Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oktober begrotingsmaand (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191344)

demonen 8 september 2013 11:24

Oktober begrotingsmaand

De regering Di Rupo moet de schuldgraad (vandaag ongeveer 105% tov BBP) onder de 100% brengen voor het einde van dit jaar (ongeveer 100 dagen).
We spreken dan over een bedrag van 20 miljard Euro.
Hoe gaan ze dat doen wetende dat geen enkel land ter wereld zulk een gigantische besparing heeft moeten doorvoeren in zulk korte tijdspanne?
Bijkomend : de geruchten worden steeds sterker dat Dexia (de grootste derivatenbank van Europa en de derde grootste ter wereld) nog dit jaar een kapitaalsverhoging (lees extra belastingsgeld) nodig heeft.
En ook belangrijk : het aantal faillissementen, bedrijfssluitingen, werkloosheid, ... zijn nog steeds in stijgende lijn (minder inkomsten, extra uitgaven).
VRAAG : hoe gaan ze het doen?

abramis brama 8 september 2013 11:30

We weten al langer dat de N-VA voor 2014 helemaal geen campagne moet voeren.

Al wat ze moeten doen is op het gemakje in een zetel gaan zitten, en de kleine partijtjes onder leiding van Di Rupo de begroting 2014 laten uitvechten. D�*t zal de beste verkiezingspropaganda zijn die de N-VA (en VB) zich kunnen wensen.

We gaan nog lachen ! :mrgreen: (Hoewel die begroting an sich niet om mee te lachen zal zijn)

Jan Meuleman 8 september 2013 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6793747)
De regering Di Rupo moet de schuldgraad (vandaag ongeveer 105% tov BBP) onder de 100% brengen voor het einde van dit jaar (ongeveer 100 dagen).
Hoe gaan ze dat doen wetende dat geen enkel land ter wereld zulk een gigantische besparing heeft moeten doorvoeren in zulk korte tijdspanne?
Bijkomend : de geruchten worden steeds sterker dat Dexia (de grootste derivatenbank van Europa en de derde grootste ter wereld) nog dit jaar een kapitaalsverhoging (lees extra belastingsgeld) nodig heeft.
En ook belangrijk : het aantal faillissementen, bedrijfssluitingen, werkloosheid, ... zijn nog steeds in stijgende lijn (minder inkomsten, extra uitgaven).

mogelijkheden:
1) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
2) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
3) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
Di Rupo heeft dus keuze genoeg, en de Vlaamse tradito geven toch alles toe. Dus...

Ill Duce 8 september 2013 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6793753)

Al wat ze moeten doen is op het gemakje in een zetel gaan zitten, en de kleine partijtjes onder leiding van Di Rupo de begroting 2014 laten uitvechten. D�*t zal de beste verkiezingspropaganda zijn die de N-VA (en VB) zich kunnen wensen.

We gaan nog lachen ! :mrgreen: (Hoewel die begroting an sich niet om mee te lachen zal zijn)

Denk je? Ze zijn goed op weg om zich behoorlijk geliefd te maken met hun verkapte belastingen onder de vorm van GAS-boetes en dies meer.

Het lijkt wel de PS. Is dat hun rode kant die bovenkomt van hun rood-bruine ideologie?

fonne 8 september 2013 11:56

Citaat:

Je vergeet de stijgende trend van de rentevoeten: alles wat binnenkomt uit de magere economische groei (nog steeds onder de bevolkingsgroei!) wordt tienvoudig uitgegeven aan de stijgende rentelasten op onze schuld.

Gelukkig hebben we nog Belgacom en B-Post om te verkopen. Al is de waarde van Belgacom door de willekeurige ingrepen van Johan Vandelanotte ondertussen al behoorlijk gedaald: van een piek van 36€ in 2007 naar 18€ vandaag. Net zoals de monopolierentes van de electriciens overigens.

abramis brama 8 september 2013 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6793793)
Denk je? Ze zijn goed op weg om zich behoorlijk geliefd te maken met hun verkapte belastingen onder de vorm van GAS-boetes en dies meer.

Het lijkt wel de PS. Is dat hun rode kant die bovenkomt van hun rood-bruine ideologie?

