Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Problemen met Hobbes. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175021)

Munglik 11 augustus 2012 16:00

Problemen met Hobbes.
 
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft. Om uit deze miserie te ontsnappen gaan hij een sociaal contract aan met zijn medemens waarmee ze elk een deel van hun natuurlijke 'rechten' * afstaan. Omdat men echter niet kan rekenen op zijn medemens om dit contract na te leven moet er een externe macht komen die dit alles controleert. Deze macht was toen dan een vorst die regeerde met de toestemming van God.

Leidt dit noodzakelijkerwijze tot 1 wereldregering?
Zijn de afgegeven rechten in verhouding met de verkregen zekerheid?

* dit moet je interpreteren als 'might makes right'.

Derk de Tweede 11 augustus 2012 18:39

Wat een filosofische vraag voor een zaterdagavond!

Munglik 11 augustus 2012 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6274824)
Wat een filosofische vraag voor een zaterdagavond!

Het is beter dan zagen over Brussel. 8-)

Kallikles 11 augustus 2012 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274424)
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft. Om uit deze miserie te ontsnappen gaan hij een sociaal contract aan met zijn medemens waarmee ze elk een deel van hun natuurlijke 'rechten' * afstaan. Omdat men echter niet kan rekenen op zijn medemens om dit contract na te leven moet er een externe macht komen die dit alles controleert. Deze macht was toen dan een vorst die regeerde met de toestemming van God.

Leidt dit noodzakelijkerwijze tot 1 wereldregering?

Neen.

Citaat:

Zijn de afgegeven rechten in verhouding met de verkregen zekerheid?
Neen. (Er is ook een probleem als de Leviathan je b.v. oproept voor de dienstplicht, want de basis van het contract is het zelfbehoud, dus als de Leviathan je zelfbehoud bedreigt, stap je weer in de natuurtoestand)

Munglik 11 augustus 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6274877)
Neen.



Neen. (Er is ook een probleem als de Leviathan je b.v. oproept voor de dienstplicht, want de basis van het contract is het zelfbehoud, dus als de Leviathan je zelfbehoud bedreigt, stap je weer in de natuurtoestand)

Gaan de verschillende staten zich dan niet in een nieuwe staat van 'oorlog' bevinden?

AdrianHealey 11 augustus 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274424)
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft. Om uit deze miserie te ontsnappen gaan hij een sociaal contract aan met zijn medemens waarmee ze elk een deel van hun natuurlijke 'rechten' * afstaan. Omdat men echter niet kan rekenen op zijn medemens om dit contract na te leven moet er een externe macht komen die dit alles controleert. Deze macht was toen dan een vorst die regeerde met de toestemming van God.

Leidt dit noodzakelijkerwijze tot 1 wereldregering?

Mij lijkt in ieder geval van wel, als hij ten minste consistent was.

AnarchoChristophe 11 augustus 2012 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274424)
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft. Om uit deze miserie te ontsnappen gaan hij een sociaal contract aan met zijn medemens waarmee ze elk een deel van hun natuurlijke 'rechten' * afstaan. Omdat men echter niet kan rekenen op zijn medemens om dit contract na te leven moet er een externe macht komen die dit alles controleert.

Dus die cirkelredenering komt neer op sociaal darwinisme om sociaal darwinisme te bestrijden dus. De sterken willen de zwakken domineren dus er moet een sterk iemand zijn om dat te voorkomen door de zwakkeren te domineren. 8O
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274424)
Deze macht was toen dan een vorst die regeerde met de toestemming van God.

Ja, daar loopt ook veel fout he. Misschien moeten al die idioten die beweren te handelen door of met toestemming van de wil van God eens een officieel document ofzo tonen.

Munglik 11 augustus 2012 19:31

Citaat:

Whatsoever therefore is consequent to a time of war, where every man is enemy to every man, the same consequent to the time wherein men live without other security than what their own strength and their own invention shall furnish them withal. In such condition there is no place for industry, because the fruit thereof is uncertain: and consequently no culture of the earth; no navigation, nor use of the commodities that may be imported by sea; no commodious building; no instruments of moving and removing such things as require much force; no knowledge of the face of the earth; no account of time; no arts; no letters; no society; and which is worst of all, continual fear, and danger of violent death; and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short.
Gaan jullie hiermee eigenlijk akkoord?
(Beschrijving van de natuurlijke orde en de gevolgen er van)

Munglik 11 augustus 2012 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6274899)
Dus die cirkelredenering komt neer op sociaal darwinisme om sociaal darwinisme te bestrijden dus. De sterken willen de zwakken domineren dus er moet een sterk iemand zijn om dat te voorkomen door de zwakkeren te domineren. 8O

Iedereen gedomineerd door 1 persoon -> zekerheid, orde
Natuurlijke orde -> chaos, onzekerheid
(zie de quote uit Leviathan hierboven)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6274899)
Ja, daar loopt ook veel fout he. Misschien moeten al die idioten die beweren te handelen door of met toestemming van de wil van God eens een officieel document ofzo tonen.

