Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Volvo België, hoge loonkosten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185311)

RASPOUTINE 13 april 2013 10:56

Volvo België, hoge loonkosten
 
Krips Peeters had het in terzake over de hoge loonkosten bij Volvo.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...3100.art?ckc=1

Hij ging dat bespreken in een van de twee landen waar de kosten nog hoger liggen.

Waarom blijven die wel bestaan en wat is dan het gevaar voor Volvo Gent als er dan toch nog zijn die duurder zijn?

Wie begrijpt er dit?

Of hekelt men alleen maar België?

Ondertussen stelt elke burger zich de vraag, wanneer gaat Di Rupo die loonkosten in elke sector aanpakken.

Wanneer gaat hij de structurele en politieke kosten eindelijk ontvettten, wanneer Elio?

Of stort dan heel de PS en de anderen dan in mekaar?

Henri1 13 april 2013 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 6599478)
Krips Peeters had het in terzake over de hoge loonkosten bij Volvo.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...3100.art?ckc=1

Hij ging dat bespreken in een van de twee landen waar de kosten nog hoger liggen.

Waarom blijven die wel bestaan en wat is dan het gevaar voor Volvo Gent als er dan toch nog zijn die duurder zijn?

Wie begrijpt er dit?

Of hekelt men alleen maar België?

Ondertussen stelt elke burger zich de vraag, wanneer gaat Di Rupo die loonkosten in elke sector aanpakken.

Wanneer gaat hij de structurele en politieke kosten eindelijk ontvettten, wanneer Elio?

Of stort dan heel de PS en de anderen dan in mekaar?

Hoe kun je de loonoosten verlagen zonder de koopkracht aan te tasten ?

Vette Pois(s)on 13 april 2013 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6599480)
Hoe kun je de loonoosten verlagen zonder de koopkracht aan te tasten ?

door harder te werken

WetIsWet 13 april 2013 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6599480)
Hoe kun je de loonoosten verlagen zonder de koopkracht aan te tasten ?

Simpel, door alle taksen en afhoudingen op het brutto loon te verminderen waardoor je bruttoloon kan dalen zonder dat je nettoloon daalt. Alleen, dan moet vadertje staat het wat zuiniger gaan doen, en dat blijkt nu eenmaal het probleem te zijn ;-)

demonen 13 april 2013 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 6599478)
Krips Peeters had het in terzake over de hoge loonkosten bij Volvo.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...3100.art?ckc=1

Hij ging dat bespreken in een van de twee landen waar de kosten nog hoger liggen.

Waarom blijven die wel bestaan en wat is dan het gevaar voor Volvo Gent als er dan toch nog zijn die duurder zijn?

Wie begrijpt er dit?

Of hekelt men alleen maar België?

Ondertussen stelt elke burger zich de vraag, wanneer gaat Di Rupo die loonkosten in elke sector aanpakken.

Wanneer gaat hij de structurele en politieke kosten eindelijk ontvettten, wanneer Elio?

Of stort dan heel de PS en de anderen dan in mekaar?

Di Rupo wil de loonkostenhandicap aanpakken in 2018. Hij hoopt dat tegen die tijd het ECB en IMF zijn job overgenomen hebben want hij durft deze maatregelen niet nemen.

Henri1 13 april 2013 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 6599483)
door harder te werken

En mensen te ontslaan ?

Vrijheideerst 13 april 2013 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 6599483)
door harder te werken

Door eens te kijken naar bijna alle andere landen van Europa.

Mambo 13 april 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6599493)
Di Rupo wil de loonkostenhandicap aanpakken in 2018. Hij hoopt dat tegen die tijd het ECB en IMF zijn job overgenomen hebben want hij durft deze maatregelen niet nemen.

2018 :lol:

Zeg tegen Elio dat wij alvast begonnen zijn.

omaplop 13 april 2013 13:04

Di Rupo schuift gewoon alle heikele problemen door. Hij weet dat de N-VA toch overneemt en dan zullen zij met de gebakken peren zitten.
Hopelijk zal de N-VA in dergelijk geval transparentie scheppen en ons duidelijk maken hoe deze (en vorige)regering(en) de boel hebben verziekt en ons de afgrond hebben ingereden.