Welke "en dies meer" bedoel je dan precies ?

Overigens had ik altijd de indruk dat die GAS-boetes niet alleen doorgevoerd werden door de N-VA maar dat de kleine partijtjes daar ook aan mee doen, maar ik kan mis zijn.

Die GAS-boetes vind ik overigens helemaal geen slecht concept. Er zijn heel wat situaties waar ze écht een stok achter de deur kunnen vormen zonder het gerechtelijk apparaat nodeloos te hoeven belasten. Dat er ook al eens iets misloopt (of uit de context getrokken wordt in de berichtgeving) is te verwaarlozen collateral damage. Doch dit terzijde. Het gaat hier over het feit dat de kleine Vlaamse partijtjes op het punt staan hun pootjes stevig te verbranden aan een begrotingsoverleg onder PS-leiding. :mrgreen:

Xenophon 8 september 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6793809)

Overigens had ik altijd de indruk dat die GAS-boetes niet alleen doorgevoerd werden door de N-VA maar dat de kleine partijtjes daar ook aan mee doen, maar ik kan mis zijn.

Die GAS-boetes vind ik overigens helemaal geen slecht concept. Er zijn heel wat situaties waar ze écht een stok achter de deur kunnen vormen zonder het gerechtelijk apparaat nodeloos te hoeven belasten. Dat er ook al eens iets misloopt (of uit de context getrokken wordt in de berichtgeving) is te verwaarlozen collateral damage. Doch dit terzijde. Het gaat hier over het feit dat de kleine Vlaamse partijtjes op het punt staan hun pootjes stevig te verbranden aan een begrotingsoverleg onder PS-leiding. :mrgreen:

Ik vraag me af, als het gerechtelijk apparaat er niet mee belast moet worden, dan wil dat zeggen dat het niet strafbaar is, anders zou men er het gerechtelijk apparaat mee belasten, waarom moet het dan beboet worden?

Stingray 8 september 2013 12:28

Ondanks dit :

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

Belastingen, belastingen, belastingen en nog eens belastingen....al dan niet onder verdoken vorm.

Boduo 8 september 2013 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6793863)
Ondanks dit :

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

Belastingen, belastingen, belastingen en nog eens belastingen....al dan niet onder verdoken vorm.

In de conclusie van dat artikel: hetzelfde gejank over belasting op arbeid & op kapitaal dat we al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren horen.
Wie nog niet zot is, kan er zot van worden !

Robinus V 8 september 2013 23:27

Citaat:

Dat hangt er maar vanaf hoezeer zelfdestructieve zielen zoals jijzelf geloofd worden. Hoe meer mensen zoals jij geloofd worden, hoe groter de kans dat Dexia een kapitaalsverhoging nodig heeft. Maar hoe dan ook, door de voltooiing van de scheiding tussen spaargelden en de rest zijn de spaargelden veilig en hoeft de Belgische burger geen angst aangepraat te worden.

Robinus V 8 september 2013 23:35

Citaat:

Hij is ondertussen geband, maar ik ken ook wel een aantal zaken die onder 'en dies meer' vallen: meer betalen op openbaar vervoer, meer betalen op vuilnisophaling, meer betalen... Mensen zijn dan evengoed geld kwijt dat ze niet meer in de rest van de economische activiteit kunnen steken, maar het heet niet 'belasting', dus dan is het oké...

Het valt op dat de partijen die tegen belastingen zijn allen ervoor zijn om de burgers op andere manieren meer geld uit de zakken te halen.

westdiep 9 september 2013 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6794639)
Het valt op dat de partijen die tegen belastingen zijn allen ervoor zijn om de burgers op andere manieren meer geld uit de zakken te halen.

Je bedoelt de VAA op bedrijfswagens of de zonnepanelentaks van Freya?
Maar je hebt wel een punt, alleen denk ik dat je stelling voor alle partijen geldt en niet alleen 'zij die tegen het woord belasting' zijn.

demonen 9 september 2013 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6794637)
Dat hangt er maar vanaf hoezeer zelfdestructieve zielen zoals jijzelf geloofd worden. Hoe meer mensen zoals jij geloofd worden, hoe groter de kans dat Dexia een kapitaalsverhoging nodig heeft. Maar hoe dan ook, door de voltooiing van de scheiding tussen spaargelden en de rest zijn de spaargelden veilig en hoeft de Belgische burger geen angst aangepraat te worden.

