Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De NMBS... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191837)

openeye 21 september 2013 00:34

De NMBS...
 
Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???

giserke 21 september 2013 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811507)
Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???

Als ge de aankoop, taksen en het onderhoud van uwen SLK moest bijrekenen, zal je per km wel een ander bedrag uitkomen.

openeye 21 september 2013 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6811513)
Als ge de aankoop, taksen en het onderhoud van uwen SLK moest bijrekenen, zal je per km wel een ander bedrag uitkomen.

Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is?

giserke 21 september 2013 01:06

Zonder uit te rekenen wat de echte kost met de wagen is, kunnen we hier geen uitspraak over doen.
Ik spoor met de trein van Gent naar Brussel in minder dan een uur. Dus van mijn bed thuis tot achter mijn Bureau op het werk.
Nu mag iedereen eens uitleggen hoe je dit met een wagen beter en goedkoper kunt doen.

Want vergeet niet het parkeergeld mee te rekenen in Brussel. +/- 10€ per dag.

subocaj 21 september 2013 05:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811524)
Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is?

Blijkbaar raken je banden het wegdek ook niet? Je airco moet niet bijgevuld en blijkbaar blijven bij jou alle sensoren altijd feilloos werken.

rookie 21 september 2013 06:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811524)
Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is?

aankoop 41382 euro of 543,78/ maand. Filters en olie goedkoop ? nog nooit met Mercedes gereden zeker? (spreek van ondervinding : VITO)Als je het zelf doet hoe ga je de boordcomputer resetten? met een paperclip? rijtaksen gratis? 2478 euro/jaar ook vergeten?
Voor een tot 2 personen is de trein een alternatief in zoverre de bestemming (rechtstreeks) te bereiken is en de persoon op geen zeer vroege of late uren moet arriveren/vertrekken
Meer dan 2 of abnormale uren : auto

maddox 21 september 2013 06:26

We pakken een goedkope wagen.
Aankoop €12 000 op 5 jaar =€2400.
15 000 km/jaar = €1500 brandstof
Wegentaks €163 jaar.
Onderhoud €300 jaar
Banden €125 (€ 375 elke 3 jaar)
Allerlei €250
Omnium verzekering €1000 jaar.

Da's dus €2.62 per kilometer.

Zonder fancy trukjes zoals 10 ritten kaart, abonnementen, buzypassen of gratis ambetantenarenvervoer komt de trein op ongeveer €0.4 per kilometer voor een eersteklas ticket.
Maar hierbij zitten wel miljarden subsidie. Laat ons stellen dat het effectief €1 per kilometer zou zijn.

Maar, ik heb een goedkope personenwagen genomen, maar niet de goedkoopste, en goed doorgerekend alswel het aantal kilometers sterk beperkt, welke wagen gaat maar 75 000 km mee? Het kan dus goedkoper. Stel dat het goedkoopste €1.75 per kilometer is. (wagen die 7 jaar meegaat, 150 000 km doet, geen omnium enzoverder)
Maar dat maakt niet uit dat het nu alleen de bestuurder voor woon/werk verkeer is, of dat men met 4 een trip naar Spanje maakt. Want dan veranderd het kostenplaatje substantieel nietwaar.

Ook blijft het voordeel van de wagen dat men niet gebonden is aan de tijden opgelegd door het openbaar vervoer, noch aan de bagagerestricties. En nog wat van dat ongein.

Travis66 21 september 2013 07:19

pff, al die berekeningen die van zaken uitgaan die uzelf goed uitkomen. Ik zal er een schepje bovenop doen.

Ik doe elk weekend 224 km met de trein. Kost me 11 euro. (weekendpas)
Dat komt neer op 0.05 eur/km. Weer zo'n cijfer dat niks zegt en gecherrypicked is.

Ge kunt zeggen wat ge wilt. Ik heb de twee gedaan. Jaren leven zonder auto en jaren met. Die auto is VERSCHRIKKELIJK duur. En het enige comfort dat die levert is mij lui maken.
Tegenwoordig gebruik ik terug het OV. Abonnement voor de lijn voor 237 euro en ik stap een heel jaar op welke bus of tram dan ook. Als ik een zak cement nodig heb van den Brico of een nieuw kaske van IKEA, dan bestel ik een taxi terwijl ik sta aan te schuiven aan de kassa. Kost me 5 of 10 euro maximaal en ik doe er een dikke tip bij voor de last. Als ik er met mijn vrouw op uit wil naar een moeilijke bestemming, dan huur ik een auto voor een dag of weekend.

Ik voel dat verschil serieus in mijnen bruine zenne. En dat is het enige dat telt.