Volgens mij dus een bewuste keuze om de zwarte piet door te schuiven, en nog tot 2014 zoveel mogelijk aan de Vlaamse uier te hangen !!!

kelt 13 april 2013 13:11

Reeds van toen Volvo nog geheel onafhankelijk was dreven,onderandere,de hoge loonkosten ,de geisoleerde ligging van Zweden,en de onbetrouwbaarheid van de Zweedse werknemers(ooit ongeveer even slecht als de Italianen op het gebied van AWOL...)een aanzienlijk deel van de fabrikage van Volvo WEG uit Zweden.De Gentse Regio was ooit een"perfect match",en zowel vrachtwagen- als personen-auto-fabricage streken er neer en zitten daar nog.

We zijn nu zoveel jaren later....dingen veranderen.Volvo is nu eigenlijk Geely Cars,een CHINESE fabrikant,die van Volvo het merkplaatje en de technologie wil....in verband met fabricage staat de ganse wereld ter beschikking.....

Overigens,in auto-assemblage spelen loonkosten niet zo een rol,maar in de toeleveringsbedrijven wel degelijk.Als een autofabrikant,op zoek naar een betere verhouding prijs/kwaliteit zijn onderdelen van al te ver weg moet halen,en bovendien de markt rondom zich ziet verschrompelen rest hem één zaak: verhuizen naar een betere positie bij zijn leveranciers en klanten...

Dit is geen "vriendelijke terechtwijzing",dit is een eerste waarschuwing

Bij Opel en Ford hebben de werknemers en directie niks misdaan,en toch was hun lot al jaren geleden bezegeld vrees ik....Audi (het vroegere VW Vorst) zat in de uitermate gelukkige situatie dat op het moment dat VW het niet meer zag zitten om daar "gewone" voertuigen te vervaardigen,Audi op zoek was naar een niet al te grote fabriek,om zijn "dure speeltjes" te vervaardigen......dat duurt zolang het duurt natuurlijk....

Ik vrees dat we in een onmogelijke situatie zitten...

Alegria 13 april 2013 16:23

De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.

Garry 14 april 2013 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6599500)
Door eens te kijken naar bijna alle andere landen van Europa.

Door eindelijk eens orde te scheppen in een ziek Europa.

Dat ons politici eens eindelijk stoppen met ons Duitsland als voorbeeld voor te houden. Een land waar meer en meer mensen 12 uur per dag moeten werken voor een aalmoes om nog zout op hun patatten te kunnen doen. Een land waar men geen minimum loon heeft en waar daardoor meer en meer polen en dergelijke komen werken voor een paar eurootjes.

Hier moet alles kapot als het dat is waar we een voorbeeld aan moeten nemen.

BonBon 14 april 2013 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 6599478)
Krips Peeters had het in terzake over de hoge loonkosten bij Volvo.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...3100.art?ckc=1

Hij ging dat bespreken in een van de twee landen waar de kosten nog hoger liggen.

Waarom blijven die wel bestaan en wat is dan het gevaar voor Volvo Gent als er dan toch nog zijn die duurder zijn?

Wie begrijpt er dit?

Of hekelt men alleen maar België?

Ondertussen stelt elke burger zich de vraag, wanneer gaat Di Rupo die loonkosten in elke sector aanpakken.

Wanneer gaat hij de structurele en politieke kosten eindelijk ontvettten, wanneer Elio?

Of stort dan heel de PS en de anderen dan in mekaar?

De gemiddelde loonkost ligt in die landen hoger, maar ik denk dat de loonkost van fabrieken in de metaalsector een heel stuk hoger zijn hier. En ik moet niemand uitleggen hoe dat zo gekomen is.

Boduo 14 april 2013 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6599573)
Di Rupo schuift gewoon alle heikele problemen door. Hij weet dat de N-VA toch overneemt en dan zullen zij met de gebakken peren zitten.
Hopelijk zal de N-VA in dergelijk geval transparentie scheppen en ons duidelijk maken hoe deze (en vorige)regering(en) de boel hebben verziekt en ons de afgrond hebben ingereden.

Volgens mij dus een bewuste keuze om de zwarte piet door te schuiven, en nog tot 2014 zoveel mogelijk aan de Vlaamse uier te hangen !!!

da's de nagel op de kop
en meer dan een béétje !

Boduo 14 april 2013 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6600991)
De gemiddelde loonkost ligt in die landen hoger, maar ik denk dat de loonkost van fabrieken in de metaalsector een heel stuk hoger zijn hier. En ik moet niemand uitleggen hoe dat zo gekomen is.

