kmh. Bij 139 km ingeven is de tool wel juist met 50 € O.I.
Citaat:

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.
Hopelijk ben ik jullie hiermee van dienst geweest. ;-)

Alboreto 3 april 2012 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Dat klopt niet helemaal, maar dat is niet van belang.

Dat klopt wel degelijk.
De toestellen hebben een foutmarge van 1% of lager.

Dus die extra km's krijgt ge gratis.

Ge gaat nooit een boete krijgen als ge 51 km rijdt in de bebouwde kom.

Micele 3 april 2012 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058956)
Dat klopt wel degelijk.
De toestellen hebben een foutmarge van 1% of lager.

Sommige toestellen idd, naargelang de gebruikte techniek en de nauwkeurigste meetopstelling.

Maar politiemensen die de uitlijning van die normaal gezien nauwkeurige toestellen moeten uitvoeren maken ook fouten.
Bevat de gecontroleerde weg een flauwe bocht bvb boven x ° moet bvb de ingestelde flitssnelheid al x-hoger gezet worden, onafhankelijk vd technische tolerantie.

Met gehomologeerde streng geijkte vaste flitspalen op een recht wegstuk is dat al heel wat anders. Ook met geijkte inductielussen om de snelheid te meten.

De heel andere kant zijn handbediende toestellen met lasertechniek.
Zolang de toegelaten meettechnieken zeer uiteenlopende nauwkeurigheden hebben zal die algemene 6 kmh/6 % technische marge blijven.

En dan weten we in Be nog maar heel weinig hoe het zit met het achternarijden met een geijkte op niet-geijkte snelheidsmeter, dus wat daar de extra tolerantie is.

Citaat:

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
In het buitenland zijn de technische marges zelfs soms 3 en 5 kmh (gebruiken enkel nauwkeurigste toestellen), maar dikwijls ook veel hoger als 6 kmh**.

Ook omdat de politie daar meedenkend flitst naargealng gevaarlijk, ook hun meetopstellingen zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden, bvb in principe minimum 200 m achter het snelheidsbord (met bepaalde uitzonderingen)

Ik weet dat Beieren bvb tot +20 kmh hanteert op de droge autobahn tijdens bepaalde rustigere uren (Bundesautobahn).
Citaat:

http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php

Entfernung zur Geschw.-Beschränkung min. 200 m
Unterschreitungen hierzu - min. 100 m bei Geschw.-Trichtern
- bei Unfall- und Gefahrenschwerpunkten
- bes. Verkehrsverhältnisse am Beginn oder Ende einer geschl. Ortschaft

Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%

- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10% (ook bij afstandsmetingen)
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek


Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h**
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h**
Hangt natuurlijk af van de wegsoort ttz plaats van de meting en omstandigheden.

Richtlijnen voor alle D-staten (wel opletten of de richtlijn niet verouderd is)
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/

Be ligt zowat in het West_europees gemiddelde met zijn 6 kmh en 6 % met afronding.

** zie ook Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...ntry#Countries
enforcement tolerance laatste kolom.

CyberpunX 3 april 2012 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058839)
Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.

Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u. Een paar kilometers correctie akkoord maar toch, een mens is geen machine die een perfecte constante snelheid kan aanhouden.
Een boete van 1100 euro voor iemand met een Porsche is belachelijk, dat voelen die bestuurders niet.

Trouwens ook absurd dat iemand met een promillegehalte van +4 een even zware boete krijgt als iemand die een week voordat ie met de wagen rijdt een joint heeft opgestoken.

http://www.hbvl.be/vlaams-brabant/di...rijverbod.aspx

Micele 3 april 2012 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

We zijn hier in "hersendood flitsBelziek" hé niet Duitsland. ;-)

In Duitsland overal buiten bebouwde kom(waar 100 kmh de algemene limiet is) begint het idd vanaf 10 €.
Binnen de bbk is het 50 % �* 100 % meer naargelang hoogte, vanaf 15 € dus.

- dus vanaf 10 € vanaf netto 1 kmh te snel, ttz daar is 5 kmh tolerantie al afgetrokken.
- tot 10 € tot 10 kmh netto te snel.
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 10 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 10,00 Euro
- tot 20 € vanaf 11 kmh netto te snel.
- tot 30 € vanaf 16 kmh netto te snel.
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 20 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 30,00 Euro
- vanaf 21 km netto te snel wordt het daar duurder of vanaf 70 €.
dit tot 25 kmh netto te snel
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 25 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Bußgeld: 70,00 Euro
vb binnen bebouwde kom:
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit innerhalb geschlossener Ortschaften um 10 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 15,00 Euro
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/index.php

Daar bovenop komen soms nog de extra niet-techniche marge naargelang situatie en omstandigheid, dat kan zelfs + 20 kmh extra zijn op droge autobahn buiten de spitsuren (zie vorige post vb Beieren)

Micele 3 april 2012 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.

