Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Startend cartoonist (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175552)

Paint0r 25 augustus 2012 14:55

Startend cartoonist

Heykes,

Ik ben een startend cartoonist, en plaats nu mijn werk op enkele drukker bezochte fora, omdat ik graag wat feedback zou hebben over men werk!

Is het een beetje goed :), of gewoon ermbarmelijk slecht en klaar voor de vuilbak :(?

Bedankt voor de reactie!

Koenraad Noël 25 augustus 2012 14:58

Demper?

kiko 25 augustus 2012 15:55

Je kunt niet tekenen, maar dat zul je ook wel weten.

NieuwNoors 25 augustus 2012 15:57

Demper! 8-)

Munglik 25 augustus 2012 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6297487)
Demper?

Het lijkt inderdaad zijn stijl te zijn.

Scherven A. Mok 25 augustus 2012 16:03

Ik heb die 'cartoons' ook al op een ander forum gezien meen ik me te herinneren; het is dus niet Demper.

Paint0r 25 augustus 2012 16:10

Wat bedoel je met demper?

Xenophon 25 augustus 2012 16:21

Het is misschien beter dat je eerst wat tijd uittrekt om te leren tekenen, en dan best een scenarioschrijver aanneemt.

Als ik wat opbouwende kritiek mag geven.

Scherven A. Mok 25 augustus 2012 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paint0r (Bericht 6297658)
Wat bedoel je met demper?

Een forumlid die tijdelijk verbannen is van dit forum.

Paint0r 25 augustus 2012 17:05

Ah ok, nee dit is eerste keer op forum, ik ben niet demper, wil gewoon cartoons tonen maar blijkbaar vallen ze niet echt in de smaak :x

Preuße 25 augustus 2012 17:11

Burn your work and kill yourself.

Raf 25 augustus 2012 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paint0r (Bericht 6297745)
Ah ok, nee dit is eerste keer op forum, ik ben niet demper, wil gewoon cartoons tonen maar blijkbaar vallen ze niet echt in de smaak :x

Ze lijken dan ook absoluut nergens op. Slecht getekend, onderwerpen en "dialogen" die nergens op slaan... Misschien weet je niet wat een cartoon eigenlijk hoort te zijn?

Volgens Wikipedia: "Een cartoon of spotprent is een humoristische tekening. Dit kan bijvoorbeeld een karikatuur van een bekend persoon, een persiflage van een actuele situatie of simpelweg een afbeelding van een komische situatie zijn."

Die kinderachtige tekeningetjes hierboven voldoen aan geen enkel criteria uit die definitie. Gooi die rotzooi in de vuilbak en zoek je een nuttigere vrijetijdsbesteding.

Scherven A. Mok 25 augustus 2012 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paint0r (Bericht 6297745)

Ze zijn nogal ... grof ;-)

Espadas 25 augustus 2012 18:22

Cultureel hoogstandje dit zeg.

Espadas 25 augustus 2012 20:24

.

Espadas 25 augustus 2012 20:33

.

Espadas 25 augustus 2012 20:39

.

Paint0r 25 augustus 2012 23:24

. ?

Johnny Blaze 25 augustus 2012 23:42

Stick with your dayjob ;)

Paint0r 25 augustus 2012 23:46

Echt zo slecht ofwat? Niemand die er zelfs ééntje goed vindt?

koe de poing 25 augustus 2012 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paint0r (Bericht 6298375)

wordt die vrouw geneukt door een hond of een giraffe ?

Raf 25 augustus 2012 23:58

Citaat:

Nee, zelfs niet ééntje...

Supe®Staaf 25 augustus 2012 23:59

Citaat:

't Is een begin, maar je hebt nog héél veel werk voor de boef op elk vlak.

droge humor kassa404 26 augustus 2012 10:25

Altijd positief blijven.
De tekenstijl past bij het niveau van de mopkes. 8O

maddox 26 augustus 2012 10:54

Citaat:

Hmm, de grofheid van de wannabe grapjes doet niet onder voor de schabauwelijke "tekenstijl".

Ik stel voor dat U leert van deze webcomic.

Primitieve tekenstijl, verhalen en gags die uit weekends lang roleplayen komen. En toch...

manta 26 augustus 2012 11:12

Eerst echt tekenen , niet met paint wat lijntjes trekken...

Qua humor zal er toch ook een ietsiepietsie moeten verbeteren...
Lees de posts op politics, leef er in mee en maak cartoons over de draden, forummers en situaties die de geweldige dialogen hier brengen . Goei oefening...

