![]() |
fijn stof het schadelijkst ?
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120807_162
de pers begint uw story mee te pikken micele... |
Ik ondervind vrij ernstige fijnstofirritatie.
Wat wel ok is volgens sommige forummers. Ik moet het maar erbij nemen want anders ontneem ik mensen het recht op vrije keuze. |
Citaat:
|
Citaat:
De verbrandingsmotor is achterhaald. De olie is binnenkort te duur voor ontginning. De olie en de kolen leveren niet genoeg energie om onze stijgende energiebehoeften te voorzien. En wat een BMW kopen met vooruitgang te maken heeft, weet ik niet. |
,,
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hopelijk is het nu echt gedaan met de dieselrijders te blijven pamperen en gaat Be op korte termijn een vb nemen aan de grote meerderheid Europese landen waar de diesel fiscaal*verbruik enkel gunstiger is als de alternatieven als men voldoende vlotte kilometers per jaar aflegt. Citaat:
|
Waarom zouden de regeringen van de laatste 25 jaren zozeer ingezet hebben op dieselvriendelijkheid op fiscaal vlak voor personenwagens ?
Nu is er natuurlijk maar één ding te doen: wie gisteren of deze ochtend nog een diesel kocht, deze avond daarvoor zwaar fiscaal afstraffen. Steekvlampolitiek, ge weet wel. . |
Citaat:
Kon men dat niet een beetje eerlijker beginnen te verdelen toen er maar 20 % dieselpersonenwagens rondreden ? Ja waarom eigenlijk ? Waarom leggen ze Europese richtlijnen/aanbevelingen qua fijnstof en NOx al quasi 20 jaar naast zich neer? Waarom voerde Europa in 1988 grenswaardes in voor dieselroet ? Citaat:
Citaat:
En waarom bant men zelfs whatever-milieunorm-dieselbussen uit steden in het buitenland ? (Zwitserland - USA) Citaat:
En, hoe doet het buitenland het al járenlang ? Hebben ze daar geen steekvlammen ? ;-) |
Citaat:
Kyoto wordt toch niet meer hernieuwd, dus qua CO² mogen we gerust China achterna, en vermits Duitsland hetzelfde gaat doen, zal het zelfs niet eens opvallen :lol:. Uiteraard kopen we zuivere lucht van Hawai (nu daar alles op hun gat ligt, is dat zelfs nog humanitair ook) en groen! geweten is gesust ;-). Je hebt gelijk dat onze stijgende vraag naar energie onmogelijk kan gedekt worden, zelfs al plaatsen we een mooie (zie maar naar die langs de spoorweg richting schaerbeek station) steg in elke stad ter grootte van bv. Aarschot, dan nog zullen we en masse GDF Suez kernenergie moeten aankopen van Frankrijk. Tenminste enkel voor dat arme schorem dat geen zonne-panelen heeft geplaatst, want we gaan de rijken toch niet laten opdraaien voor hen zeker :lol: Hehehe, geen toekomst voor fossiele verbranding in dit land... je gaf me zonet de slappe lach die nog even zal aanhouden vermoed ik |
Citaat:
Daar past maar één antwoord op. Te geven op 14 oktober en in het voorjaar van 2014. Schop die oude machtspartijen weg van de macht. . |
Citaat:
Be-politiek-gefluister kennende zal zoiets wel uitlekken als er plannnen zijn van bepaalde partijen... Tja, wetende dat in 1999-2003 AGALEV/ECOLO ( of alle´groenen´ toen) in de Paarsgroene regering zaten en Magda Aelvoet zelfs minister van Volksgezondheid en Leefmilieu was...Ecolo leverde met Durant de minister van mobiliteit... moet er nog meer zand zijn ? In 1998-1999 was het dieselpw-aandeel ~ 37 % en toen was het politiek gemakkelijk mogelijk de verdieseling af te remmen. Dus in die tijd dat het "meeste buitenland" al fiscale maatregelen beslist hadden hun sterk opkomend dieselwagenpark in toom te houden, wat -zie landentabel- ook voor ~ 80 % van de Europese landen lukte. ....in 2000 ontwikkelde men de dieselroetfilter in Europa, 2003 was de premiere op de markt (FAP-Peugeot); maar men weet al vele jaren dat dit een doekje tegen het bloeden is. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Benzine minder belasten zou politiek extreem populair zijn. Maar het gaat uiteraard niet om minder belasten maar om meer belasten. Benzine niet minder maar diesel dus meer belasten. En dan moet daar een "verkoopbaar" verhaaltje bij gecreëerd worden. En dan is daar het fijnstof verhaaltje, terwijl moderne diesels geen fijnstof meer uitstoten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sinds goed 1 jaar is er pas meetapparatuur die ook het ultrafijnstof kan meten, voordien was enkel PM 10 en PM 2,5 enigzins meetbaar, de moderne roetfilter is afgestemd op PM 10. Citaat:
Wetenschappelijke studies - dus toxische metingen - uit 2008 hebben dat al aangetoond dat de schadelijkheid/gevaarlijkheid van een euronorm 4-diesel - met roetfilter constructeur - , specifiek betreft roetdeeltjes niet minder is als een pakweg 15-20 jaar oudere black smoke diesel. (bron Engels en Duits al meerdere keren hier geplaatst) |
maar ik plaats ze nog eens (onderaan) en nog veel meer... je hebt er alweer om gevraagd :-D:
maar eigenlijk staat er genoeg te lezen in Wiki met bronverwijzingen in overvloed. Citaat:
En bij te koude temperatuuren nog een hoop vuiligheid alles gemeten in D en CH. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Be heeft 62 % aandeel dieselpersonenwagens, 78 % wordt door een dieselpw afgelegd van alle personenwagens. NL heeft 17 % aandeel dieselpw... en rijdt ook 10 % minder kms voor alle dieselpw (zie vorige posts en bronnen) Aja die black smoke studie tegen Euro 4-diesel-roetfilter nog eens: (met duidelijke prentjes en uitleg :-D ) http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554 Cytotoxicity and Inflammatory Potential of Soot Particles of Low-Emission Diesel Engines Dang Sheng Su*�*, Annalucia Serafino‡, Jens-Oliver Müller�*, Rolf E. Jentoft�*, Robert Schlögl*�* and Silvana Fiorito‡ Fritz Haber Institute of the Max Planck Society, Faradayweg 4-6, D-14195 Berlin, Germany and Institute of Neurobiology and Molecular Medicine, National Research Council (CNR), Via Fosso del Cavaliere 100, 00133 Rome, Italy Environ. Sci. Technol., 2008, 42 (5), pp 1761–1765 Publication Date (Web): January 25, 2008 Copyright © 2008 American Chemical Society * Address correspondence to either author. E-mail: [email protected] (D.S.S.) and [email protected] (R.S.)., �* Fritz Haber Institute of the Max Planck Society. , ‡ Institute of Neurobiology and Molecular Medicine. Abstract We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased. http://www.kein-diesel.at/berichte_34.htm origineel persbericht Berlijn (Max-Planck-Gesellschaft) http://www.mpg.de/563231/pressemitteilung20080208 B / 2008 (25) 8. Februar 2008 Klein, aber gefährlich Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008) ( http://www.kein-diesel.at/Makrophagen.jpeg ) ![]() Abb.: Gefahr für Immunzellen: Rußpartikel aus einem EuroIV-Dieselmotor töten deutlich mehr Makrophagen als die Partikel aus einem Motor, der schwarzen Qualm ausstößt (Black Smoke - BS). Die toten Zellen sind mit schwarzen Pfeilen markiert. Bild: Institut für Neurobiologie und Molekulare Medizin, Rom Um die Menge der Rußpartikel zu reduzieren, die Dieselmotoren von Personenwagen in die Atmosphäre blasen, verschärft die Europäische Union seit 1993 kontinuierlich die Abgasnormen für Partikel. Seit 2005 gilt die EuroIV-Norm, derzufolge ein Diesel-Pkw nur noch 50 Milligramm pro Kilowattstunde