Idd, maar voor recidivisme te bestraffen dan moet Be een betere-*volledigere wegcode-boetecatalogus maken (waar ze blijkbaar "decennia mee bezig zijn" :-P) en een puntenrijbewijs invoeren naar buitenlands voorbeeld.
(* vb. veiligheidsafstand in stappen in onbestaande)

En dan kunnen ze de boetes minder zwaar maken (bvb 10 € Duitsland) voor de lichte overtredingen.

En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten; naja aan de hoogte van bepaalde Vmax kan ik ze wel begrijpen

Zoals ge mss al gerekend hebt krijgt men in D één strafpunt bij 21 kmh (netto) snelheidsoverschrijding (5 kmh marge afgetrokken)
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/index.php

Johan217 3 april 2012 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059338)
En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten;

Dit.

Micele 3 april 2012 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 6059354)
Dit.

Wat ? (uw link onderaan werkt niet)

even fout rechtzetten: die 5 kmh louter technische foutmarge van de radarapparaten in D moet 3 kmh/3 % zijn, 5 kmh is in de regel (grundsätzlich) de bijkomende extra marge door de Polizei op het meetapparaat ingesteld.
Citaat:

Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%

Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h**
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h**
grds. = grundsätzlich

Frankrijk is 5 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge ?
# Nederland is 3 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge -instelling- 4 �* 5 kmh # .
Be is 6 kmh " " . Extra Marge ?
D is 3 kmh " " . Extra marge fundamenteel vanaf 5 kmh.
(vanaf 100 kmh is het idem-% aftrekken)

#
Citaat:

http://www.om.nl/algemene_onderdelen..._de_correctie/
Wat is de correctie bij een snelheidsovertreding?

De snelheidsapparatuur van de politie is zo ingesteld dat er geflitst wordt bij snelheden die 7 km of meer boven de maximaal toegestane snelheid ligggen (8 km of meer bij toegestane snelheden van 100 km/uur of meer). Op de gemeten snelheid wordt standaard een correctie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie standaard 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is de correctie 3% van de gemeten snelheid. Op de beschikking die het CJIB verstuurt staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.

Johan217 3 april 2012 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059422)
Wat ? (uw link onderaan werkt niet)

Ik bedoelde ² :-) In een notendop wat er schort aan de mentaliteit op de Belgische wegen.

Alboreto 3 april 2012 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6059060)
Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u.

Dat kan niet.
De boete zal zijn voor 57. Dat zal 60 geweest zijn op de teller of zo.

Alboreto 3 april 2012 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059338)
Idd, maar voor recidivisme te bestraffen dan moet Be een betere-*volledigere wegcode-boetecatalogus maken (waar ze blijkbaar "decennia mee bezig zijn" :-P) en een puntenrijbewijs invoeren naar buitenlands voorbeeld.

Dat hoeft helemaal niet.
Het is voldoende een register in te voeren voor de boetes, en afhankelijk van herhaling de boetes aan te passen

Micele 3 april 2012 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6060002)
Dat hoeft helemaal niet.
Het is voldoende een register in te voeren voor de boetes, en afhankelijk van herhaling de boetes aan te passen

En doet de overheid dat ?

Als dat voldoende is waarom kunnen recidivisten dan blijven rijden zonder rijverbod ?

CyberpunX 3 april 2012 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6059997)
Dat kan niet.
De boete zal zijn voor 57. Dat zal 60 geweest zijn op de teller of zo.

52, zwart op wit.
57 voor correctie.

Micele 3 april 2012 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060095)
52, zwart op wit.
57 voor correctie.

57 voor correctie komt op 51. (toch in Be)

schreef je toch niet ?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6059060)
Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u. Een paar kilometers correctie akkoord maar toch, een mens is geen machine die een perfecte constante snelheid kan aanhouden.

In Be kost dat 50 € O.I, tweemaal= 100 €;

in D 10 € x2, binnen bebouwde kom 15 € x2.
Dat is namelijk ook het voordeel van een degelijk strafpuntensysteem, alhoewel zoiets voor sommige moeilijk te begrijpen is. De staatskas zal wel geld nodig hebben zeker ?

@ De schoofzak weet het wel:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.


freespirit 3 april 2012 22:14

In Nederland heb je meer pakkans dan bij ons en ze straffen je met 1 km/h overschrijding, maar dan krijg je ook maar een 'menselijke' lichte bekeuring van enkele tientallen euro's. Bij ons is het meestal alles of niets, meestal wordt je niet gepakt, maar als ze je flitsen - hoe klein de overtreding na correctie ook is - heb je direct een fameuze geldsom aan je broek.

