![]() |
Volvo België, hoge loonkosten
Krips Peeters had het in terzake over de hoge loonkosten bij Volvo.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...3100.art?ckc=1 Hij ging dat bespreken in een van de twee landen waar de kosten nog hoger liggen. Waarom blijven die wel bestaan en wat is dan het gevaar voor Volvo Gent als er dan toch nog zijn die duurder zijn? Wie begrijpt er dit? Of hekelt men alleen maar België? Ondertussen stelt elke burger zich de vraag, wanneer gaat Di Rupo die loonkosten in elke sector aanpakken. Wanneer gaat hij de structurele en politieke kosten eindelijk ontvettten, wanneer Elio? Of stort dan heel de PS en de anderen dan in mekaar? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zeg tegen Elio dat wij alvast begonnen zijn. |
Di Rupo schuift gewoon alle heikele problemen door. Hij weet dat de N-VA toch overneemt en dan zullen zij met de gebakken peren zitten.
Hopelijk zal de N-VA in dergelijk geval transparentie scheppen en ons duidelijk maken hoe deze (en vorige)regering(en) de boel hebben verziekt en ons de afgrond hebben ingereden. Volgens mij dus een bewuste keuze om de zwarte piet door te schuiven, en nog tot 2014 zoveel mogelijk aan de Vlaamse uier te hangen !!! |
Reeds van toen Volvo nog geheel onafhankelijk was dreven,onderandere,de hoge loonkosten ,de geisoleerde ligging van Zweden,en de onbetrouwbaarheid van de Zweedse werknemers(ooit ongeveer even slecht als de Italianen op het gebied van AWOL...)een aanzienlijk deel van de fabrikage van Volvo WEG uit Zweden.De Gentse Regio was ooit een"perfect match",en zowel vrachtwagen- als personen-auto-fabricage streken er neer en zitten daar nog.
We zijn nu zoveel jaren later....dingen veranderen.Volvo is nu eigenlijk Geely Cars,een CHINESE fabrikant,die van Volvo het merkplaatje en de technologie wil....in verband met fabricage staat de ganse wereld ter beschikking..... Overigens,in auto-assemblage spelen loonkosten niet zo een rol,maar in de toeleveringsbedrijven wel degelijk.Als een autofabrikant,op zoek naar een betere verhouding prijs/kwaliteit zijn onderdelen van al te ver weg moet halen,en bovendien de markt rondom zich ziet verschrompelen rest hem één zaak: verhuizen naar een betere positie bij zijn leveranciers en klanten... Dit is geen "vriendelijke terechtwijzing",dit is een eerste waarschuwing Bij Opel en Ford hebben de werknemers en directie niks misdaan,en toch was hun lot al jaren geleden bezegeld vrees ik....Audi (het vroegere VW Vorst) zat in de uitermate gelukkige situatie dat op het moment dat VW het niet meer zag zitten om daar "gewone" voertuigen te vervaardigen,Audi op zoek was naar een niet al te grote fabriek,om zijn "dure speeltjes" te vervaardigen......dat duurt zolang het duurt natuurlijk.... Ik vrees dat we in een onmogelijke situatie zitten... |
De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.
|
Citaat:
Dat ons politici eens eindelijk stoppen met ons Duitsland als voorbeeld voor te houden. Een land waar meer en meer mensen 12 uur per dag moeten werken voor een aalmoes om nog zout op hun patatten te kunnen doen. Een land waar men geen minimum loon heeft en waar daardoor meer en meer polen en dergelijke komen werken voor een paar eurootjes. Hier moet alles kapot als het dat is waar we een voorbeeld aan moeten nemen. |
Citaat:
|
Citaat:
en meer dan een béétje ! |
Citaat:
Het aandeel van de loonkost in de prijs v.e. auto is ongelooflijk laag !!! De lonen zijn ZEKER niet de oorzaak v.d. problemen. |
Men weet al vele decennia dat de auto-assemblage in België ten dode is opgeschreven. Hetzelfde verhaal voor de staal- en nog een pak andere industrieën. Met dank aan de vele politieke grendelmechanismen en de Vlaamse verraders die België rijk is. Er zijn vrijwel geen politici met echte visie in dit land. En diegenen die het wel hebben worden van alle kanten tegengewerkt.