Rußpartikel freisetzen dürfen. Das erreichen die Automobilhersteller, indem sie die Verbrennungstechnik der Motoren verbessern. So entstehen immer weniger Rußpartikel, die zudem immer kleiner werden. Und das ist ein Teil des Problems. Wissenschaftler des Fritz-Haber-Instituts der Max-Planck-Gesellschaft in Berlin und des Institute of Neurobiology and Molecular Medicine in Rom stellten jetzt nämlich fest, dass die Partikel eines modernen Nutzfahrzeugmotors, der die EuroIV-Norm erfüllt, ein enormes Entzündungspotential besitzen und giftiger sind als die Teilchen alter Motoren. Sie haben in Tests an Zellkulturen festgestellt, dass Rußpartikel aus dem EuroIV-Dieselmotor signifikant mehr Makrophagenzellen aus menschlichen peripheren Blutmonozyten - dem ersten Bollwerk des Immunsystems - töten als Rußpartikel älterer Motoren. "Wir haben erstmals gezeigt, dass der Ruß von EuroIV-Dieselmotoren schädlicher ist als der älterer Fahrzeuge und können auch erklären, warum", sagt Robert Schlögl, Direktor am Fritz-Haber-Institut: "Wahrscheinlich lassen sich die Ergebnisse, die wir für den Nutzfahrzeug-Motor gewonnnen haben, auf Motoren von Personenwagen übertragen." Das hängt jedoch auch von den genauen Einstellunge des Motors ab, die für beide Motoren-Typen unterschiedlich sind. ...] Volledige vertaling van de titel nodig, neuh toch ? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit vergeet mijn tekst... onder welke steen kwam gij nu ook weer ? :lol: Van SMOG 90 kmh op de snelweg tijdens dagen van weersinversie ( 90 kmh enkel snelweg is sowieso verwaasloosbaar overigens) nog nooit gehoord ? 8O8O Eigenlijk heb ik het antwoord al meermaals gegeven, en het gaat vooral over het gevaarlijk fijnstof, niet het ongevaarlijke fijnstof of helende fijnstof dat zelfs in gezondheidskuren gebruikt wordt. :-) Natuurlijk binden sie soorten fijnstof zich, maar alles wat dieper in het lichaam kan gaan (ultrafijn) wordt het serieus gevaarlijk/schadelijk. Wat meestal al door neushaartjes tegengehouden wordt is minder gev... Zuuuuuuuuuuuucht. Maar neem gewoon Wikipedia geef fijnstof in, kijk op dieselmotoren. Neem desnoods andere talen. Maar natuurlijk gaat het om de gevaarlijkheid-schadelijkheid van fijnstof. De ultrafijne Dieselroetdeeltjes is veruit het allergevaarlijkste (zijn ook bronnen van die heb ik al gegeven: grote boosfdoener is de dieselmotor uit alle verkeer (auto tot schip) , en natuurlijk ook verbranding van alle andere fossiele stoffen, maar "de diesel" (vooral in het verkeer) steekt er natuurlijk (ver) bovenuit. Of is dat te moeilijk voor jou ? :? Ik neem bvb de Duitse Wikipedia: Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof Engels, of whatever taal, alles met bronnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosph...Health_effects En lees de topicstarter nog eens: Citaat:
alles "fijnstof", maar men moet weten welke: ![]() Of geloof jij in een wereldwijd complot ? Lees nog eens hét complot tegen boosdoener dieselmotor: :lol: Citaat:
|
Het is een complot tegen "black carbon" zeg ik U :roll: :roll:
Citaat:
alles smoezen 8O :roll: Citaat:
http://www.scientificamerican.com/ar...back-in-the-us Tja het diesel tech forum... :lol: Citaat:
![]() ![]() anno 1970 USA Citaat:
YES ! ![]() ![]() Zichtbaar gemaakt... minder zichtbaar is helemaal niet onschadelijker... |
helpt die propaaninjectie niet om dat fijnstof te reduceren ?
|
Citaat:
|
Best wel grappig hoe mensen diesel blijven verdedigen … en dat duidelijk enkel omdat ze zelf met een diesel rijden en dat dus letterlijk louter doen vanuit financiële overwegingen.