Iedereen weet wel dat je op de Belgische autostrades 135 kan rijden zonder dat je het risico loopt geflitst te worden.

Alboreto 3 april 2012 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 6060298)
In Nederland heb je meer pakkans dan bij ons en ze straffen je met 1 km/h overschrijding, maar dan krijg je ook maar een 'menselijke' lichte bekeuring van enkele tientallen euro's. Bij ons is het meestal alles of niets, meestal wordt je niet gepakt, maar als ze je flitsen - hoe klein de overtreding na correctie ook is - heb je direct een fameuze geldsom aan je broek.

Maar een kleine overtreding na correctie betekent al een redelijke overtreding door de marge die we krijgen.

En 50€ is nu niet wat ik een monsterboete zou noemen.
(hangt af van hoeveel je verdient natuurlijk)

CyberpunX 3 april 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6060203)
57 voor correctie komt op 51. (toch in Be)

schreef je toch niet ?


In Be kost dat 50 € O.I, tweemaal= 100 €;

in D 10 € x2, binnen bebouwde kom 15 € x2.
Dat is namelijk ook het voordeel van een degelijk strafpuntensysteem, alhoewel zoiets voor sommige moeilijk te begrijpen is. De staatskas zal wel geld nodig hebben zeker ?

@ De schoofzak weet het wel:

51 ... 52 ... 1 pot nat voor mij. Was niet mijn boete maar die van mijn vriendin dus ik heb de details niet bekeken. Was wel idd 2x€50. Op een vrij laffe plaats. Waar ik zelf niet voorbijkom maar enkel een aantal dorpsbewoners. Dus ook idd om de staatskas te spijzen. Ik vraag me af of ze dergelijke overtredingen ook lopen te flitsen in de straat van de burgemeester.

Alboreto 4 april 2012 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060095)
52, zwart op wit.
57 voor correctie.

Klopt niet.

Ofwel was het 57 en kreeg je een boete voor 51 gecorrigeerd.
Ofwel 58 en een boete voor 52.

Alboreto 4 april 2012 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060424)
51 ... 52 ... 1 pot nat voor mij. Was niet mijn boete maar die van mijn vriendin dus ik heb de details niet bekeken. Was wel idd 2x€50. Op een vrij laffe plaats. Waar ik zelf niet voorbijkom maar enkel een aantal dorpsbewoners. Dus ook idd om de staatskas te spijzen. Ik vraag me af of ze dergelijke overtredingen ook lopen te flitsen in de straat van de burgemeester.

Het zijn meestal de bewoners zelf die staan roepen voor meer controles.
Het zijn ook meestal de bewoners zelf die het eerst een boete krijgen.

Micele 4 april 2012 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060424)
51 ... 52 ... 1 pot nat voor mij. Was niet mijn boete maar die van mijn vriendin dus ik heb de details niet bekeken. Was wel idd 2x€50. Op een vrij laffe plaats. Waar ik zelf niet voorbijkom maar enkel een aantal dorpsbewoners. Dus ook idd om de staatskas te spijzen. Ik vraag me af of ze dergelijke overtredingen ook lopen te flitsen in de straat van de burgemeester.

Natuurlijk vooral om de staatskas, want Vlaanderen heeft overal zijn limieten fel verlaagd (20 tot 50 kmh lager) zelfs indien bepaalde hoofdwegen veiliger geworden zijn door gescheiden en verplichte fietspaden aan te leggen, en-of de zwakke weggebruikers helemaal te verbieden daar te rijden door de gekende verbodsborden C9/C11 of ook door vangrails en-of (midden) bermbeveiliging.

En op de zeldene plaatsen en weggedeeltes waar de oorspronkelijke limieten die in artikel 11 van de wegcode staan (90-120, wel niet-snelweg/autoweg) gaan ze nooit of mss heel zelden flitsen, ik heb ze daar eigenlijk nog nooit gezien of ervan gehoord.

Meestal flitsen ze daar waar de limiet onaangepast te laag is (of toch zo schijnt) voor de weggebruiker tov de omgeving en omstandigheden. De overheid noemt dat pakplaatsen en de pakkans verhogen.
Want zegt de "slimme overheid" wie daar iets te snel rijdt, rijdt overal te snel en veegt ook zijn voeten aan andere verkeersregels. Die moeten dat ook voelen in hun portemennee.

Over de 70 kmh limiet bij échte lintbebouwing zullen maar weinige weggebruikers iets tegen hebben; het gaat over die 50 kmh buiten de bebouwde kom bij (lichte) lintbebouwing (bestaat dat? ) en ook 70 en 90 op respectievelijke -soms nu veiligere- hoofdverbindingswegen die vroeger 90 en 120 hadden, en 120-wegen waar veel stukken 70 geworden zijn nu ook helemaal geen uitzondering meer.

