![]() |
Hoe hoog moet het 'zeteldrempel' - kiesdrempel is geen goede term, zijn?
Voor dat Verhofstadt en de rest van paars-groen oppurtunistisch een kiesdrempel invoerde om de resten van de VU zonders zetels te laten, of ten minste tot een kartel te dwingen (boy did that backfire lol), waren er al lang kiesdrempels in andere landen - impliciet aan het kiessyteem of expliciet zoals in Duitsland en Turkije.
Hoe hoog moet zo 'n kiesdrempel zijn volgens u? Indien er 150 zetels in de kamer zijn is dat per definietie 1/150 = 0,666% in het geval dat er één kieskring is. Dat is de laagste impliciete kiesdrempel die in de huidige context mogelijk is. We hebben natuurlijk, net zoals Duitsland een kiesdrempel van 5%, maar Turkije, bvb, heeft een kiesdrempel van 10%. Nu is het aan jullie om iet te zeggen... |
Kiesdrempels zijn ondemocratisch. Zoals je berekening illustreerde is 5% belachelijk.
|
Tja, misschien - ik vind ze vooral ondemocratisch als ze ingevoerd worden om tegenstanders uit te schakelen... een beetje gelijk de grondwet even op te heffen... maar dat ter zijde.
|
Citaat:
|
Misschien op 37% leggen, dan word het pas spannend.;-)
|
0%. Al heb ik hartig gelachen met de gevolgen van hun poging de N-VA en andere kleine partijen kapot te maken, toch blijft het fundamenteel ondemocratisch en dient de kiesdrempel zo snel mogelijk afgeschaft te worden.
|
Citaat:
|
Geen idee, maar het zou het moeten zijn.
|
Citaat:
Ik zou het in ieder geval doen als ik hun was, je weet maar nooit.;-) |
Correctie: paarsgroen heeft de kiesdrempel VERLAAGD.
Als je kortzichtig bent en enkel de kunstmatige kiesdrempel ziet, en niet begrijpt dat er ook NATUURLIJKE KIESDREMPELS bestaan eigen aan de kieskringgrootte en zetelverdeling, dan denk je daar anders over, maar in deze context kwam de kunstmatige kiesdrempel er: De kunstmatige kiesdrempel werd ingevoerd simultaan met de vervanging van arrondissementale kieskringen door provinciale kieskringen. Bij deze arrondissementale kieskringen had je in elke kieskring MEER DAN 5% van de stemmen nodig om een zetel te bemachtigen. Nu, in deze provinciale kieskringen, had je op de kieskring Antwerpen na nog steeds meer dan 5% van de stemmen nodig om een zetel te halen. Dus eigenlijk heeft de kiesdrempel enkel een effect op de kieskring Antwerpen. De kunstmatige kiesdrempel van 5% zorgde ervoor dat de kloof in percenten nodig in Antwerpen en de andere kieskringen om een zetel te kunnen bemachtigen enigszins gedicht werd. In een Belgische kieskring zou de natuurlijke kiesdrempel op minder dan een percent komen en zou er geen verschil zijn tussen de verschillende kieskringen (want er is er maar één), dus wanneer die ingevoerd wordt verliest de kunstmatige kiesdrempel zijn functie en wordt het inderdaad niet meer dan een ondemocratische barrière. Ik ben voor een zo laag mogelijke kiesdrempel, zodat zoveel mogelijk mensen de vertegenwoordiging krijgen die ze verdienen. Maar een verkeerde voorstelling van de feiten, daar ben ik geen voorstander van. |
Als je geen voorstander bent van een verkeerde voorstelling van de feiten, moet je niet zeggen dat de kiesdrempel is 'verlaagd'. De natuurlijke kiesdrempel blijft immers gewoon behouden, alleen wordt er een ondemocratische barrière ingevoerd in die provincies waar deze onder de vijf procent lag.
Voor de Kamer maakt dat inderdaad enkel een verschil voor de provincie Antwerpen, maar voor het Vlaams Parlement heeft dat een effect op drie Vlaamse provincies, namelijk Antwerpen, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. |
Citaat:
Bij de arrondissementale kieskringen lagen de natuurlijke kiesdrempels veel hoger dan bij de provinciale; die lag overal boven de 5%. Het was dus een betere uiting van democratiegezindheid om én de provinciale kieskringen in te voeren én de kunstmatige kiesdrempel van 5% in te voeren dan nietsdoen en met die hoge effectieve kiesdrempels blijven zitten. Allez, met welke bedoeling elke partij het deed, weet ik niet –dat zal voor alle partijen verschillend zijn– maar objectief gezien hebben ze wel degelijk de kiesdrempel verlaagd. Citaat:
Liever zie ik ook op Vlaams niveau één kieskring zonder kunstmatige kiesdrempel. (Of, ja, twee best, Brussel kan om praktische redenen best een aparte kieskring blijven, aangezien zij enkel voor de Vlaamse Gemeenschap erbij horen.) Deze Vlaamse kieskring heeft dan een kiesdrempel van ongeveer 1%. |
Ach zo. Ja, als je de overgang van arrondissementale naar provinciale kieskringen in acht neemt, is de gemiddelde kiesdrempel inderdaad gedaald. Dat neemt niet weg dat de invoering van de kiesdrempel voor die nieuwe provinciale kieskringen een bewuste poging was van de traditionele partijen om het politieke landschap te blijven monopoliseren. Een poging die gelukkig jammerlijk mislukt is.