Ik ken het juiste getal niet meer maar een paar maanden terug werd dat door verschillende bronnen , ook hier, vermeld.
Het aandeel van de loonkost in de prijs v.e. auto is ongelooflijk laag !!!
De lonen zijn ZEKER niet de oorzaak v.d. problemen.

Hypochonder 14 april 2013 22:41

Men weet al vele decennia dat de auto-assemblage in België ten dode is opgeschreven. Hetzelfde verhaal voor de staal- en nog een pak andere industrieën. Met dank aan de vele politieke grendelmechanismen en de Vlaamse verraders die België rijk is. Er zijn vrijwel geen politici met echte visie in dit land. En diegenen die het wel hebben worden van alle kanten tegengewerkt.

Peeters weet wel veel beter maar omdat hij de indruk van betrouwbare, hardwerkende politieker moet ophouden blijft hij doen alsof hij er nog altijd rotsvast in gelooft.

Garry 14 april 2013 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601007)
Ik ken het juiste getal niet meer maar een paar maanden terug werd dat door verschillende bronnen , ook hier, vermeld.
Het aandeel van de loonkost in de prijs v.e. auto is ongelooflijk laag !!!
De lonen zijn ZEKER niet de oorzaak v.d. problemen.

Idd. Hier zouden ze willen dat we terug gaan leven zoals in de middeleeuwen.

Garry 14 april 2013 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6601013)
Men weet al vele decennia dat de auto-assemblage in België ten dode is opgeschreven. Hetzelfde verhaal voor de staal- en nog een pak andere industrieën. Met dank aan de vele politieke grendelmechanismen en de Vlaamse verraders die België rijk is. Er zijn vrijwel geen politici met echte visie in dit land. En diegenen die het wel hebben worden van alle kanten tegengewerkt.

Peeters weet wel veel beter maar omdat hij de indruk van betrouwbare, hardwerkende politieker moet ophouden blijft hij doen alsof hij er nog altijd rotsvast in gelooft.

Hier is alles ten dode opgeschreven. Dank u Europa.

Mambo 14 april 2013 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601007)
Ik ken het juiste getal niet meer maar een paar maanden terug werd dat door verschillende bronnen , ook hier, vermeld.
Het aandeel van de loonkost in de prijs v.e. auto is ongelooflijk laag !!!
De lonen zijn ZEKER niet de oorzaak v.d. problemen.

Loonkost Volvo is "productiekost".
Wat voor de 99% van alle andere niet zo is daar ze niet aan "productie" doen.
Een leraar produceert niet.
Een ambtenaar produceert niet.
enz...
Ooit moet iemand dat toch eens ergens snappen?

Tot het zover is betalen we allen die productie kost en kost onze loonkost teveel bij gebrek aan productie.
Dus de leraar kost wat een Volvo kost
De ambtenaar kost wat een Volvo kost
enz

Xenophon 14 april 2013 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alegria (Bericht 6599743)
De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.

:geeuw:

Boduo 14 april 2013 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6601026)
Loonkost Volvo is "productiekost".
Wat voor de 99% van alle andere niet zo is daar ze niet aan "productie" doen.
Een leraar produceert niet.
Een ambtenaar produceert niet.
enz...
Ooit moet iemand dat toch eens ergens snappen?

Tot het zover is betalen we allen die productie kost en kost onze loonkost teveel bij gebrek aan productie.
Dus de leraar kost wat een Volvo kost
De ambtenaar kost wat een Volvo kost
enz

Niet akkoord. Jij veralgemeent.
Een technisch leraar vb in de automechanica, leidt jongeren op, theoretisch & praktisch om vb auto's te produceren.
Graduaten automechanica worden opgeleid door leraars.
Leraars "produceren" technici die in dit geval heel produktief zullen werken vb bij Geely cars.(Wat jij "Volvo" noemt).

subocaj 15 april 2013 04:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6599500)
Door eens te kijken naar bijna alle andere landen van Europa.

Bedoel je die waar je 10 uur mag werken om tussen 400 en 600 € per maand te verdienen?
Niemand houd jou tegen om het goede voorbeeld te geven, ik zou zeggen stap naar je baas en zeg dat je tevreden bent met 600 € en dat je je collega's zult overtuigen hetzelfde te doen.