Ook met de technische marge van 6 kmh zijn die vele 70 kmh duidelijk te laag, in Nederland (80) mag tot 10 kmh sneller gereden worden, en in menig buitenland hebben ze echte Vmax-borden van 100 kmh op gewone 1+1- wegen buiten de bebouwde kom (fietspaden irrelevant hé).

In Belgie bestaan geen Vmax borden daar is het op-het-randje-xx-borden zodat men ook dikwijls genoeg net erover kan zitten als men meer op het verkeer let.
Zowat 80 % van de snelheidsboetes zijn boetes tot 10 kmh te snel, wat denk je wat het uitmaakt in de staatskas de limiet 20 kmh lager te zetten als de weg gerust aankan in goede omstandigheden ?

En dat zulke zondebok snelheidspolitiek al zowat 15 jaar amper of niet helpt zien we aan de Be-ongevalcijfers (cijfers Assuralia), zelfs aan de verkeersdoden in een Europees vergelijk. Sinds Be massaal flitspalen en zulke politiek doet gaan we van de 12e EU-plaats in 1997 naar de 20e plaats in 2011 bij verkeersdoden per miljoen inwoners. Ttz in 2001 stonden we al op de 20e plaats, die gaan we wslk in 2011 weer innemen.



De onderste lijn is de cijferverhouding in % tov het EU-gemiddelde, rood is slecht, zwart is postief of minder verkeersdoden/inwoner als EU-gemiddeld.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-6GXWHKWTKHOH.xls

CyberpunX 4 april 2012 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6060618)
Klopt niet.

Ofwel was het 57 en kreeg je een boete voor 51 gecorrigeerd.
Ofwel 58 en een boete voor 52.

Citaat:

Was niet mijn boete ... dus ik heb de details niet bekeken
Ga je nu echt blijven zagen over 1 km, enig idee hoe kinderachtig je hiermee overkomt?

De schoofzak 4 april 2012 14:52

Ik vind 50 € voor één km teveel niet 'kinderachtig' om te betalen; ik ken veel leuke dinges die ik met 50 € kan doen.

En als op dat blaadje staat "na correctie 51 per uur", dan is de boodschap die ik lees: "had ge één km trager gereden, dan was het nul euro te betalen".

Maar voor de 36° keer,
de bedoeling van de draad is niet van technisch te worden (en iemand die onder een lange technische uitleg schrijft dat hij hoopt hiermee van dienst te zijn, die wil enkel maar zijn eng-technische expertise etaleren);

de bedoeling van de draad is van ons gat te maken tegen grote, gevaarlijke en repetitieve overtreders, zoals de links naar de kranten op één bepaalde dag, weergaven.
En van ons gat te maken tegen de inertie van de ministers van verkeer van de laatste 20 jaar !
Ze hebben ons wel geambeteerd met wijzigingen aan de wegcode, als ge niet oppast was er wel elke week een wijziging. Maar wat moest wijzigen, bleef onaangeroerd.

Micele 4 april 2012 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061519)
Ik vind 50 € voor één km teveel niet 'kinderachtig' om te betalen; ik ken veel leuke dinges die ik met 50 € kan doen.

En als op dat blaadje staat "na correctie 51 per uur", dan is de boodschap die ik lees: "had ge één km trager gereden, dan was het nul euro te betalen".

Maar voor de 36° keer,
de bedoeling van de draad is niet van technisch te worden (en iemand die onder een lange technische uitleg schrijft dat hij hoopt hiermee van dienst te zijn, die wil enkel maar zijn eng-technische expertise etaleren);

de bedoeling van de draad is van ons gat te maken tegen grote, gevaarlijke en repetitieve overtreders, zoals de links naar de kranten op één bepaalde dag, weergaven.
En van ons gat te maken tegen de inertie van de ministers van verkeer van de laatste 20 jaar !
Ze hebben ons wel geambeteerd met wijzigingen aan de wegcode, als ge niet oppast was er wel elke week een wijziging. Maar wat moest wijzigen, bleef onaangeroerd.

Tja, als je mijn andere posten betreft recidivisme straal negeert kan ik er ook niet aan doen. Post 9 # , post 15, post 17 onderaan ... en dan zo´n reactie ? 8O

Uw 36e keer heb ik dus al 3 keer extra aangehaald voor jou.
Citaat:

2. Recidive
Herhaling van strafbaar gedrag
.
# 9:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059338)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Terug naar het item van de draad:
zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.

Idd, maar voor recidivisme te bestraffen dan moet Be een betere-*volledigere wegcode-boetecatalogus maken (waar ze blijkbaar "decennia mee bezig zijn" :-P) en een puntenrijbewijs invoeren naar buitenlands voorbeeld.
(* vb. veiligheidsafstand in stappen is onbestaande)

En dan kunnen ze de boetes minder zwaar maken (bvb 10 € Duitsland) voor de lichte overtredingen.

