![]() |
Meer maar vooral efficiënte repressie gevraagd
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden. En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden. Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom. Maar: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_134 en http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_162 Dat mag men zo ver niet laten komen. Bij een derde zo zware overtreding, zou men het voertuig moeten in beslag nemen, op kosten en risico van de overtreder. (dat laatste bedoeld om de bestuurder van een leasingwagen te treffen: de leasingmaatschappij moet de geleden schade maar verhalen op de chauffeur ...) Maar ja, naar het schijnt weet de politie van jouw gemeente niet eens of, hoeveel en hoe erg je al te pakken geweest zijn voor die zaken, in een naburige gemeente of in een verder afgelegen gemeente. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt. Citaat:
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij. |
Citaat:
(Zelfs de geijkte apparatuur meet niet astronomisch juist. Het kan dus, als jij perfect 50,000 per uur rijdt, dat het apparaat aangeeft dat je vb. 53 rijdt. Die marge van mogelijke fout wordt steeds afgetrokken. Ok, het is dus mogelijk dat je 53 rijdt, en de apparatuur geeft maar 50 aan; daarvan wordt ook die drie per uur afgetrokken, en dan heb je zes per uur gewonnen. Maar die zes per uur is niet gegarandeerd. De marge, in combinatie met de regelmatige ijking, geeft wel een voldoende garantie om niet de klos te zijn. Elementaire fysica en statistiek.) Terug naar het item van de draad: zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig. |
Het strafrechterlijk beleid qua snelheidsovertredingen en de louter technische tolerantiemarge vind je hier.
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid. [28.05.2008] PDF (231 Kb, bijgewerkte versie van 03/01/2012) http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...135-col11-2006 (de tekst is ergens sinds 3.1.12 aangepast maar de marges zijn identiek gebleven) Directe link: http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf tekst p 8 en de margetabel vind je blz 9. Citaat:
Boven die snelheid (blauw= limiet 1e graadsovertreding van 50€) verhoogt de onmiddelijke inning met 5 € per kmh sneller op wegen i.p. buiten de bebouwde kom, op wegen binnen de bebouwde kom echter is het 10 € per kmh, te vinden hier: Citaat:
Of dit tool geen foutjes bevat weet ik niet, even testen bij gemeten 128-snelweg: Citaat:
Dus na een test bij 128 kmh op de snelweg bevat het idd een fout want het houdt geen rekening met de tekst uit COL 11/2006 en de bijbehorende tabel 129 kmh is pas beboet met O.I 50 € tot en met 139 kmh. Bij 139 km ingeven is de tool wel juist met 50 € O.I. Citaat:
|
Citaat:
De toestellen hebben een foutmarge van 1% of lager. Dus die extra km's krijgt ge gratis. Ge gaat nooit een boete krijgen als ge 51 km rijdt in de bebouwde kom. |
Citaat:
Maar politiemensen die de uitlijning van die normaal gezien nauwkeurige toestellen moeten uitvoeren maken ook fouten. Bevat de gecontroleerde weg een flauwe bocht bvb boven x ° moet bvb de ingestelde flitssnelheid al x-hoger gezet worden, onafhankelijk vd technische tolerantie. Met gehomologeerde streng geijkte vaste flitspalen op een recht wegstuk is dat al heel wat anders. Ook met geijkte inductielussen om de snelheid te meten. De heel andere kant zijn handbediende toestellen met lasertechniek. Zolang de toegelaten meettechnieken zeer uiteenlopende nauwkeurigheden hebben zal die algemene 6 kmh/6 % technische marge blijven. En dan weten we in Be nog maar heel weinig hoe het zit met het achternarijden met een geijkte op niet-geijkte snelheidsmeter, dus wat daar de extra tolerantie is. Citaat:
Ook omdat de politie daar meedenkend flitst naargealng gevaarlijk, ook hun meetopstellingen zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden, bvb in principe minimum 200 m achter het snelheidsbord (met bepaalde uitzonderingen) Ik weet dat Beieren bvb tot +20 kmh hanteert op de droge autobahn tijdens bepaalde rustigere uren (Bundesautobahn). Citaat:
Richtlijnen voor alle D-staten (wel opletten of de richtlijn niet verouderd is) http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/ Be ligt zowat in het West_europees gemiddelde met zijn 6 kmh en 6 % met afronding. ** zie ook Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...ntry#Countries enforcement tolerance laatste kolom. |
Citaat:
Een boete van 1100 euro voor iemand met een Porsche is belachelijk, dat voelen die bestuurders niet. Trouwens ook absurd dat iemand met een promillegehalte van +4 een even zware boete krijgt als iemand die een week voordat ie met de wagen rijdt een joint heeft opgestoken. http://www.hbvl.be/vlaams-brabant/di...rijverbod.aspx |
Citaat:
In Duitsland overal buiten bebouwde kom(waar 100 kmh de algemene limiet is) begint het idd vanaf 10 €. Binnen de bbk is het 50 % �* 100 % meer naargelang hoogte, vanaf 15 € dus. - dus vanaf 10 € vanaf netto 1 kmh te snel, ttz daar is 5 kmh tolerantie al afgetrokken. - tot 10 € tot 10 kmh netto te snel. Citaat:
- tot 30 € vanaf 16 kmh netto te snel. Citaat:
dit tot 25 kmh netto te snel Citaat:
Citaat:
Daar bovenop komen soms nog de extra niet-techniche marge naargelang situatie en omstandigheid, dat kan zelfs + 20 kmh extra zijn op droge autobahn buiten de spitsuren (zie vorige post vb Beieren) |
Citaat:
(* vb. veiligheidsafstand in stappen in onbestaande) En dan kunnen ze de boetes minder zwaar maken (bvb 10 € Duitsland) voor de lichte overtredingen. En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten; naja aan de hoogte van bepaalde Vmax kan ik ze wel begrijpen Zoals ge mss al gerekend hebt krijgt men in D één strafpunt bij 21 kmh (netto) snelheidsoverschrijding (5 kmh marge afgetrokken) http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/index.php |
Citaat:
|
Citaat:
even fout rechtzetten: die 5 kmh louter technische foutmarge van de radarapparaten in D moet 3 kmh/3 % zijn, 5 kmh is in de regel (grundsätzlich) de bijkomende extra marge door de Polizei op het meetapparaat ingesteld. Citaat:
Frankrijk is 5 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge ? # Nederland is 3 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge -instelling- 4 �* 5 kmh # . Be is 6 kmh " " . Extra Marge ? D is 3 kmh " " . Extra marge fundamenteel vanaf 5 kmh. (vanaf 100 kmh is het idem-% aftrekken) # Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De boete zal zijn voor 57. Dat zal 60 geweest zijn op de teller of zo. |
Citaat:
Het is voldoende een register in te voeren voor de boetes, en afhankelijk van herhaling de boetes aan te passen |
Citaat:
Als dat voldoende is waarom kunnen recidivisten dan blijven rijden zonder rijverbod ? |
Citaat:
57 voor correctie. |
Citaat:
schreef je toch niet ? Citaat:
in D 10 € x2, binnen bebouwde kom 15 € x2. Dat is namelijk ook het voordeel van een degelijk strafpuntensysteem, alhoewel zoiets voor sommige moeilijk te begrijpen is. De staatskas zal wel geld nodig hebben zeker ? @ De schoofzak weet het wel: Citaat:
|
In Nederland heb je meer pakkans dan bij ons en ze straffen je met 1 km/h overschrijding, maar dan krijg je ook maar een 'menselijke' lichte bekeuring van enkele tientallen euro's. Bij ons is het meestal alles of niets, meestal wordt je niet gepakt, maar als ze je flitsen - hoe klein de overtreding na correctie ook is - heb je direct een fameuze geldsom aan je broek.
