![]() |
Charter laat spelende jongeren in natuurreservaten toe
Vlaams minister van leefmilieu Jef Tavernier (Groen!) heeft woensdag een charter ondertekend dat jongeren voortaan toelaat om in de bestaande en toekomstige Vlaamse natuurreservaten te spelen. In samenspraak met Natuurpunt en de Vlaamse jeugdverenigingen zullen groengebieden waar mogelijk als speelgebieden ingericht worden. Het charter werd woensdag in het natuurreservaat 't Jagershuis in Tessenderlo ondertekend. In het kader van het Vlaams ecologisch netwerk werden tot hiertoe al 85.000 hectare natuurgebied afgebakend. In een tweede fase komen daar nog 40.000 hectare bij. Daardoor zal de totale oppervlakte van de natuurreservaten in Vlaanderen op 125.000 hectare komen te liggen. Tavernier merkte op dat het charter ook de toekomstige inrichting van deze natuurreservaten tot speelgebieden mogelijk maakt. Het charter houdt in dat er samen met Natuurpunt en de Vlaamse jeugdverenigingen afspraken zullen gemaakt worden over de afbakening en het beheer van de natuurgebieden. Daarbij moet rekening worden gehouden met de wensen en noden van de jeugdsector. Gelijk zullen jongeren actief betrokken worden bij het beheer van de reservaten. De ondertekening van het charter vond niet toevallig plaats in het natuurreservaat 't Jagershuis in Tessenderlo. Daar bestaat er momenteel al een intensieve samenwerking tussen Natuurpunt en de plaatselijke jeugdvereniging. In het reservaat ligt een kampeerterrein voor jongeren. Een dergelijke samenwerking op natuur- en jeugdvlak moet op termijn de norm in Vlaanderen worden, aldus Tavernier. Er is al zo weinig speelplaats en speelplein en bos en bomen, goed idee van Groen 8) |
Goed idee? En de fauna en flora dan? Eens te meer laten de zgn groenen hun masker vallen! Eerst de agalev-mantelorganistie natuurpunt massaal subsidiëren voor het aankopen van bossen, de eigenaars van bossen met een massa ondoorzichtelijke reglementen het leven zuur maken zodat die hun grond verkopen en nu eventjes de grote heer gaan uithangen door die van die natuurreservaten speeltuinen te maken!
|
:roll: De jongeren gaan ook zorgen voor het onderhoud en gaan er zelf ook bet van worden, sport , fris lucht, feestjes, lekkere tentjes :oops: opslaan :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik wel, en ben jaren op kamp geweest - natuurvriendelijker kan je het niet hebben. Meer dan eens als jonger kind op "Den Drink" op kamp geweest en daar hadden wij een taakverdeling. Eén daarvan was het zwerfvuil (van anderen) opruimen. Later vanaf jong-gidsen gingen we met tenten op kamp, wij sjorden met zwerfhout en "meegebrachte!" palen onze vuren en tafels. Toen we vertrokken kon je enkel aan de verkleurde grasplekken zien waar onze tenten hadden gestaan. Zelfs de Hudo werd netjes terug dichtgegooid, de grasplaggen voor onder onze vuren terug in de grond gestoken. Niets is zo leerzaam voor kinderen om de natuur te leren respecteren als er middenin te vertoeven en zo attent gemaakt te worden op het belang van het voortbestaan van die fauna en flora. Die jeugdbewegingen zullen de bedreiging daar niet voor vormen. |
[quote="jan hyoensye sure! Ne het techno-feestje gaan we schoon de eieren terugleggen in het nest en de bloemetjes terug rechtzetten! naiëf wezen! :roll:[/quote]
