Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Maakt Di Rupo 1 een einde aan Pro-Belgische optredens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=179962)

Amon_Re 27 november 2012 16:13

Maakt Di Rupo 1 een einde aan Pro-Belgische optredens?

Ja, het moest er ooit van komen eh, de 'artiesten' worden ook eens aangepakt:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-procent.dhtml

Citaat:

De Vlaamse muziekwereld staat op zijn kop nu blijkt dat de begrotingsmaatregelen van de regering Di Rupo ook hen lelijk treffen. Tussen de plooien door is beslist dat de roerende voorheffing op auteursrechten van 15% naar 25% stijgt.
Persoonlijk vind ik dat ze er nog véél te licht vanaf komen, vooral omwille van dit:
Citaat:

Al is het in de praktijk maar een verhoging met vijf procent. Artiesten kunnen immers de helft van de roerende voorheffing aftrekken van hun belastingen
Zullen de 'artiesten' eindelijk inzien dat hun pro-Belgische positie pure waanzin was?

Schelfie 27 november 2012 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6434230)

Persoonlijk vind ik dat ze er nog véél te licht vanaf komen, vooral omwille van dit:

Zullen de 'artiesten' eindelijk inzien dat hun pro-Belgische positie pure waanzin was?

Aangezien zij toch voor dit land zijn, en elke persoon met (terecht) kritiek op dit onland brandmerken als een egoïstische, asociale facist, zullen zij met veel plezier die roerende voorheffing betalen, zeker?

De Brabander 27 november 2012 16:19

Citaat:

Dus telkens als de Belgische overheid een belasting heft, is dat een reden om België af te schaffen?

Geldt dat ook voor de nieuwe heffingen van uw ongrondwettelijk "Vlaams" gewest?

Bovendien dienen de meeste van die heffingen om uw overbodig "Vlaams" gewest te financieren. Zonde rhet federalisme zouden de Belgen er veel goedkoper vanaf komen.

Schelfie 27 november 2012 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6434234)
Dus telkens als de Belgische overheid een belasting heft, is dat een reden om België af te schaffen?

Bovendien dienen de meeste van die heffingen om uw overbodig "Vlaams" gewest te financieren. Zonde rhet federalisme zouden de Belgen er veel goedkoper vanaf komen.

Wat is in godsnaam ongrondwettelijk aan het Vlaams gewest? Meer zelfs, in de grondwet staat duidelijk dat België een federale staat is met een Waals, Brussels hoofdstedelijk en een Vlaams gewest. En nog iets: Het Vlaams gewest onderhoud de andere 5 regeringen, en niet omgekeerd. Leer eens de structuur van je eigen, geliefde land voor je ons de les komt spellen...

'XIII' 27 november 2012 16:23

Citaat:

Zonder België zou Vlaanderen er het best vanaf zijn.

vrijevlaming 27 november 2012 16:30

Citaat:

.

dat zegt hij helemaal niet.
Hij maakt zich alleen de bedenking of die idiote pro-belgië artiesten die zo blij waren dat n-va was buitengeshot, zelfs liederen maakten om BDW de grond in de zingen en de loftrompet staken over Di Rupo en zijn kornuiten, nu nog altijd zo hypertevreden zullen zijn over hun geliefde BelgiSSche regering en deze dus nog zullen voorzien van de nodige pro-belgiSSche optredens ala belgovox en co

roger verhiest 27 november 2012 16:44

In de ganse "ontwikkelde wereld" gaande van Japan over de USA, het VK en de EU inclusief de eurozone wordt er zwaar "bespaard" en "belast" om de zeer grote in de laatste eeuw opgebouwde staatsschyulden af te bouwen.

Hoogst waarschijnlijk bestaat er echter geen enkel land waar het geroep "mij niet treffen maar de anderen, want die hebben in het verleden altijd meer geprofiteerd" dan België.

Hieruit volgt dat geen enkele politieke formatie of coalitie kan regeren zonder alle groepen in de samenleving minstens een héél klein beetje te veel te treffen.... Dat dit treffen van alle maatschappelijke groepen minder erg of helemaal niet zou voorkomen in een onafhankelijk Vlaanderen, Schotland of Catalonië of dat dit niet nodig zou zijn in het geval de euro als munt zou worden afgeschaft zijn allemaal indianenverhalen.

Het idee van en teerugkeer naar de gouden middeleeuwen van kleine hertogdommetjes, graafschappen en vrije steden is het summum van irrationeel denken . Of zijn we in België waarachtig in het land van het surrealisme ?