En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten; naja aan de hoogte van bepaalde Vmax kan ik ze wel begrijpen

Blijkbaar interesseert jouw topic niemand, en als ik reageer lees je het niet eens. Bravo.

Jan van den Berghe 5 april 2012 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060424)
51 ... 52 ... 1 pot nat voor mij. Was niet mijn boete maar die van mijn vriendin dus ik heb de details niet bekeken. Was wel idd 2x€50. Op een vrij laffe plaats. Waar ik zelf niet voorbijkom maar enkel een aantal dorpsbewoners. Dus ook idd om de staatskas te spijzen. Ik vraag me af of ze dergelijke overtredingen ook lopen te flitsen in de straat van de burgemeester.

Wat is daar nu "laf" aan eigenlijk? Ook de plaats waar volgens u enkele "dorpsbewoners" langs komen, geldt de wegreglementering. Dus ook de maximumsnelheden.

AsGardSGO 5 april 2012 02:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058839)
Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.

Als ge de boete betaalt weet zelfs de politie in uw eigen gemeente het niet.
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij.

Je krijgt dus in feite wel boetes voor 1 km/u te hard: zone 50 aan 57 geflitst is met correctie van 6 eraf wel degelijk 50€ voor 1km/u gecorrigeerd te hard.
In uw opzicht wel gelijk maar wil maar even de nuance verwarring belichten die mogelijk hier speelt.

On topic:
Het is waar dat er een totaal verkeerd beleid gevoerd is de laatste decennia omtrend verkeersveiligheid en de controles erop.
Maar wat nog meer verkeerd is is gewoon de mentaltiteit bij de chauffeurs tout court, los van het slechte beleid. Het is daar trouwens ook eerder dat het schoentje echt wringt:
Iedereen schreeuwt constant moord en brand als er wat gebeurd op de weg of als er slachtoffers vallen maar zelf doet men niets om het te voorkomen;
bumperkleven, zonder richtingsaanwijzing strook surfen, pertinent te hard rijden overal en bij elke weeromstandigheid, geen voorrang verlenen, nergens hoffelijk zijn, wringen, niet handsfree bellen achter het stuur,...
Maar anonieme wagens schenden de privacy en mogen blijkbaar niet meer, flitspalen zijn plots een bron van frustratie, zeker als men zelf te hard rijd maar wel de hardrijder uit de krant verwenst als ie een kind of ander persoon aangereden heeft,...

Het is gewoon tijd dat we onze morele kompassen eens terug gaan ijken. En ja als dat niet lukt moet het dan misschien maar eens voor ons gedaan worden zeker. De vraag is wie of wat de referentie is of zal zijn, de huidige is alvast onbestaande blijkbaar of niet echt betrouwbaar.

Micele 5 april 2012 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
Je krijgt dus in feite wel boetes voor 1 km/u te hard: zone 50 aan 57 geflitst is met correctie van 6 eraf wel degelijk 50€ voor 1km/u gecorrigeerd te hard.
In uw opzicht wel gelijk maar wil maar even de nuance verwarring belichten die mogelijk hier speelt.

On topic:
Het is waar dat er een totaal verkeerd beleid gevoerd is de laatste decennia omtrend verkeersveiligheid en de controles erop.
Maar wat nog meer verkeerd is is gewoon de mentaltiteit bij de chauffeurs tout court, los van het slechte beleid. Het is daar trouwens ook eerder dat het schoentje echt wringt:
Iedereen schreeuwt constant moord en brand als er wat gebeurd op de weg of als er slachtoffers vallen maar zelf doet men niets om het te voorkomen;
bumperkleven, zonder richtingsaanwijzing strook surfen, pertinent te hard rijden overal en bij elke weeromstandigheid, geen voorrang verlenen, nergens hoffelijk zijn, wringen, niet handsfree bellen achter het stuur,...
Maar anonieme wagens schenden de privacy en mogen blijkbaar niet meer, flitspalen zijn plots een bron van frustratie, zeker als men zelf te hard rijd maar wel de hardrijder uit de krant verwenst als ie een kind of ander persoon aangereden heeft,...

Het is gewoon tijd dat we onze morele kompassen eens terug gaan ijken. En ja als dat niet lukt moet het dan misschien maar eens voor ons gedaan worden zeker. De vraag is wie of wat de referentie is of zal zijn, de huidige is alvast onbestaande blijkbaar of niet echt betrouwbaar.

Goede post.

Nu moet de overheid nog volgen en zijn ongeloofwaardig, daarmee contraproductief, verkeersbeleid duidelijk herzien.