Maar ga u gang, overtuig u van de waanzin van het OV. Da's goed voor de economie, en dan betaal ik minder belastingen.

edit: oh ja, ik ben wel in een randgemeente moeten gaan wonen van't stad. Vooruitplannen heet dat.

En nog oh ja'er. Op mijn reisdoel in't weekend opereert een BELBUS. Die staat op mij te wachten als ik van een trein kom. GRATIS (abonnement hé) TAXI!

Jan van den Berghe 21 september 2013 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811507)
Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Mag ik u iets vragen? Kunt u mij dringend de naam van de garage doorgeven waar u die auto ophaalde, want ik zou ook graag zo'n wagen hebben die schijnbaar niets kostte bij aankoop. Die blijkbaar ook geen onderhoudskosten heeft.

Jan van den Berghe 21 september 2013 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811524)
Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is?

Duur? Is dat zo? Kunt u ons dan eens aangeven wat uw wagen bij aankoop kostte en op welke termijn u die wilt afschrijven?

Another Jack 21 september 2013 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6811598)
Mag ik u iets vragen? Kunt u mij dringend de naam van de garage doorgeven waar u die auto ophaalde, want ik zou ook graag zo'n wagen hebben die schijnbaar niets kostte bij aankoop. Die blijkbaar ook geen onderhoudskosten heeft.

Daar heeft onze succesvolle zakenma niet aan gedacht....

kelt 21 september 2013 08:08

Ondertussen zal de volgende topmanager van de NMBS iemand zijn die er niet om bekend staat dat hij veel krijgsgevangenen neemt....

Er is geen "management" nodig bij de NMBS,maar een revolutie.....

pappen en nathouden is geen optie meer...

Karel Martel B 21 september 2013 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811507)
het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

*KNIP*

Niemand betaalt die diablo toeslag, neem gewoon een ticket naar het station een stopplaats verder, en stap "vroeger" af.

Scorpio 21 september 2013 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811507)
Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???

Je neemt wel de duurste trein van het land als voorbeeld, én bovendien niet de goedkoopste formule: een gewoon standaardticket van Antwerpen naar de luchthaven kost 10.40 Euro, Diabolotoeslag inclusief. Da's 20.80 heen en terug.
't Kan zijn dat jij bovendien gratis parkeert bij Brussels Airlines, maar de gewone passagier die naar de luchthaven gaat kan dat niet, die betaalt zich blauw aan de parkeergarages.
Wat het 'op tijd zijn' betreft: de NMBS heeft veel te veel vertragingen, dat klopt, maar meestal gaat het om vertragingen van 5 - 10 minuten, en ook dat is nog steeds in een kleine minderheid van de gevallen, de overgrote meerderheid van de treinen rijden nog steeds gewoon op tijd. Kan jij met je auto de hele dag door tot op 5 minuten nauwkeurig voorspellen wanneer je juist op je bestemming gaat zijn? En is dat altijd 'op tijd'?
Ook comfort is relatief: ja, jouw auto zal wel een comfortabelere zetel hebben, en je zit er niet in omringd door andere mensen. Maar degene die in de trein zit kan als dat nodig is nog wat werken onderweg, kan zijn krantje lezen, rustig iets drinken of eten, enz. Ook dat is comfort.

giserke 21 september 2013 08:59

Ik zou nooit van mijn leven willen pendelen naar Brussel met mijn wagen. 8O

rookie 21 september 2013 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6811615)
Ondertussen zal de volgende topmanager van de NMBS iemand zijn die er niet om bekend staat dat hij veel krijgsgevangenen neemt....

Er is geen "management" nodig bij de NMBS,maar een revolutie.....

pappen en nathouden is geen optie meer...

Er was ooit eens één manager die de NMBS nodig had( nu nog nodig heeft) : Palinck na 7 maand opzijgezet omdat hij vanboven begon te snijden. De opvolgers( Schouppe op kop) versterkten alleen maar de (vetbetaalde) top op aangeven van de (PS/SP) politiek, zoals nu nog :roll:

Xenophon 21 september 2013 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6811600)
Duur? Is dat zo? Kunt u ons dan eens aangeven wat uw wagen bij aankoop kostte en op welke termijn u die wilt afschrijven?

In het volledig plaatje komt veel meer bij natuurlijk, de auto gebruik je dag en nacht, week- zon- en feestdagen op elk mogelijk traject en met vier en vijf personen met bagage.
De NMBS is enkel beschikbaar op bepaalde trajecten en op sommige uren van de dag. En reken de taxi's er maar bij om de bagage naar en van het station te brengen of de dure parkeerplaatsen, je krijgt dan weer een ander beeld van de prijs.
En dan hebben we het nog niet over stakingen en panne's en vertragingen, dat kost u ook geld in werkuren en dergelijke, ga je dat er ook allemaal bijrekenen?

