![]() |
2014: De eerste Engelstalige basisschool in Leuven.
Een mijlpaal in de verengelsing van de Nederlanden?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=171 http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=173 |
|
|
Citaat:
Die in Leuven misschien niet? Leuvenaars zouden dan ook hun kinderen daarheen kunnen sturen. En dan is echt wel het startsein gegeven voor een heuse verengelsing. Een historisch kantelmoment! En iededreen slaapt rustig verder..... |
Ik ben uitdrukkelijk tegen deze bedenkelijke ontwikkeling, vermits zij zorgt voor een tweedeling van onze Nederlands(talig)e samenleving en van het Nederlands een tweederangs taal maakt.
|
PERSARTIKELS:
http://www.google.be/search?source=i...ac.ofOFT-aC3a8 |
Waar is het probleem?
|
Citaat:
Maar ach, wat was het leven toch simpel toen Leuven nog Nederlands(talig) was: http://www.youtube.com/watch?v=w-5xDSmygg4 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tijd voor een vlaggenstokkenmars!
Dwars door Leuven! Al scanderend: "Who wants a kick?" "From J and his flagstick!" Ik zie de Engelsen al gaan lopen... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk krijg ze een koekje van eigen deeg. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Eerst vond ik het een raar gegeven, maar met de uitleg gegeven in dit artikel kan ik er wel begrip voor opbrengen.
Citaat:
|
Citaat:
Als Engels ook standaardtaal wordt. Niemand verbiedt je om een privékring je eigen (streek) moedertaal te gebruiken. |
Citaat:
We mogen wel wat trotser zijn op ons Nederlands Het is geen kleine taal http://taalunieversum.org/taal/feiten_en_weetjes/ We hebben veel literatuur en poezie op hoog niveau en in veel talen vertaald.. Het Nederlands heeft het grootste woordenboek ter wereld, is een taal met de meeste woorden. Het Engels mag best een belangrijke taal zijn ,voor gebruik in landen buiten het Nederlands taalgebied, maar geen taal van de elite ,zoals ooit het Frans was in Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
1 In de Maaskant wordt er niet zo zagerig langerekt gesproken als in Hasselt. 2 Als woorden of klinkers langgerekt uitgesproken worden is dat omdat dit belangrijk is voor de betekenis van het woord. Dat hoort nu eenmaal bij toontalen. Een Thaise kennis begreep dat onmiddellijk. Aan een Nederlandstalige is dat veel moeilijker uit te leggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Als er iets is dat het Nederlands kan bedreigen beleeft gij een pervers genoegen. Denken in gelaagdheid streektaal/standaardtaal is U volkomen vreemd. Bij mij is dat een heel natuurlijke en/en keuze. Beide zijn uitingen van dezelfde taal. |
Leuven is altijd een pioneer geweest. Chapeau.
