![]() |
snachts busvervoer
och ja
bus brengt je heen maar toch nooit terug snacht zie je mij wandelen heb al vast een stappen teller gekocht ik heb met 'genk on stage' nog mogen wandelen een uur langer blijven voor 2 uur wandelen ik vondt het dat waard dus niet dan ik het erg vindt om te sporten onderweg kom ik vaak blaas controles tegen leuk ik vraag dan of zonder auto ook een sleutelhanger kan krijgen waarom is dit zo onmogelijk of kunnen jullie de verwarming van de buskotjes terug aanzetten snachts de landlopers liggen daar toch ook zonder verwarming |
's Nachts werken is niet voor iedereen weg gelegd en ondermijnt de cohesie van de samenleving. Koop of huur je een fiets ... of een tent en neem de vroegste bus terug.
|
een tent is nog altijd illigaal zeg zo iets niet
juist verkomen is beter dan genzegen mensen zouden snaghts te lang rond hangen |
Is wel leuk wanneer ze bij een groot evenement het openbaar vervoer promoten om dan vast te stellen dat er geen bus of trein meer rijdt wanneer men huiswaarts vetrekt. Dit was zo bij Leuven in scene.
|
Citaat:
Algemene tip: taxichauffeurs werken wel ´s nachts. ;-) |
Citaat:
Als men het OV wil promoten op een festiviteit, moet je ook voorzien dat de mensen terug huiswaarts kunnen met het OV. Zo niet, moet je niet gaan zagen dat iedereen met de auto komt. |
Citaat:
Maar indien er geen OV is, blijft de vraag wat een taxi (en de luxe ervan) kost in het totaal budget dat men wil uitgeven voor het totaalplaatje festiviteit. Geen probleem dat te weten te komen. Is men met de auto daar neemt men dikwijls toch de taxi terug* wegens het risico... dus alles zeer relatief. (*en dan moet men de auto ook nog terughalen) |
elke zichzelf respecterende stad in europa heeft 24u openbaar vervoer
hier geraak je na de laatste filmvoorstelling niet eens meer thuis met den tram :) |
Citaat:
Tiens enkele jaren geleden in Parijs reed de metro niet meer om 01.00 hr, was net terug van de laatste Eifeltorenbestijging(lift) en een taxistand of een stoppende vrije taxi was daar ook niet te krijgen wegens al dat volk in de directe omgeving daar; dan maar een 2 km te voet langs dat lang groen plein (vol van overnachters) en aan de andere kant zag ik pas een vrije taxi die ook prompt aanhield, de taxi was helemaal niet duur tot aan ons hotel, en we waren veel sneller in bed. :-) Bus ? Nergens gezien. Citaat:
|
Voor Pukkelpop organiseren ze wel nachtvervoer.
Iemand die gaat werken kan zijn plan trekken. |
Citaat:
Is dat een zegen van nen bisschop met losse handjes? |
het verbaast me altijd dat mesen zo slecht kunnen lezen
|
Citaat:
|
Inderdaad, het is ergerlijk dat men 's avonds geen stad meer kan bezoeken, omdat er tussen 23h en 6h geen treinen meer rijden.
Ik herinner me mijn studententijd te Gent, ik was een pendelaar en van lang blijven 'hangen' in 't stad was toen geen sprake! |
Goedkoop hotelletje (zelfs in België vind je pensionnetjes voor een 30-40 euro per nacht, en jeugdherbergen voor 20 euro), taxi (zeker als je kan delen), logeren bij vrienden, nachtje doorsteken en de eerste trein/bus van de dag... Er zijn alternatieven voor nachtvervoer. Nu, rond de klok openbaar vervoer, ik zou niet tegen zijn, maar een ruimere amplitude zou voor mij al voldoende zijn, een laatste trein of bus die om middernacht vertrekt en al om 4 uur herbegint, bijvoorbeeld. En waarom is het een wet van Meden en Perzen dat een feestje pas begint om 22 of 23u? Ook: In Londen is het beginuur van een theatervoorstelling vaak afhankelijk van de duur van het stuk, men zorgt ervoor dat men gedaan heeft om iedereen de laatste metro naar huis te laten nemen.
|
Citaat:
![]() Belgische spoorlijnen in 2005 http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...in_Belgi%C3%AB[/quote] Ooit gaan alle trage spoorlijnen dicht (kolenspoor en andere zijn al dicht); vergelijk even met 1932: ![]() Belgische spoorlijnen in 1932. Nummering lijnen vrijwel geheel volgens bovenstaande tabellen Enkel snelle verbindingen tussen grote steden zal blijven. Zo komt er wegcapaciteit vrij op meersporige beddingen, of brede fietswegen op smallere beddingen (zijn er: http://www.google.be/search?sourceid...+oude+spoorweg ) |
Citaat:
En verschiet men ervan dat iedereen een auto pakt... |
Een auto is praktisch, je kan je zelf comfortabel over langere afstanden verplaatsen van voordeur tot voordeur. De auto heeft echter ook een aantal nadelen. Ten eerste de kostprijs, ten tweede, het rijbewijs dat je ervoor nodig hebt, en ten derde, je hebt er behoorlijk wat ruimte voor nodig. In theorie kan je van voordeur tot voordeur rijden, maar al te vaak zijn de plaatsen het dichtst bij de respectievelijke voordeuren al ingenomen, en is de wandelafstand dusdanig, dat je dat voordeur tot voordeur met een serieuze korrel zout moet nemen. En dan hebben we het nog niet over de milieubelasting gehad...