De overheid heeft door zijn beleid helemaal geen vat meer op de gemiddelde psyche van de modale mobiele Belgische weggebruiker.

Met hoofdzakelijk veel repressie en-op ongeloofwaardige snelheidslimieten gaan ze er al helemaal niet geraken, dat werkt als een rode lap op menige "stier", van borden met rode rand gesproken...

Menig buitenland toont het aan met duidelijke cijfers dat ze, dus ook de weggebruiker, hier helemaal niet goed bezig zijn.

De schoofzak 5 april 2012 10:25

Een puntje dat ik wou toevoegen:

(het is al gezegd geweest maar) de kleinste politiediensten tegenwoordig hebben moto's, wat veel geld kost in aankoop, onderhoud, opleiding ... Moto's waarbij als ze een rukje geven aan de gashendel, dat ze al buiten hun grondgebied zitten ...
Daar hebben ze geld voor; daar willen ze hun geld aan uitgeven

maar enkele jaren geleden konden de politiediensten 'scoren' door de tv mee te nemen in anonieme voertuigen, uitgerust met een camera edm, om echt asociale verkeersovertreders er uit te halen.
En zo lang ze op tv mochten komen, ging het goed.

En dan kwam de klacht van de privacy (en de klagers hadden nog gelijk ook) tegen die beelden op tv.

En nu, welke politiedienst schenkt nog aandacht aan die zaken ?
Welke burgemeester stuurt zijn politie in die richting ?


(nu moet ik wel zeggen: in mijn gemeente staan roodlicht-flitsers en daar kan niemand iets tegen hebben. Er zijn ook snelheidsflitsers, maar die staan werkelijk op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren en waar inderdaad trager zou moeten gereden worden. Toch blijft op die plaatsen het ergerlijk als je de boodschap krijgt:
één km teveel, de eerste keer tegen de lamp: 50 €
negen km teveel, de dertigste keer tegen de lamp: 50 € ...

Alboreto 6 april 2012 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061519)
de bedoeling van de draad is niet van technisch te worden (en iemand die onder een lange technische uitleg schrijft dat hij hoopt hiermee van dienst te zijn, die wil enkel maar zijn eng-technische expertise etaleren);

True.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061519)
de bedoeling van de draad is van ons gat te maken tegen grote, gevaarlijke en repetitieve overtreders, zoals de links naar de kranten op één bepaalde dag, weergaven.

Klopt, die asos zouden uit het verkeer moeten.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061519)
En van ons gat te maken tegen de inertie van de ministers van verkeer van de laatste 20 jaar !
Ze hebben ons wel geambeteerd met wijzigingen aan de wegcode, als ge niet oppast was er wel elke week een wijziging. Maar wat moest wijzigen, bleef onaangeroerd.

Vraagje: wat moet er dan wijzigen volgens u?

Alboreto 6 april 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
Je krijgt dus in feite wel boetes voor 1 km/u te hard: zone 50 aan 57 geflitst is met correctie van 6 eraf wel degelijk 50€ voor 1km/u gecorrigeerd te hard.

Nee, ge krijgt een boete voor 7 km te hard, maar de prijs wordt berekend op 6 km minder.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
Het is waar dat er een totaal verkeerd beleid gevoerd is de laatste decennia omtrend verkeersveiligheid en de controles erop.

Totaal verkeerd zou ik niet zeggen, er zijn goede initiatieven geweest, maar spijtig genoeg ook slechte.
Dat laatste voorstel om fietsers door rood te laten rijden bijvoorbeeld ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
Maar wat nog meer verkeerd is is gewoon de mentaltiteit bij de chauffeurs tout court, los van het slechte beleid. Het is daar trouwens ook eerder dat het schoentje echt wringt:
Iedereen schreeuwt constant moord en brand als er wat gebeurd op de weg of als er slachtoffers vallen maar zelf doet men niets om het te voorkomen;

So true.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
bumperkleven, zonder richtingsaanwijzing strook surfen, pertinent te hard rijden overal en bij elke weeromstandigheid, geen voorrang verlenen, nergens hoffelijk zijn, wringen, niet handsfree bellen achter het stuur,...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
Maar anonieme wagens schenden de privacy en mogen blijkbaar niet meer

Is dat zo?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 6062540)
flitspalen zijn plots een bron van frustratie, zeker als men zelf te hard rijd maar wel de hardrijder uit de krant verwenst als ie een kind of ander persoon aangereden heeft,...

Het is gewoon tijd dat we onze morele kompassen eens terug gaan ijken. En ja als dat niet lukt moet het dan misschien maar eens voor ons gedaan worden zeker. De vraag is wie of wat de referentie is of zal zijn, de huidige is alvast onbestaande blijkbaar of niet echt betrouwbaar.

Wijze woorden.

De schoofzak 6 april 2012 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6064281)
True.