Dus als Detroit in faling gaat dan is dat door mijn destructieve ziel gebeurd.
En nu zijn de langjarige rentes voor België serieus aan het klimmen, ook mijn fout?
Is het niet zielig om uitschot te verdedigen dat ECHT aan de oorsprong ligt van heel deze diepe miserie? Trouwens, de afloop van Dexia bedraagt minstens 70 jaar (die vd staatsschuld nog veel langer). Ik ga dat niet meer meemaken maar post mortum toch mijn schuld waarschijnlijk?

Stingray 9 september 2013 11:44

Citaat:

Tenzij de roverheid zelf besluit de rekeningen te plunderen...

reservespeler 9 september 2013 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6793775)
mogelijkheden:
1) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
2) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
3) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
Di Rupo heeft dus keuze genoeg, en de Vlaamse tradito geven toch alles toe. Dus...

Mogelijkheid 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 vergeten.

4) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

5) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

6) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

7) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

8) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

9) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

10) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

reservespeler 9 september 2013 11:58

Citaat:

De GAS boetes zijn ingevoerd door de meerderheid (lees de regering), N-VA heeft dit voorstel gesteund omdat er door het falen van Justitie teveel kleine criminaliteit en overlast niet beboet of gestraft werd.

reservespeler 9 september 2013 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6793857)
Ik vraag me af, als het gerechtelijk apparaat er niet mee belast moet worden, dan wil dat zeggen dat het niet strafbaar is, anders zou men er het gerechtelijk apparaat mee belasten, waarom moet het dan beboet worden?

Kleine winkeldiefstallen en dergelijke zitten wel degelijk in het strafrecht, maar doordat justitie niet werkt, werd dit niet beboet. De GASboetes zorgen ervoor dat dit nu wel kan. Ik weet ok wel dat in sommige steden de GASboetes misbruikt worden.

Bekijk het zoals een snelheidsovertreding, tot op een bepaald niveau is er minnelijke schikking mogelijk. Ook hier komt justitie niet tussen.

Svennies 9 september 2013 14:18

Citaat:

Dat zijn al géén geruchten meer,maar een vaststaand feit...

Waarschijnlijk zo'n 5 miljard,althans voorlopig toch,en het kan later nog wel meer worden....

Het gaan nog boeiende tijden worden....

Svennies 9 september 2013 14:25

Citaat:

Grappig toch hoe jij dan weer in zulke zaken geloofd.....

Net alsof die hele roverheid het niet zou aandurven om met één pennestreek die regeltjes midden in het spel zomaar te veranderen én aanpassen naar eigen goeddunken...

De Gutt operatie van destijds al vergeten...:roll::roll:

Enter 9 september 2013 14:47

Met een beetje politieke moed:

1) Afschaffen van de sociale zekerheid in de huidige vorm
2) Afschaffen van het minimumloon
3) Afslanking van het overheidsapparaat met ten minste 30%
4) Stimuleren van de ondernemingen door
- Verbieden van vakbonden
- Ontslagregeling versoepelen voor alle werknemers onder een bepaalde baremafunctie
- In beslagname van 10% van het spaartegoed van niet-ondernemers.
...

Svennies 9 september 2013 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 6795382)
- Ontslagregeling versoepelen voor alle werknemers onder een bepaalde baremafunctie

...

Laat me raden vanaf de baremafunctie die nét onder de uwe valt....

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 6795382)
- In beslagname van 10% van het spaartegoed van niet-ondernemers.
...

U gaat niet ver genoeg,inhouding van volledig loon én overheveling van alle spaargelden der werknemers naar de staat...

Dit alles in ruil voor superluxueuze voedingsbons voor een echter beperkt aanbod in de coörperatieve winkels...

En uiteraard volledige vrijstelling van dit alles aan de politieke vrienden en hun uitverkorenen....