Peeters weet wel veel beter maar omdat hij de indruk van betrouwbare, hardwerkende politieker moet ophouden blijft hij doen alsof hij er nog altijd rotsvast in gelooft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat voor de 99% van alle andere niet zo is daar ze niet aan "productie" doen. Een leraar produceert niet. Een ambtenaar produceert niet. enz... Ooit moet iemand dat toch eens ergens snappen? Tot het zover is betalen we allen die productie kost en kost onze loonkost teveel bij gebrek aan productie. Dus de leraar kost wat een Volvo kost De ambtenaar kost wat een Volvo kost enz |
Citaat:
|
Citaat:
Een technisch leraar vb in de automechanica, leidt jongeren op, theoretisch & praktisch om vb auto's te produceren. Graduaten automechanica worden opgeleid door leraars. Leraars "produceren" technici die in dit geval heel produktief zullen werken vb bij Geely cars.(Wat jij "Volvo" noemt). |
Citaat:
Niemand houd jou tegen om het goede voorbeeld te geven, ik zou zeggen stap naar je baas en zeg dat je tevreden bent met 600 € en dat je je collega's zult overtuigen hetzelfde te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Er wordt maanden gestaakt, auto's als pasmunt gebruikt en zelfs gijzelingen van directies zijn geen probleem voor de regering en vakbonden. Redenen genoeg om hier te vertrekken lijkt me, ik was al lang vertrokken in hun plaats. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(In een bepaalde fabriek van Peugeot in 1999 was dat om de 30 (dertig) seconden één ). Werkgevers die niet willen onderhandelen met werknemers zijn een probleem. Als dat niet "in der minne" opgelost raakt, volgt er een staking met alle gevolgen vandien. Voor de arbeiders en hun gezinnen: op hun tanden bijten. Voor de direkties: op vakantie naar de Kaaiman-eilanden. Dat Ford vertrekt uit Genk ligt aan het feit dat de vraag naar auto's wereldwijd veel gedaald is: dat weet iederéén. |
Citaat:
En onze politici stonden er bij ( met hun mond vol tanden) en ze keken er naar. |
Citaat:
Ambtenaars zullen hetzelfde gevoel van zichzelf hebben. Het is dat wat het zo onbetaalbaar maakt. |
'2018'
ofte politiek eufemisme voor : 'nooit, of t zal toch niet meer voor mij zijn' |
Citaat:
En ge wist blijkbaar nog niet dat alles de fout is van de bedrijven. Nu nog Amerika erbij en we kunnen weer lekker kleurenwiezen. |
Citaat:
Ik heb wel veel respekt voor de technische leraars en ingenieurs die les geven in een of andere zo geminachte "vakschool". Zij leiden jonge mensen op die we zó nodig hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Eén ervan zegde o.a. dat, als hij niet de nodige techniekers vind, hij met spijt in het hart z'n bedrijf zal verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan zo wisselen van werkgever. Maar of ik moet dan uren op de baan zitten, of ik moet een bult loon inleveren. Ik blijf dus lekker bij mijn huidige werkgever. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben absoluut niet voor de Thatcher-aanpak, maar Quercus heeft jammer genoeg overschot van gelijk.
Je bent nog vergeten dat vakbondsmilitanten absoluut niet mogen ontslagen worden. Ik zeg het, ik kan nog altijd mijn allereerste loonstrook niet geloven. Het zijn fictieve bedragen, maar neem dat ik 1850 bruto had. Wel, er bleef hoop en al nog 1300 netto van over. |
Citaat:
Immers het is zonder twijfel zo dat wanneer er bv 1000 wagens binnen de 8 uur de band afrollen met 250 man de kost gans anders is dan wanneer er geen wagens de band afrollen met 250 man. En dat is het verschil tussen produceren en niet produceren. De meeste bedrijven zijn dienstenbedrijven die ook niks produceren. Niks mis mee, maar de verhouding kostprijs en omzet/opbrengst is zoek geraakt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be