Je moet het in zijn tijd plaatsen, hé.

Kallikles 11 augustus 2012 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274916)
Gaan jullie hiermee eigenlijk akkoord?
(Beschrijving van de natuurlijke orde en de gevolgen er van)

Uiteraard niet. Zoals Aristoteles reeds zei, de mens is een zooïon politikon, een van nature sociaal en politiek wezen. Als men zoals Hobbes een natuurtoestand als oorlog van allen tegen allen vooropstelt, dan geraakt men daar nooit uit. Het idee dat men uit een groep individuen, "vrij" van alle banden, via een sociaal contract een maatschappij kan krijgen, is slechts een modern idee, d.w.z. een vals idee.

AnarchoChristophe 11 augustus 2012 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274919)
Iedereen gedomineerd door 1 persoon -> zekerheid, orde

Zekerheid alvast ja. De zekerheid dat als je een verkeerd woord rept, je hoofd eraf gaat, wijst de geschiedenis van autocratiën aan.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274919)
Natuurlijke orde -> chaos, onzekerheid
(zie de quote uit Leviathan hierboven)

Proudhon, Hayek, Rousseau etc hebben daar een heel andere uitkomst bij gezet en die moesten niet zeveren over 'goddelijk recht' om een soort sociaal darwinisme goed te praten onder het mom 'sociaal contract'.

Munglik 11 augustus 2012 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6275259)
Zekerheid alvast ja. De zekerheid dat als je een verkeerd woord rept, je hoofd eraf gaat, wijst de geschiedenis van autocratiën aan.

Proudhon, Hayek, Rousseau etc hebben daar een heel andere uitkomst bij gezet en die moesten niet zeveren over 'goddelijk recht' om een soort sociaal darwinisme goed te praten onder het mom 'sociaal contract'.

Ik ga niet akkoord met Rousseau's idee van de natuurlijke orde.
Goddelijk recht is gewoon de enige oplossing voor Hobbes' probleem.

AnarchoChristophe 11 augustus 2012 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274916)
Whatsoever therefore is consequent to a time of war, where every man is enemy to every man, the same consequent to the time wherein men live without other security than what their own strength and their own invention shall furnish them withal.

Zelfs als dit waar zou zijn, als dit de 'natuurlijke staat' zou zijn, dan is Hobbes' oplossing dus om sommige mensen meer geconcentreerde macht te geven? En dan is het opgelost? Was Hobbes nu gewoon dom (waren er geen gevallen als Idi Amin in die tijd) of is Levithian een satire?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274916)
In such condition there is no place for industry, because the fruit thereof is uncertain: and consequently no culture of the earth; no navigation, nor use of the commodities that may be imported by sea; no commodious building; no instruments of moving and removing such things as require much force; no knowledge of the face of the earth; no account of time; no arts; no letters;

Dit is toch gewoon een hoop bullshit. Markten zijn zo ongeveer bijvoorbeeld de meest natuurlijke dingen die er zijn. Als jij graan over hebt en ik heb melk over, is er heus geen Staat nodig om ons op het idee te brengen wat te ruilen.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274916)
no society;

De grote non-sequitur: Staat gelijkstellen aan samenleving. De Staat is niet de samenleving. De samenleving isniet meer als de som van vrijwillige interactie tussen individuen, iets wat de Staat net tegenwerkt.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274916)
and which is worst of all, continual fear, and danger of violent death; and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short.

Opnieuw, Idi Amin (Hitler of Stalin is zo doodgespeeld he). Die beweerde overigens ook dat God zijn heerschappij goedkeurde. Ga eens in Oeganda vragen hoe men daar genoot van 'continual fear, and danger of violent death; and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short' onder een alleenheerser met goddelijk recht.


Samengevat: Hobbes is een idioot of een komiek die verkeerd begrepen werd.

AnarchoChristophe 11 augustus 2012 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6275268)
Ik ga niet akkoord met Rousseau's idee van de natuurlijke orde.
Goddelijk recht is gewoon de enige oplossing voor Hobbes' probleem.

En als er nu iets is dat de geschiedenis aantoont (zowel politiek als wetenschap etc.) dan is het geen vertrouwen te leggen in een goddelijk autoriteits-argument.