|
Citaat:
Eigenlijk is geen van beide complottheorieën logisch, maar, soit. |
Een kiesdrempel is ondemocratisch,
maar wel erg praktisch in sommige gevallen, niet om electoraal misbruik te maken (gelijk de reden waarom men hem invoerde), maar wel om bestuur mogelijk te houden door zesendertig splinterpartijtjes niet langer in de weg te laten lopen. . |
Citaat:
Kan het idioter?;-) |
99%
|
Waar geen kiesdrempel is, is met een meerderheid besturen onmogelijk?
|
5% lijkt me redelijk, te kleine partijen leveren meer problemen op dan ze oplossen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan kunnen er natuurlijk sneller problemen ontstaan. Te grote partijen zijn het probleem, is in een zeer recent verleden gebleken. Of wil je beweren dat de splinterpartijen de crisis veroorzaakt hebben? Terzijde, Bartje zijn baas (VOKA) krijgt meer macht en zal samen met het VBO het nieuwe programma wel uitschrijven tegen 2014. Misschien een nieuw kartel, maar nu N-VA - CD&V in de maak? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
. |
Citaat:
|
Citaat:
2. Het huidige systeem met slechts enkele grote partijen toont dat zotte en extreme standpunten geen exclusiviteit zijn van de kleintjes. |
Citaat:
Niemand wordt gedwongen om met een vaste groep partijen over alle bevoegdheden te stemmen, he. De democratisch verkozen politici doen dat enkel wel. Dat is hun goede democratische recht. Hen dwingen anders te regeren dan ze willen is absoluut niet democratisch. Vind een meerderheid voor jouw manier van regeren in het parlement en het is de democratische gang van zaken, anders niet. Van regering/oppositie is trouwens al voor een deel afgestapt geweest, toen Groen en Ecolo steun gaven om de staathervorming uit te voeren. |
Citaat:
De vertegenwoordiging van diegenen die erop stemmen –om praktische redenen– maar helemaal afpakken is ronduit antidemocratisch. |
Wat een grote bevoordeling van grote partijen doet –waar hoge natuurlijke of kunstmatige kiesdrempels maar voorbeelden van zijn– werd onder andere geïllustreerd in Griekenland. De regering, bestaande uit één partij, kan de feiten dan anders voorstellen dan ze zijn. Ook de VS is vaak in datzelfde bedje ziek.
Ik zeg niet dat het altijd tot corruptie leidt, maar meer partijen in een regering verkleint de kans op corruptie aanzienlijk. Dat één enkele partij een meerderheid in zetels haalt, is iets dat we moeten vermijden, tenzij ze natuurlijk ook een meerderheid aan stemmen gehaald hebben en de bevolking daar dus democratisch voor gekozen heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet democratisch, maar verdomme wel praktisch. Persoonlijk heb ik dan veel meer problemen met verdoken semi-scheeftrekkingen door de 'systemen' Dhont en Imperali ... Kijk eens naar het aantal stemmen, en het aantal behaalde zetels in de huidige kamer !! . |
Citaat:
Als ge een 'rechtse' regering op poten wilt zetten, maar die onvermijdelijk gegijzeld kan worden door allerhande en diverse splintergroepen van extreem-rechts of aanverwante signatuur ... Als ge een 'linkse' regering op poten wilt zetten, maar die onvermijdelijk gegijzeld kan worden door groen-links-fundi, groen-links-real, links-leninistisch, links-trotskystisch, links-Mao, links-Albanees, links-anarchistisch ... . |
Citaat:
Democratie wilt zeggen: het volk regeert. Dit impliceert automatisch enkele dingen, waaronder vrijheid van meningsuiting (je kan maar regeren als je je mening kan verkondigen) maar dus ook gelijkwaardigheid van stemmen: iedereen is aan de macht, dus telt elke stem even hard mee. Dat laatste kan maar wanneer je geen onderscheid gaat maken in hoeveel elke stem waard is. Mechanismen die dit wel doen, en die dus per definitie ondemocratisch zijn, zijn de alarmbellen, pariteit, belangenconflicten, kiesdrempels, zelfs stemmen bij 2/3 meerderheid, en dus ook de opdeling in regering (meer waard) en oppositie (minder waard). |
Citaat:
|
Citaat:
Nu ik vind 5% ook te hoog maaar drie of twee percent... |
Citaat:
|
Citaat:
In uw Hollandse voorbeeld is de SGP - een sectariaanse partij van extremisten daar ook een goede voorbeeld van... |
Citaat:
Maar ik denk dat ge eerder iets anders bedoelt, waar alles gewoon in het parlement beslist wordt... maar hoe kiest men dan wie de ministers zijn? Want de administratie de executieve laten overnemen lijkt me een zeer slechte zaak... in Japan is de administratie een wet op zich en daar hebben ze de laatste twintig jaar hervormingen tegengehouden en gefrusteerd hebben. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be