Bierke 27 november 2012 16:52

Grappig, hoe zou Stijn Coninx zich nu voelen ?

reservespeler 27 november 2012 16:56

Citaat:

De belgen misschien wel (gemiddeld), de Vlamingen echter niet.

'XIII' 27 november 2012 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 6434266)
Grappig, hoe zou Stijn Coninx zich nu voelen ?

En Daan? En Tom Barman? En Bart Peeters? En dan wil ik het zelfs niet hebben over Gène.

quercus 27 november 2012 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6434232)
Aangezien zij toch voor dit land zijn, en elke persoon met (terecht) kritiek op dit onland brandmerken als een egoïstische, asociale facist, zullen zij met veel plezier die roerende voorheffing betalen, zeker?

Uiteraard!

:cheer::cheer::cheer:

Ze zullen in koor zingen:

Dat heet dan gelukkig zijn
Een deur die plots opengaat
Dat heet dan gelukkig zijn
Waardoor je weer hopen gaat
Dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij ...

Bierke 27 november 2012 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' (Bericht 6434273)
En Daan? En Tom Barman? En Bart Peeters? En dan wil ik het zelfs niet hebben over Gène.

inderdaad ik lig in een deuk, die gasten moeten echt maagkrampen hebben nu :)

SDG 27 november 2012 17:25

Vooruit, als er hen dan eens gevraagd wordt om bij te dragen aan de 'solidariteit' waar ze zo de mond van vol hebben, is het weer niet goed...

maddox 27 november 2012 17:58

We weten allemaal hoe "multicultureel linkse artisten" gaan reageren nu er eens in hun zakken gezeten gaat worden.

Die gaan vragen voor meer.

daiwa 28 november 2012 02:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6434320)
Vooruit, als er hen dan eens gevraagd wordt om bij te dragen aan de 'solidariteit' waar ze zo de mond van vol hebben, is het weer niet goed...

De nagel op de kop!!

daiwa 28 november 2012 02:58

Citaat:

Vind ik ook.

En als ik veel ''zangers'' niets anders hoor zingen dan liedjes die ze 20-25 geleden al maakten vraag ik mij waar die creaviteit zit.

Citaat:

"We betreuren de beslissing enorm, want het komt neer op een belastingverhoging voor auteurs, terwijl eerder gezegd werd om die minder te belasten, net om de creativiteit te stimuleren."

De schoofzak 28 november 2012 07:50

Belastingen van artiesten: waarom ze verwonderd zijn

Die artiesten (èn journalisten ... die zijn ook "creatief" ...) moesten maar 10 procent belastingen betalen.

Mooie discriminatie !!

Maar ze deden er iets voor tenminsten.

Ze waren beschikbaar voor roi en belgicistendom, op "eenvoudige afroep".
Er was geen contract nodig, geen afspraak, geen agenda checken, niets op voorhand te betalen, uit de kosten komen was al genoeg als er wat publiciteit bij kwam ...

En dan zijn ze nu kwaad: stank voor dank vanwege de PS-regering en de Vlaamse machtspartijen in de minderheidse meerderheid.

Lees in De Standaard dit stukje:

Citaat:

Op eenvoudige afroep zijn vele kunstenaars en muzikanten beschikbaar voor een koninklijk verjaardagsfeest of een concert onder het Atomium ter bevordering van het voortbestaan van het samenleven in Belgenland. Deze onberispelijke staat van dienst tegen het oprukkende separatisme wordt nu wel erg bitter beloond.
http://www.standaard.be/meningen/commentaar/index.aspx

.

Karel Martel B 28 november 2012 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6434994)
Lees in De Standaard dit stukje

Bart Sturtewagen ongemeen hard voor Belgicistische nuttige idioten?

Het is alsof hij voelt dat de wind van richting gaat veranderen.

Amon_Re 28 november 2012 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 6434947)
En als ik veel ''zangers'' niets anders hoor zingen dan liedjes die ze 20-25 geleden al maakten vraag ik mij waar die creaviteit zit.

De echte creativiteit zit'm niet bij de 'main stream' artiesten maar bij vele kleinere bands die knokken om te overleven. België kent enorm veel goeie bands waar je nooit iets van zult horen omdat ze niet passen in het plaatje van een Werchter of Stu Bru.

Amon_Re 28 november 2012 09:36

Dubbel:

http://forum.politics.be/showthread....=1#post6435071

Liederik 28 november 2012 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6434994)
Die artiesten (èn journalisten ... die zijn ook "creatief" ...) moesten maar 10 procent belastingen betalen.