Munglik 11 augustus 2012 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6275274)
Zelfs als dit waar zou zijn, als dit de 'natuurlijke staat' zou zijn, dan is Hobbes' oplossing dus om sommige mensen meer geconcentreerde macht te geven? En dan is het opgelost? Was Hobbes nu gewoon dom (waren er geen gevallen als Idi Amin in die tijd) of is Levithian een satire?
Hobbes oplossing is om alle macht aan 1 vorst te geven. Het enige wat die niet mag doen is het leven van zijn onderdanen bedrijgen.

Dit is toch gewoon een hoop bullshit. Markten zijn zo ongeveer bijvoorbeeld de meest natuurlijke dingen die er zijn. Als jij graan over hebt en ik heb melk over, is er heus geen Staat nodig om ons op het idee te brengen wat te ruilen.
De 'staat' moet er voor zorgen dat degene met de melk niet gewoon je graan steelt. Zij dient ook te voorkomen dat men bijvoorbeeld degene met het graan vermoord uit angst dat hij van jou zou stelen.

De grote non-sequitur: Staat gelijkstellen aan samenleving. De Staat is niet de samenleving. De samenleving isniet meer als de som van vrijwillige interactie tussen individuen, iets wat de Staat net tegenwerkt.
De Staat biedt zekerheid.

Opnieuw, Idi Amin (Hitler of Stalin is zo doodgespeeld he). Die beweerde overigens ook dat God zijn heerschappij goedkeurde. Ga eens in Oeganda vragen hoe men daar genoot van 'continual fear, and danger of violent death; and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short' onder een alleenheerser met goddelijk recht.
Goddelijk recht is de manier om het systeem te doen werken. Het feitelijke systeem staat daar los van.

Samengevat: Hobbes is een idioot of een komiek die verkeerd begrepen werd.


Munglik 11 augustus 2012 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6275277)
En als er nu iets is dat de geschiedenis aantoont (zowel politiek als wetenschap etc.) dan is het geen vertrouwen te leggen in een goddelijk autoriteits-argument.

Je kan de legitimiteit van de heerser ook 'bewijzen' met de theorie op zich.
God maakt het systeem gewoon compleet.

Munglik 11 augustus 2012 23:16

En nu ben ik de absolute monarchie aan het verdedigen. :-o

AnarchoChristophe 12 augustus 2012 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6275288)
Je kan de legitimiteit van de heerser ook 'bewijzen' met de theorie op zich.
God maakt het systeem gewoon compleet.

Ja hoe dan? Sociaal Darwinisme? Want daar komt het op neer.

Hobbes praat hier, als we goddelijk recht even negeren, eigenlijk een mafia-houding goed.
Leviathan zal je wel beschermen tegen de kwaadaardige mensen en hun geweld. Dan moet je wel loyaliteit zweren aan Leviathan natuurlijk (lees belastingen betalen, wetten volgen etc.). Als je dat niet doet, zal Leviathan geweld gebruiken.

Waar haalt Leviathan zijn autoriteit weer precies? Uit het feit dat mensen geweld gebruiken (net als hij)?

Восход-1 18 augustus 2012 15:11

Leviathan is een mooie afbeelding. Het boek is voor hen die het niet begrepen hebben na het zien van de afbeelding.

Восход-1 18 augustus 2012 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6275448)
Ja hoe dan? Sociaal Darwinisme? Want daar komt het op neer.

Hobbes praat hier, als we goddelijk recht even negeren, eigenlijk een mafia-houding goed.
Leviathan zal je wel beschermen tegen de kwaadaardige mensen en hun geweld. Dan moet je wel loyaliteit zweren aan Leviathan natuurlijk (lees belastingen betalen, wetten volgen etc.). Als je dat niet doet, zal Leviathan geweld gebruiken.

Waar haalt Leviathan zijn autoriteit weer precies? Uit het feit dat mensen geweld gebruiken (net als hij)?

Leviathan is emergent. Het is dus niet dat hij iets ergens haalt.

C uit W 18 augustus 2012 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6275185)
Uiteraard niet. Zoals Aristoteles reeds zei, de mens is een zooïon politikon, een van nature sociaal en politiek wezen. Als men zoals Hobbes een natuurtoestand als oorlog van allen tegen allen vooropstelt, dan geraakt men daar nooit uit. Het idee dat men uit een groep individuen, "vrij" van alle banden, via een sociaal contract een maatschappij kan krijgen, is slechts een modern idee, d.w.z. een vals idee.