Vette Pois(s)on 21 september 2013 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6811513)
Als ge de aankoop, taksen en het onderhoud van uwen SLK moest bijrekenen, zal je per km wel een ander bedrag uitkomen.

Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?

giserke 21 september 2013 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 6811791)
Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?

Minder rijden met de wagen = hogere km kost. ;-)

reservespeler 21 september 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door openeye (Bericht 6811507)
Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???

En het parkeren was gratis?

Rahowa 21 september 2013 13:07

Niet vergeten dat de NMBS om en bij de 3 miljard euro subsidie krijgt,dit is zo een 300 euro per belg.De werkelijke kost van een treinticket is dus vele malen hoger dan hetgeen je betaalt.

Gun 21 september 2013 13:24

‘Openbaar vervoer is alleen in steden efficiënt’

Rahowa 21 september 2013 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 6811954)

Vroeger gebruikten mijn vrouw en ik het openbaar vervoer om een 2-tal keer per jaar naar Antwerpen te gaan,vanuit Beveren-Roeselare naar Lichtervelde omdat je daar in tegenstelling tot Roeselare gratis kan parkeren en bovendien een rechtstreekse verbinding hebt.Zo waren we toch meer dan 2 uur onderweg,bovendien ben je aan een uur gebonden met de wagen kun je in Antwerpen gratis parkeren,verbruik van mazout blijft beperkt tot een max van 15 euro(een pak goedkoper dan de trein) en ben je hoogstens 1,5 uur onderweg.
Jammer dat ik wel belasting moet betalen om het spoorverkeer te sponsoren.

Travis66 21 september 2013 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 6811982)
Vroeger gebruikten mijn vrouw en ik het openbaar vervoer om een 2-tal keer per jaar naar Antwerpen te gaan,vanuit Beveren-Roeselare naar Lichtervelde omdat je daar in tegenstelling tot Roeselare gratis kan parkeren en bovendien een rechtstreekse verbinding hebt.Zo waren we toch meer dan 2 uur onderweg,bovendien ben je aan een uur gebonden met de wagen kun je in Antwerpen gratis parkeren,verbruik van mazout blijft beperkt tot een max van 15 euro(een pak goedkoper dan de trein) en ben je hoogstens 1,5 uur onderweg.
Jammer dat ik wel belasting moet betalen om het spoorverkeer te sponsoren.

Niet aantrekken, de treinreizigers betalen mee voor uw CO2 uitsttoot, en het feit dat ze van uw snelweg blijven maakt uw wegentaks goedkoper.

Vette Pois(s)on 21 september 2013 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6811647)
Ik zou nooit van mijn leven willen pendelen naar Brussel met mijn wagen. 8O

Ik zou zelfs betalen om niet naar die stinkstad te hoeven gaan.

Zelfs niet met een tank.

Jan van den Berghe 21 september 2013 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6811783)
In het volledig plaatje komt veel meer bij natuurlijk, de auto gebruik je dag en nacht, week- zon- en feestdagen op elk mogelijk traject en met vier en vijf personen met bagage.

Wij niet. Onze gezinswagen wordt slechts drie tot vier dagen per week gebruikt.

Jan van den Berghe 21 september 2013 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6811783)
De NMBS is enkel beschikbaar op bepaalde trajecten en op sommige uren van de dag. En reken de taxi's er maar bij om de bagage naar en van het station te brengen of de dure parkeerplaatsen, je krijgt dan weer een ander beeld van de prijs.

Neen, wie geen wagen heeft, bespaart enorm. Ook al neemt die al dan niet gecombineerd het openbaar vervoer en de taxi, of doet aan autodelen.

Voor het bedrag dat je neertelt om een auto aan te schaffen, kun je al heel wat jaartjes met OV, taxi en autodelen rondhossen.

Jan van den Berghe 21 september 2013 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 6811791)
Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?

Je kan je aankoopprijs gerust opnemen in de berekening horen. Volgens een formule van je jaarlijks gereden kilometers en de afschrijftermijn van je voertuig.