Mooie discriminatie !!

Maar ze deden er iets voor tenminsten.

Ze waren beschikbaar voor roi en belgicistendom, op "eenvoudige afroep".
Er was geen contract nodig, geen afspraak, geen agenda checken, niets op voorhand te betalen, uit de kosten komen was al genoeg als er wat publiciteit bij kwam ...

En dan zijn ze nu kwaad: stank voor dank vanwege de PS-regering en de Vlaamse machtspartijen in de minderheidse meerderheid.

Lees in De Standaard dit stukje:

http://www.standaard.be/meningen/commentaar/index.aspx

.

Ik ben benieuwd of de mening van de kunstenmakers over België en solidariteit zal veranderen in de komende maanden.

Misschien eens het moment om nog eens een concertje te organiseren? :-)

cookie monster 28 november 2012 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6435071)

2

giserke 28 november 2012 10:33

Zoontje van De Clerck kan weer frieten gaan verkopen.

De schoofzak 28 november 2012 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6435072)

Potdorie,
over het hoofd gezien,
pertang gisteren niet teveel gedronken, gewoon veel maar niet te veel.

Mijn verontexcuseeringen.

Amon_Re 28 november 2012 11:14

lol

Wimpeus 28 november 2012 11:57

Vooral de journalisten zouden beschaamd moeten zijn. Ganse dagen verslag uitbrengen van aan de zijlijn over massale ontslagen, crisissen en economische problemen maar blijkbaar over zo weinig realiteitszin beschikken om in te beelden dat ook zij, zoals iedereen, wel eens zouden moeten inleveren.

Amon_Re 28 november 2012 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 6435225)
Vooral de journalisten zouden beschaamd moeten zijn. Ganse dagen verslag uitbrengen van aan de zijlijn over massale ontslagen, crisissen en economische problemen maar blijkbaar over zo weinig realiteitszin beschikken om in te beelden dat ook zij, zoals iedereen, wel eens zouden moeten inleveren.

Ach, misschien dat ze nu iets wat neutraler gaan worden....

Hot_rod 28 november 2012 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6434260)
In de ganse "ontwikkelde wereld" gaande van Japan over de USA, het VK en de EU inclusief de eurozone wordt er zwaar "bespaard" en "belast" om de zeer grote in de laatste eeuw opgebouwde staatsschyulden af te bouwen.

Hoogst waarschijnlijk bestaat er echter geen enkel land waar het geroep "mij niet treffen maar de anderen, want die hebben in het verleden altijd meer geprofiteerd" dan België.

Hieruit volgt dat geen enkele politieke formatie of coalitie kan regeren zonder alle groepen in de samenleving minstens een héél klein beetje te veel te treffen.... Dat dit treffen van alle maatschappelijke groepen minder erg of helemaal niet zou voorkomen in een onafhankelijk Vlaanderen, Schotland of Catalonië of dat dit niet nodig zou zijn in het geval de euro als munt zou worden afgeschaft zijn allemaal indianenverhalen.

Het idee van en teerugkeer naar de gouden middeleeuwen van kleine hertogdommetjes, graafschappen en vrije steden is het summum van irrationeel denken . Of zijn we in België waarachtig in het land van het surrealisme ?

Kijk, dat is nu eens een goeie redenering, die bovendien op waarheid stoelt. Vele van de roepers op dit forum (beide kampen wel te verstaan) zouden er misschien goed aan doen om aan deze rationele uitleg een voorbeeld te nemen.

Eén klein puntje wel, de huidige politieke generatie (veelal gevormd door familie en vrienden van, of door masters uit een politieke studierichting, maar bijzonder weinig door mensen met realistische ervaringen en visies) slagen er niet in om een lange termijnvisie op poten te krijgen die ons toekomst bied. De waarheid mag gezegd dat met huidige maatregelen niks ten gronde zal veranderen. Men is wereldwijd (niet alleen hier dus) een grote aardverschuiving aan het bestrijden met een strandschepje.

En wees gerust Roger, ik kom in veel andere 'ontwikkelde' landen en dat geroep over "mij niet treffen, maar een ander" klinkt overal even luid.

Wat betreft de kwestie van die artiesten. Kijk, als je met je hobby geld kan verdienen heb ik er echt niks op tegen dat die mensen geld verdienen met muziek. Een kleine maar erbij is dat ik het logisch vind dat iedereen gelijk behandeld wordt met belastingen. Maar laat mij duidelijk zijn, als je het niet kan zonder subsidies, dan ben je beter dat je ander werk gaat zoeken

Wimpeus 28 november 2012 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6435229)
Ach, misschien dat ze nu iets wat neutraler gaan worden....