²

AnarchoChristophe 19 augustus 2012 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6285749)
Leviathan is emergent. Het is dus niet dat hij iets ergens haalt.

Dat gaat natuurlijk als uitleg voor werkelijk alles. Tot Robespierre etc. besloten dat het genoeg 'emergent' geweest was.

Восход-1 19 augustus 2012 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6286941)
Dat gaat natuurlijk als uitleg voor werkelijk alles. Tot Robespierre etc. besloten dat het genoeg 'emergent' geweest was.

Robespierre was, uiteraard, een opborreling in een emergent fenomeen. ;-)

Knipp 19 augustus 2012 19:04

1 Bijlage(n)
Hmm. Jullie zijn al met vier. Dat wordt een beetje krap. Ik zoek wel een ander graf om op te dansen.

Knipp 19 augustus 2012 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274424)
Voor zover ik weet gaat Hobbes uit van het feit dat zonder een sociaal contract de mens in een constante staat van oorlog leeft.

Imho is dit een onjuiste voorstelling van Hobbes.

Knipp 19 augustus 2012 19:12

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6286941)
Tot Robespierre etc. besloten dat het genoeg 'emergent' geweest was.

:D

Et cetera, indeed

Leuk prentje voor de achterflap van leviathan :

Munglik 19 augustus 2012 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knipp (Bericht 6287679)
Imho is dit een onjuiste voorstelling van Hobbes.

Weet ik, het is gewoon een heel versimpelde (onjuiste?) weergave.

Nietzsche 19 augustus 2012 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6287696)
Weet ik, het is gewoon een heel versimpelde (onjuiste?) weergave.

:rofl:

Lunokhod 21 augustus 2012 03:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6287696)
Weet ik, het is gewoon een heel versimpelde (onjuiste?) weergave.

Eigenlijk gaat het gewoon om natuurlijke selectie.

Hobbes zegt dat meer georganiseerde samenlevingen beter overleven dan minder georganiseerde samenlevingen. De Leviathan lijkt spontaan te ontstaan als je geen rekening houdt met de gefaalde alternatieven (zij die stierven door verkeerde organisatie). Hoe groter de cohesie van een groep (interne vrede), hoe beter ze overleeft ten opzichte van andere groepen. Het sociaal contract is de strategie van de overlevers.

De verhoudingen die het sociaal contract in stand houden kunnen trouwens weergegeven worden met speltheorie. Wat dat betreft zijn God en Monarch even sterke argumenten als Vrijheid en Solidariteit, zolang het maar werkt om mensen te laten samenleven in vrede. Onder bepaalde omstandigheden zal het ene werken, onder andere omstandigheden iets anders.

Merk op dat rechten en plichten alleen zinvol geïnterpreteerd kunnen worden onder omstandigheden van sociaal contract omdat ze gedragscodes tussen mensen uitdrukken (of zelfs met objecten en ideeën). Daarbuiten hebben zij geen conceptie. Een kluizenaar heeft aan geen van beiden nood.

Tafelpoot 22 augustus 2012 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6274890)
Gaan de verschillende staten zich dan niet in een nieuwe staat van 'oorlog' bevinden?

Nieuw sociaal contract waarbij het individu (in de theorie) de staat is, en men dit formaliseert in wereldwijde, of kleindere, samenwerkingsverbanden. VN/NAVO, etc... Zolang dat die organisatieszich bezighouden met de controle (VN) is de rol vervuld. Als ze daarentegen willen gaan naar een eenmaking van de verschillende indivuden/staten (Europa) zitten we met een andere verhaal.

Knipp 8 september 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6287696)
Weet ik, het is gewoon een heel versimpelde (onjuiste?) weergave.

Ik las vandaag een simpele zin bij Fukuyama die een beter vertrekpunt lijkt :

" Het Engelse liberalisme ( lees Hobbes ?) was een directe reactie op het religieuze fanatisme van de Engelse burgeroorlog "

...

Hoe Hobbes een wereldregering zou zien, is niet zo makkelijk te deduceren uit z'n werk vrees ik.

Knipp 8 september 2012 19:23

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6285748)
Leviathan is een mooie afbeelding. Het boek is voor hen die het niet begrepen hebben na het zien van de afbeelding.

Leviathan is niet het volledige beeld, er is een tweede monster in het spel én een tweede boek.

Heimelijk had Hobbes gehoopt dat iemand een repliek zou schrijven tegen Leviathan. Onder de titel van de andere helft van het beeld.

Omdat niemand dat deed, heeft hij uiteindelijk zelf maar Behemoth gebruikt als titel voor zn relaas van the long parliament.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be