Jan van den Berghe 21 september 2013 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 6811982)
Vroeger gebruikten mijn vrouw en ik het openbaar vervoer om een 2-tal keer per jaar naar Antwerpen te gaan,vanuit Beveren-Roeselare naar Lichtervelde omdat je daar in tegenstelling tot Roeselare gratis kan parkeren en bovendien een rechtstreekse verbinding hebt.Zo waren we toch meer dan 2 uur onderweg,bovendien ben je aan een uur gebonden met de wagen kun je in Antwerpen gratis parkeren,verbruik van mazout blijft beperkt tot een max van 15 euro(een pak goedkoper dan de trein) en ben je hoogstens 1,5 uur onderweg.
Jammer dat ik wel belasting moet betalen om het spoorverkeer te sponsoren.

Alleen start u met een foutieve vergelijking, wanneer u alleen de kostprijs van de brandstof opneemt en die tegenover een treinticket zet. Uw banden slijten. Uw auto slijt. U betaalt belasting. U betaalt een verzekering. U heeft bij de aankoop flink in uw portemonnee gedoken. Enzovoort.

Xenophon 21 september 2013 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6812288)
Wij niet. Onze gezinswagen wordt slechts drie tot vier dagen per week gebruikt.

Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

gertc 21 september 2013 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812299)
Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

euh ... 112 bellen?

Another Jack 21 september 2013 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812299)
Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

112 bellen?

Xenophon 21 september 2013 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6812290)
Neen, wie geen wagen heeft, bespaart enorm. Ook al neemt die al dan niet gecombineerd het openbaar vervoer en de taxi, of doet aan autodelen.

Voor het bedrag dat je neertelt om een auto aan te schaffen, kun je al heel wat jaartjes met OV, taxi en autodelen rondhossen.

Ja, dat lijkt me logisch.

Xenophon 21 september 2013 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6812302)
112 bellen?

Kennen die de uren van de treinen?

Klojo eerste klas 21 september 2013 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812299)
Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

Beter een goeie buur dan een verre vriend ? ;-)

Jan van den Berghe 21 september 2013 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812299)
Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

Ooit horen spreken over een taxi? Een ambulance? Eventueel ook hulp van de buurman?

Ik zeg daarmee niet dat een onmiddellijk beschikbare wagen geen voordeel biedt. Alleen moeten we realistisch zijn: hoeveel keren in ons leven hebben we met zo'n urgente en levensbedreigende situatie te maken gehad? Bij ons is dat, niettegenstaande de grootte van het gezin, nog geen enkele keer voorgevallen.

giserke 21 september 2013 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812299)
Ja, maar de mogelijkheid om hem te gebruiken is er wel, dag en nacht.

Ik bedoel maar, als iemand in uw gezin om tien uur in de avond plots voorkamerfibrilatie krijgt, spring je dan in wagen om hem/haar naar de dichtstbijzijnde spoedafdeling te brengen, of zoek je dan naar het NMBS-boekje met uren van de trein?

Als je geen wagen hebt moet je meer met de fiets rijden.
Gevolg is een sterker hart, waardoor je minder langs de spoed moet om je hart op te starten.

Xenophon 21 september 2013 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6812652)
Ooit horen spreken over een taxi? Een ambulance? Eventueel ook hulp van de buurman?

Ja, of een pacemaker. Er zijn oplossingen voor alles, maar als het crisis is, en je moet dan te vieren s morgens de buurman nog gaan wakker bellen, ik vind dat maar niets.





Citaat:

Ik zeg daarmee niet dat een onmiddellijk beschikbare wagen geen voordeel biedt. Alleen moeten we realistisch zijn: hoeveel keren in ons leven hebben we met zo'n urgente en levensbedreigende situatie te maken gehad? Bij ons is dat, niettegenstaande de grootte van het gezin, nog geen enkele keer voorgevallen.
Bij mij dan weer valt het regelmatig voor, dus ik heb liever de wagen voor de deur staan zodat ik zelf naar de spoed kan gaan.

giserke 21 september 2013 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812665)
Ja, of een pacemaker. Er zijn oplossingen voor alles, maar als het crisis is, en je moet dan te vieren s morgens de buurman nog gaan wakker bellen, ik vind dat maar niets.


Bij mij dan weer valt het regelmatig voor, dus ik heb liever de wagen voor de deur staan zodat ik zelf naar de spoed kan gaan.

Neem je dan zelf de auto naar de spoed om je motor terug op te starten? 8O

Jan van den Berghe 21 september 2013 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6812665)
Ja, of een pacemaker. Er zijn oplossingen voor alles, maar als het crisis is, en je moet dan te vieren s morgens de buurman nog gaan wakker bellen, ik vind dat maar niets.

Natuurlijk is dat niet aangenaam, maar als de nood het hoogst is... Dat is trouwens dan weer het grote voordeel in een dorp te wonen. Grote sociale controle, maar tegelijkertijd ook sterke sociale bewogenheid.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be