Stingray 9 september 2013 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 6795410)
Laat me raden vanaf de baremafunctie die nét onder de uwe valt....

U gaat niet ver genoeg,inhouding van volledig loon én overheveling van alle spaargelden der werknemers naar de staat...

Dit alles in ruil voor superluxueuze voedingsbons voor een echter beperkt aanbod in de coörperatieve winkels...

En uiteraard volledige vrijstelling van dit alles aan de politieke vrienden en hun uitverkorenen....

Laat hem toch, die vent is gewoon gek.

Athelas 9 september 2013 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6793753)

Dat weet ik nog niet zo hoor want de truuk van Di Rupo I: constant verkondigen dat alles goed gaat, er al veel is bespaard MAAR mensen met een bedrijfsauto kosten ons teveel, mensen die roken/drinken kosten teveel, mensen die investeren op de markt zorgen voor instabiele economie, superbonussen en belastingaftrekposten zijn het grote probleem etc.

Onze regering lijdt aan zwarteschaap syndroom en de brave burger slikt dit nog steeds en masse. Maar liefst de helft van de vlamingen doet ook geen moeite. Als er al iets mis loopt, dan is dat de NVA haar schuld want die hebben het land geblokkeerd terwijl zij tenminste actie ondernomen hebben.

Demagogie op grote schaal en horen dat alles goed gaat itt wat de NVA verkondigt, verkoopt heel goed bij de massa. Ze beseffen natuurlijk niet dat de politiekers weg zijn als het slecht gaat maar dat zij wel in de penarie zitten de rest van hun leven.

openeye 9 september 2013 20:59

Haha ik ben al sinds 4 maanden bezig met het zoeken van een land dat nog leefbaar is als bedrijf en nog dicht genoeg is bij huis(lees markt). Heb nu 2 kandidaten en neem binnen een maand een beslissing en dan kraam ik alles op, transfer mijn liquiditeit naar dat land en ben weg. Ik betaal nog liever riante verhuis vergoedingen aan een gedeelte van mijn werknemers en zoek nog liever nieuwe mensen dan dat gefaal van die apen hier te moeten financieren. En man, ik hoop van harte dat elke iet of wat snuggere ondernemer hetzelfde doet. Het zal rap gedaan zijn met die vetpotten van de overheid

rafkaf 9 september 2013 21:06

'Men zal de fraude weer hechtig gaan bestrijden en de (kleine) ondernemingen viseren'.

En ondertussen maar uitstapvergoedingen toekennen aan politici die overstappen naar een nog beter betaalde baan... Vergoedingen van bvb 350.000 euro.

En dat is natuurlijk geen fraude. Dat zijn vergoedingen die zij zichzelf toekennen.

Dat is natuurlijk gemakkelijk... :rofl: En dDie zullen geen last krijgen van Crombez.

rafkaf 9 september 2013 21:10

Citaat:

8O

Stingray 9 september 2013 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6796064)
Haha ik ben al sinds 4 maanden bezig met het zoeken van een land dat nog leefbaar is als bedrijf en nog dicht genoeg is bij huis(lees markt). Heb nu 2 kandidaten en neem binnen een maand een beslissing en dan kraam ik alles op, transfer mijn liquiditeit naar dat land en ben weg. Ik betaal nog liever riante verhuis vergoedingen aan een gedeelte van mijn werknemers en zoek nog liever nieuwe mensen dan dat gefaal van die apen hier te moeten financieren. En man, ik hoop van harte dat elke iet of wat snuggere ondernemer hetzelfde doet. Het zal rap gedaan zijn met die vetpotten van de overheid

succes, het zal niet éénvoudig zijn.

Juan 9 september 2013 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6796064)

Aan welke twee landen denk je?

Svennies 10 september 2013 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6796042)
Laat hem toch, die vent is gewoon gek.

Nee hoor,als je een gek opdraait wordt hij dubbel zo gek,en hebben wij daar vooralzeker géén last van....

Hij weet niet wat hij schrijft....

Tien procent van de spaargelden zegt hij,en dan nog van de niet ondernemers ,om wat te doen,te dumpen in de bodemloze put teneinde het einde nog wat te rekken....

