Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA verdedigt bonussenkultuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171609)

Doomy 29 mei 2012 04:17

N-VA verdedigt bonussenkultuur
 
N-VA verdedigt als partij van de Vlaamse werkgevers overduidelijk de bonussenkultuur :

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120525_022
http://forum.politics.be/showthread.php?t=162354

De ironie wil dat de belangen van de Vlaamse werknemers worden verdedigd door die o zo verfoeide Waalse sossen terwijl de Vlaams-nationalistische N-VA -dat aan het handje van werkgeversorganizatie VOKA loopt- niet eens haar ekonomisch programma publiek durft te maken voor haar kiezers onder diezelfde Vlaamse werknemers. N-VA wil de Vlaamse werknemers immers doen inleveren en de bonussen van de managers verhogen.

Hier trouwens de redenen waarom bonussen in de publieke sektor NIET werken :

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=QT3QGQKL

Sfax 29 mei 2012 08:25

Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).

speurneus 29 mei 2012 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142648)
Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).

Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

pixelpower 29 mei 2012 08:58

In feite is het grappig, dat woord "bonussenKULTUUR". Kwestie van een normaal gegeven een negatieve indruk te geven.

Kijk, iedereen ziet altijd naar dat topke van de ijsberg. En ja, daar zullen we uitwassen tussen zitten waarbij het bedrag van de bonus niet verantwoord is. Meer dan toevallig is dat veeleer een overheidsbedrijf.

Maar het gaat om de rest van de ijsberg. Mijn vrouw krijgt een bonusje van het bedrijf van 1800 tot 2400€ netto, als ze een jaar goed werk heeft geleverd. 2/3e daarvan gaat sowieso naar de staat.

Ikzelf ben teamlead. Ik krijg 2% op de brutowinst. Het is een manier van mijn bedrijf om de mensen te motiveren. En ook bij mij gaat 2/3e naar vadertje staat.

Wat is in feite het probleem met bonussen? Het bedrijf betaalt ze, en het merendeel gaat naar de staat. Of hebben we het hier enkel over overheidsbedrijven?

Ik dacht het niet, da's enkel in je 1e linkje zo.

santos 29 mei 2012 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6142657)
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

fox 29 mei 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142659)
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

Als die hun geld waard zijn is dat er helemaal niet over. De lonen bij de overheid zijn tegenwoordig te vergelijken met de privé. Dat is de logica zelve als je kwalitatieve medewerkers wil aantrekken. Je zal dus uiteraard wel mensen willen die willen werken voor 200K op een jaar. Je zal er zelfs heel erg veel vinden, maar of die geschikt zijn voor de job is weer wat anders.

Soit, onze rode PS vriend heeft een populistische slogan in de pers gegooid. Een maatregel die er uiteraard nooit doorkomt. Daarna kan hij dan zeggen dat het zijn schuld niet is. Doorzichtig en uiteraard compleet onbetrouwbaar als regeringspartner. Open VLD zal blij zijn.

giserke 29 mei 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142659)
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.

santos 29 mei 2012 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142663)
En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.

Is een Mariani dan beter misschien?

mkb 29 mei 2012 10:18

Gelukkig maar dat N-VA niet meegaat met dat plat populisme van baby Tobback en co.

Sfax 29 mei 2012 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6142657)
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

De vraag die eerder gesteld moet worden is of die bedrijven nog wel binnen een overheid thuis horen.

De principes die in dat artikel uiteen gezet worden over dienstverlening, zijn an sich irrelevant voor de managers waar het echt over gaat. Ze focussen zich op de lonen van onder andere een Bellens, maar een bedrijf als Belgacom heeft niets van doen met publieke dienstverlening. Die opereren binnen een markt waar ook de privé in werkt en waar die privé zelfs toonaangevend is. Een Belgacom heeft geen enkele reden om te werken volgens een "'t is publieke dienstverlening dus zelfs verlies moet kunnen"-principe. Die staan tegenover een Telenet en tegenover alle andere telecom-operatoren die eindelijk eens op de Belgische markt toegelaten zouden moeten worden.
Idem voor de Post. Die zit in hetzelfde straatje als alle andere pakketdiensten (maar met een slechtere service). Idem voor openbaar vervoer...