je moet blij zijn, ik pleit voor de goede ouwe tijd , meester Jantje :lol: de tijd van de klompkes komt terug, de vrouw die naakt in de De Leie duikt, de lange onderbroeken, de waterpomp, de vrouw aan de haard, de man op het paard of de ezel , de natte droom van iedere blokker :lol: ![]() |
Citaat:
Er is wel een verschilleke tussen op kamp gaan met de scouts (op een kampterrein zoals dat dan heet ) of in natuurreservaten rondhossen en wildcamperen. Het zijn reservaten hé, ... ? ? ? |
Citaat:
Ik denk ook dat die overeenkomst meerdere bepalingen zal hebben, 'k heb ze niet gelezen dus ik ga daar maar van uit (lijkt me verstandig van Taverniers) die stellen dat bij misbruik en wangedrag het gedaan is met de pret. Ik veronderstel (en hoop) dat niet alle reservaten daaronder zullen vallen; er zijn ook heel wat bestaande speelbossen 'geannexeerd' geweest onder die noemer van reservaten. Ik ben geneigd die verantwoordelijkheid te geven aan de jeugdleiders en hen dat vertrouwen te schenken. Zijn er echter wantoestanden ==> schluss und fertig :-) |
Citaat:
|
Het is leuk om ook eens goed nieuws te mogen lezen. Ik begrijp niet dat er
negatieve commentaar op wordt gegeven. Er komt meer groen en er mag door de 'decadente luie jeugd' gebruik van gemaakt worden onder het waakzame oog van mensen met een hart voor en kennis van al dat groen. @ Jan Hyoens ga zelf eens wat meer in't groen wandelen en trek wat StJanskruid om een lekker theetje van te maken, liefs drie koppen per dag ! |
Citaat:
Juist ja... Hier vlak achter mijnen hof ligt het provinciaal domein "De Roomacker". Daar zorgen "de jongeren" blijkbaar op een vreemde manier voor het onderhoud. Alles wat los en vast zit is vernield. Een ruime schatting van het aantal drankblikjes, van water tot alcoholische dranken brengt ons dicht bij 50 zakken. "Vuurke stook" vinden ze het van het... in een bosrijke omgeving dus... Eigen onderhoud... en sinterklaas zit bij u in de zetel zeker... |
Citaat:
Ik mag er niet aan denken dat die joeng zullen rond crossen in ons plaatselijk reservaat, zonder begeleiding. |
Citaat:
|
Doet mij onwillekeurig aan de wervingsfolders van de HITLERJUGEND en de SS denken! :twisted:
|
Citaat:
Het gaat hier toch om jeugdverenigingen, wees maar gerust dat daar begeleiding zal zijn én dat die de nodige verantwoordelijkheid zullen opnemen. Die zullen geen zwerfvuil achterlaten, integendeel, als daar een scoutsgroep komt mag je er van op aan dat die collectief zullen beginnen ruimen. Ik ontken niet dat er vandalen onder de jeugd zijn, maar ik kan niet aannemen bij die jeugdverenigingen, ik denk dat we die eerder bij die "bendekes" al dan niet crimineel, moeten gaan zoeken. Geen enkele jeugdleider gaat er trouwens aan denken van kampvuren toe te staan in een onveilige omgeving zonder de toestemming van de plaatselijke brandweer. Dat moesten wij ook telkens doen als wij op kamp gingen, heeft alles met de verzekering te maken en wordt er echt wel ingepomp bij de leiding hoor. |
Citaat:
Geef ze gewoon het voordeel van de twijfel, ik denk dat die leiding hun verantwoordelijkheid wel zal nemen. |
Ik vraag me af in hoeverre het kabinet van Tavernier dat weloverwogen heeft...