Het is dus duidelijk wat deze meneer betreft,hij heeft écht géén spaargeld...

Of hij heeft er niet eigenhandig voor gewerkt....;-)

openeye 10 september 2013 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 6796230)
Aan welke twee landen denk je?

Dat hou ik nog even in het midden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6796166)
succes, het zal niet éénvoudig zijn.

eenvoudiger dan hier overleven. Het kost me na 4 jaar minder dan hier te blijven belastingen betalen.

rafkaf 10 september 2013 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6796394)
Dat hou ik nog even in het midden.

eenvoudiger dan hier overleven. Het kost me na 4 jaar minder dan hier te blijven belastingen betalen.

Hoeveel belastingen betaal je hier zoal?8O
(je moet dat niet posten onder uw echte naam; je mag daar een schuilnaam voor gebruiken :lol: )

openeye 10 september 2013 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf (Bericht 6796475)
Hoeveel belastingen betaal je hier zoal?8O
(je moet dat niet posten onder uw echte naam; je mag daar een schuilnaam voor gebruiken :lol: )

Lol ik heb geen enkel probleem dit te posten. Het is tenslotte geen geheim wat mensen moeten afzien in dit apenland.

Je kan rekenen dat je voor elk persoon die je in dienst hebt 2 keer het BRUTO loon betaalt.
Dan moet je nog belastingen betalen op zowat alles wat je binnenkrijgt aan inkomsten.

In het kort gezegd moet je als KMO rekenen dat je ongeveer 40 a 45 % van alle inkomsten afgeeft aan de overheid als je alle belastingen en zekerheden wilt hebben voldaan.
Natuurlijk kan je nog kosten inbrengen, maar dat is tegenwoordig heel gelimiteerd.
En dan mijn persoonlijke belastingen niet te vergeten omdat ik als zelfstandige ben ingeschreven.
Het is als Belgisch bedrijf onmogelijk enige vorm van competitie te zijn op de wereldmarkt en dan mag de Belg op kennis gebied nog uitblinken. Marketing en PR zijn niet gratis en diegene met de grootste fondsen wint. Zo simpel is dat.

Voorbeeld extract van ons systeem: 2600 euro BRUTO bediende - PAT bijdrage van 35%

De totale loonkost per jaar is 51.157,39€ -> 4.263,12 per maand
Bruto jaarloon: 36.192,00€ ( inclusief eindejaarspremie & vakantiegeld )
Sociaal secretariaat: 488,59€
Patronale bijdrage: 12.667,20€
Arbeidsongevallenverzekering* ( 2% ): 723,84€
Overheadkosten**: 1.085,76€

En ja er zijn manieren om de kosten te drukken maar deze worden te pas en te onpas toegelaten door de fiscale dwazen van de overheid. Zoals in zowat alles in dit land is het politieke willekeur of het toegelaten is of niet.

Jullie zien dat van wat jullie eigenlijk verdienen dat jullie maar ongeveer 1/3 van overhouden en de rest naar die parasieten die zichzelf "leiders" noemen gaan.

Henri1 10 september 2013 20:42

Citaat:

Is de lancering van de nieuwe iPhone geen groter nieuws ? ;-)

westdiep 10 september 2013 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6796986)
Dan moet je nog belastingen betalen op zowat alles wat je binnenkrijgt aan inkomsten.

In het kort gezegd moet je als KMO rekenen dat je ongeveer 40 a 45 % van alle inkomsten afgeeft aan de overheid als je alle belastingen en zekerheden wilt hebben voldaan.
Natuurlijk kan je nog kosten inbrengen, maar dat is tegenwoordig heel gelimiteerd.
En dan mijn persoonlijke belastingen niet te vergeten omdat ik als zelfstandige ben ingeschreven.

Zou je niet beter van boekhouder veranderen?

spabert 10 september 2013 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6797506)
Is de lancering van de nieuwe iPhone geen groter nieuws ? ;-)

henri1,

ik vraag het mij ook af. Wie zich zorgen maakt over schuld out zich als een zuurpruim.

spabert,
spa militant

openeye 10 september 2013 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westdiep (Bericht 6797519)
Zou je niet beter van boekhouder veranderen?

Hoezo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be