|
Citaat:
Maar persoonlijk ben ik er niet trots op. IK heb ook geen bijzondere liefde voor het Nederlands maar het is verdomd mijn taal. En het komt erop aan zijn roots niet te verloochenen. Het gaat om het volksnationaal principe! Als ik een Jicarilla Apache was, zou ik even verknocht zijn aan mijn Zuidelijke Athabaskantaal dan nu aan het Nederlands. En als ik een Koerd was zou ik op mijn leeftijd al lang zijn gesneuveld in de rangen van de PKK. |
Citaat:
Blijkbaar is dat lang geleden! Tijd voor een nieuw Leuven-Vlaams! http://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven_Vlaams http://www.youtube.com/watch?v=92hChBJ-bw4 |
Citaat:
|
Citaat:
Die school kan een katalysatorproces opgang brengen. Als die school gratis is zijn de gevolgen niet te overzien. |
Citaat:
|
Citaat:
Drie generaties zijn genoeg om delen van een bevolking van taal te doen veranderen. We zagen dat in Normandië, in Brussel... Als die school gratis is, zijn een mum van tijd die 80 voorziene plaatsen weg, dan komt er natuurlijk een roep naar een tweede school en zo worden de eerste stappen gezet! Dat heeft niets te maken met paniek maar met inzicht. En het stad zou (mede)inrichtende macht zijn. Is dat wel in overeenstemming met de taalwetgeving? |
Citaat:
Mij persoonlijk stoort de zelfhatende uitleg van de schepenen wel een beetje. Het Nederlands zou niet waardevol zijn als basis. Als we het zelf keer op keer blijven herhalen, wordt het natuurlijk waar... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In Nederland gaat de verengelsing op de scholen nog verde dan in Vlaanderen
Citaat Volkskrant: Rechter stelt limiet aan uren Engelse les op de basisschool VAN ONZE VERSLAGGEVER RUTGER BREGMAN − 21/07/12, 00:00 AMSTERDAM - Basisscholen mogen niet meer dan 3 uur en 3 kwartier per week lesgeven in de Engelse taal. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam bepaald. De zaak was aangespannen door de Stichting Taalverdediging tegen een onderwijskoepel van 85 basisscholen in Rotterdam. Op de scholen wordt sinds 2003 gewerkt met het zogenoemde 'EarlyBird'-programma, dat kinderen vroeg in aanraking brengt met het Engels. In Nederland werken 220 basisscholen met EarlyBird. Normaal krijgen kinderen pas vanaf groep 7 Engelse les. In het EarlyBird-programma wordt er begonnen in groep 1, met gemiddeld 1 �* 2 uur per week. Stichting Taalverdediging vindt dat Engels op die manier een voertaal van het basisonderwijs wordt, terwijl volgens de Wet op het Primair Onderwijs het Nederlands de voertaal moet zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Welke inschrijvingskriteria gaat men hanteren, als die er al zouden komen? Ik herhaal het: Als die school a) gratis is en b) opgengesteld wordt voor iedereen, is binnen pakweg 100 jaar de omgevingstaal in Leuven Engels. Maar zelfs, als die twee voorwaarden niet het geval zouden zijn in 2014, bestaat er geen enkele garantie dat die politiek later niet zou gewijzigd worden. De oprichting van die school moet dus ten allen prijze vermeden worden. Het is zoals met de oprichting van de BMG, ook al heeft die momenteel weinig bevoegdheden, het zullen er in de toekomst alleen maar meer worden! |
Citaat:
Telkens ik naar het Provinciaal Domein in Kessel-Lo (Leuven) ga, vallen me een zeker aantal Engelssprekenden op. Dat zijn, denk ik, mensen die verbonden zijn met de KUL of hier wonen en in Brussel werken. Jonge gezinnen. Misschien ontvluchten die wel het Brusselse sfeertje dat nog niet helemaal naar hier is overgewaaid. Misschien willen ze hun kinderen een Engelse educatie geven omdat ze niet van plan zijn om te blijven. In dat opzicht vind ik het begrijpelijk. Een Engelse school? Die is nog toegankelijk op alle vlakken. Maar stel een moslimsschool of een Chinese school, dan weet niemand meer wat daar gebeurt. En die zijn gegarandeerd wel van plan om te blijven. Dat komt dan neer op 'stempelnestelen'. Een neologisme. Een eigen infrastructuur rond je zelf bouwen zonder rekening te houden met de cultuur van dat land. De bestaande infrastructuur gebruiken. |
Citaat:
Tuurlijk verkies ik buren die dialect Vlaams zouden spreken. Wij mochten van onze vader geen dalect thuis spreken... het was de tijd van het ABN, 'Hier spreekt men Nederlands' net voor het nieuws van acht uur. De Vlaming ging zichzelf eens ontvoogden, hoor. Het kind met het badwater weggooien was dat. Mooie versie van Sonnevelds liedje. Het ging over de moestuin met de sla en de prei. Die tijd komt nooit meer weer, helaas. De sla en de prei nog wel! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be