Hypochonder 15 april 2013 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6601019)
Hier is alles ten dode opgeschreven. Dank u Europa.

Heeft weinig of niks met Europa te maken, wel eerder met de kortzichtigheid, het opportunisme en het conservatisme van onze politici.

BonBon 15 april 2013 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601007)
Ik ken het juiste getal niet meer maar een paar maanden terug werd dat door verschillende bronnen , ook hier, vermeld.
Het aandeel van de loonkost in de prijs v.e. auto is ongelooflijk laag !!!
De lonen zijn ZEKER niet de oorzaak v.d. problemen.

Bij elke staking (bij de constructeur of toeleverancier) is de loonkost meer dan 100% want dan rollen er geen wagens van de band, loonkost is meer dan de wedde van de Belgische werknemers alleen.
Er wordt maanden gestaakt, auto's als pasmunt gebruikt en zelfs gijzelingen van directies zijn geen probleem voor de regering en vakbonden. Redenen genoeg om hier te vertrekken lijkt me, ik was al lang vertrokken in hun plaats.

Garry 15 april 2013 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6601079)
Heeft weinig of niks met Europa te maken, wel eerder met de kortzichtigheid, het opportunisme en het conservatisme van onze politici.

Heeft alles met Europa te maken. Europa is een flop. Dat is een orkest waarvan er niet één instrument van gestemd is en met 20 dirigenten die allen gelijktijdig een ander muziekstuk aan het dirigeren zijn. Weet ge wat dat ge dan krijgt? Een kakkefonie, en dat is nu precies wat Europa ook is, één grote kakkefonie.

Boduo 15 april 2013 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6601117)
Heeft alles met Europa te maken. Europa is een flop. Dat is een orkest waarvan er niet één instrument van gestemd is en met 20 dirigenten die allen gelijktijdig een ander muziekstuk aan het dirigeren zijn. Weet ge wat dat ge dan krijgt? Een kakkefonie, en dat is nu precies wat Europa ook is, één grote kakkefonie.

100 % akkoord !!!

Boduo 15 april 2013 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6601086)
Bij elke staking (bij de constructeur of toeleverancier) is de loonkost meer dan 100% want dan rollen er geen wagens van de band, loonkost is meer dan de wedde van de Belgische werknemers alleen.
Er wordt maanden gestaakt, auto's als pasmunt gebruikt en zelfs gijzelingen van directies zijn geen probleem voor de regering en vakbonden. Redenen genoeg om hier te vertrekken lijkt me, ik was al lang vertrokken in hun plaats.

Er wordt m�*�*nden gewerkt. Auto's komen in een razend tempo buitengereden.
(In een bepaalde fabriek van Peugeot in 1999 was dat om de 30 (dertig) seconden één ).
Werkgevers die niet willen onderhandelen met werknemers zijn een probleem. Als dat niet "in der minne" opgelost raakt, volgt er een staking met alle gevolgen vandien.
Voor de arbeiders en hun gezinnen: op hun tanden bijten. Voor de direkties: op vakantie naar de Kaaiman-eilanden.
Dat Ford vertrekt uit Genk ligt aan het feit dat de vraag naar auto's wereldwijd veel gedaald is: dat weet iederéén.

Garry 15 april 2013 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601128)
Er wordt m�*�*nden gewerkt. Auto's komen in een razend tempo buitengereden.
(In een bepaalde fabriek van Peugeot in 1999 was dat om de 30 (dertig) seconden één ).
Werkgevers die niet willen onderhandelen met werknemers zijn een probleem. Als dat niet "in der minne" opgelost raakt, volgt er een staking met alle gevolgen vandien.
Voor de arbeiders en hun gezinnen: op hun tanden bijten. Voor de direkties: op vakantie naar de Kaaiman-eilanden.
Dat Ford vertrekt uit Genk ligt aan het feit dat de vraag naar auto's wereldwijd veel gedaald is: dat weet iederéén.

Willen ze doen geloven dat dat is omdat België een te kleine afzetmarkt is. Alsof dat dat vroeger een grotere afzetmarkt was. België is volgens mij de laatste 100 jaar toch niet gekrompen hé. Nene, automatisering en lagelonenlanden binnen de EU. Een Europa dat waarvan de sociale en arbeidsvoorzieningen en milieureglementeringen niet op elkaar afgestemd zijn, dat is de oorzaak. Hier meer gesubsidieerd dan geïnvesteerd en met de grote winst weg, en nu dat ze elders de winst nog wat kunnen opdrijven gaan de deurtjes hier dicht en weg met onze subsidies.

