![]() |
Problemen met Hobbes.
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft. Om uit deze miserie te ontsnappen gaan hij een sociaal contract aan met zijn medemens waarmee ze elk een deel van hun natuurlijke 'rechten' * afstaan. Omdat men echter niet kan rekenen op zijn medemens om dit contract na te leven moet er een externe macht komen die dit alles controleert. Deze macht was toen dan een vorst die regeerde met de toestemming van God.
Leidt dit noodzakelijkerwijze tot 1 wereldregering? Zijn de afgegeven rechten in verhouding met de verkregen zekerheid? * dit moet je interpreteren als 'might makes right'. |
Wat een filosofische vraag voor een zaterdagavond!
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
(Beschrijving van de natuurlijke orde en de gevolgen er van) |
Citaat:
Natuurlijke orde -> chaos, onzekerheid (zie de quote uit Leviathan hierboven) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Goddelijk recht is gewoon de enige oplossing voor Hobbes' probleem. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Samengevat: Hobbes is een idioot of een komiek die verkeerd begrepen werd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
God maakt het systeem gewoon compleet. |
En nu ben ik de absolute monarchie aan het verdedigen. :-o
|
Citaat:
Hobbes praat hier, als we goddelijk recht even negeren, eigenlijk een mafia-houding goed. Leviathan zal je wel beschermen tegen de kwaadaardige mensen en hun geweld. Dan moet je wel loyaliteit zweren aan Leviathan natuurlijk (lees belastingen betalen, wetten volgen etc.). Als je dat niet doet, zal Leviathan geweld gebruiken. Waar haalt Leviathan zijn autoriteit weer precies? Uit het feit dat mensen geweld gebruiken (net als hij)? |
Leviathan is een mooie afbeelding. Het boek is voor hen die het niet begrepen hebben na het zien van de afbeelding.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Hmm. Jullie zijn al met vier. Dat wordt een beetje krap. Ik zoek wel een ander graf om op te dansen.
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Et cetera, indeed Leuk prentje voor de achterflap van leviathan : |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hobbes zegt dat meer georganiseerde samenlevingen beter overleven dan minder georganiseerde samenlevingen. De Leviathan lijkt spontaan te ontstaan als je geen rekening houdt met de gefaalde alternatieven (zij die stierven door verkeerde organisatie). Hoe groter de cohesie van een groep (interne vrede), hoe beter ze overleeft ten opzichte van andere groepen. Het sociaal contract is de strategie van de overlevers. De verhoudingen die het sociaal contract in stand houden kunnen trouwens weergegeven worden met speltheorie. Wat dat betreft zijn God en Monarch even sterke argumenten als Vrijheid en Solidariteit, zolang het maar werkt om mensen te laten samenleven in vrede. Onder bepaalde omstandigheden zal het ene werken, onder andere omstandigheden iets anders. Merk op dat rechten en plichten alleen zinvol geïnterpreteerd kunnen worden onder omstandigheden van sociaal contract omdat ze gedragscodes tussen mensen uitdrukken (of zelfs met objecten en ideeën). Daarbuiten hebben zij geen conceptie. Een kluizenaar heeft aan geen van beiden nood. |
Citaat:
|
Citaat:
" Het Engelse liberalisme ( lees Hobbes ?) was een directe reactie op het religieuze fanatisme van de Engelse burgeroorlog " ... Hoe Hobbes een wereldregering zou zien, is niet zo makkelijk te deduceren uit z'n werk vrees ik. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Heimelijk had Hobbes gehoopt dat iemand een repliek zou schrijven tegen Leviathan. Onder de titel van de andere helft van het beeld. Omdat niemand dat deed, heeft hij uiteindelijk zelf maar Behemoth gebruikt als titel voor zn relaas van the long parliament. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be