Iedereen weet wel dat je op de Belgische autostrades 135 kan rijden zonder dat je het risico loopt geflitst te worden. |
Citaat:
En 50€ is nu niet wat ik een monsterboete zou noemen. (hangt af van hoeveel je verdient natuurlijk) |
Citaat:
|
Citaat:
Ofwel was het 57 en kreeg je een boete voor 51 gecorrigeerd. Ofwel 58 en een boete voor 52. |
Citaat:
Het zijn ook meestal de bewoners zelf die het eerst een boete krijgen. |
Citaat:
En op de zeldene plaatsen en weggedeeltes waar de oorspronkelijke limieten die in artikel 11 van de wegcode staan (90-120, wel niet-snelweg/autoweg) gaan ze nooit of mss heel zelden flitsen, ik heb ze daar eigenlijk nog nooit gezien of ervan gehoord. Meestal flitsen ze daar waar de limiet onaangepast te laag is (of toch zo schijnt) voor de weggebruiker tov de omgeving en omstandigheden. De overheid noemt dat pakplaatsen en de pakkans verhogen. Want zegt de "slimme overheid" wie daar iets te snel rijdt, rijdt overal te snel en veegt ook zijn voeten aan andere verkeersregels. Die moeten dat ook voelen in hun portemennee. Over de 70 kmh limiet bij échte lintbebouwing zullen maar weinige weggebruikers iets tegen hebben; het gaat over die 50 kmh buiten de bebouwde kom bij (lichte) lintbebouwing (bestaat dat? ) en ook 70 en 90 op respectievelijke -soms nu veiligere- hoofdverbindingswegen die vroeger 90 en 120 hadden, en 120-wegen waar veel stukken 70 geworden zijn nu ook helemaal geen uitzondering meer. Ook met de technische marge van 6 kmh zijn die vele 70 kmh duidelijk te laag, in Nederland (80) mag tot 10 kmh sneller gereden worden, en in menig buitenland hebben ze echte Vmax-borden van 100 kmh op gewone 1+1- wegen buiten de bebouwde kom (fietspaden irrelevant hé). In Belgie bestaan geen Vmax borden daar is het op-het-randje-xx-borden zodat men ook dikwijls genoeg net erover kan zitten als men meer op het verkeer let. Zowat 80 % van de snelheidsboetes zijn boetes tot 10 kmh te snel, wat denk je wat het uitmaakt in de staatskas de limiet 20 kmh lager te zetten als de weg gerust aankan in goede omstandigheden ? En dat zulke zondebok snelheidspolitiek al zowat 15 jaar amper of niet helpt zien we aan de Be-ongevalcijfers (cijfers Assuralia), zelfs aan de verkeersdoden in een Europees vergelijk. Sinds Be massaal flitspalen en zulke politiek doet gaan we van de 12e EU-plaats in 1997 naar de 20e plaats in 2011 bij verkeersdoden per miljoen inwoners. Ttz in 2001 stonden we al op de 20e plaats, die gaan we wslk in 2011 weer innemen. ![]() De onderste lijn is de cijferverhouding in % tov het EU-gemiddelde, rood is slecht, zwart is postief of minder verkeersdoden/inwoner als EU-gemiddeld. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-6GXWHKWTKHOH.xls |
Citaat:
Citaat:
|
Ik vind 50 € voor één km teveel niet 'kinderachtig' om te betalen; ik ken veel leuke dinges die ik met 50 € kan doen.