En onze politici stonden er bij ( met hun mond vol tanden) en ze keken er naar.

Mambo 15 april 2013 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601038)
Niet akkoord. Jij veralgemeent.
Een technisch leraar vb in de automechanica, leidt jongeren op, theoretisch & praktisch om vb auto's te produceren.
Graduaten automechanica worden opgeleid door leraars.
Leraars "produceren" technici die in dit geval heel produktief zullen werken vb bij Geely cars.(Wat jij "Volvo" noemt).

Ik wist het op voorhand dat leraars van zichzelf vinden dat ze productief zijn.
Ambtenaars zullen hetzelfde gevoel van zichzelf hebben.

Het is dat wat het zo onbetaalbaar maakt.

Anna List 15 april 2013 09:31

'2018'

ofte politiek eufemisme voor : 'nooit, of t zal toch niet meer voor mij zijn'

Vrijheideerst 15 april 2013 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6601034)
:geeuw:

Dat ze ook eens eerlijk zegen wie ze als "rijken" beschouwen. 1500 euro per maand? 3000? 4500?

En ge wist blijkbaar nog niet dat alles de fout is van de bedrijven. Nu nog Amerika erbij en we kunnen weer lekker kleurenwiezen.

Boduo 15 april 2013 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6601197)
Ik wist het op voorhand dat leraars van zichzelf vinden dat ze productief zijn.
Ambtenaars zullen hetzelfde gevoel van zichzelf hebben.

Het is dat wat het zo onbetaalbaar maakt.

Mambo, ik bén geen leraar.
Ik heb wel veel respekt voor de technische leraars en ingenieurs die les geven in een of andere zo geminachte "vakschool".
Zij leiden jonge mensen op die we zó nodig hebben.

Vrijheideerst 15 april 2013 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601212)
Mambo, ik bén geen leraar.
Ik heb wel veel respekt voor de technische leraars en ingenieurs die les geven in een of andere zo geminachte "vakschool".
Zij leiden jonge mensen op die we zó nodig hebben.

De industrie trekt hier toch weg, dus ZO hard hebben we die niet meer nodig.

Boduo 15 april 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6601213)
De industrie trekt hier toch weg, dus ZO hard hebben we die niet meer nodig.

Op tv hebben de jongste weken al 3 bedrijfsleiders uitdrukkelijk verklaard dat er NU al een tekort is aan technici. Het was bijna een wanhoopskreet !
Eén ervan zegde o.a. dat, als hij niet de nodige techniekers vind, hij met spijt in het hart z'n bedrijf zal verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn.

Vrijheideerst 15 april 2013 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601219)
Op tv hebben de jongste weken al 3 bedrijfsleiders uitdrukkelijk verklaard dat er NU al een tekort is aan technici. Het was bijna een wanhoopskreet !
Eén ervan zegde o.a. dat, als hij niet de nodige techniekers vind, hij met spijt in het hart z'n bedrijf zal verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn.

Misschien moeten bedrijven ook eens afstappen van hun vaak belachelijke eisen?

maddox 15 april 2013 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601219)
Op tv hebben de jongste weken al 3 bedrijfsleiders uitdrukkelijk verklaard dat er NU al een tekort is aan technici. Het was bijna een wanhoopskreet !
Eén ervan zegde o.a. dat, als hij niet de nodige techniekers vind, hij met spijt in het hart z'n bedrijf zal verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn.

Er is een tekort aan firma's die goeie techniekers willen betalen.

Ik kan zo wisselen van werkgever. Maar of ik moet dan uren op de baan zitten, of ik moet een bult loon inleveren.
Ik blijf dus lekker bij mijn huidige werkgever.

quercus 15 april 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alegria (Bericht 6599743)
De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.