Ik zou zeggen dat men de hand die voedt niet bijt maar als ik zie hoeveel notoire Vlamingenhaters in de artistieke wereld toch gretig Vlaamse subsidies binnenhalen, lijkt mij deze uitspraak niet volledig correct te zijn.

Wimpeus 28 november 2012 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6434260)
Dat dit treffen van alle maatschappelijke groepen minder erg of helemaal niet zou voorkomen in een onafhankelijk Vlaanderen, Schotland of Catalonië of dat dit niet nodig zou zijn in het geval de euro als munt zou worden afgeschaft zijn allemaal indianenverhalen.

Op welke bronnen baseert u zich om deze stelling te poneren?
Mij lijkt het alsof u het ene indianenverhaal gewoon vervangt door een ander indianenverhaal.

Jan van den Berghe 28 november 2012 12:14

Citaat:

Daarom dat België opgescheept zit met een van de hoogste staatsschulden in Europa. Allemaal het resultaat van zoveel jaar unitarisme...

Amon_Re 28 november 2012 12:24

Citaat:

Niet iedereen kan zich herinneren dat een hogere auteursbelasting besproken is bij de begrotingsopmaak. ‘Onlogisch', vindt Open VLD.
Citaat:

‘Het is toch compleet onlogisch dat die belasting omhoog gaat', zegt Gwendolyn Rutten, in poleposition om de nieuwe voorzitter te worden van Open VLD.
Citaat:

Daarbij verwees hij niet expliciet naar de auteursrechten. Vanackere beklemtoont dat het om een regeringsbeslissing gaat, die hij gewoon uitvoert. Sommige regeringsbronnen zeggen dat de hogere belasting op auteursrechten niet expliciet is besproken en beslist tijdens het conclaaf. Maar dat wordt door anderen formeel tegengesproken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...21127_00384227

Bende amateurs :lol:

Johan Bollen 28 november 2012 13:53

Niet alle artiesten zijn gelijk. Gelieve ze niet over dezelfde kam te scheren.

Rangzen 28 november 2012 14:05

Volgens Wikipedia :

Tot in de jaren 1980 was er al een roerende voorheffing van 25%, dat nadien werd verminderd tot 15% om het sparen aan te moedigen, en om de kapitaalvlucht te ontmoedigen

Ze hebben dus eigenlijk ten onrechte een verlaging gekregen en die wordt nu afgeschaft....
Ik kan er mij niet druk om maken, al vind ik wel dat we creatief talent moeten ondersteunen. Maar iedereen zal moeten inleveren, ook zij.

Boduo 28 november 2012 17:31

Veel kunstenmakers denken dat zij bóven het gepeupel staan.
Sukkelaars.

giserke 28 november 2012 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6435645)
Veel kunstenmakers denken dat zij bóven het gepeupel staan.
Sukkelaars.

Ik ben van mening dat kunstenaars idd. boven het gepeupel staan.
Alleen hebben we het hier in Belgie vaak niet over kunstenaars.

Boduo 28 november 2012 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6435674)

Veel kunstenaars zijn kreatief en dat moeten we met z'n allen bevorderen.
Kleuters zijn ook héél kreatief. Ze zijn nog te klein om te denken dat ze boven het gepeupel staan.
Natuurlijk.
Een mecanicien die een auto, langs de weg in panne met een moeilijke fout, repareert, is ook héél kreatief, maar wordt hiervoor WEINIG gewaardeerd.
Men vindt dat "normaal". Dat is NIET altijd normaal !!!
Maar ja, die man heeft maar gewoon de "vakschool" gedaan.
Voor deze techniekers zullen we ieder jaar méér betalen: er zijn er honderden te kort

Xenophon 28 november 2012 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6435385)
Niet alle artiesten zijn gelijk. Gelieve ze niet over dezelfde kam te scheren.

:D

Xenophon 28 november 2012 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6435674)

Ja, we hebben het hier in wezen over middelmatige popmuzikanten, het gaat inderdaad niet op van die kunstenaars te noemen.

Boduo 28 november 2012 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6435687)
Ja, we hebben het hier in wezen over middelmatige popmuzikanten, het gaat inderdaad niet op van die kunstenaars te noemen.

En andere kunstenaars die "moderne" kunst maken: die "kunst" is een belediging voor de échte kunstenaars.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be