En als op dat blaadje staat "na correctie 51 per uur", dan is de boodschap die ik lees: "had ge één km trager gereden, dan was het nul euro te betalen". Maar voor de 36° keer, de bedoeling van de draad is niet van technisch te worden (en iemand die onder een lange technische uitleg schrijft dat hij hoopt hiermee van dienst te zijn, die wil enkel maar zijn eng-technische expertise etaleren); de bedoeling van de draad is van ons gat te maken tegen grote, gevaarlijke en repetitieve overtreders, zoals de links naar de kranten op één bepaalde dag, weergaven. En van ons gat te maken tegen de inertie van de ministers van verkeer van de laatste 20 jaar ! Ze hebben ons wel geambeteerd met wijzigingen aan de wegcode, als ge niet oppast was er wel elke week een wijziging. Maar wat moest wijzigen, bleef onaangeroerd. |
Citaat:
Uw 36e keer heb ik dus al 3 keer extra aangehaald voor jou. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In uw opzicht wel gelijk maar wil maar even de nuance verwarring belichten die mogelijk hier speelt. On topic: Het is waar dat er een totaal verkeerd beleid gevoerd is de laatste decennia omtrend verkeersveiligheid en de controles erop. Maar wat nog meer verkeerd is is gewoon de mentaltiteit bij de chauffeurs tout court, los van het slechte beleid. Het is daar trouwens ook eerder dat het schoentje echt wringt: Iedereen schreeuwt constant moord en brand als er wat gebeurd op de weg of als er slachtoffers vallen maar zelf doet men niets om het te voorkomen; bumperkleven, zonder richtingsaanwijzing strook surfen, pertinent te hard rijden overal en bij elke weeromstandigheid, geen voorrang verlenen, nergens hoffelijk zijn, wringen, niet handsfree bellen achter het stuur,... Maar anonieme wagens schenden de privacy en mogen blijkbaar niet meer, flitspalen zijn plots een bron van frustratie, zeker als men zelf te hard rijd maar wel de hardrijder uit de krant verwenst als ie een kind of ander persoon aangereden heeft,... Het is gewoon tijd dat we onze morele kompassen eens terug gaan ijken. En ja als dat niet lukt moet het dan misschien maar eens voor ons gedaan worden zeker. De vraag is wie of wat de referentie is of zal zijn, de huidige is alvast onbestaande blijkbaar of niet echt betrouwbaar. |
Citaat:
Nu moet de overheid nog volgen en zijn ongeloofwaardig, daarmee contraproductief, verkeersbeleid duidelijk herzien. De overheid heeft door zijn beleid helemaal geen vat meer op de gemiddelde psyche van de modale mobiele Belgische weggebruiker. Met hoofdzakelijk veel repressie en-op ongeloofwaardige snelheidslimieten gaan ze er al helemaal niet geraken, dat werkt als een rode lap op menige "stier", van borden met rode rand gesproken... Menig buitenland toont het aan met duidelijke cijfers dat ze, dus ook de weggebruiker, hier helemaal niet goed bezig zijn. |
Een puntje dat ik wou toevoegen:
(het is al gezegd geweest maar) de kleinste politiediensten tegenwoordig hebben moto's, wat veel geld kost in aankoop, onderhoud, opleiding ... Moto's waarbij als ze een rukje geven aan de gashendel, dat ze al buiten hun grondgebied zitten ... Daar hebben ze geld voor; daar willen ze hun geld aan uitgeven maar enkele jaren geleden konden de politiediensten 'scoren' door de tv mee te nemen in anonieme voertuigen, uitgerust met een camera edm, om echt asociale verkeersovertreders er uit te halen. En zo lang ze op tv mochten komen, ging het goed. En dan kwam de klacht van de privacy (en de klagers hadden nog gelijk ook) tegen die beelden op tv. En nu, welke politiedienst schenkt nog aandacht aan die zaken ? Welke burgemeester stuurt zijn politie in die richting ? (nu moet ik wel zeggen: in mijn gemeente staan roodlicht-flitsers en daar kan niemand iets tegen hebben. Er zijn ook snelheidsflitsers, maar die staan werkelijk op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren en waar inderdaad trager zou moeten gereden worden. Toch blijft op die plaatsen het ergerlijk als je de boodschap krijgt: één km teveel, de eerste keer tegen de lamp: 50 € negen km teveel, de dertigste keer tegen de lamp: 50 € ... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Dat laatste voorstel om fietsers door rood te laten rijden bijvoorbeeld ... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zouden we dan al vijftig, zestig .. jaar (of hoe lang bestaan er al snelheidslimieten) verkeerd bezig zijn? En is het gevaar van de snelheidsovertreder enkel zijn eigen gevaar op het betrokken geraken bij een ongeval, of speelt het ook dat we het geheel van het verkeer toegankelijk moeten behouden voor zoveel mogelijk mensen (als we enkel F1 piloten zouden toelaten tot het verkeer ...) .. Betwist je misschien dat een voetganger "hitten" iets kostelijker is voor de ziekenkas aan 40 per uur gemiddeld, dan aan 25 per uur gemiddeld. Terwijl het vaststaat dat boven de 40 per uur gemiddeld het net goedkoper wordt voor de ziekenkas, èn lucratiever voor de begrafenisondernemers ? Mijn ultiem argument: ik weiger van in deze experimenten op te zetten. Het gaat om ernstige zaken zoals gekwetsten, levenslange invaliditeiten en verkeersdoden. Ik buig nederig het hoofd en ben best bereid om wat aan snelheidsvrijheid in te leveren; zoveel maakt het niet uit. |
Citaat:
Onze overheid redeneert statisch en lineair en gaat ervan uit dat een verlaging van toegelaten snelheden geen enkele andere wijziging in het verkeersgedrag met zich zou brengen. En die aanname is met zekerheid niet correct. Het verschil tussen 50 en 70 is een halve seconde reactietijd. Het verschil tussen 70 en 90 is ook zoiets. Met andere woorden: als je een halve seconde later reageert komt het op hetzelfde neer. Het volstaat iets minder aandachtig te zijn bij die opgelegde lagere snelheid, en dat zijn we, om de verwachte winst al te verliezen. Je kan het verschil ook uitdrukken in remafstand. Het verschil tussen 50 en 70 bedraagt niet eens een luttele 10m. Mensen passen zich aan aan het verkeer zoals het loopt. Bij 50 steken voetgangers dichter / nipter over dan bij 70. Zo gaat alweer de verwachte winst verloren. Daar komt nog bij dat als je beperkingen oplegt die altijd maar verder van het natuurlijke aanvoelen afwijken, dan zullen steeds meer mensen ze ongeloofwaardig vinden. Een steeds grotere groep zal ze dan ook niet respecteren en dat zorgt voor een grotere variatie in gedrag en een slechtere voorspelbaarheid. En voorspelbaarheid is eigenlijk het allerbelangrijkste als het om verkeersveiligheid gaat. Als je zelf een bewuste verkeersdeelnemer bent hoef ik je dat niet uit te leggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Met jouw redenering, moeten we de snelheidsbeperkingen aanpassen in de hoogte ! Laat ons in speelstraten 60 per uur rijden: de kindjes zullen wel oppassen ! Laat ons in dorpjes en agglomeraties 90 rijden: de bejaarden gaan niet meer oversteken ! Laat ons op autosnelwegen 180 rijden met gewone auto's en 120 voor vrachtwagens en autobussen. Als ze dan eens tegen een tunnelwand plakken, is de opkuis eigenlijk wel simpeler. |
Citaat:
Ik begrijp dan ook uw twijfel niet. Dat een bordje niet noodzakelijk iets uithaalt, daar kan ik inkomen, het is immers de bestuurder die de snelheid in handen heeft (of in de voeten). Maar bij lagere rijsnelheden kunt ge beter reageren (meer tijd) en zal de botssnelheid ook lager liggen. Dat is zo evident. |
Citaat:
![]() Sommige bronnen gaan tot 20m. Remafstand is in de praktijk niet het moment tussen remmen en stilstand, maar tussen noodsituatie en stilstand. En 20m verschil is enorm. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be