Jaja, we kennen dat soort praat. Zoals Jan Vercamst, nationaal voorzitter van de Liberale Vakbond, het overlaatst op TV ook poogde goed te praten. "We hebben hier bij ons wel een hoge loonlast, maar dan ook wel een hogere kwaliteit van onze arbeid". Bullshit!!! Alsof de kwaliteit van het werk dat wordt afgeleverd door de Duitsers, de Finnen, de Nederlanders van een gering allooi zou zijn. De nuchtere harde waarheid is dat onze loonkosten wel degelijk véél te hoog zijn. Maar de vakbonden willen dat natuurlijk niet gezegd hebben. De redenen hiervoor zijn divers. Maar de hoofdoorzaken zijn gelegen in a) een véél te luxueuze sociale zekerheid welke die o zo geprezen productiviteit van onze arbeid op de duur niet meer volgen kan. En excessen zijn er wel degelijk: de automatische indexering van de lonen, de onbeperkte duur van de werkloosheidsuitkeringen, de torenhoge ontslagvergoedingen, stupiditeiten zoals de "vakbondspremie" die de werkgever moet betalen (om de vakbonden dan toe tte laten tegen hem te staken). b) deels gekoppeld aan a): het véél te grote overheidsbeslag. De overheidssector gaat nu reeds lopen met de helft van ons nationaal inkomen. De staatsbemoeienis is veel te omvangrijk en het staatsapparaat veel te vet. Als we zouden kunnen gezegend worden met een veel slankere overheid zou de druk van, directe en indirecte belastingen (en sociale zekerheidsbijdragen zijn ook belastingen) dan ook veel kleiner kunnen zijn.

quercus 15 april 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alegria (Bericht 6599743)
De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.

Jaja, we kennen dat soort praat. Zoals Jan Vercamst, nationaal voorzitter van de Liberale Vakbond, het overlaatst op TV ook poogde goed te praten. "We hebben hier bij ons wel een hoge loonlast, maar dan ook wel een hogere kwaliteit van onze arbeid". Bullshit!!! Alsof de kwaliteit van het werk dat wordt afgeleverd door de Duitsers, de Finnen, de Nederlanders van een gering allooi zou zijn. De nuchtere harde waarheid is dat onze loonkosten wel degelijk véél te hoog zijn. Maar de vakbonden willen dat natuurlijk niet gezegd hebben. De redenen hiervoor zijn divers. Maar de hoofdoorzaken zijn gelegen in a) een véél te luxueuze sociale zekerheid welke die o zo geprezen productiviteit van onze arbeid op de duur niet meer volgen kan. En excessen zijn er wel degelijk: de automatische indexering van de lonen, de onbeperkte duur van de werkloosheidsuitkeringen, de torenhoge ontslagvergoedingen, stupiditeiten zoals de "vakbondspremie" die de werkgever moet betalen (om de vakbonden dan toe tte laten tegen hem te staken). b) deels gekoppeld aan a): het véél te grote overheidsbeslag. De overheidssector gaat nu reeds lopen met de helft van ons nationaal inkomen. De staatsbemoeienis is veel te omvangrijk en het staatsapparaat veel te vet. Als we zouden kunnen gezegend worden met een veel slankere overheid zou de druk van, directe en indirecte belastingen (en sociale zekerheidsbijdragen zijn ook belastingen) dan ook veel kleiner kunnen zijn.

Vrijheideerst 15 april 2013 10:33

Ik ben absoluut niet voor de Thatcher-aanpak, maar Quercus heeft jammer genoeg overschot van gelijk.

Je bent nog vergeten dat vakbondsmilitanten absoluut niet mogen ontslagen worden. Ik zeg het, ik kan nog altijd mijn allereerste loonstrook niet geloven. Het zijn fictieve bedragen, maar neem dat ik 1850 bruto had. Wel, er bleef hoop en al nog 1300 netto van over.

Mambo 15 april 2013 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601212)
Mambo, ik bén geen leraar.
Ik heb wel veel respekt voor de technische leraars en ingenieurs die les geven in een of andere zo geminachte "vakschool".
Zij leiden jonge mensen op die we zó nodig hebben.

Het heeft niks te maken met respect en noodzaak, maar alles met de overtuiging dat de loonkost moet afgewogen worden van een productie nijverheid.

Immers het is zonder twijfel zo dat wanneer er bv 1000 wagens binnen de 8 uur de band afrollen met 250 man de kost gans anders is dan wanneer er geen wagens de band afrollen met 250 man.
En dat is het verschil tussen produceren en niet produceren.
De meeste bedrijven zijn dienstenbedrijven die ook niks produceren.

Niks mis mee, maar de verhouding kostprijs en omzet/opbrengst is zoek geraakt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be