Tegelijkertijd worstelen ze ergens in hun hoofd een beetje met een schuldgevoel en daar proberen ze dan vanaf te geraken door de ontkenning, het minimaliseren of in twijfel trekken van de effecten. Zieheer de psychologie van de mens. Citaat:
|
Citaat:
Kan groen dan eindelijk eens beslissen wat ze belangrijk achten? CO2, fijn stof,.... wat is er nu het belangrijkste voor hen? De CO2 of het fijn stof? Ik minimaliseer niets ik stel enkel vast dat de overheid jaren diesel heeft zitten promoten om dan vervolgens een taks op diesel te heffen,.... dit noem ik nieuwe belastingen. Ik zie groenen hier altijd graag bezig (groen niet enkel als partij bedoeld) tegenover elektrabel. Het toppunt van al is, elektrabels concurrentievoordeel is makkelijk teniet te doen. Laat een nieuwe bouwen door andere investeerders. De energie is direct goedkoper, minder mensen zullen naar steenkool, hout grijpen. Er zullen meer elektrische auto's verkocht worden en minder steenkool en gascentrales gebruikt worden. Het CO2 probleem en het fijn stofprobleem zijn binnen de kortste tijd van de baan. |
Citaat:
Wordt -beetje extra- broeikasgas CO2 genoemd in de topicstarter ? Waar ? Ik vind het niet. Is CO2 wat je dagelijks inademt dan gezondheidsschadelijk ? ;-) Lees nog eens de TOPIC: Citaat:
![]() Zie je, het gaat toch. |
Citaat:
|
Te laat noem jij dat? Het is net het gepaste moment voor de regering. Ze kunnen MEER innen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is veel te laat omdat in Belgie al 78 % van de personenwagenkms door diesels afgelegd wordt, terwijl het 40 % had kunnen zijn als ze maatregelen tegen de verdieseling vele jaren eerder genomen hadden. En de gezondheidsschade in DALY´s was navenant minder. Nu is het politiek veel moeilijker erdoor te krijgen, jij en andere dieselrijders bewijzen het toch duidelijk. En de media weet/schrijft het toch ook, of wil je dat niet lezen ? Citaat:
|
Citaat:
Vind er hier iemand van niet ? "En ´Belgen´ betalen heel graag de navenant veel hogere externe kosten", en sterven liever eerder, als het moet met longproblemen. Maar als ze niet teveel voor hun diesel betalen is alles vergeven, de Staat helpt hun. :-D Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
We moeten van het open riolenstelsel af. Het is slecht voor de gezondheid van de bevolking; dat is nu onderhand voor iedereen duidelijk.
|
Citaat:
Maar over die HC werd nog nauwelijks onderzoek gedaan. |
Citaat:
Over welke koolwaterstoffen heb je het ? De verzadigde = Alkanen ?: Citaat:
Citaat:
Citaat:
vb eentje uit de zoekfunctie op VMM http://www.vmm.be/search?SearchableT...olwaterstoffen http://www.vmm.be/pub/jaarrapport-po...olwaterstoffen Dit rapport beschrijft de resultaten van de PAK- en nitro-PAK-metingen die de VMM in 2010 in het Vlaamse Gewest uitvoerde. Tevens zijn de resultaten van de PAK-deposities opgenomen in dit rapport. Citaat:
Citaat:
Citaat:
MIRA-wetenschappers zullen wel een reden hebben waarom het niet specifiek in het rapport (131 pages link onderaan) staat zeker ? Mss eens naar MIRA of VITO bellen waarom ze heel die rimram onderzocht hebben maar HC-verbindingen of bepaalde schadelijke aanverwanten (PAK´s) niet... Heb je dan het volledig rapport van 131 blz gelezen ? Volgens mij binden bepaalde PAK´s van de naverbranding van roetdeeltjes in de roetfilter zich met de Ultrafijne roetdeeltjes die dan veel toxischer worden als ze al zijn, studie heb ik al een paar maal gegeven. In de laatste blzn staan 34 antwoorden op opmerkingen van dat rapport mss vind je daar iets over HC. http://www.vmm.be/nieuwsmap/fijn-sto...-grootste-kost Fijn stof: meeste gezondheidseffecten en grootste kost Uit een nieuw MIRA-rapport komt fijn stof naar voor als meest gezondheidsschadelijke milieufactor. In een vergelijking van de impact van verschillende milieufactoren op gezondheid, is fijn stof goed voor ongeveer drie kwart van de ziektelast en van de externe kosten. In het MIRA-onderzoeksrapport worden de gezondheidseffecten van verschillende milieufactoren belicht: benzeen, koolstofmonoxide, dioxines in voedsel, elektromagnetische velden, fijn stof, ozon, formaldehyde, geluid, hitte, lood, nikkel, arseen, cadmium, omgevingstabaksrook, radon, schimmels en vocht, en UV-straling. De ziektelast wordt uitgedrukt in verloren gezonde levensjaren (DALY’s). Deze verloren gezonde levensjaren geven aan hoeveel jaren een persoon verliest door ziekte en of vervroegde sterfte ten gevolge van een milieufactor. Het berekenen van de verloren gezonde levensjaren (DALY’s) of externe kosten maakt het mogelijk om de gezondheidseffecten met elkaar te vergelijken en/of op te tellen. De ziektelast door de verschillende milieupolluenten samen bedraagt 108.863 DALY’s voor de Vlaamse bevolking. Omgerekend per inwoner van Vlaanderen bedraagt dit gemiddeld jaarlijks 5 verloren gezonde levensdagen of iets meer dan een verloren gezond levensjaar in een volledig leven bij een levenslange blootstelling aan de huidige blootstellingsniveaus van de berekende (beperkte) set milieufactoren. Hierbij moet ook rekening gehouden worden dat dit gemiddelde waarden betreft. Bij bepaalde personen (bv. gevoelige groepen) zal de reële impact groter zijn, bij anderen lager. Dit totaal is zo’n 8 % van de totale ziektelast in Vlaanderen. De kosten lopen hiervoor op tot zo’n 3,6 % van het bruto binnenlands product van Vlaanderen. Deze waarden werden berekend op basis van de meest recente blootstellingsgegevens. Voor zowel ziektelast als kosten blijkt fijn stof de belangrijkste polluent, die verantwoordelijk is voor ongeveer drie kwart van het totaal aantal DALY’s. Geluid en omgevingstabaksrook zijn de tweede en derde belangrijkste milieufactor in de berekening van de ziektelast, maar voor de externe kosten nemen omgevingstabaksrook en ozon in omgevingslucht de tweede en derde plaats in. Het onderzoek werd in opdracht van Milieurapport Vlaanderen (MIRA) uitgevoerd door de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Figuur: Centrale schatting van het aantal DALY’s per jaar in Vlaanderen veroorzaakt door de verschillende milieufactoren. Lees het volledige rapport ‘Inschatting van de ziektelast en externe kosten veroorzaakt door verschillende milieufactoren in Vlaanderen’ http://www.milieurapport.be/Upload/m...ten_TW_red.pdf Contactpersoon MIRA: Myriam Bossuyt ([email protected]) |
Er was onlangs een onderzoek van ADAC geloof ik waaruit bleek dat de nieuwste DI benzinemotoren nog fijner stof uitbraken dan diesels en dit nog veel schadelijker zou zijn.