BigF 26 augustus 2012 13:19

Uw tekeningen;
niet echt hoogstaand natuurlijk maar er zit wel wat in. Vooral de eerste vind ik 'goed'. Verschillende figuurtjes (vrouwtje uit lijnen, ander mannetje 'getekend'...) en het gebruik van basisvormen uit een tekenprogramma (zetel, lamp),... het heeft wel iets. Die mix vind ik in de andere tekeningen minder (niet) terug en die zijn dan ook veel minder van kwaliteit. Die zijn gewoon 'slecht getekend', terwijl die eerste ook 'slecht getekend' is maar er daar toch nog originele ideeen in doorschemeren.
En overigens; slecht getekend hoeft geen probleem te zijn in cartoons eh? Kijk naar vele kama-cartoons bv....

Uw grappen;
zoals gezegd; het hoeft geen probleem te zijn dat uw tekeningen niet goed zijn zolang dat maar gecompenseerd wordt door goeie grappen.
En daar schort. De meeste van uw grappen hebben immers een baard waar de Sint jaloers op zou zijn. Negers die niet werken, pastoors die niet van de bengels kunnen blijven... dat hebben we al te vaak gehoord.
Het zijn afgezaagde thema's waar je enkel nog mee wegkomt mits heeel goeie grappen.
De beste vond ik nog die van Dr Dex. Daar ontsnapte me nog een glimlach.
De andere zijn echt niet goed genoeg om uw tekenstijl te ondersteunen.

Conclusie;
Ga voort in de tekenstijl van de eerste tekening. Experimenteer wat met vormen en figuren en laat u op dat punt zeker niet remmen. Uw tekenstijl is voorlopig immers uw enige kenmerk.

Steek wat meer tijd in het bedenken van echt goeie grappen, want zonder goeie grap is een cartoon waardeloos. En je grappen zijn vooralsnog niet goed genoeg.

Al bij al een verdienstelijke poging. En das een goei begin. Maar ook niet meer dan dat.Laat u niet ontmoedigen door slechte commentaren. Voor een groot deel hebben ze gelijk, maar dat wil niet zeggen dat u geen kansen hebt. Blijven werken!

En post gerust nieuw werk, maar zorg dat het iets beter wordt elke keer.

Succes!!

Scherven A. Mok 26 augustus 2012 14:38

1 Bijlage(n)
Zo is dat

kiko 26 augustus 2012 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6299062)
De andere zijn echt niet goed genoeg om uw tekenstijl te ondersteunen.

Kun je van een tekenstijl spreken als men niet kan tekenen ?

Txiki 26 augustus 2012 16:20

Leg liever wat geld op den toog voor een paar rondjes. Misschien lukt het daarna beter.

Scherven A. Mok 26 augustus 2012 16:42

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6299348)
Leg liever wat geld op den toog voor een paar rondjes. Misschien lukt het daarna beter.

een paar rondjes :mrgreen:

BigF 26 augustus 2012 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6299334)
Kun je van een tekenstijl spreken als men niet kan tekenen ?

Dat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het volgens mij geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn voor een beginnende cartoonist. Zo zijn er bv ook zangers die eigenlijk niet kunnen zingen of schilders waarvan je op zijn minst gaat twijfelen of ze eigenlijk wel weten wat schilderen is. Toch vinden die ook hun publiek.

Wat ik wil zeggen is; zolang de grappen maar goed zijn kom je met eender welke tekenstijl weg. Of tekenmanier zo je wil.
En het is niet omdat je niet kan tekenen dat je niet origineel kan zijn in die manier van 'niet kunnen tekenen'.
Maar dan moeten, dat moet gezegd, de grappen wel een pak verbeteren.

Overigens; beginnende cartoonisten (of artiesten int algemeen) verdienen altijd respijt vind ik. Als je iedereen op zijn eerste werk gaat afrekenen hadden we nu misschien zelfs nooit van Rubens of Willy Sommers gehoord.

Iedereen die, al is het op zijn minst, de moeite doet om anderen te laten lachen verdient, wederom op zijn minst, opbouwende kritiek.

kiko 26 augustus 2012 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6299440)
Wat ik wel weet is dat het volgens mij geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn voor een beginnende cartoonist. Zo zijn er bv ook zangers die eigenlijk niet kunnen zingen of schilders waarvan je op zijn minst gaat twijfelen of ze eigenlijk wel weten wat schilderen is. Toch vinden die ook hun publiek.

Zangers die niet kunnen zingen en toch succes hebben, zijn uitzonderlijk. Die worden dan nog eens zeer goed begeleid, hebben uitstekende producers en een batterij componisten en tekstschrijvers die hen helpen.

Software om de stem te verbeteren op opnames, helpt hen ook al een flink stuk verder.

Citaat:

Wat ik wil zeggen is; zolang de grappen maar goed zijn kom je met eender welke tekenstijl weg. Of tekenmanier zo je wil.
Daar vergis je je in.

Een flauwe grap die slecht getekend is, is een flauwe grap die slecht getekend is.

Als je evenwel zeer grappig kunt tekenen, kun je door je tekening alleen al de flauwe grap ombuigen tot een geslaagde grap.