De discussie over die mannen hun loon is een non-discussie.

santos 29 mei 2012 10:45

Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

giserke 29 mei 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142681)
Is een Mariani dan beter misschien?

Kun je niet lezen ofzo?

Sfax 29 mei 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142751)
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.

Amon_Re 29 mei 2012 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142751)
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!

giserke 29 mei 2012 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6142760)
Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!

Jah, zoveel hebben ze er niet.

Amon_Re 29 mei 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142756)
Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.

²

giserke 29 mei 2012 11:12

Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

mkb 29 mei 2012 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142788)
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

Volgens Noels krijgt de NMBS 1.6 miljard per jaar van de overheid. Dat is dus een slordige €150 per persoon, of je nu de trein neemt of niet.

Sfax 29 mei 2012 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142788)
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

Tiens, ik heb hier voor mijn neus een kaartje liggen voor een traject van 220mijl (een goeie 350km dus), en dat kost mij iets van een 0,27€/km offpeak, 0,54€/km anytime en 0,76€/km als ik in eerste klas wil reizen.

Betere rekenmachine nemen I'd say :lol:

giserke 29 mei 2012 11:23

Slough - Londen Paddington: 15€ (39km)
Gent - Kortrijk - +/- 6,5€ (41km)

En ik kan het weten, want neem maandelijks de trein naar Slough :-)

Sfax 29 mei 2012 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 6142800)
Volgens Noels krijgt de NMBS 1.6 miljard per jaar van de overheid. Dat is dus een slordige €150 per persoon, of je nu de trein neemt of niet.

Volgens De Croo zelfs 3,6 miljard...

http://www.hermandecroo.be/news.php?article=168

AnarchoChristophe 29 mei 2012 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142756)
Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.

:thumbsup:

AnarchoChristophe 29 mei 2012 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142807)
Slough - Londen Paddington: 15€ (39km)
Gent - Kortrijk - +/- 6,5€ (41km)

En ik kan het weten, want neem maandelijks de trein naar Slough :-)

6,5€ + uw belastingsgeld

fox 29 mei 2012 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142808)
Volgens De Croo zelfs 3,6 miljard...

http://www.hermandecroo.be/news.php?article=168

Ik denk dat die 1,6 miljard gewoon financiering voor de werking is. Die 2 miljard per jaar extra is volgens mij voor financiering van investeringsprojecten.

Sfax 29 mei 2012 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142807)
Slough - Londen Paddington: 15€ (39km)
Gent - Kortrijk - +/- 6,5€ (41km)

En ik kan het weten, want neem maandelijks de trein naar Slough :-)

Ik neem zowat wekelijks de trein die ik hierboven beschreef :-)

giserke 29 mei 2012 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6142812)
6,5€ + uw belastingsgeld

Idd, in Engeland mag je thuisblijven, want elders gaan werken is onbetaalbaar. En kom weer niet af met "verhuizen", want dat is demografisch gezien die zever
We zien dan ook gigantische 4de wereldsteden opduiken in Engeland, omdat mensen minder mobiel zijn.

giserke 29 mei 2012 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142817)
Ik neem zowat wekelijks de trein die ik hierboven beschreef :-)

zever.

Geef nekeer het traject? Ik zal U direct zeggen wat het kost.

Sfax 29 mei 2012 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142820)
zever.

:lol:

Zoek hem dan zelf op eh vriendje :)

Preston - London Euston

77,9£ off peak
153£ Anytime
215£ First class

Je kan zelf wel mijl naar kilometer en pond naar € omrekenen veronderstel ik :D

giserke 29 mei 2012 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142821)
:lol:

Zoek hem dan zelf op eh vriendje :)

Preston - London Euston

Dit kost U 77,9€ enkele rit http://www.thetrainline.com/buyticke...mand=TimeTable

Sfax 29 mei 2012 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142825)

Voila, oftewel zowat 0,27€/km 8-) (psssst, 't is UK, prijzen zijn daar in £ ipv € ;-) )

giserke 29 mei 2012 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142826)
Voila, oftewel zowat 0,27€/km 8-) (psssst, 't is UK, prijzen zijn daar in £ ipv € ;-) )

77,9 pound = 97€

Londen Euston - Preston = 352km

352/97 = 0.27€ per km voor lange afstanden.