Openbaar vervoer, zowel trein als bus, is dus nodig, voor zij die geen auto kunnen (mogen) besturen (kinderen, mensen zonder auto of zonder rijbewijs, mensen die iets gedronken hebben...), en als aanvulling, om het autoverkeer te ontlasten. Je zal de files niet oplossen met een paar extra treinen, maar schaf een paar treinen af in de spits, en je zal de files wel flink zien toenemen... |
Citaat:
Waarom trein en bus ? Bussen zijn toch voldoende en veel flexibeler (ook in grootte) als treinen, ze kunnen overal rijden en hebben veel minder infrastructuur nodig (de weg ligt er al), daarnaast is er ook nog de Belbus of zoiets, ook taxis kunnen veel goedkoper worden moesten ze meer benut worden, bussen geraken eindelijk voller als de povere 14 inzittenden gemiddelde bezettingsgraad. Citaat:
Dus... de mobiele mens past zich aan hoor, zelfs bij een volledige treinstaking vielen de files nog mee..., enkele ## trage treinverbindingen minder zijn dan echt verwaarloosbaar, dikwijls rijden zulke treinen totaal onderbezet. Men moet ook nog aan het treinstation geraken hé, vele doen dat met bus of auto, moto, scooter, fiets... en dikwijls ook nog omweg, soms kan je dan dan beter direct rijden en de korte weg nemen ondanks gebeurlijke extra-files... Citaat:
Citaat:
Mobiliteit bestaat niet alleen uit "treinfossielen". Het gaat zelfs helemaal zonder; zelfs zonder lege treinbeddingen als extra openbare weg in te richten (ook voor OV) Bedenk eens dat de gemiddelde auto minstens 4 plaatsen heeft maar er gemiddeld maar 1,37 inzittenden zijn, daarvoor zijn - onder andere - meer carpoolparkings nodig aan bepaalde (snel)weg-punten en -knooppunten. Citaat:
|
ik was wat vergeten een combinatie (grote) auto + vouwfiets(en) in de koffer gaat natuurlijk ook:
past zelfs in een zeer kleine koffer. http://auto.be.msn.com/nieuws/we-rij...een-mini-fiets ´voortbewegingstoestellen´ (electrisch) zijn er ook nog. |
Ik ben er ook van overtuigd dat busvervoer kostenefficiënter is dan treinvervoer. Treinvervoer is goed voor intercity-verkeer waar iedereen dicht bij het station woont. Bijvoorbeeld Antwerpen Centraal - Leuven Station. Daarvoor kan je treinen inzetten waar dik 1000 man opkan, ja.
Maar Herentals ziekenhuis - Turnhout bioscoop is sneller met de bus. Je moet namelijk 850 en 1500 meter wandelen om van ziekenhuis naar station, en van station naar bioscoop te gaan. De bus kan overal stoppen, en stopplaatsen kunnen naar hartelust toegevoegd of verwijderd worden. Je moet Google Maps maar eens gebruiken in de OV-modus. Je zal zien hoe vlot je op veel plaatsen met de bus geraakt. Helaas is de bus een tweederangsvervoersmiddel in de ogen van veel mensen. Iets voor schoolkinderen, gepensioneerden en werklozen. Jammer. |
Citaat:
Nochtans kan een grote bus/standaardbus/kleinbus zeer veel luxe bieden om zich te verplaatsen en te reizen... (desnoods kan men 1e klasse aanbieden op langere verplaatsingen. Ook qua milieu is veel mogelijk (aardgas of aardgas/hybride zoals in het buitenland) http://www.bavaria-limousines.de/vipbus-muenchen.html ) Worden ook in eigen land gemaakt: Citaat:
http://www.vanhool.be/NED/openbaar-v...G/ovCNGNL.html maar zolang men ´de Lijnbus´ eigenlijk verwaarloost ten koste van de boemeltrein gaat dat zo blijven. Maar ik weet wat het probleem is, door de auto= bah-mentaliteit doet men veel te weinig om de wegcapaciteit en veiligheid in functie van de vlotheid te verhogen, daardoor wordt de bus steeds maar langzamer, ze staan immers ook in de file en moeten over de wildgroei van drempels en rond allerhande wegmeubilair om de auto te ontmoedigen en als absurde snelheidsremmer. Zelfs kruispunten met voorrang aan rechts buiten de bebouwde kom werkt men niet weg, ondanks beloftes. |
Wie van centrum tot centrum wil, is het snelst met railgebonden vervoer in eigen bedding, bij voorkeur een trein. Maar, en ik spreek nu tegen mijn eigen business, bussen zijn daar een noodzakelijke, en absoluut niet minderwaardige aanvulling op. Voor wie van centrum tot centrum wil gaan, is de trein veelal onklopbaar.
Het is wel een feit dat, net door de duurzaamheid van een doorsnee trein, de gemiddelde trein een pak ouder, en dus minder zuinig, is dan de doorsnee bus, en zeker de doorsnee auto. Het is niet waar dat daar nog niets aan is gebeurd, ook voor treinen worden de vereisten steeds strenger, treinen van 5 jaar geleden mogen al niet meer nieuw gebouwd worden wegens niet voldaan aan de nieuwe normen, als ze geen deel uitmaken van een bestelling van voor die tijd. Maar het park vervangen kost tijd en (veel) geld... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be