Dit om maar te zeggen dat het niet zo eenvoudig is om de "andere" automobilist als grote boosdoener aan te duiden terwijl je zelf gewoon met een benzine voertuig rijdt. Alle voertuigen met verbrandingsmotoren zijn een echte pest en dienen zoveel mogelijk gemeden te worden. Constructeurs kunnen allemaal mooie cijfers voorleggen op papier, maar je zou eens moeten weten wat voor vuiligheid er allemaal uit die voertuigen bij koudstart in de wintermaanden vb. |
Citaat:
*Zeldene DI benzinemotoren (< 5 %)* die enkel in deellast met onhomogeen mengsel werken (luchtoverschot bij de verbranding = mager mengsel) stoten inderdaad gevoelig meer deeltjes uit bij die toerentallen als de 95% DI benzinemotoren die altijd op homogeen mengsel werken (vb TSI TFSI motoren VW group). Bron D-wiki: Citaat:
Qua grenswaardes laatste Euronormen 5 en 6 heeft men voorzichtshalve ook voor DI benzinemotoren een grenswaarde PM van 4,5 mg/km ingesteld (diesel = 5 mg/km), vanaf euro 6 ook een beperkt aantal partikels of PN. Dus meer uitstoten tijdens de onrealistische verbruikstest kan het al niet. Citaat:
Citaat:
Een moderne benzineauto is zelfs minder schadelijk (fijnstof uitlaat) als een moderne dieselbus euro 5 (=roetfilter) per personenkm ! En dit met een bezettingsgraad van een bus (10) die 10 maal hoger is (auto < 1,4) Bron fig 1 : http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf eindrapport: http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf uiteraard is ook dat rapport van 2008 zeer beperkt, ondertussen 2011 zijn er meetinstrumenten die het ultrafijnstof kunnen meten... |
straks noemen ze mij nog groen omdat ik een 3.5L benzine heb :p
|
Citaat:
qua vervuiling lees eens wat TM Leuven als besluit schrijft, het wezenlijke zet ik vet... hoe ze eraan komen lees je erboven... :-P :-D Citaat:
|
Citaat:
Zoals ik al technisch uitlegde bij modernste DI motoren met homogeen mengsel is je bewering totaal vals alarm "van horen bellen en niet weten waar de bel hangt". Bvb bij de VW Group , wereldgrootste autoconstructeur en grootste leverancier van DI-motoren. Hier testen ze de nieuwe Audi A3 1,8 TFSI: Citaat:
Hier de test in detail: http://www.adac.de/infotestrat/tests...px?IDTest=4812 ## in pdf: http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...I_Ambition.pdf De verstengde testen doet de ADAC sinds maart 2012 en zijn met de vroegere testen niet vergelijkbaar, daarom zijn die 4 sterren een relatief topresultaat, enkel 5 ***** gaat erboven wslk vooral (plugin) benzinehybrides, electroauto´s, ook aardgasauto´s. ## 1,1 op schaadstoffen en 49/50 punten veel beter kan bijna niet (50 punten is beter :-)) , 1 is de max quotering: Citaat:
|
vervolg qua die 50/50 punten op schaadstoffen, enkel de nieuwe Prius (bezinehybride) heeft ADAC getest met de nieuwe Ecotest maart 2012, en die haalde 50/50 op schaadstoffen uitlaat.
De quotering ADAC Ecotest milieu in totaal is op 100 punten: - max 50 pt voor alle schaadstoffen volgens euronorm - max 50 pt enkel broeikasgas CO2 wat rechtevenredig is met verbruik en ook afhankelijk van het soort brandstof, bvb één liter dieselverbruik geeft 13 % meer CO2 na verbranding als 1 liter benzine; 1l LPG , 1kg CNG (aardgas) hebben andere waardes (links onderaan) - 90 punten in ´t totaal geeft 5 sterren Bron: http://www.adac.de/infotestrat/tests...9&quer=ecotest 5 sterren selecteren De andere voertuigen zijn nog met de minder strenge testen van tot 2012 getest, de beste diesel haalde daar maar 44 punten. De benzinehybrides/aardgas haalden daar 50 punten of het max, of ze met de strengere test > maart 2012 ook 50 halen weten we dus -nog- niet, ook voor het resultaat CO2. Citaat:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Brennst..._in_g.2Fkm_CO2 onlinerekenaar: Citaat:
(Vergeet ook niet dat de ADAC steeds test en punten geeft per voertuigklasse en dus meer appelen en appelen vergelijkt, dus als men voertuigen vergelijkt op hun punten dezelfde voertuigklasse slecteren) |
2e vervolg, als iemand echt interesse heeft aan de bedoeling en alle details van de ADAC-testmethode, vooral de nieuwe:
ADAC EcoTest Methodik ab März 2012 PDF, 146 KB http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_neu_2012_118924.pdf (oude test: ADAC EcoTest Methodik bis Februar 2012 PDF, 302 KB http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_...011_118922.pdf ) bron/samenvatting: http://www.adac.de/infotestrat/tests...9&quer=ecotest / Methodik & Hintergrund / aanklikken Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be