Sfax 29 mei 2012 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142829)
77,9 pound = 97€

Londen Euston - Preston = 352km

352/97 = 3.62€ per km

Nu niet voor 't een of 't ander, maar jij rekent km / € uit :-)

giserke 29 mei 2012 11:47

Korte afstanden (tot 50km) is 0.30/km
maw dubbel zoveel als wij betalen. reken maar uit als je elke dag moet gaan werken met het openbaarvervoer.

U blauw betalen zult ge.

santos 29 mei 2012 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142755)
Kun je niet lezen ofzo?

Projectie ofzo precies.

fox 29 mei 2012 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142835)
Korte afstanden (tot 50km) is 0.30/km
maw dubbel zoveel als wij betalen. reken maar uit als je elke dag moet gaan werken met het openbaarvervoer.

U blauw betalen zult ge.

Voor 2011 weet ik de cijfers niet, maar in 2010 heeft de NMBS 10.7 miljard personenkilometers gemaakt. De belgische belastingsbetaler heeft een dotatie van 3 miljard betaald. Dat komt uit op 0.28 euro/km. Doe daar nog eens de kostprijs van uw treinticketje op en u weet dat het openbaar vervoer in Belgie heel wat duurder is dan in het VK.

santos 29 mei 2012 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6142760)
Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!

Hoezo zijn die veiliger?
Waar heb je daar een vergelijking van?

santos 29 mei 2012 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6142859)
Voor 2011 weet ik de cijfers niet, maar in 2010 heeft de NMBS 10.7 miljard personenkilometers gemaakt. De belgische belastingsbetaler heeft een dotatie van 3 miljard betaald. Dat komt uit op 0.28 euro/km. Doe daar nog eens de kostprijs van uw treinticketje op en u weet dat het openbaar vervoer in Belgie heel wat duurder is dan in het VK.


Het verschil is dan wel dat trein tickets voor iedereen betaalbaar blijven wat niet kan gegarandeerd worden met privatisering.
De trein prijzen in de UK behoren tot de duurste op wereldvlak.
http://www.guardian.co.uk/commentisf...ion-failed-nhs

ViveLaBelgique 29 mei 2012 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6142662)
Als die hun geld waard zijn is dat er helemaal niet over. De lonen bij de overheid zijn tegenwoordig te vergelijken met de privé. Dat is de logica zelve als je kwalitatieve medewerkers wil aantrekken. Je zal dus uiteraard wel mensen willen die willen werken voor 200K op een jaar. Je zal er zelfs heel erg veel vinden, maar of die geschikt zijn voor de job is weer wat anders.

Soit, onze rode PS vriend heeft een populistische slogan in de pers gegooid. Een maatregel die er uiteraard nooit doorkomt. Daarna kan hij dan zeggen dat het zijn schuld niet is. Doorzichtig en uiteraard compleet onbetrouwbaar als regeringspartner. Open VLD zal blij zijn.

Als echte liberaal moet je jezelf de vraag stellen wat de echte taak is van de overheid. Voor een liberaal is dit niet om te concurreren met de privé-sector, ook niet in het wegtrekken van personeel met louter de verloning als argument.

fox 29 mei 2012 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6142875)
Als echte liberaal moet je jezelf de vraag stellen wat de echte taak is van de overheid. Voor een liberaal is dit niet om te concurreren met de privé-sector, ook niet in het wegtrekken van personeel met louter de verloning als argument.

Als liberaal ben ik voor de privatisering van de overheidsbedrijven Einstein. Dan is de hele discussie over verloning van overheidsmanagers ook overbodig. Maar als je dan toch persé overheidsbedrijven wil hebben, kan je ze maar beter op een deftige manier gaan leiden en dat doe je niet door de grote baas minder te betalen dan sommige ambtenaren die onder hem staan.

fox 29 mei 2012 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142873)
Het verschil is dan wel dat trein tickets voor iedereen betaalbaar blijven wat niet kan gegarandeerd worden met privatisering.
De trein prijzen in de UK behoren tot de duurste op wereldvlak.
http://www.guardian.co.uk/commentisf...ion-failed-nhs

Mensen die met de trein gaan werken worden over het algemeen hun treinabonnement terugbetaald. In de UK kost de trein aan de bevolking veel minder per km dan de trein in Belgie, zo simpel is het.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be