Franquin heeft massa's flauwe grappen die evenwel hilarisch zijn als je ze leest, want ze zijn briljant getekend.

Citaat:

Overigens; beginnende cartoonisten (of artiesten int algemeen) verdienen altijd respijt vind ik. Als je iedereen op zijn eerste werk gaat afrekenen hadden we nu misschien zelfs nooit van Rubens of Willy Sommers gehoord.
Niemand rekent hem af op zijn eerste werk. Hij vroeg onze mening, en ik gaf die. Het is aan hem om te bewijzen dat hij een pak beter kan, want slechter als nu kan het haast niet.

BigF 26 augustus 2012 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6299463)

Daar vergis je je in.

Een flauwe grap die slecht getekend is, is een flauwe grap die slecht getekend is.

Als je evenwel zeer grappig kunt tekenen, kun je door je tekening alleen al de flauwe grap ombuigen tot een geslaagde grap.

Franquin heeft massa's flauwe grappen die evenwel hilarisch zijn als je ze leest, want ze zijn briljant getekend.

En waarom vergis ik me daarin?

Een flauwe grap die goed getekend is is goed (zie Franquin) maar een goede grap die slecht getekend is is slecht?

Volgens mij niet hoor. In veel gevallen primeert de grap in cartoons.
In Humo staat tegenwoordig een of andere scandinavische (geloof ik) cartoonist die ook 'niet kan tekenen'. Toch wordt die her en der gelauwerd. Vanwege zijn goeie grappen in dat geval. (Ikzelf ben geen fan maar ik haal 'em maar aan als voorbeeld.) Ook Kamagurka heeft soms tekeningen die van het niveau van een kleuter zijn. Maar wel grappig.

Volgens mij kan een cartoonist best overleven met slechte tekeningen zolang de grappen maar goed zijn. Dat is wel een vereiste.

Citaat:

Niemand rekent hem af op zijn eerste werk. Hij vroeg onze mening, en ik gaf die. Het is aan hem om te bewijzen dat hij een pak beter kan, want slechter als nu kan het haast niet.
Ik bestoef hem ook nergens hoor. Fan ben ik nog niet echt.
Maar als hij toch moeite wil doen wil ik best even uitgebreid mijn mening erover geven. Als beloning zeg maar.

En ook even meegeven waar ik mogelijkheden zie. Hij gaat vooral commentaren krijgen op de tekortkomingen. Ik wil gewoon even het zonnetje dat door de wolken prikt voor hem zijn.

Vlaanderen Boven 26 augustus 2012 18:25

:lol:

Beste dubbelnick ooit.

kiko 26 augustus 2012 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6299475)
En waarom vergis ik me daarin?

Een flauwe grap die goed getekend is is goed (zie Franquin) maar een goede grap die slecht getekend is is slecht?

Je verdraait mijn woorden.

Citaat:

Ook Kamagurka heeft soms tekeningen die van het niveau van een kleuter zijn.
Zeg maar altijd. Hij kan bv. geen gezichtsuitdrukkingen tekenen (gezichten trouwens ook niet). Kamagurka teert nog op zijn succes van de jaren 70 en 80 toen hij, los van zijn bedenkelijk tekenniveau, echt wel grappig was, al was het maar voor de scenario's die hij schreef voor Cowboy Henk.

Citaat:

Maar wel grappig.
Soms.

Citaat:

Volgens mij kan een cartoonist best overleven met slechte tekeningen zolang de grappen maar goed zijn.
De kans is heel klein.

Citaat:

En ook even meegeven waar ik mogelijkheden zie. Hij gaat vooral commentaren krijgen op de tekortkomingen. Ik wil gewoon even het zonnetje dat door de wolken prikt voor hem zijn.
Je beseft toch dat het hoogstwaarschijnlijk een dubbelnick is die wat om aandacht komt vragen ?

Scherven A. Mok 26 augustus 2012 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6299478)

Beste dubbelnick ooit.

http://www.9lives.be/forum/comics/87...artoonist.html

http://forum.fok.nl/topic/1852495?to...MEER+WEERGEVEN

http://www.stripinfo.be/forum/thread...e87ba9ea052322

Txiki 26 augustus 2012 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6299373)
een paar rondjes :mrgreen:

'k Vind die "cartoons" in deze draad best grappig.

manta 26 augustus 2012 19:55

Net zoals een vrouw mooier wordt na wa pinten is er een kans dat tekeningen beter worden na een paar rondjes... :-D

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6299348)

Lap , 't begint al...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6299659)

'k Vind die "cartoons" in deze draad best grappig.

8O

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is... 8-)

Txiki 26 augustus 2012 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6299662)
Net zoals een vrouw mooier wordt na wa pinten is er een kans dat tekeningen beter worden na een paar rondjes... :-D

Lap , 't begint al...

8O

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is... 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be