Klopt, die asos zouden uit het verkeer moeten.




Vraagje: wat moet er dan wijzigen volgens u?

Antwoordje: ik dacht daartoe een aanzetje gegeven te hebben in de openingspost.

PeterCC 6 april 2012 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061519)
(...)
de bedoeling van de draad is van ons gat te maken tegen grote, gevaarlijke en repetitieve overtreders, zoals de links naar de kranten op één bepaalde dag, weergaven.
(...)

Wie zegt dat die gevaarlijk zijn? Ben jij al dan al ergens een onderzoek tegengekomen dat aantoont dat mensen die vaker een snelheidsboete krijgen ook vaker in ongevallen betrokken zouden zijn?

De schoofzak 6 april 2012 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6065335)
Wie zegt dat die gevaarlijk zijn? Ben jij al dan al ergens een onderzoek tegengekomen dat aantoont dat mensen die vaker een snelheidsboete krijgen ook vaker in ongevallen betrokken zouden zijn?

Goede vraag. Scherp opgemerkt.

Zouden we dan al vijftig, zestig .. jaar (of hoe lang bestaan er al snelheidslimieten) verkeerd bezig zijn?

En is het gevaar van de snelheidsovertreder enkel zijn eigen gevaar op het betrokken geraken bij een ongeval, of speelt het ook dat we het geheel van het verkeer toegankelijk moeten behouden voor zoveel mogelijk mensen (als we enkel F1 piloten zouden toelaten tot het verkeer ...) ..

Betwist je misschien dat een voetganger "hitten" iets kostelijker is voor de ziekenkas aan 40 per uur gemiddeld, dan aan 25 per uur gemiddeld. Terwijl het vaststaat dat boven de 40 per uur gemiddeld het net goedkoper wordt voor de ziekenkas, èn lucratiever voor de begrafenisondernemers ?


Mijn ultiem argument: ik weiger van in deze experimenten op te zetten. Het gaat om ernstige zaken zoals gekwetsten, levenslange invaliditeiten en verkeersdoden.
Ik buig nederig het hoofd en ben best bereid om wat aan snelheidsvrijheid in te leveren; zoveel maakt het niet uit.

PeterCC 6 april 2012 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6065371)
(...)
Betwist je misschien dat een voetganger "hitten" iets kostelijker is voor de ziekenkas aan 40 per uur gemiddeld, dan aan 25 per uur gemiddeld.
(...)

Hier kom je tot de kern van de snelheidsdiscussie, en waarom het al 50-60 jaar fout gaat. Namelijk het vaste geloof dat lagere rijsnelheden automatisch zouden leiden tot lagere botssnelheden. Ik betwijfel dat.
Onze overheid redeneert statisch en lineair en gaat ervan uit dat een verlaging van toegelaten snelheden geen enkele andere wijziging in het verkeersgedrag met zich zou brengen. En die aanname is met zekerheid niet correct.

Het verschil tussen 50 en 70 is een halve seconde reactietijd. Het verschil tussen 70 en 90 is ook zoiets. Met andere woorden: als je een halve seconde later reageert komt het op hetzelfde neer. Het volstaat iets minder aandachtig te zijn bij die opgelegde lagere snelheid, en dat zijn we, om de verwachte winst al te verliezen.

Je kan het verschil ook uitdrukken in remafstand. Het verschil tussen 50 en 70 bedraagt niet eens een luttele 10m. Mensen passen zich aan aan het verkeer zoals het loopt. Bij 50 steken voetgangers dichter / nipter over dan bij 70. Zo gaat alweer de verwachte winst verloren.

Daar komt nog bij dat als je beperkingen oplegt die altijd maar verder van het natuurlijke aanvoelen afwijken, dan zullen steeds meer mensen ze ongeloofwaardig vinden. Een steeds grotere groep zal ze dan ook niet respecteren en dat zorgt voor een grotere variatie in gedrag en een slechtere voorspelbaarheid.

En voorspelbaarheid is eigenlijk het allerbelangrijkste als het om verkeersveiligheid gaat. Als je zelf een bewuste verkeersdeelnemer bent hoef ik je dat niet uit te leggen.

Jan van den Berghe 7 april 2012 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6065490)
Hier kom je tot de kern van de snelheidsdiscussie, en waarom het al 50-60 jaar fout gaat. Namelijk het vaste geloof dat lagere rijsnelheden automatisch zouden leiden tot lagere botssnelheden. Ik betwijfel dat.
Onze overheid redeneert statisch en lineair en gaat ervan uit dat een verlaging van toegelaten snelheden geen enkele andere wijziging in het verkeersgedrag met zich zou brengen. En die aanname is met zekerheid niet correct.