Natuurgebied en Recreatiegebied staan nu eenmaal niet op hetzelfde niveau in de Vlaamse milieuwetgeving. De normen (o.a. qua geluid !) die voor beiden gelden liggen gevoelig anders. De eerste de beste die daarop een beetje doorboomt, kan volgens mij gedaan krijgen dat die kamperende jongeren al snel bezoek krijgen van de Aminal milieuinspectie. |
Citaat:
Mvg. Rogier |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Enkel tijdens de broeiperiodes werd ons gevraagd niet in het bos te spelen. Signalisatie werd dan ook voorzien. Wat ik hiermee bedoel is dat men wel degelijk een goed natuurbeleid kan voeren, indien men degelijk communiceert met de betrokkenen. Groen denken kan dus wél! |
Citaat:
Bij chiro gaan er wel ouders mee op kamp hee (de mietjes!) maar in dit geval zou dat goed zijn voor de supervisie. Verder, tijden zijn veranderd zegt u, mijn neefjes en nichtjes zijn allemaal bij de scouts en ik zie op dat vlak geen verandering hoor. Dat valt allemaal nog wel mee. En ze zullen zeker niet overal mogen spelen, dat staat toch ook duidelijk in dat artikel. Zoals ik al zei: geef ze dat vertrouwen toch, ze zullen volgens mij hun verantwoordelijkheid wel opnemen, ze hebben tenslotte moeten knokken hee, om dit gedaan te krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Goed, dan maar wat olie op het vuur :P Scouts zijn een paramilitaire organisatie met een strikte hiërarchische structuur gericht op presteren. Chiro is een open gemeenschap met vooral aandacht voor het spelelement en oneindig veel leuker |
Citaat:
2. netels groeien meestal tijdens het broedseizoen van de meeste vogels en zijn juist goed als bodembedekker en als voedsel voor oa veel vlindersoorten! |
Citaat:
Wékenlang heeft het brieven geregend van scoutekes en chiro-watjes! :D Maar het neigt hier nogal off-topic niet? [size=1]maar natuurlijk is de scouts beter dan de chiro [/size] |
Citaat:
2. kan zijn, maar die netels moeten ook niet overdrijven en heel het bos inpalmen. :) Het is niet alsof er daar géén netels meer staan... Dus inderdaad; W�*t een natuurbeleid in mijn gemeente! |
Citaat:
Mvg. Rogier |
Wij hadden hier in kortrijk een natuurreservaat 'de kleiputten'. Dit is 2 jaar geleden vrij opengesteld voor het publiek. Resultaat: vandalisme, heel wat plantensoorten die verdwenen zijn, vuil, vorig jaar tijdens de zomer een kleine brand door argeloze wandelaars.
Wat wel zou kunnen, dat zijn duidelijk afgelijnde paden in natuurparken, waar je niet zomaar van het pad kunt afwijken. Ik heb dat gezien in Nederland, werkt prima |
Citaat:
onze gemeente heeft ervoor gekozen het bos te behouden dat er 'altijd' geweest is, dus mét struiken, bramen, varens en netels, maar niet in die mate dat deze planten het bos overwoekeren, wat -zoals ik al eerder zei- wel zou gebeuren als de mensen alleen op de paadjes mogen. natuurlijk is afval in het bos spijtig, maar ook daar zijn genoeg initiatieven voor, zoals het plaatsen van vuilnisbakken aan de rand van het bos, opruimacties door gemeente, scholen, jeugdbewegingen... deze betrokkenheid bij het bos maakt (volgens mij) dat iedereen het zich gaat aantrekken dat het bos proper blijft. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik hoor je hier wel vanalles verkondigen waar je het NIET eens mee bent, maar wat vind je dan dat er WEL moet gebeuren? |
Deze hele topic doet mij terugdenken aan de verhalen die loskwamen na de val van de Berlijnse muur.
Honecker en zijn trawanten reden in hun geliefde Volvo's rond in enorme 'reservaten' waqar zij alleen toegang hadden, maar waar ook jeugdgroepen mochten komen 'kamperen'. Liefst vrouwelijke, die dan de 'eer van de chef' genoten. Het komt mij voor dat de groenen een gelijkaardig regime aan het installeren zijn. |
Citaat:
Je zoekt het wel vér, hé? Wat heeft bosbeheer te zien met vrouwen van de chef? |
Citaat:
1e fase: gebied afbakenen onder mom van 'natuurgebied' 2de fase: openstellen voor 'recreatie' 3de fase: er luxueuse optrekjes neerpoten voor de vermoeide partijgenoten 4de fase: zorgen voor vertier. We zijn, zo te zien aan fase 2. |
Citaat:
Allez, als je zegt dat het maar een mop was, zal ik ermee lachen. |
Citaat:
|
Citaat:
lmao! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be