Het verschil tussen 50 en 70 is een halve seconde reactietijd. Het verschil tussen 70 en 90 is ook zoiets. Met andere woorden: als je een halve seconde later reageert komt het op hetzelfde neer. Het volstaat iets minder aandachtig te zijn bij die opgelegde lagere snelheid, en dat zijn we, om de verwachte winst al te verliezen.

Je kan het verschil ook uitdrukken in remafstand. Het verschil tussen 50 en 70 bedraagt niet eens een luttele 10m. Mensen passen zich aan aan het verkeer zoals het loopt. Bij 50 steken voetgangers dichter / nipter over dan bij 70. Zo gaat alweer de verwachte winst verloren.

Daar komt nog bij dat als je beperkingen oplegt die altijd maar verder van het natuurlijke aanvoelen afwijken, dan zullen steeds meer mensen ze ongeloofwaardig vinden. Een steeds grotere groep zal ze dan ook niet respecteren en dat zorgt voor een grotere variatie in gedrag en een slechtere voorspelbaarheid.

En voorspelbaarheid is eigenlijk het allerbelangrijkste als het om verkeersveiligheid gaat. Als je zelf een bewuste verkeersdeelnemer bent hoef ik je dat niet uit te leggen.

Heeft autoverkeer iets met "natuurlijk aanvoelen" te maken? Is autorijden iets van het instinct of zo? De jacht?

De schoofzak 7 april 2012 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6065490)
Hier kom je tot de kern van de snelheidsdiscussie, en waarom het al 50-60 jaar fout gaat. Namelijk het vaste geloof dat lagere rijsnelheden automatisch zouden leiden tot lagere botssnelheden. Ik betwijfel dat.
Onze overheid redeneert statisch en lineair en gaat ervan uit dat een verlaging van toegelaten snelheden geen enkele andere wijziging in het verkeersgedrag met zich zou brengen. En die aanname is met zekerheid niet correct.

Het verschil tussen 50 en 70 is een halve seconde reactietijd. Het verschil tussen 70 en 90 is ook zoiets. Met andere woorden: als je een halve seconde later reageert komt het op hetzelfde neer. Het volstaat iets minder aandachtig te zijn bij die opgelegde lagere snelheid, en dat zijn we, om de verwachte winst al te verliezen.

Je kan het verschil ook uitdrukken in remafstand. Het verschil tussen 50 en 70 bedraagt niet eens een luttele 10m. Mensen passen zich aan aan het verkeer zoals het loopt. Bij 50 steken voetgangers dichter / nipter over dan bij 70. Zo gaat alweer de verwachte winst verloren.

Daar komt nog bij dat als je beperkingen oplegt die altijd maar verder van het natuurlijke aanvoelen afwijken, dan zullen steeds meer mensen ze ongeloofwaardig vinden. Een steeds grotere groep zal ze dan ook niet respecteren en dat zorgt voor een grotere variatie in gedrag en een slechtere voorspelbaarheid.

En voorspelbaarheid is eigenlijk het allerbelangrijkste als het om verkeersveiligheid gaat. Als je zelf een bewuste verkeersdeelnemer bent hoef ik je dat niet uit te leggen.

Durf consequent te zijn !

Met jouw redenering, moeten we de snelheidsbeperkingen aanpassen in de hoogte !

Laat ons in speelstraten 60 per uur rijden: de kindjes zullen wel oppassen !
Laat ons in dorpjes en agglomeraties 90 rijden: de bejaarden gaan niet meer oversteken !
Laat ons op autosnelwegen 180 rijden met gewone auto's en 120 voor vrachtwagens en autobussen. Als ze dan eens tegen een tunnelwand plakken, is de opkuis eigenlijk wel simpeler.

Alboreto 7 april 2012 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6065490)
Hier kom je tot de kern van de snelheidsdiscussie, en waarom het al 50-60 jaar fout gaat. Namelijk het vaste geloof dat lagere rijsnelheden automatisch zouden leiden tot lagere botssnelheden. Ik betwijfel dat.

Alle studies tot nu toe tonen aan dat dat inderdaad het geval is.
Ik begrijp dan ook uw twijfel niet.

Dat een bordje niet noodzakelijk iets uithaalt, daar kan ik inkomen, het is immers de bestuurder die de snelheid in handen heeft (of in de voeten).

Maar bij lagere rijsnelheden kunt ge beter reageren (meer tijd) en zal de botssnelheid ook lager liggen.
Dat is zo evident.

Alboreto 7 april 2012 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6065490)
Je kan het verschil ook uitdrukken in remafstand. Het verschil tussen 50 en 70 bedraagt niet eens een luttele 10m.



Sommige bronnen gaan tot 20m.

Remafstand is in de praktijk niet het moment tussen remmen en stilstand, maar tussen noodsituatie en stilstand.
En 20m verschil is enorm.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be